آیا فلج مغزی خفیف درمان دارد؟

درمان فلج مغزی خفیف

فلج مغزی (سی پی) عارضه ای است که بدلیل نقص های مادرزادی، عدم اکسیژن رسانی به مغز و یا ضربه به سر نوزاد موقع زایمان ایجاد می شود. شدت آسیب وارده به مغز منجر به مشکلات حرکتی در نوزادان خواهد شد.
با بعضی از روشهای درمانی می توان تا حدی انواع فلج مغزی و محدودیت های ناشی از آن را بهبود بخشید. بنابراین در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا درمان فلج مغزی خفیف در کودکان امکانپذیر است یا خیر. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فلج مغزی خفیف چیست؟

فلج مغزی خفیف یکی از کم عارضه ترین انواع فلج مغزی است که باعث فلج دستها یا پاها و یا یکطرف بدن کودک می شود. کودکانی که فلج مغزی خفیف دارند، بیماری و علایم شان پیشرونده نیست، یعنی با بالا رفتن سن، علائم و عوارض فلج شان بدتر نمی شود.

اما کودکانی که تحت درمان قرار نمی گیرند، چون توانایی بدن شان به مرور زمان مثل بقیه افراد جامعه کمتر می شود، توانایی هایشان نیز کاهش می یابد. بنابراین به اشتباه تصور می شود که عوارض فلج شان در حال بدتر شدن است.

علایم سی پی خفیف در کودکان

به گفته دکتر احسان ذاکرین، کارشناس ارشد کاردرمانی، علائم فلج مغزی خفیف در کودکان بسته به اینکه چقدر از قشر مغزشان دچار آسیب شده، عبارتند از:

  • الگوهای بد راه رفتن مثل اردکی راه رفتن، سر پنجه راه رفتن، …
  • مشکل جزئی در حرف زدن یا بلع غذا
  • خشکی مفاصل و کندی حرکات
  • ناهماهنگی و عدم تعادل در حرکات
  • تاخیر رشد حرکتی نوزادان
  • خام حرکتی (دست و پا چلفتی بودن)
  • خم بودن زانو در هنگام راه رفتن و پوسچر بدنی نامناسب
  • انحراف چشم ها

به علاوه این کودکان به دلیل اسپاسم عضلاتی که ناشی از فلج مغزی آنها است، معمولا دستهایشان به حالت مشت شده است و این یکی از علائم بارز فلج مغزی است که باید والدین به آن توجه کنند.

براي بهبود علائم حرکتي ناشی از فلج مغزی کودک تان مي توانيد از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا فلج مغزی خفیف درمان دارد؟

فلج مغزی خفیف درمان دارد و حتی اگر به سرعت تشخیص داده شده و کودک تحت درمان قرار گیرد، ممکن است کودک این شانس را داشته باشد که حرکات خود را مثل کودکان سالم انجام دهد. اما باید در هر سنی که این عارضه در کودکتان تشخیص داده شد، او را تحت درمان قرار دهید.

چون درمان فلج مغزی در هر سنی می تواند به بهبود توانایی های حرکاتی بیمار کمک کند. کودکان سی پی می توانند با درمان های مناسب، کارهای روزانه شان را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهند. این کیفیت زندگی و اعتماد بنفس آنها را خیلی بالا می برد.

تیم-درمانی-برای-کودک-سی-پی

راههای درمان CP خفيف

کودکان فلج مغزي خفيف را می توان با توجه به محدودیت و علائمی که دارند با روشهای زیر درمان کرد:

  • گفتار درمانی
  • استفاده از اسپیلت، آرتز و دیگر وسایل کمکی
  • بوتاکس عضلات
  • توانبخشی جسمی و ذهنی
  • فیزیوتراپی
  • متخصص اطفال
  • روانشناسی و رفتار درمانگری
  • متخصص چشم
  • متخصص گوش، حلق و بینی
  • داروهای cp برای کنترل تشنج، مشکلات ادراری و گوارشی

همچنین در مواردی لازم است برای درمان فلج مغزی خفیف کودکان از مداخلات نورولوژیکی و یا عمل های جراحی مختلف استفاده شود. از بین درمان های بالا، توانبخشی و کاردرمانی، روشهای اصلی درمان هستند و در کنار تمام روش های درمانی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

توانبخشي فلج مغزي خفیف در اصفهان

برای توانبخشی فلج مغزی خفیف باید به یک کلنیک کاردرمانی خوب مراجعه کنید. در این مراکز، کاردرمانگران کودک از تکنیک های توانبخشی برای افزایش تون (حجم) عضلات و جلوگیری از بدشکلی های اسکلتی-عضلانی مثل بیماری اسکولیوز استفاده می کنند. از دیگر فواید کاردرمانی کودکان فلج مغزی خفیف عبارت است از:

  • کاهش درد
  • بهبود مهارت های حرکتی و تعادلی
  • بهبود مهارت های ظریف دست
  • اصلاح الگوهای غلط راه رفتن
  • اصلاح پوسچر و تناسب اندام
  • درمان تاخیر حرکتی و رشدی نوزادان

به علاوه، کاردرمانی کودکان فلج مغزی خفیف به آنها کمک می کند استقلال حرکتی و اعتماد بنفس شان بیشتر شده و زندگی بهتری داشته باشند.

توانبخشي فلج مغزي خفیف

تکنیک های کاردرماني فلج مغزي خفیف

به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص توانبخشی کودکان، در مراکز کاردرمانی، از روشهای زیر برای درمان کودکان فلج مغزی خفیف استفاده می شود:

تمرينات کاردرماني جسمي

تمرینات کاردرمانی جسمی حرکتی (ورزش درمانی) شامل تمرینات ورزشی است که به کشش و تقویت عضلات بدن کمک کرده و از مزایای زیر برخوردارند:

  • کاهش درد
  • افزایش انعطاف پذیری عضلات
  • رفع کوتاهی عضلات و آتروفی آنها
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل

در واقع می توان گفت که تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی خفیف، اصلی ترین روش بازتوانی و درمان کودکان سی پی است.

آب درمانی

راه رفتن در استخرهای کوچک آب درمانی و انجام بازی ها و ورزشهایی که کاردرمانگر در نظر گرفته است، به بهبود تون عضلانی کودک کمک می کند. همچنین این روش برای کاهش دردهای بدنی و نیز یادگیری و حفظ تعادل بدن موقع راه رفتن و حرکت کردن بسیار مفید است.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در افزایش گردش خون، تقویت عضلات و افزایش تون عضلانی کودکان نقش مهمی برعهده دارد. تکنیک های مختلف ماساژدرمانی که توسط کاردرمانگر ارائه می شوند، در کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات و نیز تسکین دردهای اسکلتی-عضلانی کودکان بسیار موثرند.

درمان‌ دستی (کایروپراکتیک)

کایروپراکتیک مجموعه ای از حرکات ورزشی کششی و تقویتی به همراه ماساژ است. این تمرینات به کاهش اسپاسم و رفع کوتاهی عضلات و نیز کاهش درد کودکان cp کمک می کند. البته این روش برای کودکان سی پی که دچار اسپینا بیفیدا نیز هستند، اصلا توصیه نمی شود .چون عصب های آنها بسیار حساس است.

تکنیک های درمان دستی می تواند به تراز کردن ستون فقرات و سلامت آن در کودکان فلج مغزی خفیف کمک کند. همچنین درمان دستی از بروز یا پیشرفت کجی ستون فقرات یا اسکولیوز کودک در سنین بالاتر جلوگیری می کند.

بازی درمانی

بازی با اسباب بازی هایی که به تقویت مهارت های ظریف و درشت حرکتی و توانایی های ذهنی کودکان cp خفیف کمک می کند، روش موثری برای توانبخشی جسمی و ذهنی آنها است. بازی درمانی به افزایش اعتماد بنفس این کودکان نیز کمک کرده و یادگیری مهارت های ارتباطی را در آنها راحت تر می کند.

براي درمان فلج مغزی خفیف کودکان در اصفهان و شهرهای حومه، مي توانيد از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تمرینات کاردرمانی برای فلج مغزی

برای تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی خفیف می توانید از تمرینات زیر استفاده کنید. البته باید قبل از انجام این تمرینات با کاردرمانگر کودک تان در این زمینه مشورت کنید.

تمرین ۱

نقاشی، نوشتن و رنگ آمیزی کردن (تمرینات کاردرمانی دست) می تواند به بهبود حرکات ظریف دست و توسعه مهارت های آن کمک زیادی کند.

تمرین 1 برای فلج مغزی

تمرین ۲

بازی های گروهی مثل فوتبال و توپ بازی باعث می شود، علاوه بر تحریک حس رقابت و انگیزه برای بازی، مهارت های ارتباطی کودک نیز افزایش پیدا کند. بازی هایی مثل خاله بازی، معلم بازی و … به آنها نقش پذیری در جامعه را هم یاد خواهد داد.

تمرین 2 برای فلج مغزی

تمرین ۳

بالا و پایین رفتن از پله ها هم یک تمرین خوب برای کودک سی پی است. چون این تمرین ساده، علاوه بر تقویت عضلات پا، به هماهنگی چشم و پاها و نیز یادگیری حفظ تعادل بدن در موقعیت های بدنی مختلف کمک زیادی می کند. البته پله ها نباید زیاد بلند یا خطرناک باشند و حتما موقع انجام این تمرین باید کنار کودکتان باشید.

تمرین 3 برای فلج مغزی

تمرین ۴

کودک را در موقعیت های به شکم خوابیده و یا نشسته روی یک تاب قرار دهید و به آرامی تاب را حرکت دهید. مراقب باشید کودک نیفتد یا ارتفاع تاب زیاد نباشد. ایمنی کودک را باید قبل از این تمرین کاملا فراهم کنید. این تمرین به فرزندتان یاد می دهد که چطور در موقع حرکت کردن و راه رفتن تعادل بدنش را حفظ کند.

تمرین 4 برای فلج مغزی

این تمرینات و تمرینات توانبخشی دیگر را باید روزانه و بطور مستمر ادامه دهید تا نتیجه آن را ببینید. همانطور که قبلا گفتیم باید برای هر تمرین جدیدی که می خواهید آن را انجام دهید، قبل از آن با کاردرمانگر کودک تان در این مورد مشورت کنید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان CP کودکان دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما در همین صفحه پاسخ می دهیم.

۴.۳/۵ - (۱۷ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *