توانبخشی بیماران ام اس در اصفهان

توانبخشی بیماران ام اس

بیماری ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی و مزمن دستگاه عصبی است که انواع مختلفی دارد. اگر ام اس از نوع پیشرونده باشد و با گذشت زمان پیشرفت کند، علائم این بیماری وخیم تر می شود. ناتوانی های جسمی مهمترین عوارض بیماری ام اس هستند که زندگی شخصی و شغلی بیمار را مختل می کنند.
با این حال می توان با توانبخشی بیمار، وابستگی او را به خانواده کاهش داد. در این مقاله به تکنیک های موثر کاردرمانی در بیماری ام اس (MS) می پردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بیماری ام اس چیست؟

ام اس (MS) یک بیماری التهابی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه لایه محافظ سلولهای عصبی را مورد حمله و تخریب قرار می دهند. تخریب پوشش عصبها باعث اختلال در انتقال پیام بین مغز و اندامها می شود.

در نتیجه، عملکردهای حسی و حرکتی بیمار مختل می شوند. این بیماری بیشتر در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی بروز می کند و در بین زنان ۳ برابر شایع تر از مردان است.

انواع بیماری MS

افرادی که دچار ام اس می شوند این بیماری را به یکی از شکلهای زیر تجربه می کنند:

ام اس عودکننده-فروکش کننده: این شایع ترین نوع ام اس است که ۸۵ درصد بیمارن ام اس به این نوع مبتلا می شوند. در این بیماری، حملات MS عود کننده هستند و بعد از یک دوره تشدید بیماری، علائم بهبود می یابد.

ام اس پیشرونده اولیه: این نوع MS در ۱۰ درصد بیماران دیده می شود. علائم این نوع ام اس بدون بهبود هستند و در طول زمان بیماری به تدریج پیشرفت می کند.

ام اس پیشرونده ثانویه: در این حالت ابتدا فرد دچار چند حمله ام اس به صورت عود کننده-فروکش کننده می شود. اما بعد خبری از حملات نیست ولی بیماری در حالت پیشرفت است.

ام اس عود کننده پیشرونده: این بدترین نوع ام است که در آن مدام بیماری در حال پیشرفت است و با حملات و عودهای مکرر همراه است.

بیماری ام اس چه عوارضی دارد؟

عوارض بیماری MS بستگی به نوع آن و محل آسیب دارد. بعضی از بیماران ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع شوند. اغلب بیماران ام اس دچار اختلالات روانی، اختلال در بلع یا تکلم می شود. این بیماری توانایی های ذهنی و حافظه این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی در مواردی ممکن است این بیماری منجر به فلج بیمار و ناتوانی او در راه رفتن شود.

بیشتر بخوانید: درمان شانه یخ زده در اصفهان

علت بوجود آمدن بیماری ام اس

علت ام اس هنوز مشخص نشده است اما پزشکان احتمال می دهند برخی عوامل محیطی باعث حمله سیستم ایمنی به اعصاب مرکزی بدن می شوند. فاکتورهای محیطی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • کمبود نور آفتاب و ویتامین D
  • استعمال دخانیات
  • عفونت های ویروسی

همچنین احتمال دارد عوامل ژنتیکی و سابقه ی خانوادگی فرد علت ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس باشد.

نشانه های مالتیپل اسکلروزیس

کسانی که حملات ام اس را تجربه می کنند برخی از علائم زیر را با توجه به نوع و شدت ام اس خود دارند:

  • عدم تعادل و سرگیجه
  • خستگی مفرط، ضعف و بی حسی
  • احساس سنگینی در دستها و پاها
  • احساس گزگز در بعضی اندام ها
  • اختلال در بلع
  • لرزش غیر ارادی بدن مثل رعشه دستها
  • اختلالات بینایی مختلفی مثل دوبینی، کوررنگی، درد چشم، کاهش دید و …
  • افسردگی
  • اسپاسم و گرفتگی های عضلانی
  • اختلالات جنسی (بی میلی جنسی، نرسیدن به ارگاسم، …)
  • اختلالات گفتاری
  • تکرر ادرار

از دیگر علائم اصلی ام اس به شمار می روند. در مواردی ممکن است علائم قبلی تشدید شود و یا اینکه علائم جدیدی بروز کند. با پیشرفت این بیماری (البته در msهای نوع پیشرونده) ممکن است شخص دچار بی اختیاری ادرار، مشکلات شناختی، اختلالات یادگیری و مشکلات حافظه شود.

بهترین روش کاهش علائم ام اس و جلوگیری از پیشرفت آن، تکنیک های کاردرمانی است. جهت کاردرمانی توسط کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در اصفهان می توانید با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

نشانه های مالتیپل اسکلروزیس

تشخیص بیماری MS با چه روشهایی انجام می شود؟

کسانی که دچار بیماری ام اس هستند، با توجه به علائم حسی و حرکتی آنها، پزشک می تواند بیماری ام اس را تشخیص دهد. به علاوه پزشکان از تصاویر ام آر آی برای بررسی مغز، مایع مغزی-نخاعی، نخاع و چشم ها استفاده می کنند تا ارزیابی دقیق تری از میزان آسیب دیدگی و نواحی آسیب دیده داشته باشند.

راههای درمان ام اس در اصفهان

هنوز درمان قطعی برای بیماری MS وجود ندارد. اما علائم و عوارض این بیماری را می توان تا حد زیادی با ترکیب روشهای درمانی زیر کاهش داد و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد:

درمان دارویی

از آنجایی که ام اس یک بیماری التهابی است، پزشکان برای کاهش علائم آن از داروهای استروئیدی مثل متیل پردنیزون و پردنیزون استفاده می کنند. همچنین داروهایی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش حملات آن به اعصاب مرکزی تجویز می شود.

روان درمانی

از آنجایی که ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس دچار اختلالات خلقی و افسردگی می شوند، روان درمانی و تشویق آنها به فعالیت های اجتماعی در بهبود آنها بسیار موثر است. تاثیر مثبت روان درمانی بر روحیه این بیماران به کاهش علائم ام اس و پیشگیری از حاد شدن آن کمک می کند.

توانبخشی

انجام برنامه های توانبخشی برای درمان بیماری ام اس تا حدود زیادی به بهبود مشکلات جسمی و حرکتی بیماران کمک می کند. با مشاهده علائم اولیه ام اس حتی اگر این علائم خفیف باشند باید سریعا کاردرمانی را شروع کنید تا از پیشرفت علائم جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: توانبخشی بیماران پارکینسون در اصفهان

تکنیکهای کاردرمانی بیماری ام اس در اصفهان

در بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان، کاردرمانگران و تیم متخصص بیماری ام اس، برای توانبخشی این بیماران از روش هایی استفاده می کنند که او را به زندگی عادی برگردانند. این روشها عبارتند از:

ورزش های کاردرمانی ام اس

در مراحل اولیه ام اس انجام تمرینات قدرتی، کششی، هوازی و نیز تمرینات تعادلی برای بیماران ام اس بسیار مفید است و از حاد شدن علائم جلوگیری می کند. هر چند که این تمرینات را در ام اس های پیشرونده و حاد نیز می توان به کار گرفت. هدف این تمرینات:

  • بهبود وضعیت زندگی بیمار
  • بازگرداندن و حفظ توانایی های او برای انجام کارهای روزمره
  • کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی بیمار
  • رفع اسپاسم عضلانی
  • حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن آنها

است. همچنین انجام مرتب تمرینات کاردرمانی ام اس به تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی آنها و بهبود عملکرد عصبی-عضلانی بیمار کمک می کند. کاردرمانگران با توجه به توانایی بیمار حرکات ورزشی توانبخشی را تنظیم می کنند.

آب درمانی

کاردرمانی ام اس با روشهای آب درمانی بخصوص برای بیمارانی که دچار اختلال در راه رفتن هستند، بسیار توصیه می شود. چون وزن این بیماران در آب کاهش یافته و حرکت کردن برای آنها آسان تر می شود. انجام تمرینات ورزشی در آب زیر نظر کاردرمانگر باعث:

  • تقویت عضلات ضعیف شده
  • جلوگیری از آتروفی عضلات بدن
  • بهبود روحیه بیمار
  • ریلکس شدن و رفع اسپاسم عضلات

می شود. همچنین تحرک بیشتر و بهتر در آب، بیمار را تشویق می کند که بیشتر تحرک داشته باشد.

کاردرمانی ام اس با آب درمانی

برای توانبخشی و کاردرمانی ام اس در اصفهان شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا میتوانیم از بیماری MS پیشگیری کنیم؟

هر چند نمی توان به طور قطع از بروز ام اس جلوگیری کرد، اما با عمل به توصیه های زیر می توان ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش داد:

  • روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با رعایت موارد بالا و پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

سوالات رایج درباره کاردرمانی بیماری ام اس در اصفهان

بیماران مبتلا به ام اس درباره تکنیکهای کاردرمانی ام اس در اصفهان همیشه سوالات زیر را از کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در اصفهان می پرسند:

چند درصد بیماران ام اس فلج می شوند؟

یک سوم بیماران دچار فلج می شوند اما دو سوم آنها توانایی راه رفتن خود را حفظ می کنند. هر چند که ممکن است این بیماران برای حرکت کردن نیاز به وسایل کمکی مثل عصا یا واکر داشته باشند اما فلج نمی شوند.

بیماران مبتلا به ام اس باید چه نوع رژیم غذایی داشته باشند؟

رژیم غذایی خاصی برای این بیماران توصیه نمی شود. اما بهتر است روغن ماهی یا روغن زیتون را که سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ هستند را در رژیم خود بگنجانید. همچنین غذاهای مضر برای بیماری ام اس را مصرف نکنید.

انجام تمرینات ورزشی برایم دردناک است. باید این تمرینات را ادامه دهم یا نه؟

نباید با تمرینات ورزشی دچار درد شوید. در صورت احساس درد زیاد حتما تمرینات را متوقف کنید و به کاردرمانگر خود اطلاع دهید. کاردرمانگران براساس توانایی فرد تمرینات ورزشی را تنظیم می کنند.

توانبخشی ام اس با کاردرمانی را از کی باید شروع کنم؟

با تشخیص این بیماری سریعا برای کاردرمانی به بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان مراجعه کنید. توانبخشی در مراحل اولیه ام اس، به حفظ توانایی شما و کاهش علائم بیماری کمک می کند. اقدام به موقع می تواند نتایج خوبی در درمان ام اس داشته باشد.

گرما باعث تشدید ام اس می شود؟

بله هوای گرم برای ام اس مضر است. سعی کنید با پوشیدن لباس های نخی و گشاد از گرم شدن بیش از حد بدنتان جلوگیری کنید. محیط زندگی و کار خود را خنک نگه دارید. بیرون رفتن در هوای داغ و یا رفتن به سونا یا استخر آب گرم برای بیماران ام اس ممنوع است.

اگر سوالی درباره روشهای توانبخشی ام اس در اصفهان دارید، می توانید آنرا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. برای خواندن پاسخ سوال خود به همین صفحه برگردید.

۴.۹/۵ - (۳۷ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *