درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان

درمان فلج مغزی کودکان

فلج مغزی یا بیماری cp یک اختلال عصبی در لایه بیرونی یا قشر مغز است که در نوزادی یا اوایل کودکی ایجاد می شود. از هر ۱۰۰۰ تولد، ۳ تولد با فلج مغزی همراه است. این بیماری باعث ایجاد ناتوانی های حرکتی و ناهماهنگی عضلات بدن می شود. با خواندن این مقاله با علائم، علل، تشخیص و درمان فلج مغزی کودکان آشنا خواهید شد. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فرق تأخیر حرکتی با فلج مغزی در کودکان

ناتوانی های حرکتی که ناشی از فلج مغزی هستند را نباید با اختلال تأخیر حرکتی کودکان اشتباه گرفت. این دو بیماری متفاوت هستند. از جمله تفاوتهای مهم بین این دو عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکلات حرکتی در فلج مغزی غالباً جدی تر و ماندگارتر از تأخیر حرکتی
  • بیشتر بودن احتمال بدفرمی مفصلی و حرکتی در فلج مغزی نسبت به تأخیر حرکتی
  • بیشتر بودن احتمال بروز مشکلات شناختی و ذهنی در کودکان فلج مغزی

اما مهمترین تفاوت بین فلج مغزی و تأخیر حرکتی، در علائم و شواهدی است که فلج مغزی در MRI و سی تی اسکن مغز نشان می دهد. در تصاویر کودک فلج مغزی، لکه های مغزی وجود دارد. این لکه ها به خاطر تأخیر تنفسی موقع تولد ایجاد شده اند.

علائم فلج مغزی کودکان

فلج مغزی کودکان براساس شدت آن به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. در فلج مغزی خفیف کودک بدون نیاز به دیگران می تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. اگر نوع خفیف این بیماری سریع تشخیص داده شود علائم آن پیشرفت نمی کند اما در نوع متوسط و شدید، کودکان مبتلا نمی توانند حرکات ظریفی مثل نوشتن، بستن دکمه پیراهن یا بستن بند کفش خود را به درستی انجام دهند. عضلات آنها معمولا خشک و منقبض است و حالت شلی و افتادگی دارد. به علاوه:

• عدم هماهنگی عضلات بدن
  • حالت راه رفتن غیر عادی مثل روی پنجه‌ی پا یا حالت قیچی
  • عدم کنترل آب دهان
  • مشکل در بلع غذا
  • تشنج در کودکان فلج مغزی
  • تأخیر حرکتی
  • لرزش بدن
  • انجام حرکات غیر ارادی یا رفلاکس های خیلی شدید

از دیگر علائم فلج مغزی هستند که در کودکان مشاهده می شود. همچنین ممکن است یک دست یا پای این کودکان ضعیف بوده و در یادگیری توانایی های حرکتی دچار مشکل باشند.

علت بیماری سی پی چیست؟

انواع فلج مغزی کودکان در اثر رشد ناقص مغز، صدمه به قشر مغز در قبل، حین یا بعد از زایمان و یا نرسیدن اکسیژن کافی به مغز قبل از تولد، حین یا بعد از آن ایجاد می‌شود. علت فلج مغزی می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد:

• فلج مغزی مادرزادی: ۷۰ درصد کودکانی که دچار فلج مغز هستند، بطور مادرزادی مبتلا شده و سالها بعد از تولدشان، این عارضه تشخیص داده می شود.
  • فلج مغزی اکتسابی: این نوع فلج بعد از تولد بدلیل مننژیت، ضربه به سر، تصادفات رانندگی، آنسفالیت ویروسی، زایمانهای سخت مخصوصا تولد از پا و … در درصد کمی از کودکان بروز می کند.

بیشتر خوانید: آیا فلج مغزی یک بیماری ارثی است؟

برای تشخیص فلج مغزی کودکان و پیشگیری از عوارض جدی آن شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

علت بیماری سی پی

عوارض CP در کودکان

کودکانی که دچار فلج مغزی هستند، علاوه بر مشکلات حرکتی دچار اختلالات یادگیری و عقب ماندگی ذهنی هستند. همچنین در این کودکان می توان عوارض زیر را مشاهده کرد:

• مشکلات بینایی
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات ارتباطی

معمولا این کودکان از انجام کارهای ساده روزانه مثل بستن بند کفش، دکمه لباس و غیره مستقل نیستند.

با توجه به شدت عوارض بالا و همچنین مشکلات هوشی – حرکتی، اختلالات حسی، مشکلات بلع، اختلالات تنفسی و … در این کودکان، طول عمر کودکان فلج مغزی متغیر است.

روشهای تشخیص بیماری سی پی اطفال

با شناخت انواع فلج مغزی مثل فلج مغزی اسپاستیک می توان در ۲ سال اول زندگی علائم cp را مشاهده کرد. البته تشخیص علایم سی پی خفیف در کودکان دشوار است. پزشکان برای تشخیص قطعی چنین مواردی از سونوگرافی جمجمه، سی تی اسکن با اشعه ایکس، الکتروانسفالوگرافی، ام آر آی و تست های دیگر استفاده می کنند.

راههای درمان فلج مغزی کودکان

فلج مغزی خفیف درمان می شود اگر سریع تشخیص داده شود. اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد نمی توان کاملا درمان کرد با این حال با کمک روش‌های زیر می توان عوارض فلج مغزی کودک را کاهش داد و کیفیت زندگی او را بهبود بخشید:

دارو درمانی

معمولا برای رفع انقباض عضلات، داروهای خوراکی برای کودک تجویز می شود. برای رفع اسپاسم های موضعی نیز می توان از تزریق بوتاکس استفاده کرد تا از انقباض بیش از حد عضلات توسط اعصاب جلوگیری کند.

ابزارهای کمکی

برای افزایش توانایی ارتباطی کودک می توان از کتاب های تصویری، کامپیوتر و غیره استفاده کرد.  همچنین برای تعادل عضلانی و رفع اختلالات مربوط به آن نیز استفاده از بریس های مخصوص استفاده می شود. استفاده از اسکوتر برقی، واکر چرخدار یا ویلچر هم می تواند برای کودکانی که توانایی راه رفتن مستقل ندارند، مفید باشد.

کاردرمانی فلج مغزی

بهترین روش توانبخشی فلج مغزی کودکان استفاده از تکنیکهای کاردرمانی است. این روش درمانی به بهبود توانایی های کودک و افزایش استقلال او در عملکرد روزانه اش کمک می کند. هدف کار درمانی فلج مغزی عبارت است از:

• تقویت عضلات و حرکات ارادی مفاصل
  • تقویت واکنش های تعادلی بدن
  • تحریک و تقویت حس های کودک
  • رفع کوتاهی عضلات
  • پیشگیری از بدشکلی مفاصل کودک

بیشتر بخوانید: درمان اسکولیوز کودکان در اصفهان

همچنین، گفتار درمانی نیز می تواند به برای رفع مشکلات تکلمی، ارتباطی و بلع غذا کمک کند. برای تشویق کودک به فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و غیره که برای افزایش اعتماد بنفس کودک موثر است نیز می توان از روشهای واکنش درمانی استفاده کرد.

تکنیکهای کاردرمانی کودکان فلج مغزی در اصفهان

برای کاردرمانی فلج مغزی از روش های مختلفی جهت توانبخشی کودکان استفاده می شود. انتخاب روش کاردرمانی به نوع فلج مغزی و شدت ناتوانی کودک بستگی دارد. این روشهای توانبخشی عبارتند از:

تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی

یکی از مهم‌ترین بخشهای درمان بیماری سی پی کودکان، انجام تمرینات کششی و تمرینات قدرتی است که چند بار در روز باید انجام شوند. تمرینات کششی به رفع انقباض و گرفتگی عضلات و کاهش درد کودک کمک می کند. همچنین تمرینات کار درمانی باعث:

• تقویت عضلات و جلوگیری از آتروفی آنها
  • بهبود دامنه حرکتی مفصل
  • کمک به تعادل و هماهنگی عضلات
  • بهبود توانایی حرکتی کودک

می شود. این تمرینات باید زیر نظر کاردرمانگر و یا توسط او انجام شوند.

الکتروتراپی

کاردرمانگران از روشهای تحریک الکتریکی یا الکتروتراپی نیز برای درمان فلج مغزی کودکان استفاده می کنند. آنها به کمک این روش علائم فلج مغزی را در کودکان کاهش می دهند. از تحریک الکتریکی به منظور:

• کنترل و تقویت عضلات
  • تحریک اعصاب حرکتی
  • افزایش استقامت عضلانی
  • و توانبخشی اندام فوقانی

کودک استفاده می شود. به علاوه تحریک الکتریکی در درمان راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک زیادی می کند.

درمان فلج مغزی با الکتروتراپی

ماساژدرمانی

کاردرمانگران با استفاده از تکنیک های ماساژ تراپی می توانند درد کودکان فلج مغزی را کاهش دهند. همچنین این روش به رفع انقباض عضلانی و بهبود دامنه حرکتی مفاصل بدن نیز کمک می کند. با بهبود گردش خون و تقویت عضله، از آتروفی و کاهش حجم عضلات نیز جلوگیری می شود.

برای درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان با تکنیکهای کاردرمانی و توانبخشی شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره درمان سی پی کودکان در اصفهان

در این بخش می توانید سوالات پر تکرار درباره درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان را به همراه پاسخ آنها بخوانید:

بیماری سی پی مخفف چیست؟

سی پی مخفف کلمه Cerebral palsy است که به معنای فلج مغزی است.

کار درمانی برای چه سنی مناسب است؟

کاردرمانی برای کودکان در هر سنی که باشند موثر است. اما هرچه سن کودک کمتر باشد و سریعتر برای درمان اقدام کنید، سریعتر و بهتر به تکنیک های توانبخشی فلج مغزی پاسخ می دهد.

فلج مغزی در چه سنی اتفاق می افتد؟

ابتلا به فلج مغزی در کودکان ممکن است در دوران جنینی (۷۰)، در حین تولد (۲۰%) و یا در اثر صدمات مغزی بعد از تولد (۱۰%) رخ دهد.

بیماری های مادر می تواند باعث فلج مغزی جنین شود؟

در معرض مواد سمی بودن یا ابتلا به عفونت در بارداری، مطابق نبودن Rh خون مادر با جنین و نیز اختلالات تیروئیدی، فشار خون بالا، دفع پروتئین و تشنج مادر در طول بارداری می تواند ریسک فلج مغزی مادرزادی را در جنین افزایش دهد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

۵/۵ - (۱۸۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.