توانبخشی بعد از سکته مغزی در اصفهان | کاردرمانی سکته مغزی

کاردرمانی بعد از سکته مغزی

سکته مغزی به دلیل اختلال در خونرسانی به سلولهای مغز رخ می دهد و دومین عامل مرگ و میر انسانهاست. هرچند این عارضه در هر سنی اتفاق می افتد اما بیشتر این عارضه را می توان در افراد سالمند مشاهده کرد. سکته مغزی باعث ایجاد ناتوانی های جسمی-حرکتی در بیمار می شود. این ناتوانی ها ممکن است موقت یا دائمی باشند.
به همین دلیل کاردرمانی بعد از سکته مغزی اهمیت زیادی دارد. زیرا کاردرمانی سکته مغزی باعث می شود شخص بتواند توانایی های خود را افزایش داده و کمتر به دیگران وابسته باشد. در این مقاله قصد داریم به موضوع توانبخشی سکته مغزی با کاردرمانی و اهمیت آن بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع سکته مغزی

بر اساس شدت سکته و علت بروز آن می توان سکته های مغزی را به انواع زیر دسته بندی کرد:

سکته ایسکمیک: ۸۷ درصد از سکته های مغزی، ایسکمیک اند. این نوع سکته در اثر ایجاد لخته خونی در عروق مغز که مانع رسیدن خون به مغز می شود، رخ می دهد.

سکته هموراژیک: پاره شدن عروق مغز و تجمع خون باعث سکته مغزی شدید یا هموراژیک می شود. علت اصلی این عارضه، عدم درمان فشار خون بالا و پارگی عروق خونی است که دیواره های ضعیفی دارند.

سکته مغزی گذرا: سکته مغزی ایسکمیک یک نوع سکته خفیف و ناقص است که بخاطر گرفتگی عروق خونی مغز رخ می دهد. آسیبهای مغزی ناشی از این نوع سکته خوشبختانه دائمی نیست.

سکته مغزی چه عوارضی دارد؟

مشکلات حرکتی مثل فلج یک طرف بدن از مهم ترین عوارض سکته مغزی است که به دلیل قطع ارتباط مغز با عضلات رخ می دهد. در نتیجه بیمار بخشی از توانایی های حرکتی خود را از دست می دهد. از دیگر عوارض سکته مغزی می توان به:

  • اختلال در راه رفتن
  • اختلال تکلم
  • اختلال در بلع یا جویدن غذا
  • اختلال حواس یا تفکر

اشاره کرد. سکته مغزی در بعضی افراد منجر به بی اختیاری ادرار و مدفوع می شود.

علائم سکته مغزی را بشناسید

معمولا سکته های مغزی با علائم هشداردهنده ی سردرد شدید و ناگهانی، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ همراه است. سطح هوشیاری بیمار کاهش یافته و حتی ممکن است بیهوش شود. از دیگر علائم سکته مغزی در جوانان و بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و بدن
  • اختلال در تکلم به شکل ناتوانی در ادای صحیح کلمات، لکنت و بریده بریده حرف زدن
  • اختلالات بینایی مث تاری و دوبینی
  • عدم حفظ تعادل بدن یا ناناتوانی در کنترل حرکات بدن
  • متوجه نشدن حرفهای اطرافیان
  • احساس کرختی و سوزش در بعضی از قسمت های بدن

فلج ناگهانی در یک طرف صورت، تب و سکسکه نیز از دیگر نشانه های سکته مغزی در بزرگسالان هستند که درصورت عدم درمان فلج صورت ممکن فرد دچار نابینایی کامل در هر دو چشم شود.

برای توانبخشی بعد از سکته مغزی با کاردرمانی در اصفهان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

علائم سکته مغزی

دلیل بروز سکته مغزی در افراد مسن چیست؟

سکته مغزی به دلیل مسدود شدن عروق با لخته های خونی و یا پارگی عروق خونی در مغز ایجاد می شود. نتیجه ی آن، مرگ سلولهای مغزی و آسیب به بافت مغز است. پارگی عروق یا وجود لخته خونی در مغز به دلایل زیر رخ می دهد:

  • حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن
  • تجمع چربی، کلسیم و … در دیواره عروق مغز و سست شدن دیواره داخلی رگهای خونی
  • برخی بیماریها مثل دیابت کنترل نشده، کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و …
  • اختلالات هورمونی
  • کم تحرکی و چاقی مفرط
  • سبک زندگی ناسالم مثل سیگار کشیدن، مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی، استرس و تغذیه نامناسب

به علاوه، افزایش سن و ناراحتی های قلبی مثل روماتیسم باعث افزایش ریسک ابتلا به سکته مغزی در بزرگسالی می شود.

چطور سکته مغزی را تشخیص می دهند؟

پزشکان متخصص علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی علائم بیمار، برای تشخیص دقیق تر میزان و محل آسیب از روشهای زیر استفاده می کنند:

  • سی‌ تی ‌اسکن
  • ام آر آی
  • آنژیوگرام مغزی
  • اولتراسوند کاروتیدی
  • اکوکاردیوگرام

بعد از تشخیص، بر اساس نوع سکته مغزی و شدت آسیب ها و عوارض ایجاد شده، روش های درمان توسط پزشک تعیین می شود.

راه های درمان سکته مغزی در اصفهان

روشهای مختلفی برای درمان بیماران سکته مغزی وجود دارد. نوع درمان بستگی به درجه آسیب و نوع سکته مغزی دارد. این درمانها عبارتند از:

دارودرمانی: برای درمان سکته مغزی معمولا داروهای کاهش فشار خون، آسپرین، داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت تجویز می شوند.

درمان داخل رگی: این یک روش جدید برای از بین بردن لخته درون رگ مغز است که با تزریق دارو داخل سرخرگ های مغز انجام می شود.

توانبخشی سکته مغزی با کاردرمانی: معمولا این روش برای بازتوانی بیمار بعد از سکته مغزی توصیه می شود. بازتوانی به کمک وسایل توانبخشی سکته مغزی و همچنین تمرینات کاردرمانی سکته مغزی و  روشهای دیگر بازتوانی بخش مهمی از درمان بیماران هستند.

جراحی: جراحی برای سکته مغزی در مواردی انجام می شود که خونریزی شدید باشد. جراحی برای خروج خون اضافی، کاهش فشار به مغز و ترمیم عروق پاره شده انجام می شود.

بیشتر بخوانید: توانبخشی بیماران پارکینسون در اصفهان

توانبخشی سکته مغزی با کاردرمانی در اصفهان

بدلیل تاثیر کاردرمانی در سکته مغزی و توانبخشی بیمار، حتما باید از تکنیکهای توانبخشی و بازتوانی بعد از سکته مغزی استفاده کرد. بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان از تکنیک های زیر برای بازتوانی بیمار استفاده می کنند:

وسایل توانبخشی سکته مغزی

یکی از وسایل توانبخشی سکته مغزی، اسپلینت است. در صورتی که کاردرمانگر تشخیص دهد که بیمار ممکن است دچار کوتاهی عضلات فلج شده شود، اسپلینت تجویز می کند. همچنین ممکن است بیمار موقع تمرینات حرکتی یا راه رفتن به عصا، واکر یا بریس نیاز داشته باشد. این ابزارها در صورت لزوم توسط کاردرمانگر تجویز می شوند.

انواع تمرینات توانبخشی برای بیماران سکته مغزی

برای توانبخشی عضو آسیب دیده، کاردرمانگران حین تمرینات توانبخشی حرکتی ممکن است عضو سالم بیمار را محدود کنند تا بیمار مجبور باشد از عضو آسیب دیده ی خود بیشتر استفاده کند. ورزشهای بعد از سکته مغزی متنوع هستند و اهداف خاصی را دنبال می کنند. مثل:

تمرینات توانبخشی سکته مغزی

  • حرکات تقویتی برای افزایش قدرت و هماهنگی عضلات
  • حرکاتی برای کمک به بلع بهتر غذا
  • تمرینات حرکتی برای بازیابی دامنه حرکتی بیمار

کاردرمانگران از حرکات کششی نیز برای درمان گرفتگی عضلانی بیمار استفاده می کنند. این حرکات برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات بی حس و حرکت بیمار بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: درمان اسپاسم عضلانی با کاردرمانی در اصفهان

تحریک الکتریکی

از روش الکتروتراپی برای تحریک الکتریکی عضلات ضعیف شده دست و پا استفاده می شود. این تحریکات به بهبود عملکرد دست و پای بیمار کمک می کند. این روش به اعضای آسیب دیده کمک می کند که دوباره حرکت کردن بعد از سکته مغزی را بیاموزند.

تزریق بوتاکس

در مواردی که شدت اسپاسم عضلات باعث بدفرمی دست و پای بیمار می شود و روند بازتوانی بیمار را مختل می کند، از تزریق بوتاکس برای کنترل عضله استفاده می شود. کاردرمانگر به این عضلات بوتاکس تزریق می کند تا مانع انقباض آنها شود.

ماساژ درمانی

کاردرمانگران برای بیماران سکته مغزی، از تکنیک های ماساژ درمانی استفاده می کنند. آنها از این روش درمانی برای:

  • بهبود گردش خون
  • جلوگیری از آتروفی و کوچک شدن عضله
  • تقویت عضلات
  • رفع اسپاسم عضلانی

بیماران مبتلا به سکته مغزی استفاده می کنند.

به طور کلی درمورد توانبخشی بیماران سکته مغزی می توان گفت که برای این بیماران، کاردرمانی در منزل انجام می شود. چون مشکلات جسمی و حرکتی بیمار اجازه نمی دهد براحتی و به طور مرتب به کلنیک کاردرمانی مراجعه کنند. بهترین مراکز کاردرمانی در اصفهان معمولا توانبخشی این بیماران را در منزل انجام می دهند.

برای بازتوانی بیماران بعد از سکته مغزی با روشهای کاردرمانی در منزل می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره بازتوانی سکته مغزی در اصفهان

درباره توانبخشی بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، سوالات زیادی پرسیده می شود. در این قسمت به رایجترین سوالات شما درباره کاردرمانی بعد از سکته مغزی پرداخته ایم:

چه زمانی برای شروع برنامه توانبخشی سکته مغزی مناسب است؟

هرچه زودتر بازتوانی بیمار شروع شود بهتر است. معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از سکته مغزی و پایدار شدن وضعیت عمومی بیمار، این تمرینات در بیمارستان شروع می شوند.

می توان از سکته مغزی پیشگیری کرد؟

بله. برای پیشگیری از سکته مغزی باید مرتب ورزش کنید. اگر مبتلا به بیماری های قلبی، فشار خون، چربی یا دیابت هستید، حتما بیماری خود را کنترل کنید. به علاوه نباید غذاهای پرچرب و نمکی بخورید یا سیگار بکشید.

برنامه توانبخشی را تا کی باید ادامه داد؟

بستگی به شدت سکته و عوارض آن دارد. طول درمان در بعضی بیماران کوتاه و در بعضی دیگر طولانی است. حتی ممکن است سالها کاردرمانی بیمار ادامه پیدا کند. بعد از معاینه بیمار بیشتر در این مورد می توانیم نظر بدهیم.

اگر سوالی درباره کاردرمانی بعد از سکته مغزی و توانبخشی بیماران دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات مقاله از ما بپرسید.

۵/۵ - (۱۹۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *