بهترین درمانها برای راه رفتن کودکان فلج مغزی (سی پی)

درمان راه رفتن کودک سی پی

بیماری سی پی به دلیل آسیب دیدگی بخش هایی از مغز که مسئول حرکت و تعادل بدن هستند، رخ می دهد. این بیماری در بدو تولد به خاطر ضربدیدگی مغز نوزاد در زایمانهای سختی مثل زایمان بریچ یا نرسیدن اکسیژن کافی به مغز موقع تولد بروز می کند.
معمولا کودکان سی پی در راه رفتن دچار ناتوانی یا فلج هستند که با کاردرمانی جسمی حرکتی می توان این وضعیت را بهبود بخشید. خواندن این مطلب، شما را با بهترین روشهای درمان راه رفتن کودکان cp آشنا می کند. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم سی پی نوزادان

به گفته دکتر زهره حسنوند، کارشناس ارشد توانبخشی، فلج مغزی باعث بروز تاخیر حرکتی در نوزادان و بروز مشکلات حرکتی و تعادلی در کودکان می شود. در انواع فلج مغزی، سی پی کودکان با علائم حرکتی زیر همراه است:

  • حجیم شدن عضلات یا هایپرتونی
  • آتروفی عضلانی یا کمتر شدن حجم عضلات
  • فلج کامل یا نسبی پاها
  • پوسچر نامناسب پاها
  • الگوهای بد راه رفتن مثل اردکی راه رفتن، روی پنجه راه رفتن، چرخش زانوها، …
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • پرش غیرارادی یا رفلاکس شدید عضلات

با این حال، درمان بیماری سی پی از سنین پایین می تواند به بهبود توانایی های حرکتی و راه رفتن کودکان سی پی کمک کرده و علائم حرکتی آنها را بهبود دهد.

انواع-فلج-مغزی-در-کودکان

راه رفتن کودکان سی پی امکانپذیر است؟

عوامل زیادی در احتمال راه رفتن کودکان سی پی نقش دارند، مثلا:

  • شدت آسیب مغزی
  • وزن کودک
  • شروع به موقع و مستمر بودن درمان

هر چه درمان فلج مغزی از سنین کمتر شروع شود، پیشرفت نتیجه درمان رضایت بخش تر است. در مراکز کاردرمانی برای راه رفتن کودکان فلج مغزی سعی می کنیم، اول توانایی ایستادن و بعد توانایی حرکت و حفظ تعادل در وضعیت های ثابت و متحرک را به کودک یاد دهیم.

براي بهبود مشکلات حرکتي ناشی از فلج مغزی کودک خود، مي توانيد از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان راه رفتن کودکان سی پی

بهترین درمان برای راه رفتن کودکان فلج مغزی

بهترین روش درمان برای راه رفتن کودکان سی پی، کاردرمانی و توانبخشی است. در واقع این اصلی ترین روش درمان فلج مغزی (سی پی) در دنیا است و در کنار روشهای دیگر پزشکی، حتما به کلنیک کاردرمانی هم ارجاع داده می شوید. کاردرمانی فلج مغزی کودکان با تکنیک های زیر انجام می شود:

اصلاح الگوی راه رفتن کودکان cp

بخشی از تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی به اصلاح الگوی راه رفتن کودکان و تصحیح پوسچر یا وضعیت بدنی شان اختصاص دارد. این تمرینات به راه رفتن نرمال کودک و بهبود تعادل او ابتدا در حالت های ثابت مثل ایستادن و بعد در حالت های متحرک مثل راه رفتن کمک می کنند.

آب درمانی

راه رفتن در آب یکی از تمرینات مهم کاردرمانی کودکان فلج مغزی است. راه رفتن در استخر آب به کودک کمک می کند با کمتر شدن وزن بدنش در آب، راحتتر حرکت کند و راه برود. همچنین این کار به تقویت هر چه بیشتر عضلات درگیر برای راه رفتن کمک می کند.

تمرینات کاردرمانی جسمی (ورزش درمانی)

تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی یکی از اصلی ترین و مهمترین تکنیک های درمان سی پی کودکان است که به دو دسته تمرینات اصلی زیر تقسیم می شود:

تمرینات کششی-تقویتی: این نوع ورزشها به انعطاف پذیری و تقویت عضلات پا کمک کرده و در راه افتادن کودک سی پی نقش مهمی دارند. به علاوه این تمرینات می تواند آتروفی عضلات و کوتاهی آنها را رفع کرده و از گرفتگی عضلانی کودک کم کنند.

تمرینات تعادلی: تعادل در راه رفتن کودک سی پی بسیار اهمیت دارد و او را از افتادن و صدمه دیدن حفظ می کند. این تمرینات کمک می کنند در وضعیت های بدنی مختلف و چه به صورت نشسته و ثابت و چه به صورت پویا مثلا راه رفتن یا خم شدن، کودک بتواند تعادل خود را حفظ کند.

براي راه رفتن کودکان فلج مغزی مي توانيد از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

چند تمرین ساده برای راه رفتن کودکان CP

تمرینات زیر، نمونه های ساده ای از تمرینات کاردرمانی برای راه افتادن کودکان فلج مغزی هستند که در مراکز کاردرمانی به والدین آموزش داده می شوند. موقع انجام این تمرینات باید ایمنی کودک را در نظر گرفته و تمام مدت در کنار او باشید تا صدمه نبیند:

تمرین ۱

برای بهبود تعادل کودکتان، از او بخواهید روی یک خط صاف یا از روی یک لبه با ارتفاع کم مثل جدول خیابان راه برود.

تمرین 1 برای راه رفتن کودکان CP

تمرین ۲

کمک کنید فرزندتان از پله هایی که چندان بلند نیستند، مرتب بالا و پایین برود. این تمرین به تقویت عضلات پا مختلف پا کمک زیادی کرده و آتروفی و کاهش تون عضله را کم می کند.

تمرین 2 برای راه رفتن کودکان CP

تمرین ۳

در صورت امکان، کودک را سوار اسب کنید. سوارکاری بهترین تمرین حفظ تعادل کودک به خصوص در موقعیت های پویا و متحرک است.

تمرین 3 برای راه رفتن کودکان CP

تمرین ۴

کودک را روی یک توپ cp قرار دهید. چون توپ متحرک است، کودک را مجبور ی کند تا تعادل خود را روی توپ حفظ کند. برای انجام این تمرین کودک را در وضعیت های مختلف نشسته، ایستاده و خوابیده به شکم و یا پل زدن به پشت روی توپ قرار دهید. این کار باعث می شود، حفظ تعادل بدن را در هر موقعیتی یاد بگیرد.

تمرین 4 برای راه رفتن کودکان CP

تمرین ۵

وزنه های مجازی را که کاردرمانگرتان تجویز کرده به مچ یا ساق پای کودک ببندید و کمک کنید با آنها راه برود. راه رفتن با این وزنه ها به تقویت عضلات و افزایش تون (حجم) ماهیچه های پاها کمک می کند.

تمرین 5 برای راه رفتن کودکان CP

افراد سی پی موفق کسانی هستند که تمرینات کاردرمانی شان را بطور مستمر و در دو تا چند نوبت در طول روز انجام می دهند. پس استمرار تمرینات را برای کودکتان جدی بگیرید. همچنین نوع تمرینات راه رفتن کودک سی پی باید با مشورت و زیر نظر متخصص کاردرمانی فرزندتان باشد.

اگر شما هم سوالی درباره بهترین درمان برای راه رفتن کودکان سی پی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۴.۱/۵ - (۱۶ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *