درمان اسکولیوز کودکان در اصفهان

درمان اسکولیوز کودکان

بیماری اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات کودک به سمت یکی از پهلوها کج می شود. این بیماری دارای درجات خفیف تا شدید است. در اغلب موارد، خوشبختانه اسکولیوز خفیف است. اما در موارد شدید، هر چه کودک بزرگتر می شود، شدت انحراف ستون مهره ها بیشتر و زندگی عادی کودک مختل می شود.
در این مقاله به بیماری اسکولیوز در کودکان و تکنیک های توانبخشی کودکان مبتلا به کجی ستون فقرات در اصفهان خواهیم پرداخت. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع اسکولیوز در کودکان

کجی ستون فقرات به سمت پهلو انواع مختلفی دارد. شایع ترین نوع آن، اسکولیوز با منشا ناشناخته است که هنوز علت بروز آن مشخص نشده است. دیگر انواع اسکولیوز عبارتند از:

اسکولیوز مادرزادی: این نوع کجی ستون فقرات از همان بدو تولد در نوزاد وجود دارد.

اسکولیوز عصبی- عضلانی: این نوع اسکولیوز در کودکان فلج مغزی دیده می شود و ناشی از ناهنجاری های اعصاب و ماهیچه هاست.

اسکولیوز دژنراتیو: این نوع اسکولیوز به علت ضربات ناشی از تصادفات و یا بیماری هایی مثل پوکی یا نرمی استخوان ایجاد می شود.

درجات اسکولیوز

انحراف ستون فقرات علاوه بر انواع مختلف دارای درجات مختلفی مثل خفیف، متوسط یا شدید نیز هست. اسکولیوز شدید در میان دختران شایعتر از پسران است. کودکانی که اسکولیوز خفیف دارند باید تحت مراقبت باشند تا اگر بیماری در حال وخیم شدن است، به موقع درمان های لازم برای آنها انجام شود. درمان به موقع دراین بیماران از پیشرفت بیشتر این عارضه جلوگیری می کند.

علائم خمیدگی و انحنای ستون فقرات در کودکی

کودکانی که مبتلا به اسکولیوز هستند، شانه های نابرابر دارند و تیغه یکی از شانه ها کمی برجسته تر از دیگری است. دیگر علائم اسکولیوز در کودکان عبارتند از:

  • نامساوی بودن خط تراز کمر
  • ناهمواری و برجستگی در اطراف ستون فقرات کودک
  • بالاتر بودن یکی از باسنها نسبت به دیگری (تراز نبودن خط باسن)
  • آتروفی عضلات در یک سمت از ستون مهره ها
  • مستقیم نبودن محور بدن

در اسکولیوزهای خیلی خفیف، انحراف به حدی نیست که به راحتی بتوان آنرا تشخیص داد ولی با معاینات پزشکی این بیماری در کودکان شناسایی می شود.

با مشاهده علائم اسکولیوز شما هم می توانید برای درمان کجی ستون فقرات کودکان در اصفهان از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

علت انحراف ستون فقرات کودکان چیست؟

علت انحراف ستون فقرات دقیقا مشخص نیست. اما اسکولیوز ممکن است به دلایل مادرزادی یا اکتسابی ایجاد شود. مثلا، وراثت یکی از دلایل اسکولیوز مادرزادی است. این بیماری می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. موارد زیر هم می توانند علت اسکولیوز در کودکان باشند:

  • نامساوی بودن طول پاهای کودک
  • شکستگی یا تغییر شکل مهره ها بخاطر نرمی استخوان
  • بیماری های عصبی و آسیبهای نخاعی مثل فلج اطفال، فلج مغزي کودکان و …
  • مشکلات عضلانی مثل دیستروفی عضلانی، آتروفی عضلات کمر و ….

برخی از بیماری های مادرزادی هم می توانند منجر به چرخش ستون فقرات در کودکان شوند.

بیشتر بخوانید: درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان

علت انحراف ستون فقرات کودکان

آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود؟

انحراف ستون فقرات، نابرابری طول پاها و هم تراز نبودن باسن کودک قاعدتا در راه رفتن او اختلال ایجاد می کنند. کودکانی که اسکولیوز خفیف دارند کمتر دچار اختلال در راه رفتن می شوند. اما در انحراف شدید ستون فقرات، کودک برای راه رفتن با مشکل مواجه است.

همچنین کجی ستون فقرات باعث کاهش تحرک ستون فقرات کودکان و محدودیت های حرکتی می شود. بنابراین آنها نمی تواند خیلی از حرکات مثل خم شدن به جلو و طرفین را انجام دهد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید مقاله  آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود را در همین سایت مطالعه کنید.

عوارض انحراف ستون فقرات

از عوارض اسکولیوز کودکان که ناشی از انحراف ستون فقرات هستند، عبارت است از:

  • کاهش حجم قفسه سینه
  • احساس درد در عضلات کمر و قفسه سینه
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات ریوی

برای کاهش این عوارض میتوانید از روشهای کاردرمانی استفاده کنید.

راههای تشخیص انحراف و کجی ستون فقرات در کودکان

پزشکان برای تشخیص اسکولیوز مادرزادی در نوزادان و کودکان، ابتدا معاینات فیزیکی، اندازه گیری طول پاها و تست های دیگر را انجام می دهند. در کنار این معاینات موارد زیر نیز برای کودک تجویز می شوند:

  • رادیوگرافی ستون مهره ها
  • اسکن استخوانها
  • MRI ستون فقرات
  • تصویر برداری با اشعه ایکس
  • سی تی اسکن ستون فقرات

این آزمایشات به تشخیص دقیق تر اسکولیوز، علت و شدت آن کمک می کند. این بیماری معمولا تا سن ۷ سالگی کودک تشخیص داده می شود. هرچه سریعتر درمان شروع شود، بخاطر پایین بودن سن و انعطاف پذیری ستون فقرات، درمان اسکولیوز راحتتر و نتیجه آن بهتر است.

درمان چرخش و کجی ستون فقرات کودکان در اصفهان

اسکولیوز خفیف در کودکان باید مرتب تحت نظر باشد تا در صورت شدت گرفتن انحراف ستون مهره ها درمانهای لازم به موقع انجام گیرند. پزشکان و کاردرمانگران اصفهان معمولا از روشهای زیر برای درمان اسکولیوز کودکان استفاده می کنند:

استفاده از بریس: اگر زاویه انحراف ستون مهره ها حدود ۲۵ تا ۴۰ درجه باشد، پوشیدن بریس های مخصوص جهت اصلاح کجی ستون فقرات برای کودک تجویز می شود.

کاردرمانی: توانبخشی و کاردرمانی در اسکولیوز از روشهای اصلی درمان این بیماری است. تکنیکهای کاردرمانی برای کجی ستون فقرات کودکان با هدف حفظ عملکرد طبیعی ستون فقرات، تقویت عضلات و کاهش دردهای عضلانی کودک انجام می شوند.

جراحی ستون فقرات: از این روش زمانی استفاده می شود که اسکولیوز شدید و زاویه انحراف ستون فقرات بیش از ۴۰ درجه باشد. در این روش به کمک جراحی، ستون مهره های کودک صاف می شود.

انتخاب راه درمان کجی ستون مهره ها بستگی به سن کودک، نوع اسکولیوز، شدت بیماری و شکل انحنای ستون فقرات دارد.

توانبخشی و اصلاح انحراف کمر کودکان در اصفهان

بهترین کاردرمانگران کودک در اصفهان جهت توانبخشی و اصلاح کجی ستون فقرات کودکان و نوجوانان از تکنیکهای زیر برای کاردرمانی کودکان مبتلا به اسکولیوز استفاده می کنند:

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از تکنیکهای توانبخشی موثر برای اصلاح کجی ستون مهره ها در کودکان است. از ماساژ تراپی برای تقویت عضلات ضعیف شده و بهبود گردش خون در آنها استفاده می شود. کاردرمانگران از این روش به خصوص برای اصلاح کجی ستون مهره هایی استفاده می کنند که آتروفی عضلات پشت یا اسپاسم عضلانی علت کجی ستون فقرات باشند. این روش برای تقویت ماهیچه ها و رفع گرفتگی آنها بسیار موثر است.

درمان اسکولیوز با ماساژ درمانی

درمانهای دستی

تکنیک های درمان دستی یا منوال تراپی، ترکیبی از حرکات کششی و فشار به همراه ماساژ تراپی هستند که به تعادل عضلات کودک و کاهش علائم اسکولیوز کمک می کنند. با منوال تراپی می توان اسپاسم عضله یا ضعف و تحلیل عضلانی کودک را درمان کرد. به خصوص منوال تراپی با وجود حرکات کششی حین ماساژ کودک می تواند به کشش عضلات کوتاه شده کمک کند.

حرکات اصلاحی اسکولیوز

حرکات اصلاحی ستون فقرات که شامل حرکات کششی و قدرتی است برای درمان کودکان استفاده می شود. انجام مداوم و صحیح ورزشهای مناسب انحراف ستون فقرات به حفظ عملکرد و توانایی حرکتی کودک کمک می کند اما تاثیری در اصلاح انحراف کمر و کجی ستون فقرات به سمت پهلو ندارد.

این تمرینات باید در کلینیک کاردرمانی انجام شود تا کاردرمانگر کودک شما مطمئن باشد که حرکات به درستی انجام می شوند. بعد از یادگیری انجام صحیح حرکات اصلاحی، کودک می تواند در منزل این تمرینات را انجام دهد.

اصلاح پوسچر بدن

وضعیت نامطلوب بدن کودک به دلیل کجی ستون مهره ها باعث پوسچر بد می شود. همچنین یکی از علل کمر درد کودکان پوسچر بد بدن است. کاردرمانگران با اصلاح حالت بدنی کودک به کاهش مشکلات تنفسی، کاهش درد قسمتهای بالاتنه ی کودک و اصلاح وضعیت قامتی و فرم بدن آنها کمک می کنند.

برای درمان کجی و انحراف ستون فقرات کودکان در اصفهان شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

ورزش مناسب انحراف ستون فقرات کودک

بعضی از تمرینات ورزشی مناسب برای اصلاح انحراف ستون مهره های کودکان که توسط متخصصین کاردرمانی کودک در اصفهان تجویز می شوند در زیر آمده است. حرکات اصلاحی باید بدون کمربند طبی و بریس انجام شود.

تمرین ۱

کودک باید به شکم روی زمین بخوابد. سپس با  فشار دستها بالاتنه و لگن را از زمین بلند کند. بعد از چند ثانیه مکث در این وضعیت، باید دوباره به حالت استراحت برگردد. کودک باید در ستهای ۱۰ تا ۱۵ تایی همین تمرین را چند بار در روز تکرار کند.

تمرین 1 درمان انحراف ستون فقرات کودک

تمرین ۲

کودک در این تمرین باید روی زانوها بنشیند. سپس بالاتنه را مثل شکل زیر پایین بیاورد و دستها را جلو بدن بکشد. ۳۰ ثانیه باید در این حالت مکث کند. سپس به حالت استراحت برگردد و بعد از چند ثانیه همین تمرین را ۵ مرتبه تکرار کند.

تمرین 2 درمان انحراف ستون فقرات کودک

تمرین ۳

کودک باید روی چهار دست و پا قرار بگیرد. سپس به کمک دستها و پاها خود را از زمین دور کند. آرام آرام با حرکت دستها و پاها به طرف یکدیگر، دست و پای کودک بهم نزدیک می شوند تا بدن به شکل زیر دربیاید. ۵ ثانیه در این وضعیت باید مکث کند. سپس به حالت اول برگردد و این حرکات را دوباره ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار کند.

تمرین 3 درمان انحراف ستون فقرات کودک

اگر شما هم درباره کاردرمانی اصلاح کجی ستون فقرات کودکان سوالی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بنویسید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *