روشهای تشخیص و پیشگیری از اوتیسم در بارداری

تشخیص-اوتیسم-در-بارداری

اختلال طیف اوتیسم یا ASD یک اختلال رشدی و عملکردی است که باعث بروز مشکلات ارتباطی و الگوهای رفتاری تکراری در کودکان اوتیستیک می شود. این اختلال دارای درجات مختلفی از خفیف تا شدید است که هر یک علائم و عوارض متفاوتی ایجاد می کنند که به تشخیص این اختلال کمک می کند.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با آزمایش تشخیص اوتیسم در بارداری و روش های جلوگیری از اوتیسم در جنین آشنا کنیم. پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نشانه های اوتیسم در بارداری

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی، تشخیص اوتیسم در نوزادان کار مشکلی است، چون نشانه های آن معمولا در سنین ۲ تا ۳ سالگی خود را نشان می دهند. همچنین، این اختلال در دوران بارداری هیچ علائم خاصی در جنین ایجاد نمی کند که به تشخیص اوتیسم در بارداری کمک کند.

اما احتمالا جنین مبتلا به اوتیسم سر بزرگتری نسبت به جنین سالم دارد و شاید بتوان به کمک اندازه گرفتن دور سر جنین با سونوگرافی در بارداری، احتمال ریسک این اختلال را تا حدی پیش بینی کرد. ولی با این حال هنوز نمیتوان گفت که روش مشخص و دقیقی برای تشخیص نشانه های اوتیسم در بارداری وجود دارد.

اوتیسم در بارداری مشخص می شود؟

متاسفانه اوتیسم در غربالگری ژنتیکی و تست های تشخیصی دیگر مثل آمنیوسنتز قابل پیش بینی نیست و نمی توان آزمایش مشخصی برای تشخیص اوتیسم در بارداری تجویز کرد. با این حال محققان در حال بررسی دقت روش های زیر برای تست غربالگری اوتیسم در بارداری هستند:

  • سونوگرافی برای تعیین اندازه بزرگی دور سر جنین یا بررسی بند ناف و جفت
  • تست آنتی بادی هایی که در ایجاد بیماری های خودایمنی نقش دارند و باعث تخریب سلول های مغز جنین می شوند.

دوباره یادآوری کنیم که هیچ یک از روش های بالا آزمایش دقیقی برای تشخیص اوتیسم در دوران جنینی نیستند.

علائم-اوتیسم-شدید

برای تشخیص و درمان اوتیسم با کاردرمانی در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت  رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آشنایی با راههای جلوگیری از اوتیسم در بارداری

موارد زیر هر چند راه قطعی برای پیشگیری از اوتیسم در بارداری نیستند، اما تحقیقات مختلف نشان داده اند که این روش ها می توانند خطر ابتلا به ASD را در جنین کاهش دهند:

پرهیز از استرس و چاقی

جلوگیری از چاقی، استرس و اضطراب شدید می تواند خطر ابتلا به بیماری های بارداری مثل عفونت، دیابت، فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی را کاهش دهد. چون بروز این بیماری ها در دوران بارداری ممکن است باعث بروز التهاب و آسیب دیدگی مغز جنین شده و خطر اوتیسم را بالا می برند.

مصرف بعضی از مکمل ها

کمبود آهن، ویتامین D و یُد قبل از بارداری و حین بارداری ریسک اوتیسم در جنین را تا ۵ برابر بیشتر می کند. چون این مکمل ها در رشد مغز جنین بسیار اهمیت دارند. قبل از بارداری باید زیر نظر پزشک با بهبود رژیم غذایی (قارچ، تخم مرغ، شیر، ماهی، گوشت، …) یا مصرف مکمل های دارویی فقر این مکمل ها را برطرف کنید.

چکاپ غده تیروئید

هورمون های تیروئیدی متابولیسم بدن را کنترل می کنند. کمبود ید در بدن روی این غده تاثیر گذاشته و باعث بروز معلولیت های ذهنی در جنین مثل اوتیسم می شود. در ضمن وجود ید کافی در بدن مادر در رشد سالم مغز جنین بسیار اهمیت دارد.

رژیم غذایی سالم

در طول بارداری باید میوه و سبزیجات تازه، لبنیات، دانه های آجیلی، گوشت های کم چرب، قارچ، تخم مرغ، … را به اندازه لازم مصرف کنید. همچنین باید در طول بارداری از مصرف هر گونه نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

مصرف اسید فولیک

مصرف اسید فولیک زیر نظر پزشک زنان، از یک تا دو ماه قبل از بارداری می تواند تا ۷۳ درصد خطر اوتیسم را کاهش دهد. چون اسید فولیک نقش بسیار حیاتی در رشد مغز جنین دارد.

قرار نگرفتن در معرض آلاینده های محیطی

نباید موقع بارداری در معرض سموم، آفت کش ها، فلزات سنگین و آلودگی های محیطی قرار بگیرید. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که زنان حامله ای که در معرض این نوع آلاینده ها قرار می گیرند، بیشتر ممکن است نوزدانی با نقص مادرزادی به دنیا بیاورند.

بررسی داروهایی که مصرف می کنید

در در دوران بارداری نباید بدون مشورت پزشک زنان دارو مصرف کنید. چون مصرف بعضی از داروها مثل داروهای ضد صرع، ضد افسردگی و سایر اختلالات عصبی می تواند باعث صدمه به مغز جنین و اوتیسم شوند.

اگر مجبور به مصرف چنین داروهایی هستید، حتما زیر نظر متخصص زنان و پزشک خود این کار را انجام دهید. چون عدم مصرف داروهایی که استفاده از آنها ضروری است، می تواند عوارض بدتری ایجاد کند.

پیشگیری-از-اوتیسم-در-بارداری

روشهای درمان اوتیسم چیست؟

طبق گفته خانم دکتر حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، اوتیسم در کودکان را نمی توان درمان کرد. فقط با برخی از روش های درمانی می توان علائم و ناتوانی های ذهنی کودک را بهبود بخشید. موثرترین روش های درمانی برای اختلالات طیف اوتیسم عبارت است از:

دارو درمانی

با استفاده از دارو می توان برخی از علائم اوتیسم را کاهش داد. مثلا با مصرف برخی داروها می توان بیش فعالی، افسردگی، صرع (تشنج) یا پرخاشگری کودکان اوتیسمی را کنترل کرد.

کاردرمانی

یکی از موثرین روش های تقویت عملکرد جسمی و ذهنی کودکان اوتیستیک کاردرمانی اوتیسم است. در این روش درمانی می توانیم از تکنیک های زیر برای تقویت عملکرد ذهن و جسم کودکان استفاده کنیم:

اینها نمونه هایی از تکنیک های توانبخشی هستند که با مراجعه به مراکز کاردرمانی می توانید از آنها بهره مند شوید. متخصصان کلنیک کاردرمانی با توجه به نیازهای کودک شما، بهترین برنامه های تمرینی و روش های درمانی را برای او در نظر می گیرند.

برای کاردرمانی اوتیسم در سنین مختلف، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات مربوط به اوتیسم (ASD)

در زیر می توانید رایج ترین پرسش و پاسخ در مورد اوتیسم را بخوانید.

چه عواملی باعث ایجاد اوتیسم می شود؟

عوامل مختلفی در کنار هم مثل اختلالات ژنتیکی، سبک زندگی و تغذیه مادر، بیماری های دوران بارداری و غیره از عوامل موثر در اوتیسم هستند که البته نقش فاکتورهای ژنتیکی خیلی پر رنگ تر است.

آلودگی هوا می تواند باعث اوتیسم شود؟

طبق بسیاری از پژوهش ها، احتمالا آلودگی شدید هوا در سه ماهه سوم بارداری می تواند احتمال اوتیسم در نوزدان را دو برابر کند. البته هنوز این مسئله به طور قطعی ثابت نشده است.

واکسن زدن مادر می تواند باعث اوتیسم شود؟

اگر باید واکسینه شوید این کار را بکنید. واکسن ضرر ندارد. اتفاقا قبل از بارداری زدن واکسن سرخچه می تواند از بروز اوتیسمی که ناشی از عفونت سرخچه در بارداری است، جلوگیری کند.

زدن بی حسی اپیدورال موقع زایمان می تواند باعث اوتیسم نوزاد شود؟

بعضی از تحقیقات نشان می دهند که اپیدورال باعث اختلال در ترشح هورمون های مربوط به انقباضات زایمانی می شود و احتمال اوتیسم را بالا می برد. اما این قطعی نیست و ترکیبی از عوامل مختلف در ایجاد اوتیسم موثرند.

اگر شما هم سوالی در مورد روشهای تشخیص، پیشگیری و درمان اوتیسم دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۴.۹/۵ - (۴۹ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *