درمان زانوی پرانتزی کودکان در اصفهان + حرکات اصلاحی

درمان زانوی پرانتزی کودکان

زانوی پرانتزی یا ژنو واریوم اختلالی است که در آن زانوهای کودک به سمت بیرون خمیده می شود. در این حالت اگر به کل پایین تنه نگاه کنیم، پاها پرانتزی شکل هستند. این اختلال در کودکان رایج است و با رشد و افزایش سن آنها اصلاح می شود. اما در مواردی به مداخلات پزشکی برای اصلاح زانوی پرانتزی نیاز است.
اگر پای پرانتزی کودک به موقع درمان نشود، در بزرگسالی با عوارض و مشکلات دیگری روبرو خواهد شد. در این مقاله به روشهای تشخیص و درمان زانوی پرانتزی کودکان در اصفهان با تکنیک های کاردرمانی خواهیم پرداخت. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انحراف زانو در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

انحراف زانو را از روی الگوی بد راه رفتن کودک می توان براحتی تشخیص داد. هنگامی که کودک ایستاده و پاها را جفت کرده، زانو ها بیش از حد معمول از هم جدا هستند و به سمت بیرون انحراف دارند. اما مچ پاها به هم چسبیده اند.

علت ایجاد پای پرانتزی در کودکان

پرانتزی شدن پاهای کودک بخشی از فرایند رشد طبیعی کودکان زیر ۲ سال است که از موقع راه افتادن کودک شروع شده و در ۱۸ ماهگی به شدیدترین حالت خود می رسد. با رشد طبیعی کودک از ۳ تا ۷ سالگی پاها صاف می شوند. از دیگر علل انحراف زانوی کودکان می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

بیماری بلانت: در این بیماری، اختلال در رشد استخوان بالای ساق پا باعث پرانتزی شدن پاها می شود. پرانتزی شدن پا در اثر این بیماری خودبخود بهبود نمی یابد و حتما کودک به درمان نیاز دارد.

اختلالات تکاملی: زانوی پرانتزی در بعضی از کودکان ناشی از وراثت و بطور مادرزادی است. علت الگوی بد راه رفتن این کودکان، اختلالات تکاملی است که در زمان جنینی، تولد و یا بعد از آن رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اصلاح الگوی راه رفتن کودکان در اصفهان

بیماری ریکت: این بیماری در اثر سوء تغذیه کودک و کمبود مواد غذایی استخوان ساز مثل کلسیم، فسفر یا ویتامینهای D و C ایجاد می شود.

آسیب به صفحه رشد: آسیب به یک طرف از صفحه رشد باعث رشد نامساوی استخوانها در دو طرف صفحه شده و همین مسئله موجب انحراف زانوی کودک به بیرون می شود.

همچنین ضرباتی که باعث پارگی رباط های زانو می شوند و بیماری هایی مثل راشیتیسم، تومور یا عفونت استخوان از دیگر علل ژنو واروم در کودکان هستند.

ژنوواروم در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

کاردرمانگر کودکان، برای تشخیص انحراف زانوها به خارج، کودک را به پشت خوابانده و حالت پاها را معاینه می کند. البته گاهی نیز برای تشخیص علت ژنوواروم لازم است عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی و یا آزمایش خون انجام شوند.

برای اصلاح زانوی پرانتزی کودکان با کاردرمانی و جلوگیری از عوارض آن در بزرگسالی، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تشخیص ژنوواروم در کودکان

عدم اصلاح پای پرانتزی چه عوارضی دارد؟

کودکانی که دچار زانوی پرانتزی هستند، اگر خودبخود بهبود نیابند و یا تحت درمان قرار نگیرند، در بزرگسالی در معرض آرتروز زانو خواهند بود. این مهمترین عارضه انحراف زانوی کودکان است. همچنین عدم اصلاح الگوی راه رفتن کودکان منجر به مشکلات زیر در بزرگسالی می شود:

  • فشار به زانو و مچ پا
  • التهاب مفصل زانو و مچ
  • تورم زانوها
  • درد زانو ها موقع راه رفتن
  • الگوی های بد راه رفتن

علاوه بر موارد ذکر شده، آتروز لگن، محدودیت‌های حرکتی زمان راه رفتن و نیز اختلال در انجام کارهای روزمره در سنین بالاتر از عوارض عدم درمان انحراف زانوی کودکان هستند.

درمان زانو و پای پرانتزی در اصفهان بدون جراحی

انحراف زانوها نیازی به جراحی ندارد. مگر در حالتی که انحراف بسیار شدید است و با روشهای غیر جراحی نمی توان زاویه زیاد بین زانوها را برطرف کرد. روش های متداول و غیرجراحی برای رفع زاویه زیاد زانوی کودکان عبارت است از:

مصرف ویتامین دی: اگر علت انحراف زانوها کمبود کلسیم و ویتامین دی باشد، مصرف داروهایی که حاوی این ویتامین ها است برای کودک تجویز می شود.

بستن بریس یا گچ گرفتن پا: استفاده از بریسهای مخصوص، زانوبند برای پای پرانتزی و یا مدتی گچ گرفتن پای کودک به رشد مستقیم استخوانها و رفع انحراف زانوها کمک می کند.

کاردرمانی زانوی پرانتزی: اصلی ترین روش درمان غیر جراحی برای پای پرانتزی، تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی برای کودکان است.

کاردرمانی اصلاح انحراف زانوی کودکان در اصفهان

در بهترین کلینک کاردرمانی کودکان در اصفهان، متخصصین کاردرمانی از روشهای زیر برای درمان زاویه زیاد زانوی کودکان استفاده می کنند:

ماساژ تراپی

ماساژ پای کودکان برای درمان انحراف زانوها به بیرون روش بسیرا موثری است. چون هنوز استخوانهای کودک در حال رشد و انعطاف پذیر هستند. در نتیجه راحت تر فرم می گیرند. ماساژ درمانی توسط کاردرمانگر باید برای یک بازه زمانی به طور مرتب انجام شود تا بتوان با این روش انحراف و زاویه زیاد زانوی کودک را اصلاح کرد.

منوال تراپی

استفاده از تکنیک های درمان دستی یا منوال تراپی برای درمان ژنوواروم کودکان بسیا مفید است. این تکنیک ها ترکیبی از ماساژ و انجام بعضی از ورزشهای درمان پای پرانتزی هستند که همزمان توسط کاردرمانگر برای کودک انجام می شود.

درمان پای پرانتزی با ورزش

انجام ورزشهای درمان ژنووارم علاوه بر تقویت عضلات لگن و پای کودک، فشار ناشی از انحراف زانو به تاندونها و مفاصل زانو را کم می کند. تمرینات کششی نیز برای رفع اسپاسم و درد زانو که به خاطر فشار به مچ پا و زانوها ایجاد شده تا حد زیادی موثر است. برای درمان پای پرانتزی با ورزش، باید تمرینات کششی و تقویتی را بطور مداوم و چند بار در روز انجام داد تا نتیجه دهد.

کاردرمانی انحراف زانوی کودکان

برای اصلاح زانوی پرانتزی کودکان با کاردرمانی در اصفهان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

حرکات اصلاحی زانوی پرانتزی کودکان

برای اصلاح زاویه زیاد بین زانوهای کودک، متخصص کاردرمانی تمرینات ورزشی و اصلاحی را برای کودک تجویز می کند که بعضی از این تمرینات در زیر آمده است:

تمرین ۱

ضعف عضلات لگن یکی از دلایل پرانتزی شدن زانوها است که با انجام تمرین کگل برای کودکان می توان به تقویت آن کمک کرد. برای انجام این تمرین کودک باید به پشت بخوابد. زانوها را خم کند و به کمک انقباض عضلات لگن و کمر، باسن را از زمین بلند کند. زانوها، سینه و سر باید در یک راستا قرار گیرند.

کودک باید چند ثانیه این حالت را حفظ کند و بعد دوباره به زمین برگردد. همین تمرین را باید ۱۰-۲۰ مرتبه تکرار کند. برای انجام تمرین کگل اگر کودک شما کم سن است باید در انجام آن کمی به او کمک کنید.

تمرین 1 اصلاح زانوی پرانتزی کودکان

تمرین ۲

برای تقویت مچ و ساق پا، کودک باید روی پنجه های پا تا ۱۰ شماره بایستد. برای حفظ تعادل می توانید دستان او را بگیرید یا کودک می تواند این حرکت را رو به دیوار یا میز انجام دهد. این تمرین را چند بار در روز در ستهای ۱۰ تایی در منزل انجام دهید.

تمرین 2 اصلاح زانوی پرانتزی کودکان1

تمرین ۳

کودک شما باید اسکوات های آرام انجام دهد. برای این کار، باید بایستد. به آرامی و با حالت نشستن روی صندلی باید پایین برود و قبل از نشستن روی صندلی دوباره باید بایستد. این تمرین را ۱۰ مرتبه و چندین نوبت در روز باید انجام داد.

تمرین 3 اصلاح زانوی پرانتزی کودکان

تمرین ۴

حرکت استپ-آپ یک حرکت عالی برای درمان پای پرانتزی کودکان است. برای این تمرین باید کودک یک پا راروی پله بگذارد و پای دیگر را هم بالا بکشد. یک لحظه باید بالای پله بایستد. سپس با پایین گذاشتن یک پا و به دنبال آن پای دیگر، دوباره سر جای اول خود برگردد. همین تمرین را تا ۲۰ مرتبه تکرار کند.

تمرین 4 اصلاح زانوی پرانتزی کودکان

سوالات رایج درباره زاویه زیاد بین زانوها در کودکان

والدینی که کودک آنها دچار پای پرانتزی است، معمولا سوالات زیر را می پرسند:

زمان مراجعه به کاردرمانگر برای درمان پای پرانتزی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان برای درمان پای پرانتزی سنین ۴ سالگی است که فرم دهی پاها راحتتر است.

برای درمان پای پرانتزی چه زمانی باید به مراکز کاردرمانی کودکان مراجعه کرد؟

اگر یک پای کودک بیشتر از دیگری پرانتزی شده یا کودک نمی تواند راحت راه برود، صاف بایستد و قد او کوتاه است، باید به بهترین مراکز کاردرمانی در اصفهان مراجعه کنید. اگر زانو درد باعث پا درد کودک شده هم باید زانوی پرانتزی تحت کاردرمانی قرار گیرد.

آیا می‌توان از پرانتزی شدن پاهای کودک جلوگیری کرد؟

راه قطعی برای پیشگیری از پرانتزی شدن پای نوزاد وجود ندارد. اما با تامین مواد غذایی لازم برای سلامت استخوان ها، تامین ویتامین های D و C بدن کودک و نیز به اندازه کافی در معرض نور آفتاب بودن، ریسک پرانتزی شدن زانوی کودکان را کاهش می دهد.

درمان پای پرانتزی چقدر طول می کشد؟

پاسخ مشخصی نمی توان به این سوال داد. چون طول دوره درمان بستگی به شدت زاویه انحراف زانوها به بیرون، سن کودک، علت ژنووارم کودکان و … دارد. هر چه سریعتر در سنین پایین برای درمان اقدام کنید، اصلاح پای پرانتزی با کاردرمانی بهتر و سریعتر انجام می شود.

اگر شما هم سوالی درباره اصلاح زانوی پرانتزی با کاردرمانی در اصفهان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از بهترین متخصص کاردرمانی کودکان در اصفهان بپرسید.

۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *