توانبخشی بیماران پارکینسون در اصفهان

توانبخشی بیماران پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است. این بیماری اغلب در سالمندان و افراد میانسال بروز می کند و در مردان شایعتر از زنان است. البته جوانان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. متاسفانه علائم پارکینسون با عوارض دوران کهولت اشتباه گرفته می شود و به همین دلیل درمان آن به تاخیر می افتد.
تاخیر در درمان، باعث تشدید علائم و پیشرفت پارکینسون می شود. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله سعی داریم شما را با این بیماری و نقش کاردرمانی در بهبود پارکینسون آشنا کنیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم پارکینسون

رعشه دستها و پاها در حالت استراحت مهمترین علامت پارکینسون است. همچنین این بیماری را با نشانه های دیگری مثل اختلال در تعادل و خمیدگی بدن نیز می توان شناسایی کرد. افراد مبتلا به پارکینسون دارای علائم زیر نیز هستند:

  • کند شدن حرکات و واکنش های طبیعی بدن
  • مشکلات حرکتی مثل خشکی مفاصل، کاهش انعطاف پذیری بدن و سفتی عضلات
  • خیرگی چشمها  به خاطر کاهش پلک زدن
  • الگوهای بد راه رفتن مثل گشاد راه رفتن و فاصله زیاد پاها از هم
  • اختلال در هماهنگی عصب و عضله
  • اختلال در بلع و آبریزش دهان
  • اختلالات خلقی و افسردگی
  • اختلالات خواب

مشکلات مربوط به حافظه، حس بویایی و صحبت کردن نیز از دیگر علائم این اختلال عصبی است. علائم پارکینسون ابتدا در یک طرف بدن بروز می کند اما با پیشرفت بیماری، علائم در دو طرف بدن ظاهر می شوند. مشکل در راه رفتن، هذیان گویی و توهم از علائم پارکینسون پیشرفته اند که استقلال زندگی شخص را از بین می برند.

علت بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون به خاطر کاهش تعداد سلولهایی در مغز که مسئول ترشح هورمون دوپامین هستند، رخ می دهد. این هورمون در کنترل ماهیچه های بدن نقش مهمی دارد. کاهش تعداد سلول های ترشح کننده دوپامین در مغز ممکن است یک مشکل ارثی باشد یا به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • آسیب های مغزی مثل وارد شدن ضربه به سر، سکته مغزی
  • بیماری هایی مثل دیابت، یبوست، نوسان فشار خون
  • مشکلات ادراری مثل نگه داشتن ادرار، بی اختیاری ادراری، …
  • بطور مداوم در معرض آفت کش، حشره کش‌ یا آلودگی هوا بودن
  • استرس طولانی مدت و تنش های روحی

البته مشکلات تغذیه ای مثل مصرف زیاد چربی‌های اشباع نشده، کمبود اسیدفولیک، ویتامین D و B12 نیز می توانند علت پارکینسون در بزرگسالان باشند.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی بعد از سکته مغزی در اصفهان

آشنایی با مراحل پیشرفت پارکینسون

مراحل بیماری پارکینسون عبارتند از:

در مرحله اول، علائم این بیماری خفیف و در یک سمت بدن است. اما در مرحله بعدی، علائم در هر دو طرف بدن ظاهر می شود. در این مرحله همچنان وضعیت بدن پایدار است. با پیشرفت این بیماری در مرحله سوم شاهد ناپایداری پوسچر بدن بیمار هستید.

مرحله چهارم این بیماری با خمیدگی بدن به جلو همراه است. در این مرحله از بیماری، شخص نیاز به کمک برای انجام کارهای روزانه دارد. مرحله پنجم پارکینسون پیشرفته ترین حالت بیماری است که باعث زمین گیر شدن بیمار شده و مجبور به خوابیدن روی تخت یا استفاده از ویلچر است.

مراحل پیشرفت پارکینسون

چطور پارکینسون تشخیص داده می شود؟

روش خاصی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد و بر اساس علائم بیمار و سابقه بیماری های او این بیماری را تشخیص می دهند. در واقع انجام آزمایش خون، تصویربرداری از مغز با سونوگرافی، اسکن یا ام آر آی برای رد کردن بیماری های دیگری است که علائمی مشابه پارکینسون دارند.

با مشاهده علائم اولیه پارکینسون می توانید جهت کاردرمانی پارکینسون در اصفهان تحت نظر کاردرمانگران مجرب کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا بیماری پارکینسون قابل درمان است؟

پارکینسون را نمی توان درمان کرد. اما با روشهای درمانی زیر و توانبخشی عصبی بیماران پارکینسونی می توان علائم این بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد:

دارو درمانی: مصرف داروهایی که باعث افزایش تولید دوپامین در مغز می شوند، اختلالات حرکتی، لرزش بدن و علائم دیگر را به میزان قابل‌توجهی کنترل می کنند.

پارکینسون و درمان های توانبخشی: کاردرمانی برای درمان پارکینسون موثرتر از هر دارویی است. تکنیک های کاردرمانی به توانبخشی عصبی بیمار و استقلال بیشتر او در زندگی روزمره کمک می کنند. در ادامه با نقش کاردرمانی در بهبود پارکینسون بیشتر آشنا خواهید شد.

تحریک عمیق مغزی (DBS): این یک روش جراحی است که با کاشت الکترودهای خاصی در مغز انجام می شود. این الکترودها پالس های الکتریکی تولید می کنند که از طریق دستگاهی در خارج از بدن تنظیم می شوند. این روش برای درمان بیمارانی که به دارو پاسخ نمی دهند، به کار می رود.

علاوه بر درمانهای بالا، روان درمانی و گفتار درمانی نیز برای رفع مشکلات روحی و تکلمی بیماران پارکینسون لازم است. به کمک روشهای درمانی بالا و رعایت یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می توان کیفیت زندگی و طول عمر بیماران پارکینسون را بهبود بخشید.

تکنیک های کاردرمانی پارکینسون در اصفهان

کاردرمانی برای بیماران پارکینسون به جلوگیری از ضعف و تحلیل عضلات بدن و افزایش هماهنگی عصب و عضله برای انجام حرکات ظریف کمک می کند. کاردرمانگران با روشهای زیر کاردرمانی پارکینسون را انجام می دهند:

ماساژ درمانی

ماساژ برای رفع خشکی و سفتی عضلات بسیار مفید است. به علاوه ماساژ تراپی برای بیماران پارکینسون با مزایای زیر همراه است:

  • بهبود گردش خون
  • کاهش لرزش بدن
  • بهبود الگوی خواب
  • رفع اسپاسم عضلات

به علاوه ماساژ در کاهش استرس بیمار، بهبود استقامت فیزیکی و آرامش ذهنی او بسیار موثر است.

آب درمانی

کمک به بیمار برای حرکت کردن و راه رفتن در استخر به حفظ قدرت عضلانی بیمار و نیز تعادل و هماهنگی بهتر عصبی- عضلات او کمک می کند. آب درمانی برای کاهش استرس و بهبود خواب بیمار بسیار موثر است. اما آب درمانی به خاطر مقاومت عضلات در برابر آب ممکن است در بعضی از بیماران باعث کاهش سفتی عضلات شود یا در برخی بیماران دیگر سفتی عضلات را افزایش دهد.

تمرینات ورزشی برای پارکینسون

تمرینات کاردرمانی برای پارکینسون شامل انجام تمرینات تقویتی، تعادلی و کششی است. همچنین برای افزایش تعادل و هماهنگی عضلات، کاردرمانگران از تمریناتی استفاده می کنند که همزمان نیاز به استفاده از اندامهای مختلف بدن دارند. به این تمرینات،  الگوهای متقابل یا قرینه گفته می شود. تمرینات ورزشی برای درمان پارکینسون برای:

تمرینات ورزشی برای پارکینسون

  • تقویت عضلات بدن
  • نرمی و انعطاف پذیری ماهیچه های سفت شده
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل بدن
  • جلوگیری از آتروفی عضلات و بد شکلی مفاصل
  • بهبود عملکردهای حرکتی بیمار

بسیار موثر هستند. در توانبخشی پارکینسون با ورزش باید در نظر داشته باشید که تمرینات کوتاه روزانه بهتر از جلسات ورزشی طولانی تری هستند که سه روز در هفته انجام می شوند.

بهترین مرکز کاردرمانی پارکینسون در اصفهان

در قسمت های قبلی با اهمیت تکنیک های کاردرمانی و توانبخشی در بیماری پارکینسون آشنا شدید. در همان مراحل اولیه پارکینسون باید به بهترین کلنیک های کاردرمانی اصفهان مراجعه و درمان خود را شروع کنید. این کار از پیشرفت علائم تان جلوگیری می کند. معمولا در این مراکز با توجه به مشکلات جسمی و حرکتی بیماران، کاردرمانی در منزل هم انجام می شود.

یکی از متخصصان کاردرمانی پارکینسون در اصفهان، آقای احسان ذاکرین هستند، که می توانید برای عزیزان خود از خدمات کاردرمانی در منزل (اصفهان و شاهین شهر) تحت نظر ایشان انجام دهید.

جهت بهره مندی از تکنیکهای توانبخشی پارکینسون در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

چه ورزشهایی مناسب پارکینسون است؟

در این قسمت به بعضی از ورزشهای مناسب پارکینسون می پردازیم که در منزل نیز می توان آنها را انجام داد. می توانید روند پیشرفت پارکینسون را با ورزش های زیر کاهش دهید:

تمرین اول

دوچرخه ثابت و اسکی فضایی از ورزشهای الگوی دو طرفه یا متقابل به حساب می آیند. این ورزشها به صورت قرینه، اندامهای بدن را درگیر حرکت می کنند. انجام این تمرینات برای هماهنگی بهتر عصب و عضله بیمار و نیز تعادل او بسیار موثر هستند.

تمرین اول مناسب پارکینسون

تمرین دوم

برای تقویت عضلات از دمبل یا بطری آب کوچک استفاده کنید. دمبل ها را در دست بگیرید و آنها را بالا ببرید. ۱۰ ثانیه مکث کنید و بعد دست را پایین بیاورید. بعد از چند ثانیه دوباره این حرکت را تکرار کنید. این تمرین را در  ستهای ۱۰ تایی می توانید تکرار کنید.

تمرین دوم مناسب پارکینسون

تمرین سوم

روی صندلی بنشینید. یک دست را بالای سر ببرید و دست را به سمت مخالف بدن بکشید و از پهلو کمی خم شوید. ۱۰ ثانیه کشش را نگه دارید. سعی کنید بدنتان صاف باشد. به حالت اول برگردید و این حرکت را برای دست دیگر هم انجام دهید. ۱۰ تا ۱۵ بار این حرکات را تکرار کنید.

تمرین 3 مناسب پارکینسون

امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعاتی را که نیاز داشتید به دست آورده باشید. برای کاردرمانی پارکینسون در اصفهان اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مقاله بپرسید تا ما به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

۵/۵ - (۹۹ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *