۶ تا از مهمترین تفاوتهای تاخیر حرکتی و فلج مغزی

تفاوت تاخیر حرکتی و فلج مغز

فلج سی پی (فلج مغزی) و تاخیر حرکتی، دو عارضه نسبتا شایعی هستند که در بعضی از نوزادان بروز می کنند. هر دو عارضه باعث محدودیت های حرکتی نوزاد شده و علائم مشابهی دارند. مثلا نوزادانی که تاخیر حرکتی یا فلج cp دارند، نمی توانند مثل همسالان خود راه بروند، بخزند یا بنشینند.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین تفاوتهای تاخیر حرکتی و فلج مغزی در کودکان و نوزادان آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تاخیر حرکتی نوزادان

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی کودکان، تأخیر حرکتی کودکان یعنی اینکه نوزاد در مرحله رشد و تکامل خود برخلاف همسن و سالهای خود نمی تواند برخی از حرکات دست یا پاها را انجام دهد. این تاخیر می تواند شامل حرکات ریزی مثل گرفتن مداد و یا حرکات درشتی مثل گردن گرفتن یا غلت زدن نوزاد باشد.

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی یا CP عارضه ای است که در آن مغز کودک در یکی از مراحل جنینی، موقع زایمان یا بعد از زایمان (تا یک سالگی) دچار آسیب شده است. فلج مغزی بر اساس ناحیه ی آسیب دیده مغز و عوارض آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. انواع فلج مغزی عبارتند از:

علائم-فلج-مغزی-نوزادان

شما هم می توانید برای درمان فلج مغزی یا تاخیر حرکتی نوزادان در اصفهان از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۶ فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی

به گفته خانم دکتر حسنوند، موارد زیر از مهمترین تفاوتهای تاخیر حرکتی و فلج سی پی در کودکان هستند:

علائم متفاوت

کودکانی که دچار تاخیر حرکتی شده اند، نمی توانند مثل کودکان دیگر حرکات ریزی مثل پیچاندن درب قوطی، رنگ آمیزی و قیچی کردن را انجام دهند. همچنین این نوزادان در انجام حرکات درشتی مثل راه افتادن، خزیدن و نشستن دچار مشکل هستند. اما علائم فلج مغزی بر اساس ناحیه ی آسیب دیده مغز متنوع تر هستند، مثلا:

  • توان خیلی کم یا زیاد عضلات
  • رفلاکس ها و حرکات غیرطبیعی یا غیر ارادی بدن
  • ناهماهنگی عضلات دو طرف بدن
  • حرکات خیلی کند و آهسته
  • مشکلات یادگیری و ذهنی
  • تشنج
  • مشکلات بینایی و شنوایی

همچنین فلج مغزی می تواند علت تاخیر حرکتی در کودکان باشد. اما تاخیرهای حرکتی نمی توانند منجر به فلج مغزی شوند.

علل بروز

یکی از مهمترین تفاوتهای فلج مغزی و تاخیر حرکتی این است که علائم فلج cp در اثر وجود آتروفی یا ایجاد لکه هایی در مغز ایجاد می شوند. این مشکلات می تواند در اثر نرسیدن اکسیژن به مغز، زایمان بریچ، عفونت های ویروسی یا صدمات مغزی ایجاد شود که در دوران جنینی، حین زایمان یا بعد از تولد رخ می دهند.

اما علت تاخیر حرکتی نوزادان آسیبهای مغزی نیست و معمولا به ناشی از بیماریهایی مثل سندروم داون، اوتیسم، اختلالات عصبی-عضلانی، فلج اطفال و فلج مغزی است. این بیماریها باعث تاخیر در رشد، هماهنگی، تعادل و حرکت عضلات در دو طرف بدن می شوند.

بیشتر بخوانید:آیا اوتیسم ارثی است؟

زمان تشخیص

معمولا علائم تاخیر حرکتی نوزادان تا قبل از یک سالگی برای والدین و پزشکان قابل تشخیص هستند. اما شناسایی علائم فلج مغزی در نوزادان تا قبل از یک سالگی آنها بسیار سخت است. معمولا علائم سی پی در سنین بالای یک سالگی کودک، خود را نشان می دهند.

عوارضی که ایجاد می کنند

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز، تاخیر حرکتی و عدم تعادل عضلات چشم از جمله عوارضی هستند که در کودکان فلج مغزی دیده می شوند. همچنین این کودکان برخلاف کودکانی که تاخیر حرکتی دارند، بیشتر ممکن است دچار بدشکلی مفاصل، حرکات غیرعادی مثل رفلاکس های شدید و یا الگوهای بدِ راه رفتن شوند.

بروز مشکلات شناختی و ذهنی

کودکانی که تاخیر حرکتی دارند، دچار مشکلات یادگیری و هوشی نیستند، مگر اینکه تاخیر تکاملی آنها همراه با بیماریها و مشکلات دیگر باشد. ولی فلج مغزی ممکن است علاوه بر مشکلات حرکتی با اختلالات یادگیری، شناختی و عقب ماندگی ذهنی کودک نیز همراه باشد. طبق آمارها، ۲۰% از کودکان cp دارای هوش طبیعی هستند.

فرق-تاخیر-حرکتی-با-فلج-مغزی

تفاوت در درمان

مشکلات حرکتی ناشی از فلج مغزی معمولا شدیدتر از مشکلات حرکتی است که در اثر تاخیرهای تکاملی و حرکتی ایجاد می شوند. ناتوانی های حرکتی کودکان cp دائمی است ولی با کاردرمانی می توان از بدتر شدن علائم فلج مغزی جلوگیری کرد. در واقع، درمان قطعی فلج مغزی تا به امروز ممکن نیست.

با این حال، متخصصان کاردرمانی برای درمان فلج مغزی کودکان سعی می کنند از تکنیک های توانبخشی استفاده کنند تا از تشدید علائم سی پی جلوگیری کرده و کیفیت زندگی و استقلال بیمار را افزایش دهند. ولی در عوض، درمان تاخیر حرکتی کودکان با مراجعه به موقع به کلینیک کاردرمانی امکان پذیر است.

شما هم می توانید برای کاردرمانی فلج مغزی و تاخیر حرکتی نوزادان و کودکان در اصفهان از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره تفاوت کودکان سی پی و تاخیر حرکتی

معمولا والدین از متخصصان کاردرمانی، سوالات زیر را در مورد فلج سی پی و تاخیر حرکتی کودکان می پرسند:

فلج مغزی خفیف درمان دارد؟

علائم فلج مغزی خفیف اگر خیلی جزئی باشد و در سنین خیلی کم برای درمان آن اقدام شود، این احتمال وجود دارد که علائم به کلی برطرف شوند. ولی به طور قطعی، کاردرمانی کودک فلج مغزی یا  cpمی تواند به بهبود قابل توجه علائم فرزندتان کمک کند.

ایا تاخیر تکاملی درمان دارد؟

بله. با تکنیک های کاردرمانی می توانید تاخیرهای حرکتی درشت و ریزی مثل نشستن، ایستادن و غلت زدن نوزاد، گرفتن مداد، قیچی کردن و برداشتن اشیای ریز را درمان کرد.

مشکلات گفتاری علامت فلج مغزی هستند یا در کودکان تاخیر حرکتی هم رخ می دهند؟

اختلال در تکلم می تواند نشانه تاخیر رشدی و حرکتی عضلات تارهای صوتی، لب، دهان، … باشد که با گفتار درمانی بهبود می یابد. البته فلج مغزی هم با آسیب زدن به نقاط تکلم در مغز می تواند باعث اختلالات گفتاری شود که آن را هم با کاردرمانی می توان تا حد زیادی درمان کرد.

طرز راه رفتن کودکان سی پی را می توانیم اصلاح کنیم؟

بله. با استفاده از برخی تمرینات کاردرمانی می توانیم پوسچر (حالت بدنی) و راه رفتن کودکان فلج مغزی را اصلاح کنیم.

اگر سوالی درباره تفاوتهای فلج مغزی و تاخیر حرکتی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید. برای دیدن پاسخ سوال خود باید به همین صفحه برگردید.

۴.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *