درمان تأخیر حرکتی کودکان در اصفهان

درمان-تاخیر-حرکتی

تأخیر حرکتی نوعی اختلال تکاملی در کودکان و نوزادان است که منجر به کاهش توانایی حرکتی آنها نسبت به دیگر همسالان شان می شود. مثلا این کودکان دیر سینه خیز می روند یا راه می افتند. حدود ۶% از کودکان ایران دچار تأخیر حرکتی هستند.
هر چند ممکن است اختلالات حرکتی خیلی خفیف خودبخود درمان شوند، اما عدم درمان به موقع در سنین پایین می تواند منجر به بروز مشکلات جدی و ماندگار در کودکان شود. کاردرمانی کودکان بهترین روش درمان تأخیر تکاملی است. ما در این مقاله، به موضوع کاردرمانی تأخیر حرکتی کودکان پرداخته ایم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم تأخیر رشدی کودکان

معمولا کودکانی که مشکل تأخیر حرکتی دارند، دچار سفتی عضلات و ناهماهنگی آنها هستند. تأخیر حرکتی در کودکان را با می توان با علائم زیر شناسایی کرد:

  • تأخیر در غلت زدن، سینه خیز رفتن
  • تاخیر در گردن گرفتن نوزاد
  • نوزاد تا ۷ ماهگی تلاش نمی کند به چیزی چنگ بزند یا در گرفتن قاشق و اشیای کوچک مشکل دارد.
  • نوزاد ۶ ماهه شده اما نمی تواند بدون کمک بنشیند.
  • در ۱۲ ماهگی هنوز نوزاد شما نمی تواند چهار دست و پا راه برود یا بدون کمک تان بایستد.
  • کودک ۲ ساله شده ولی هنوز روی سر پنجه ها راه می رود.
  • در ۱۸ ماهگی هنوز فرزند شما قادر نیست بدون کمک دیگران راه برود.
  • شل یا سست بودن اندام هایی مثل کمر و گردن نوزاد

معمولا کودکانی که دچار تأخیر تکاملی هستند، رفلکس های اولیه آنها با تأخیر است یا اصلا انجام نمی شود.

انواع تأخیر حرکتی کودکان

تأخیر حرکتی در کودکان انواع مختلفی دارد. می توان این تأخیرها را بر اساس نوع حرکت یا شدت تأخیر به صورت زیر دسته بندی کرد:

نوع حرکت

ممکن است تأخیر حرکتی مربوط به حرکات درشت یا حرکات ریز باشد. حرکات درشت یا بزرگ حرکاتی هستند که در آن کودک از نیم تنه بالا استفاده می کند، مثلا غلت زدن، سینه خیز رفتن و غیره. حرکات ریز، شامل حرکات ظریفی مثل نگه داشتن اشیای کوچک است. گاهی تأخیر حرکتی درشت نشانگر مشکلات جدی است.

شدت تأخیر

ممکن است تأخیر حرکتی خفیف باشد. در چنین مواردی علت تأخیر نامعلوم است و اگر اختلالات رشدی بسیار خفیف باشند، ممکن است خودبخود برطرف شوند. همچنین ممکن است تأخیر حرکتی شدید باشد. در این صورت، علائم تأخیر حرکتی شدید را می توان با تست های تشخیصی مثل MRI شناسایی کرد. جهت درمان این دسته از تأخیرها که می توان آنها را در دسته فلج خفیف مغزی قرار داد، حتما کودک باید تحت درمان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: علت عقب عقب رفتن نوزاد

علت تأخیر حرکتی در نوزادان و کودکان

تأخیر حرکتی در نوزادان ممکن است به علت اختلالات ژنتیکی ایجاد شود. ناهنجاری های ژنتیکی مثل سندروم داون یا بیماری هایی مثل اوتیسم می تواند باعث تأخیر تکاملی نوزادان شوند. عوامل محیطی زیر نیز در تأخیر حرکتی نوازدان موثر هستند:

علت تأخیر حرکتی در نوزادان

  • مسمومیت با سرب و مواد سمی دیگر در قبل یا بعد از تولد
  • بیماری های مادر مثل ابتلا به عفونتهای مختلف در طول بارداری
  • بیماریهای نوزاد مثل تب شدید و تشنج نوزاد، دیستروفی عضلانی، فلج مغزی یا ضربه به سر بعد از تولد
  • مشکلات زایمانی مثل ضربه به سر نوزاد موقع تولد
  • کمبود اکسیژن رسانی به مغز
  • نارس به دنیا آمدن یا تولد زودرس

همچنین، در سنین بالاتر، کم‏کاری غدۀ تیروئید در کودکان نیز می تواند علت تأخیر حرکتی آنها باشد.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی میوپاتی در اصفهان

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که نوزاد شما نتواند حرکات مربوط به سن خود مثل غلت زدن را انجام دهد، برای اطمینان از اینکه مشکل تأخیر تکاملی دارد یا نه، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر کودک شما حرکاتی را که قبلا انجام می داده را دیگر تکرار نمی کند دچار مشکلات حرکتی شده است، باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه کودک و بررسی شدت تاخیر حرکتی وی، شما را به کاردرمانگر معرفی می کند. بعنوان مثال کاردرمانگر برای درمان دیر غلتیدن نوزاد، با کمک تمرینات مفید برای غلت زدن نوزادان اقدام به درمان او می کند.

روشهای تشخیص تاخیر حرکتی کودکان

برای تشخیص تأخیر حرکتی علاوه بر معاینه کودک، سوالاتی در مورد حرکات او از والدین پرسیده می شود. همچنین ممکن است انجام تست های تشخیصی برای تعیین علت تأخیر حرکتی شدید در کودکان تجویز شود. اما در تأخیر حرکتی خفیف نمی توان علت تأخیر را با MRI، سی تی اسکن یا تست های تشخیصی مثل آزمایش خون، تست ژنتیک و … متوجه شد.

بهترین دکتر تشخیص تأخیر حرکتی کودکان در اصفهان

برای تشخیص و درمان تأخیر تکاملی کودکان و نوزادان، باید به کاردرمانگر کودکان مراجعه کنید. در بهترین کلنیک های کاردرمانی، متخصصین می توانند درجه تأخیر حرکتی را با انجام برخی تست ها تعیین کرده و برای درمان نوزاد یا کودک اقدام کنند. برای تشخیص و درمان تأخیر تکاملی کودک خود پیشنهاد می کنیم از کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در اصفهان کمک بگیرید.

برای تشخیص به موقع تأخیر حرکتی نوزادان خود می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان تأخیر حرکتی در کودکان

با درمان تأخیر تکاملی کودکان می توان تأخیر رشد آنها را تا قبل از رسیدن به سن مدرسه برطرف کرد. در غیر این صورت، تأخیر حرکتی شدید می تواند باعث بروز عوارض ثانویه ای مثل دست و پا چلفتی بودن کودک، کند بودن در فعالیت های ورزشی و … شود.

تأخیر تکاملی در نوزادان و کودکان را با کاردرمانی و توانبخشی درمان می کنند. معمولا با ۱۰ الی ۱۵ جلسه کاردرمانی می توان تأخیر حرکتی خفیف را درمان کرد. طول درمان برای تأخیرهای حرکتی شدید قاعدتا طولانی تر است.

تأخیر حرکتی و کاردرمانی در اصفهان

در بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان، برای کاردرمانی تأخیر حرکتی کودکان از روشهای زیر برای توانبخشی استفاده می شود:

تمرینات ورزشی

کاردرمانگران از تمرینات سرگرم کننده و بازی های مناسب کودکان سندروم داون یا اوتیسم برای افزایش قدرت و کنترل عضلات کودک استفاده می کنند. انجام این تمرینات به بهبود موارد زیر کمک می کند:

  • تعادل و هماهنگی بهتر
  • موفقیت در گرفتن اشیا
  • افزایش دامنه حرکتی اندامها
  • افزایش تحرک کودک
  • کمک به راه رفتن

همچنین تمرینات کششی که کاردرمانگر برای کودک انجام می دهد، در طویل کردن عضلات، رفع اسپاسم عضله و کشش مفاصل سفت بسیار موثر است. این تمرینات برای سینه خیز رفتن و غلت زدن نوزاد بسیار مناسب است چرا که به کودکان کمک می کنند حرکات خود را با کیفیت بهتری انجام دهند یا حرکات جدیدتر و متنوع تری را بیاموزند.

تمرینات ورزشی تاخیر حرکتی

بیشتر بخوانید: درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان

آب درمانی کودکان

آب درمانی برای کودکان دارای تأخیر حرکتی، به ریلکس شدن و رفع گرفتگی عضلات و مفاصل سفت شده آنها کمک می کند. به علاوه آب درمانی برای تحرک بیشتر و راحتتر کودکان بسیار مفید است.

استفاده از بریس مخصوص

اگر کودک دچار اختلالات ساختاری باشد که روی حرکت او تاثیر منفی دارد، کاردرمانگر کودکان از بریس یا آرتزهای مخصوص برای بهبود عملکرد مفاصل و پوسچر بدن کودک استفاده می کند.

بازی درمانی

در تمرینات کاردرمانی کودکان اوتیسم و کار درمانی سندروم داون بازی های الکترونیکی کودک را به حرکت کردن تشویق می کند. بدون رقیب بودن و دیده نشدن توسط همسالان باعث می شود، کودکانی که اختلال حرکتی دارند، تمایل بیشتری به این بازی ها نشان دهند. بازیهای الکترونیکی به بهبود توانایی حرکتی کودکان و اعتماد به نفس آنها کمک می کنند.

برای تشخیص به موقع تأخیر حرکتی در نوزادان و درمان آنها، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سخن پایانی

تأخیر حرکتی یک اختلال تأخیر تکاملی است که در کودکان به دلایل مادرزادی یا محیطی ایجاد می شود. این نوع اختلال دارای درجات خفیف تا شدید است. تأخیر حرکتی را می توان با کاردرمانی برطرف کرد. عدم درمان به موقع کودک در سنین قبل از مدرسه می تواند باعث بروز مشکلات جدی و ماندگار حرکتی در کودکان شود.

درمان با کاردرمانی به کمک تمرینات ورزشی، آب درمانی، بازی درمانی و غیره انجام می شود. تکنیک های توانبخشی در کودکانی که داراس تأخیر حرکتی هستند، به آنها کمک می کند که بتواند توانایی های خود را به سطح همسالان شان برسانند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان تأخیر حرکتی کودکان با کاردرمانی در اصفهان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

۵/۵ - (۲۶۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۲ دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *