کلینیک گفتار درمانی خوب در اصفهان

کلینیک-گفتاردرمانی-خوب-در-اصفهان

آیا کودک شما هنوز زبان باز نکرده و نگران این موضوع هستید؟ آیا فرزندتان لکنت زبان دارد یا مثل بقیه بچه ها نمی تواند به خوبی صحبت کند؟ اگر چنین است باید کودکتان را به مراکز گفتار درمانی اصفهان ببرید.
در این مقاله کاردرمانگران مجرب کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ به شما خواهند گفت که گفتار درمانی چیست و به درمان چه اختلالاتی کمک می کند. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله به فهرست زیر مراجعه کنید.

گفتاردرمانی کودکان چیست و چرا مهم است؟

گفتار درمانی یک روش توانبخشی برای کودکانی است که به هر شکلی در صحبت کردن مشکل دارند. از جمله اهداف و کاربردهای گفتار درمانی کودکان بهبود تلفظ حروف و کلمات و تقویت عضلات مورد استفاده برای صحبت کردن است.

بسیاری از کودکانی که مشکل تکلم دارند چون به خوبی نمی توانند ارتباط برقرار کنند، گوشه گیر می شوند و اعتماد بنفس خود را از دست می دهند. آنها از فعالیت های اجتماعی و گروهی گریزان می شوند که این تاثیر منفی بر عملکرد تحصیلی و زندگی آینده آنها دارد.

متخصصان گفتار درمانی با تشخیص نوع اختلال گفتاری و درمان آن می توانند به افزایش توانایی این کودکان برای صحبت کردن کمک کنند.

گفتاردرمانی چه نوع اختلالاتی را درمان می کند؟

به گفته منابع معتبر در مراکز گفتار درمانی از این روش برای درمان اختلالات زیر استفاده می شود:

اختلالات زبانی

این نوع اختلالات روی یادگیری زبان، ساخت جملات، … تاثیر می گذارند. هرچند علت آن دقیقا مشخص نشده ولی چنین کودکانی احتمالا دچار مشکلاتی مثل اختلالات رشدی در مغز (آفازی) یا مشکلات شنوایی هستند.

اختلالات گفتاری

اختلالات گفتاری مشکلی است که در آن کودک در تولید صداهای گفتاری، تلفظ واضح کلمات، روان صحبت کردن مشکل دارند و یا یک صدا را با صداهای دیگر جایگزین می کنند. این نوع اختلالات ناشی از اختلالات رشدی یا عوامل روانشناختی هستند.

اختلالات روانی

این نوع اختلال زمانی رخ می دهد که کودک نمی تواند یکنواخت صحبت کند یا دچار لکنت است که این عارضه شایع ترین اختلال روانی در کودکان به حساب می آید. این کودکان با مشکلاتی مثل مکث های بی صدا در گفتار، تکرار یا طولانی کردن برخی صداها یا هجاهای خاص، حذف برخی صداها یا قسمتهایی از کلمات و تلفظ نادرست روبرو هستند.

اختلالات صدا (دیسفونی)

این نوع اختلال به صورت تغییر مداوم در صدای کودک به صورت صدای خشن، کشیده، گفتار نامفهوم و خیلی آهسته (دیزآرتری) بروز می کند.

اختلالات صدا ممکن است در نتیجه مشکلات حنجره، افسردگی، تکنیک تنفس اشتباه، صحبت کردن با صدای بیش از حد بلند، ضعف عضلات درگیر با بخش تکلم یا واکنش به یک رویداد ناراحت کننده رخ دهند.

گفتار-درمانی-گروهی

برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری کودکان در اصفهان شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تاخیر زبان بیانی و دریافتی

بعضی از کودکان در یادگیری لغات و توسعه جملات تاخیر دارند و دیر شروع به صحبت می کنند. آنها مثل همسالان خود نمی توانند گفتار را درک کنند، به سوالات پاسخ بدهند یا دستور العمل ها را به درستی درک کنند.

اختلالات زبانی اوتیسم (ASD)

یکی از مشکلات کودکان مبتلا به ASD مشکلات زبانی است که در آنها به صورت اختلال در درک زبان، صحبت کردن کلامی یا غیر کلامی و درک زبان مهارت های بازی و اجتماعی بروز می کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازیها برای کودکان اوتیسم

اختلالات مفصلی

در این نوع اختلال، کودک نمی تواند صداهای خاصی را که طبق سن خود باید به آنها مسلط باشد، تولید کند.

اختلالات واجی

در اختلال واج شناختی، کودک برخی صداها را اشتباه تولید می کند.

آپراکسی گفتار کودکی (CAS)

آپراکسیا، اختلال گفتاری است که به حرکت عضلات مربوط می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که پیام مغز کودک به ماهیچه های درگیر با بخش تکلم نمی گوید که چگونه و چه زمانی حرکت کنند تا صدا تولید شود.

اختلالات ارتباط شناختی

در این نوع از اختلال به دلایل عصبی، کودک در حافظه، توجه، زبان و عملکرد اجرایی دچار تغییراتی می شود که در برقراری ارتباط او را دچار مشکل می کند.

دیسفاژی

کودکانی که به دلیل مشکلاتی مثل فلج مغزی دچار دیسفاژی هستند در بلع غذا، مایعات یا بزاق دهان مشکل دارند. برای این کودکان با انجام برخی از تکنیک های گفتاردرمانی می توان بازتوانی بلع را انجام داد.

با مراجعه به متخصص گفتار درمانی کودکان در اصفهان می توانید برای درمان انواع اختلالات گفتاری یا بلع در کودک خود اقدام کنید.

گفتاردرمانی-از-راه-دور-(آنلاین)

چه کودکانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

اگر فرزندتان یکی از مشکلات زیر را دارد، حتما باید به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید:

  • تاخیر در زبان باز کردن و حرف زدن
  • لکنت زبان
  • اختلالات تلفظی
  • عدم درک حرفهای دیگران و ناتوانی از رساندن پیام خود به طور واضح به اطرافیان
  • اختلالات گفتاری ناشی از شکاف کام و لب یا تولید صوت
  • اختلالات بلع، جویدن و مکیدن شیر (در نوزادان)
  • ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی، غیر کلامی یا مهارتهای اجتماعی

به علاوه کودکانی که مشکل تکلم آنها به دلیل اختلالات رشدی فلج مغزی یا CP است، کودکان کم شنوا یا ناشنوا، کودکان اوتیسم و کودکان بیش فعال نیز برای رفع مشکل خود به تکنیکهای گفتار درمانی نیاز دارند.

انواع تکنیکهای گفتار درمانی

با مراجعه به بهترین مرکز گفتار درمانی در اصفهان می توانید از تکنیک های گفتار درمانی برای درمان مشکلات گفتاری یا بلع کودکان بهره مند شوید. برخی از این تکنیکها عبارتند از:

  • تمرین های ادراکی مثل تمایز بین صداها و هجاهای فردی
  • استفاده از کارتهای تصویری، علائم زبانی و تکنیکهایی برای تشویق کودک به حرف زدن برای درمان کودکانی که دیر صحبت می کنند
  • صحبت در آینه، ضبط صدای کودک و بازپخش آن، … برای بهبود گفتن برخی صداها و هجاها
  • تمرین هایی برای تولید صداهای خاص و بهبود روانی گفتار
  • تمرینات گروهی برای تقویت مهارتهای ارتباطی، کلامی و اجتماعی کودک
  • تمرین مهارتهای غیرکلامی برای ارتقای برقراری ارتباطات اجتماعی با حرکات بدن
  • تمرینات تقویت کننده دهان، فک و زبان برای بهبود تنفس، بلع و صدا

انجام منظم این تمرینات در خانه ضروری است و به والدین توصیه می شود از این نوع تمرینات کودک خود حمایت کنند. برخی از این تمرینات به صورت گروهی و برخی نیز انفرادی هستند.

تمرینات-گفتار-درمانی-کودکان

کلینیک گفتاردرمانی خوب در اصفهان

در صورت بروز اختلال بلع یا اختلالات گفتاری در کودکان خود می توانید از خدمات بهترین دکتر کارشناس گفتار درمانی اصفهان در کلینیک حافظ برخوردار شوید. در این مرکز ارزیابی های مورد نیاز برای تشخیص اختلالات گفتاری و نیز درمان آنها برای کودکان پیش دبستانی و کودکان مدرسه ای انجام می شود.

با توجه به نیاز کودک، درمان اختلالات گفتاری در این مرکز به صورت گروهی، انفرادی، داخل کلینیک، در منزل و یا از راه دور (آنلاین) امکانپذیر است.

برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری کودکان در اصفهان شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

اختلالات گفتاری به مشکلاتی گفته می شود که در تولید صدا، شناختی، زبانی و روانی گفتار تاثیر منفی می گذارند. به همین دلیل کودک دچار مشکلاتی مثل اختلال در بلع، تاخیر در حرف زدن، لکنت، تلفظ اشتباه شده و مهارتهای کلامی و غیرکلامی او توسعه نمی یابد. این کودکان با تکنیکهای گفتاردرمانی می توانند این مهارتها را توسعه دهند.

سوالات متداول

معمولا در مورد درمان اختلالات گفتاری کودکان سوالات زیر از گفتار درمانگران پرسیده می شود:

گفتار درمانی به تنهایی چقدر موثر است؟

گفتار درمانی روش موثری برای درمان اختلالات گفتاری در کودکان است. اما اینکه این روش به تنهایی برای درمان کودک لازم است یا به درمانهای پزشکی یا روانشناختی دیگر نیاز دارد، بستگی به نوع اختلال گفتاری کودکان دارد.

جلسات گفتار درمانی کلینیک حافظ چگونه است؟

جلسات گفتار درمانی این مرکز ممکن است به صورت گروهی یا تکی برگزار شود و هر جلسه نیم ساعت تا یک ساعت طول بکشد. بسته به نوع اختلال و شدت آن تعداد جلسات برای هر کودکی فرق دارد. بعد از مراجعه به مراکز گفتار درمانی در اصفهان، تعداد جلسات و نوع آن مشخص می شود.

در چه مراکزی گفتار درمانی ارائه می شود؟

خدمات گفتاردرمانی کودکان را در مراکز مراقبت توانبخشی خصوصی و دولتی، مدارس استثنائی و برخی مهدکودکها می توانید دریافت کنید. برای دریافت این خدمات می توانید به کلینیک توانبخشی حافظ در اصفهان مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره گفتار درمانی دارید می توانید سوالات خود را از کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بپرسید.

۵/۵ - (۴۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *