چه کمربندی (بریس) برای دررفتگی لگن نوزاد مناسب است

کمربند-دررفتگی-لگن-نوزاد

دررفتگی لگن نوزاد (DDH) به معنی شل شدن یا خروج مفصل ران از حفره لگن به دلیل کم عمق بودن حفره لگن است. یکی از روشهایی که برای جا انداختن لگن نوزاد استفاده می شود، بستن کمربند مخصوص یا بریس است.
اگر برای کودکتان بریس لگن تجویز شده و می خواهید بدانید چه کمربندی برای دررفتگی لگن نوزاد مناسب است، حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله شما را با یکی از بهترین انواع بریس لگن نوزاد و کلیه نکات مربوط به آن آشنا می کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا دررفتگی لگن نوزاد به درمان نیاز دارد؟

اگر کودکی دچار دررفتگی لگن شده باشد باید حتما تحت درمان قرار بگیرد. چون عدم درمان یا دیر تشخیص داده شدن آن منجر به مشکلات زیر می شود:

  • لنگیدن
  • محدودیتهای حرکتی لگن
  • الگوهای بد راه رفتن
  • افزایش لوردوز کمری (گودی کمر)

چه کمربندی برای درمان دررفتگی لگن نوزاد بهتر است؟

کمربند هارنس پاولیک یک آتل نرم برای جا انداختن لگن نوزاد، درمان قطعی دیسپلازی هیپ در نوزادان (DDH)، درمان شکستگی استخوان های ران و درست تشکیل نشدن مفصل ران است.

بستن کمربند هارنس پاولیک در واقع یکی از بهترین روش های درمان DDH است که در حدود ۹۸ درصد موارد موفق عمل می کند و دیگر نیازی به گچ گیری یا جراحی نیست.

کودکی که دچار DDH است، حفره لگن او به اندازه کافی عمیق نیست که مفصل ران را کاملا در خود جا دهد و بستن بریس به ثابت نگه داشتن پای کودک کمک می کند تا مفصل ران التیام یابد.

نحوه بستن کمربند پاولیک هارنس

بریس پاولیک هارنس دارای تسمه هایی است که دور ساق پاهای کودک بسته می شود تا پاهای او را در حالت خمیده و چرخیده به سمت بیرون نگه دارد. این تسمه ها در پشت حالت ضربدری پیدا می کنند.

 بند سینه هم از پشت کودک عبور می کند و در جلو بسته می شود تا به دور نگه داشتن رانها از هم و حمایت تسمه های ساق پا کمک کند. بستن این تسمه ها در کمربند پاولیک هارنس کمک می کند زانوها و رانها در زاویه مناسبی باز نگه داشته شوند.

این بهترین موقعیت برای قرار گرفتن مفصل ران داخل لگن است و به تقویت ماهیچه‌ها و رباط‌ها در حال رشد لگن کمک می کند.

بستن-کمربند-پاولیک-هارنس

برای درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان شما هم می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان با بریس چقدر طول می کشد؟

برای درمان با کمربند دررفتگی لگن نوزاد پاولیک هارنس معمولا ۶ هفته شبانه روزی و بعد به مدت ۶ هفته دیگر فقط شبها کمربند بسته شود.

البته طول درمان دررفتگی خفیف لگن نوزاد با بریس کوتاهتر و سریعتر از دررفتگی های شدید است. اگر طی سه هفته اول بهبودی مشاهده نشود، به جای بریس باید گچ گیری یا جراحی انجام شود.

کی باید تنظیمات بریس تغییر کند؟

هر ۲ تا ۴ هفته باید به پزشک کودکتان مراجعه کنید تا با اولتراسوند وضعیت مفاصل ران را بررسی کند. بعد از معاینه باید بریس دوباره تنظیم شود. برای این کار می توانید از کاردرمانگر کودکتان کمک بگیرید. هرگز نباید خودتان تنظیمات بریس را انجام دهید یا آن را دستکاری کنید.

نکات مهم درباره استفاده صحیح از بریس لگن نوزاد

برای اینکه کمربند دررفتگی لگن نوزاد در درمان شلی لگن نوزاد موثرتر عمل کند و دچار مشکل نشوید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر کاردرمانگر کودکتان گفته که باید بریس لگن نوزاد را ۲۴ ساعته ببندید، برای حمام کردن نوزاد نمی توانید آنرا باز کنید و باید با اسفنج فرزندتان را تمیز کنید.
  • کاردرمانگر به شما یاد می دهد چطور بریس را به نوزاد بپوشانید و آن را چک کنید که درست بسته شده باشد.
  • موقع بستن بند سینه چک کنید که بند محکم بسته شود ولی دو انگشتتان باید بتواند زیر بند برود تا کودک به راحتی نفس بکشد.
  • بعضی از نوزادان چند روز طول می کشد تا به بریس عادت کنند. پس نگران ناآرامی و گریه نوزادتان نباشید.
  • برای شیردهی موقعیت های مختلف را امتحان کنید تا حالتی را پیدا کنید که هر دو موقع شیردهی راحت باشید.
  • پوست کودک باید همیشه تمیز و خشک باشد و بعد از استحمام مطئن شوید که پوست کاملا خشک شده و بعد بریس را ببندید.
  • موقع حمام کردن پاهای کودک را از هم باز نگه دارید.
  • تنظیمات کمربند را کاردرمانگرتان انجام می دهد و نباید سگک های فلزی را تنظیم یا باز کنید.
  • چون استخوانهای سر نوزاد نرم هستند برای جلوگیری از بدشکل شدن سر نوزاد باید وضعیت سر او را مرتب تغییر دهید.

همچنین فقط در صورت نیاز بریس لگن نوزاد را بشویید و قبل از استفاده آن را خوب خشک کنید.

چطور به کودکی که کمربند پاولیک هارنس دارد، لباس و پوشک بپوشانیم؟

زیر بریس هارنس پاولیک می توانید پوشک های معمولی به نوزادتان بپوشانید. ولی موقع تعویض پوشک باید حتما پاها از هم باز باشند و نباید آنها را روی هم قرار دهید. چون در غیر این صورت لگن از موقعیت صحیح خود جابجا می شود.

نحوه-پوشک-و-لباس-پوشاندن-با-بریس-لگن

بهترین زمان تشخیص و درمان دررفتگی لگن نوزاد در اصفهان

از بریس پاولیک هارنس برای نوزادان۳ تا ۹ ماهه بهترین روش درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان است. چون در این ماهها نوزاد به سرعت در حال رشد است.

هر چه قدر سن نوزاد پایین تر باشد و دررفتگی لگن زودتر تشخیص داده شود، درمان آن با کمربند پاولیک هارنس سریعتر و موثرتر خواهد بود.

برای درمان این عارضه می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در این زمینه در اصفهان و شاهین شهر برخوردار شوید.

برای درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ کمربند پاولیک هارنس

رایجترین سوالاتی که در مورد کمربند دررفتگی لگن نوزاد از کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ پرسیده می شود، در اینجا با پاسخ آنها آورده شده است:

قیمت بریس لگن نوزاد چقدر است؟

قیمت کمربند پاولیک هارنس را می توانید از فروشگاه های آنلاین یا در فروشگاه های تجهیزات پزشکی چک کنید.

اگر نوزاد در زیر بند کمربند پاولیک هارنس دچار بثورات پوستی شد چه کار کنیم؟

هر روز باید پوست کودک را چک کنید و اگر دچار تحریک یا بثورات پوستی شده با کاردرمانگر خود تماس بگیرید تا تسمه ها را دوباره تنظیم کند. پوست کودک را تمیز و خشک نگه دارید و از لوسیون ها، پمادها یا پودرها در زیر بریس لگن نوزاد استفاده نکنید.

خطرات بریس لگن نوزاد چیست؟

ممکن است بستن کمربند پاولیک هارنس در مواردی منجر به دررفتگی لگن به سمت پایین، عدم موفقیت درمان، آسیب عصبی در پا یا شانه، تجزیه استخوان به دلیل کاهش خون رسانی یا نکروز عروقی، صاف شدن پشت سر استخوان ران و یا مشکلات پوستی (شایع ترین عارضه) شود.

چرا نوزادان دچار دررفتگی لگن می شوند؟

مشکلاتی مثل اشتباه قنداق کردن نوزاد، زایمان بریچ، کم بودن مایع آمنیوتیک در کیسه جنینی یا علل ژنتیکی میتواند علت دررفتگی لگن باشد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان دررفتگی لگن نوزاد با بستن بریس دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۴.۹/۵ - (۶۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *