طول عمر کودکان فلج مغزی (سی پی) چقدر است؟

طول عمر کودکان فلج مغزی

فلج مغزی در کودکان یک آسیب مغزی دائمی  و غیر پیشرونده است که با گذشت زمان بهتر یا بدتر نشده و با افزایش سن علائم آن خودبخود کاهش نمی یابد. برخی از والدین نگران این موضوع هستند که طول عمر کودکان سی پی کمتر از دیگران باشد یا اینکه سی پی باعث مرگ نوزاد آنها شود.
ما در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات شما درباره طول عمر کودکان فلج مغزی، راههای افزایش طول سن و بهبود کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی پاسخ دهیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

طول عمر کودکان سی پی چقدر است؟

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، میانگین عمر افراد مبتلا به فلج مغزی به طور متوسط بین ۳۰ تا ۷۰ سال است و اکثر این کودکان شانس زندگی تا بزرگسالی را دارند. شدت علائم و انواع فلج سی پی مهمترین عوامل موثر در طول عمر کودکان فلج مغزی هستند.

۹۹٪ کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف به ۲۰ سالگی و بیشتر از ۸۰٪ از آنها به ۵۸ سالگی یا بیشتر می رسند. اما افراد مبتلا به فلج مغزی شدید، طول عمر کوتاهتری دارند و فقط۴۰ درصد از آنها تا ۲۰ سالگی عمر می کنند. با این وجود به کمک روشهای درمانی جدید، طول عمر این کودکان هم بیشتر شده و می توانند به بزرگسالی برسند.

براي درمان فلج مغزی کودکان با کاردرمانی در اصفهان، شما هم مي توانيد از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا سی پی باعث مرگ نوزاد می شود؟

ابتلا به یکی از انواع فلج مغزی به تنهایی نمی تواند باعث مرگ نوزاد یا کاهش طول عمر کودک شود. بلکه عوامل زیر در مرگ کودکان فلج مغزی یا کاهش طول عمر آنها نقش مهمی دارند:

اختلالات حسی

اختلالات شدید حسی مثل مشکلات بینایی و شنوایی می تواند طول عمر کودکان سی پی را کم کند. چون این کودکان نمی توانند با محیط اطراف خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و متوجه مخاطرات محیطی شوند. همچنین آنها برای انجام بیشتر کارهای خود به اطرافیان شان وابسته هستند.

ناتوانی ذهنی

ناتوانی شناختی و ذهنی عامل مهمی در مرگ کودکان فلج مغزی است. بیش از ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار ناتوانی ذهنی، اختلالات شناختی و گفتاری هستند. این کودکان نمی توانند برای رفع نیازهای جسمی، روحی و عاطفی خودشان با دیگران ارتباط برقرار کنند و از این لحاظ به والدین خود بسیار وابسته اند.

انواع-فلج-مغزی-و-نواحی-درگیر

اختلالات حرکتی

اختلالات اسکلتی-عضلانی که ناشی از فلج مغزی است باعث محدودیت‌های حرکتی کودک شده و این اختلالات به مرور زمان بدتر می شوند. کودکانی که دچار مشکلات حرکتی شدید هستند، بدلیل تحرک پایین و نشستن طولانی روی ویلچر یا تخت دچار مشکلات زیر می شوند:

  • عملکرد شناختی ضعیف
  • پیری زودرس
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • زخم بستر و عدم درمان عفونت های ناشی از آن

به دلیل بروز مشکلات بالا، طول عمر کودکان سی پی به خصوص آنهایی که مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک با ناتوانی های حرکتی و ذهنی شدید هستند را کاهش داده یا باعث مرگ کودکان فلج مغزی می شود.

مشکلات بلع

کودکان مبتلا به فلج مغزی که مشکل بلع دارند، بدلیل تغذیه نامناسب نمی توانند به خوبی رشد کنند. این مشکلات تغذیه ای عوارض زیر را نیز به دنبال دارد:

  • کم آبی بدن
  • خفگی
  • عفونت های تنفسی مانند ذات الریه آسپیراسیون
  • رفلاکس معده و ورود غذا، بزاق، مایعات یا استفراغ به ریه ها

این عوارض تهدید کننده زندگی کودکان هستند و احتمال مرگ نوزادان مبتلا به سی پی را بیشتر می کنند.

اختلالات تنفسی

فلج مغزی ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی در کودکان سی پی شود. آنها ممکن است بیماری های شدید ریوی را تجربه کنند، به خصوص آنهایی که نارس متولد شده اند. اختلالات حرکتی دهان و رفلاکس معده به مری هم می‌تواند باعث برگشت غذا، بزاق و محتویات معده به ریه ها شود.

ورود این مواد به ریه باعث خفگی، عفونت یا بیماری های جدی دیگر در کودک شده و طول عمر کودکان فلج مغزی را کاهش می دهد یا منجر به مرگ نوزادان سی پی می شود.

صرع

بیماری صرع یک اختلال مزمن با تشنج های مکرر و غیرقابل پیش بینی است که از هر ۱۰ کودک مبتلا به cp، ۴ نفر از آنها دچار حملات تشنجی می شوند. این حملات باعث آسیب های بیشتر به مغز شده و خطر مرگ را در کودکان فلج مغزی بیشتر می کند.

چگونه طول عمر کودکان سی پی را افزایش دهیم؟

به گفته خانم دکتر حسنوند، متخصص توانبخشی، هرچند درمان فلج مغزی کودکان امکانپذیر نیست ولی به کمک روشهای زیر می توان عوارض این بیماری را کاهش داد و طول عمر کودکان فلج مغزی را بیشتر کرد:

گفتار درمانی

گفتار درمانی علاوه بر رفع مشکلات گفتاری می تواند به بهبود اختلالات بلع، اختلالات حرکتی دهان و مشکلات تنفسی کودک نیز کمک کند.

دارو درمانی

مصرف برخی داروها برای کنترل حملات تشنجی، تسکین درد و بهبود سیستم ایمنی کودکان cp بسیار موثرند.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و سالم در کودک سی پی منجر به تقویت سیستم ایمنی و رفع اختلالات رشدی او می شود.

کاردرمانی

تکنیک های توانبخشی روش موثری برای تقویت عضلات، افزایش استقلال کودک، رفع اختلالات حرکتی و ذهنی بیمار سی پی هستند. این تکنیک ها در حال حاضر موثرترین و اصلی ترین درمان فلج سی پی به حساب می آیند.

افزایش طول عمر کودکان سی پی

براي کاردرمانی انواع فلج مغزی در کودکان شما هم مي توانيد از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره فلج CP

سوالاتی را که مراجعین ما اغلب در مورد فلج CP می پرسند، به همراه پاسخ شان در ادامه آورده ایم:

میزان مرگ و میر فلج مغزی چقدر است؟

بستگی به نوع و شدت علائم فلج مغزی دارد. طبق آمارها معمولا حدود ۸۷ درصد از کودکان سی پی به سن ۳۰ سالگی می رسند. عدم درمان و ابتلا به فلج مغزی شدید میزان مرگ و میر را در این کودکان بیشتر می کند.

ایا بیماری سی پی ارثی است؟

تاحدی می توان گفت فلج مغزی (سی پی) یک بیماری ارثی و ژنتیکی است، اما این عوامل علت اصلی و مستقیمی برای سی پی در نوزادان نیستند و عوامل محیطی نقش برجسته تری دارند.

آیا بچه های سی پی خوب میشن؟

متاسفانه راهی برای درمان فلج سی پی وجود ندارد. البته با کاردرمانی و روشهای دیگر پزشکی می توان علائم بیمار و ناتوانی های او را کاهش و کیفیت زندگی او را افزایش داد.

علت اصلی فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی ناشی از آسیب های مغزی در دوران بارداری، زمان تولد یا در سنین ۲ تا ۳ سالگی است. نارس متولد شدن، نرسیدن خون و اکسیژن یا سایر مواد مغذی به مغز قبل یا بعد از تولد از مهمترین علل cp هستند.

آیا تشنج در فلج مغزی شایع است؟

همه کودکان CP این عارضه را تجربه نمی‌کنند. اما می توان گفت تشنج در کودکان CP نسبتاً شایع است و شدت و نوع آن در هر کودکی با دیگری فرق دارد.

تشنج کودک فلج مغزی از چه سنی شروع می شود؟

تشنج بدلیل فعالیت های الکتریکی غیرعادی مغز و اختلال در عملکرد مغز ایجاد می شود. این عارضه بیشتر در افراد زیر ۲۰ سال و بخصوص در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله اتفاق می افتد.

اگر شما هم سوالی درباره طول عمر کودکان CP دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوال های خود را از ما بپرسید.

۴/۵ - (۲۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *