درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان

کاردرمانی در رفتگی لگن

دررفتگی لگن نوزادان یک بیماری مادرزادی است. در این بیماری، سر استخوان ران نوزاد به درستی داخل حفره مفصل لگن (هیپ) قرار نگرفته است. این عارضه تا قبل از راه افتادن کودک هیچ علائم مشخصی برای والدین ندارد. بنابراین پزشکان تا زمان راه افتادن کودک، چند مرتبه نوزاد را از این لحاظ معاینه می کنند.
تشخیص و درمان به موقع این بیماری اهمیت زیادی دارد. زیرا درمان به موقع از بروز مشکلات ماهیچه ای و استخوانی نوزاد در سنین بالاتر جلوگیری می کند. به دلیل اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله به درمان دررفتگی لگن نوزادان با کاردرمانی بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

شدت دررفتگی مفصل هیپ در نوزادان

ناپایداری مفصل لگن با شدت های متفاوتی رخ می دهد. ممکن است حفره مفصل لگن در دوران جنینی تشکیل نشود یا فرم و عمق آن به حدی نباشد که سر استخوان ران بتواند در آن جای بگیرد. دیگر درجات دررفتگی لگن نوزادان عبارت است از:

  • سر استخوان ران در بدو تولد کاملا خارج از حفره مفصل لگن باشد
  • سر استخوان ران داخل حفره لگن است، اما به راحتی می تواند به آن داخل یا خارج شده و ناپایدار و لق باشد.
  • در بدو تولد در مفصل ران هیچ مشکلی دیده نمی شود اما با رشد کودک، ناپایداری مفصل ران بروز کرده و لقی آن با رشد کودک بیشتر می شود.

این عارضه در درجات خفیف ممکن است خودبخود درمان شود. اما در درجات شدیدتر دررفتگی مفصل ران، عدم درمان باعث مشکل در راه رفتن یا عوارض دیگری می شود.

نشانه های دررفتگی لگن نوزادان

ممکن است در رفتگی مفصل لگن تا زمان راه افتادن بچه هیچ نشانه ای نداشته باشد. گاهی نیز این بیماری با نشانه هایی در قبل و بعد از ۳ ماهگی نوزاد همراه است که باید آنها را جدی گرفت. این نشانه ها عبارت است از:

  • تفاوت طول پاهای نوزاد بعد از ۳ ماهگی
  • نامتقارن بودن حرکات لگن بعد از ۳ ماهگی
  • تغییر شکل لگن بعد از سه ماهگی به صورت برجسته تر شدن قسمت بیرونی لگن
  • صدا دادن لگن نوزاد حین معاینه پزشک قبل از ۳ ماهگی
  • لوردوز کمر بعد از ۳ ماهگی (افزایش قوس کمر)
  • وجود چین های بیشتر در کشاله ران آسیب دیده در قبل از ۳ ماهگی
  • لنگ زدن کودک زمانی که به راه می افتد

ممکن است موقع تعویض پوشک، مادر نتواند ران های نوزاد را از هم باز کند. این نشان دهنده محدودیت حرکتی در مفصل ران نوزاد است که از علائم دررفتگی لگن نوزادان قبل از ۳ ماهگی به شمار می رود.

دلیل دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد چیست؟

هنوز دلیل مشخص و قطعی برای دررفتگی مادرزادی لگن نوزادان کشف نشده است. اما ممکن است عوامل زیر در ناپایداری لگن نوزاد موثر باشند:

اسپاسم عضلات رحم: محکم بودن دیواره رحم مادر به خصوص در اولین بارداری یا کم بودن مایع آمنیوتیک کیسه جنینی می تواند فضای حرکت کودک را در رحم کاهش دهد.

سر و ته بودن نوزاد در رحم (حالت بریچ): این وضعیت باعث محدود شدن حرکات جنین داخل کیسه جنینی و دررفتگی مفصل هیپ می شود.

علت دررفتگی مادرزادی لگن

واکنش به هورمونهای تولد: ممکن است جنین موقع زایمان به هورمون های تولد که برای ریلکس شدن عضلات مادر ترشح می شوند، واکنش نشان دهد. به همین دلیل استخوان لگن نرم شده و در طول زایمان دچار کشیدگی و دررفتگی می شود.

محکم قنداق کردن نوزاد: محکم قنداق کردن نوزادان باعث کمبود فضای غلتیدن یا حرکت دادن پای کودک می شود.

برخی از بیماری های مادرزادی مثل تورتیکولی نوزادی (کجی گردن)، سندروم سر تخت، پاچنبری و غیره هم می توانند علت در رفتگی لگن نوزادان باشند.

ریسک فاکتورهای دررفتگی مفصل ران نوزاد

دختران ۶ برابر پسران در معرض دیسپلازی لگن هستند. همچنین سابقه دررفتگی لگن در افراد خانواده می تواند تا ۴۰ برابر ریسک ابتلا به دیسپلازی رشدی ران را در نوزادان افزایش دهد. دیگر عوامل موثر در ایجاد این عارضه عبارتند از:

  • تولد نوزاد در اولین زایمان مادر
  • شیوه های غلط حمل نوزاد که باعث محدود شدن دامنه حرکت پای او می شود
  • در نژاد سفید بیشتر است
  • تولد جنین با باسن یا پا (حالت بریچ)

همچنین، بارداری دو قلویی هم می تواند باعث افزایش احتمال شلی لگن نوزادان شود.

دیسپلازی لگن نوزادان چه عوارضی دارد؟

با رشد کودک، دررفتگی مفصل لگن نوزادان باعث تغییراتی در رشد ساختارهای عضلانی، مفصلی و استخوان های پای کودک می شود. این تغییرات الگوهای بد راه رفتن و ناتوانی پای کودک را به همراه دارند.

به علاوه، در سنین بالاتر ممکن است کودک به آرتروز لگن یا ران دچار شود. هرچه درمان دیسپلازی ران به تعویق بیفتد، این تغییرات شدیدتر و بیشتر شده و درمان آن سخت تر می شود.

بیشتر بخوانید: اصلاح الگوی راه رفتن کودکان در اصفهان

چطور دررفتگی پای کودک تشخیص داده می شود؟

بهترین زمان برای تشخیص و درمان دررفتگی لگن نوزاد بلافاصله بعد از تولد است که پزشک نوزاد را از نظر دیسپلازی مادرزادی ران معاینه می کند. علاوه بر معاینات فیزیکی، تست های تشخیصی مثل تست‌های ارتولانی، بارلو و گالزی نیز انجام می شود. ممکن است برای تشخیص دررفتگی لگن نوزادان، پزشکان از تصاویر سونوگرافی یا رادیوگرافی با اشعه X برای بررسی وضعیت لگن نوزادان حدوداً ۳ ماهه استفاده کنند.

برای تشخیص و کاردرمانی دررفتگی مادرزادی لگن نوزادان در اصفهان شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان شلی لگن نوزادان در اصفهان

هر چه درمان شلی لگن نوزاد در سنین پایین تر شروع شود، عوارض ناشی از لقی ران نوزاد کمتر و درمان آن سریعتر خواهد بود. روش درمان ناپایداری مفصل ران نوزادان بستگی به شدت دررفتگی مادرزادی لگن و نیز سن نوزاد دارد. بر این اساس، پزشکان از روشهای زیر برای درمان نوزادان استفاده می کنند:

بریس پاولیک هارنس

از این کمربند برای دررفتگی لگن نوزاد زیر ۶ ماه جهت نگه داشتن استخوان ران در محل اصلی خود در مفصل لگن استفاده می شود. اگر کودک شروع به چهار دست و پا رفتن کند، دیگر نمی توان از این روش برای درمان دررفتگی مفصل لگن استفاده کرد.

درمان شلی لگن با بریس هارنس

جا اندازی و گچ گیری

از این روش برای درمان کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه استفاده می شود. این درمان در اتاق عمل و با بیهوشی کامل انجام می شود. جراح ارتوپد ابتدا استخوان ران دررفته را جا اندازی می کند. سپس برای جوش خوردن درست ران در محل مفصل اندام های تحتانی کودک برای مدت ۱۲ هفته در گچ اسپیکا باقی می ماند.

جراحی باز

از روش جراحی باز برای درمان دررفتگی ران کودکان بالای ۱۸ ماه استفاده می شود. برای درمان با این روش، جراح با توجه به شدت ناپایداری مفصل سعی می کند برای جا اندازی آن، استخوان لگن یا ران را اصلاح کند.

تکنیک های کاردرمانی

تکنیک های توانبخشی در فرم مفصل ران و لگن تغییری ایجاد نمی کنند. اما از این تکنیکها برای بهبود عملکرد ران و تقویت عضلات اطراف مفصل برای درمان دررفتگی خفیف لگن نوزادان استفاده می شود. همچنین بعد از جراحی، باز کردن بریس یا گچ برای توانبخشی حرکتی ران و لگن، تکنیکهای کاردرمانی به کار می روند.

توانبخشی در رفتگی لگن نوزادان در اصفهان

از تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی برای درمان دیسپلازی ران خفیف و بهبود عملکرد مفصل ران استفاده می شود. این تکنیکها عبارتند از:

درمان های دستی

درمان دستی از جمله تکنیک های توانبخشی دررفتگی هیپ نوزادان است. تکنیک های این روش درمانی شامل ماساژ بافتهای نرم (عضلات، تاندونها و رباطها)، حرکات کششی و متحرک سازی مفصل است. این حرکات را کاردرمانگر با اهداف زیر انجام می دهد:

  • متقارن کردن حرکات لگن
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل دررفته
  • کاهش درد کمر و لگن با روش های متحرک سازی و جا اندازی

تکنیک های درمان دستی در درمان کلاب فوت و سایر بیماری هایی که باعث بروز دررفتگی لگن نوزاد می شود، موثر است. این تکنیکها حتما باید توسط کاردرمانگر برای نوزادتان انجام شود.

ماساژ درمانی

برای توانبخشی دیسپلازی ران نوزادان از ماساژ درمانی هم استفاده می شود. ماساژ درمانی با مزایای زیر همراه است:

  • کاهش درد
  • کاهش تورم
  • تحریک عضلات ران و تقویت آن

ماساژ تراپی به انعطاف پذیری مفصل و بافتهای نرم و در نتیجه بهبود حرکت مفصل ران کمک می کند. به خصوص این روش بعد از جراحی یا گچ گرفتن از خشکی مفصل و عضلات جلوگیری کرده و آنها را آماده حرکت می کند.

ورزش برای دررفتگی مادرزادی لگن

ورزش درمانی یکی از اصلی ترین روشهای توانبخشی دررفتگی لگن نوزادان است. کاردرمانگران از این تمرینات برای افزایش قدرت عملکرد و انعطاف پذیری مفصل لگن استفاده می کنند. این تمرینات ورزشی معمولا به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

ورزش های کششی: برای بازیابی دامنه حرکتی، استحکام عضلات (لگن، کمر و پا)، کاهش فشار بر مفصل هیپ و پشتیبانی از آن

تمرینات حرکتی: برای بازیابی دامنه حرکتی پا و جلوگیری از قرار گرفتن مفصل لگن، رباط‌ها و عضلات در موقعیت نامناسب

تمرینات تقویتی: برای تقویت ساختار عضلانی لگن و افزایش قدرت عضلات پا

تمرینات تثبیت‌کننده: برای تثبیت لگن و مفصل ران، کاهش فشار به لگن و افزایش تحمل وزن بدن

این تمرینات ورزشی باید به درستی انجام شوند. به همین دلیل متخصص کاردرمانی کودک این تمرینات را در مراکز کاردرمانی کودکان در اصفهان انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: درمان پا چنبری با حرکات اصلاحی

بازآموزی عصبی-عضلانی

این روش توانبخشی شامل تکنیک‌هایی است که به هماهنگی عصب و عضله موقع راه رفتن و حرکت لگن کمک می کند. این تکنیک ها برای تثبیت مفصل لگن و کاهش فشار بر مفصل ران بسیار موثر هستند.

توانبخشی در رفتگی لگن نوزادان

برای کاردرمانی دررفتگی مادرزادی لگن نوزادان در اصفهان با تکنیک های مختلف توانبخشی می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره درمان دیسپلازی ران نوزادان در اصفهان

معمولا والدین در مورد دیسپلازی هیپ در نوزادان از متخصصان کاردرمانی سوالات زیر را می پرسند:

آیا دررفتگی لگن نوزاد درد دارد؟

نه این عارضه در نوزادی بدون درد است اما در سنین بالاتر ممکن است کودک دچار درد لگن و کمر شود.

کی باید برای معاینه ناپایداری مفصل ران نوازدم اقدام کنم؟

حداقل دو بار باید معاینه لگن انجام شود. بعد از تولد، پزشک حتما نوزاد را از لحاظ دیسپلازی هیپ معاینه می کند. دفعه دوم هم در دو ماهگی انجام می شود.

اگر دررفتگی لگن نوزاد درمان نشود چه اتفاق می افتد؟

یک پای این کودکان کوتاهتر از دیگری می شود. بنابراین کودک موقع راه رفتن می لنگد و نمی تواند مثل بچه های دیگر چابک باشد و بدود. دردهای لگنی و کمر هم از دیگر عوارض عدم درمان ناپایداری مفصل ران است.

اگر شما هم سوالی درباره کاردرمانی دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان دارید، می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می شود.

۴.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۴ دیدگاه ها
    • میزان بی ثباتی لگن و عوامل تاثیرگذار بر روی مفصل هیپ باید بصورت دقیق بررسی شود، در صورت تشخیص اشتباه استفاده از دو پوشک باعث ضعف دوچندان در عضلات لگن میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *