اصلاح الگوی راه رفتن کودکان در اصفهان | درمان الگوهای غلط

اصلاح الگوی راه رفتن کودکان

در مراحلی از رشد کودک، ممکن است راه رفتن او نسبت به همسالانش طبیعی نباشد. مشکلاتی مثل تعادل نداشتن کودک در راه رفتن، گشاد راه رفتن کودک و یا سرپنجه راه رفتن در سنین بالای ۳ سالگی نمونه هایی از راه رفتن غیرطبیعی هستند. با رشد کودک ممکن است این الگوهای غیرطبیعی خودبخود بهبود یابند.
اما در بعضی از موارد کودک به توانبخشی و اصلاح الگوی راه رفتن نیاز دارد. اگر اختلال کودک در راه رفتن شدید باشد، حتی ممکن است نیاز به جراحی باشد. ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم که منظور از اختلال در الگوی راه رفتن کودک چیست و چه روشهایی برای اصلاح آن وجود دارد. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع اختلالات راه رفتن کودکان

مدل درست راه رفتن کودک بستگی به این دارد که سیستم هایی مثل ستون فقزات، بینایی، استخوانها و مفاصل بدن، گوش میانی، مغز، نخاع، اعصاب و  ماهیچه ها دچار اختلال نشوند. هر نوع اختلالی در این سیستم ها می تواند بر حالت راه رفتن کودک تاثیر بگذارد.

اختلال راه رفتن ممکن است موقتی (پیچ خوردن پا) یا دائمی (اختلاف طول پاها) باشد. برخی از این اختلالات ساختاری یا عملکردی هستند و بر کارهای روزانه  کودک مثل بازی کردن، مدرسه رفتن و… تاثیر منفی دارند. اما برخی از این اختلالات فقط روی فرم و زیبایی راه رفتن کودک تاثیر می گذارند.

الگوهای غلط راه رفتن در کودکان

در این بخش به رایجترین انواع اختلالات راه رفتن کودکان می پردازیم. این الگوها عبارتند از:

  • راه رفتن یکطرفه: این نوع راه رفتن بیشتر در مدل راه رفتن کودکان فلج مغزی بیشتر دیده می شود.
  • راه رفتن اردکی: یکی ار علتهای اردکی راه رفتن کودکان، ضعیف بودن بعضی از عضلات لگن است که کودک با کمک عضلات تنه می تواند پاها را تکان دهد و راه برود.
  • راه رفتن قیچی مانند: در این حالت، اسپاسم عضلات تحتانی باعث قدمهای کوتاه و قیچی مانند در کودکان، بخصوص کودکان فلج مغزی می شود.
  • روی پنجه راه رفتن: کودک به جای اینکه کف پا را کامل زمین بگذارد فقط روی پنجه ها می ایستد. البته این حالت راه رفتن در سنین زیر ۳ سال عادی است.

بیشتر بخوانید: درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان

اختلال در راه رفتن کودکان ناشی از چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار بر ایجاد اختلال در فرم راه رفتن کودکان، صافی کف پا است. اگر صافی کف پا درمان نشود، در کودکان بالای ۸ سال منجر به درد پا خواهد شد. دیگر دلایل راه رفتن با الگوهای غیر عادی راه رفتن کودکان عبارت است از:

  • پنجه کبوتری (چرخش انگشتان پای کودک به سمت داخل)
  • پای پرانتزی
  • پای ضربدری
  • بدشکلی در استخوان ران و چرخش مچ پای کودکان به داخل
  • فلج مغزی
  • اختلالات عصبی-عضلانی مثل دیستروفی عضلانی، فلج اطفال و …
  • برخی بیماریها مثل روماتیسم مفاصل، تورمورهای مغز استخوان، برخی عفونتها
  • ضعف عضلات یا کوتاهی و سفتی آن
  • وجود ناهنجاری یا بدشکلی در استخوانها
  • ناتوانایی در حفظ تعادل بدلیل آسیب به مخچه در پشت سر

التهاب موقتی مفصل ران بعد از یک بیماری ویروسی، لغزش سر استخوان ران و فشار زیاد در اثر استفاده بیش از حد از پاها بخصوص در کودکان بالای ۱۰ سال نیز می توانند باعث ایجاد الگوی لنگ زدن در کودکان شود.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی میوپاتی در اصفهان

عوامل اختلال در راه رفتن کودکان

عوارض بد راه رفتن کودکان

در صورتی که علت بد راه رفتن کودک مشخص نشود و برای درمان آن اقدام نکنید، کودک با عوارض زیر مواجه می شود:

  • درد پا و مشکل در راه رفتن
  • آسیب دیدن مفاصل پا و کاهش دامنه حرکات آنها جهت دویدن، پریدن یا بازی کردن
  • مدام زمین خوردن کودک
  • صرف انرژی زیاد برای راه رفتن

معمولا این کودکان نمی توانند پا به پای همسالان خود بازی کنند. اما با درمان به موقع و اصلاح نحوه راه رفتن کودکان می توان از این عوارض پیشگیری کرد.

نحوه تشخیص اختلال راه رفتن کودکان در اصفهان

در صورتی که کودک شما نمی تواند به طور عادی راه برود، باید به بهترین مراکز کاردرمانی کودکان در اصفهان مراجعه کنید. کاردرمانگر کودکان با توجه به معیارهای راه رفتن استاندارد و مقایسه آن با مدل راه رفتن کودک شما روی سطوح ناهموار، پله و … می تواند علت راه رفتن نامناسب فرزندتان را تشخیص دهد. براساس علت اختلال، کاردرمانگر می تواند بهترین تکنیک های توانبخشی را برای کودک شما انجام دهد.

برای تشخیص اختلال راه رفتن کودکان در اصفهان و درمان آن شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

زمان مراجعه برای اصلاح راه رفتن کودکان

مراجعه به موقع در همان سنین بروز عارضه می تواند به درمان بهتر و سریعتر کودک کمک کند. بنابراین اگر متوجه صافی کف پا، پنجه کبوتری، پای ضربدری و پرانتزی، درد در هر قسمتی از پا و یا وجود اختلاف در طول پاهای کودک شدید، باید به یک متخصص کاردرمانگر کودکان مراجعه کنید.

همچنین اگر کودک شما بدون ضربه تصادف می لنگد یا قدرت پاهای او یکسان نیست هم باید به بهترین کلینیک کاردرمانگری در اصفهان یا شهر خود مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: درمان صافی کف پای کودکان در اصفهان

راههای اصلاح مدل راه رفتن کودکان

با توجه به علت بوجود آمدن الگوهای راه رفتن غیرعادی کودک، از روشهای زیر برای درمان و اصلاح مدل راه رفتن کودک استفاده می شود:

استفاده از وسایل کمکی: برای کاهش فشار به پا و درد آن ممکن است کودک موقع راه رفتن لازم باشد برای مدتی از عصا یا واکر استفاده کند.

استراحت کردن: استراحت دادن به پا می تواند درد پای کودک را کاهش دهد. بعضی از الگوهای غلط راه رفتن کودکان به خاطر تسکین درد پای آنها موقع راه رفتن است.

پوشیدن کفش مناسب: ممکن است پوشیدن کفش مناسبی که ساق دار با کف پهن باشد، برای حفاظت بیشتر از پا برای کودک تان تجویز شود.

کفی طبی: کودکانی که دچار مشکلات کف پای صاف یا قوز کف پا هستند با استفاده از کفی مناسب برای کفش می توانند بهتر راه بروند.

کاردرمانی و توانبخشی: موثرترین روش برای اصلاح نحوه راه رفتن کودکان، استفاده از تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی است که در ادامه ی این مقاله بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

اصلاح مدل راه رفتن کودکان

کاردرمانی برای بد راه رفتن کودکان در اصفهان

مراجعه به بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان به کودک شما کمک می کند، بتواند راه رفتن استاندارد را با تکنیک های کاردرمانی بیاموزد. بعلاوه تمرینات کاردرمانی در حفظ تعادل کودک هنگام راه رفتن تاثیر بسیاری دارد. متخصص توانبخشی کودکان معمولا با تکنیکهای زیر راه رفتن کودک را اصلاح می کند:

تمرینات ورزشی

انجام حرکات کششی و تقویتی باید روزانه توسط کاردرمانگر یا والدین کودک انجام شود تا تاثیر خود را نشان دهد. انجام این حرکات مزایای زیر را دارد:

  • رفع سفتی و اسپاسم عضلات پای کودک با حرکات کششی
  • رفع کوتاهی عضلات با تمرینات کششی
  • تقویت پای کودک برای راه رفتن
  • تقویت تعادل عضلانی با حرکات قدرتی و تمرینات تعادلی
  • تقویت عضلات کمر، شکم و پاها با حرکات تقویتی

همچنین این تمرینات به یادگیری مهارت های ظریف راه رفتن کودکان نیز کمک می کند.

اصلاح پوسچر

کاردرمانگران با مشاهده وضعیت بدن کودک موقع راه رفتن، به او یاد می دهد که چطور پوسچر صحیحی موقع راه رفتن داشته باشد. اصلاح پوسچر می تواند نحوه راه رفتن کودک را بهبود دهد.

ماساژ تراپی

در این روش، کاردرمانگر با استفاده از برخی تکنیک های ماساژ به کشش عضلاتی که سفت و کوتاه شده اند کمک می کند. ماساژ درمانی کودکان باعث رفع سفتی مفصل و بهبود دامنه حرکتی آن می شود. همچنین این تکنیکها به تقویت عضلات ضعیف کمک کرده و از آتروفی عضلانی و کاهش حجم عضلات جلوگیری می کنند.

بیشتر بخوانید: درمان دررفتگی لگن نوزادان در اصفهان

برای درمان الگوهای غلط راه رفتن کودکان، رفع صافی کف پا و دیگر مشکلات پای کودک می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره الگوی راه رفتن غیرطبیعی کودکان

در این بخش به سوالات مکرر شما درباره اصلاح پوسچر راه رفتن کودکان پاسخ داده ایم.

آیا راه رفتن روی پنجه پا در کودکان طبیعی است یا نه؟

راه رفتن روی پنچه پاها در کودکان زیر سه سال طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر بعد از ۳ سالگی همچنان کودک روی پنجه راه می رود، برای ارزیابی علت اختلال باید به کاردرمانگر کودکان مراجعه کنید.

یک پای پسرم از پای دیگر ضعیف تر است، به چه پزشکی مراجعه کنم؟

اگر توانایی حرکتی یک پای کودک با دیگری فرق کند، حتما باید به کاردرمانگر مراجعه کنید تا با تکنیک های توانبخشی، پای ضعیف تقویت شود.

تا چه سنی الگوی راه رفتن کودک خودبخود درمان می شود؟

این بستگی به علت اختلال و نوع پوسچرهای اشتباه راه رفتن کودک دارد. یک سن خاص برای همه انواع اختلالات نمی توانم بگویم.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد اصلاح الگوی راه رفتن کودکان پاسخ داده باشیم. اگر سوالی در این مورد دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را از بهترین متخصصان کاردرمانی کودکان در اصفهان بپرسید.

۵/۵ - (۲۵ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۲ دیدگاه ها
  • سلام خانم دکتر
    کودک مهرسانا شیاسی متولد آذر ۱۳۹۶
    از همان ابتدا متوجه بدراه رفتن و پنجه پا را به داخل گذاشتن شدیم و دکترهای متخصص زیادی در سطح اصفهان رفتیم ولی تجویز به خصوصی غیر از کفی مخصوص کفش نداشتند و بیشترین نظرشون بر سر بزرگترشدن و بهتر شدن مشترک بودند
    الان مهرسانا بزرگتر شده و خیلی خیلی این مشکل بیشتر به چشم میخوره و حتی منجر به خوردن زمین می شود
    ولی اگر مرتب یادآوری کنیم سعی می کنه که درست راه بره ولی خیلی سختشه
    لطفا راهنمایی بفرمائید

    • متاسفانه ارجاعات زیادی مشابه کودک شما داریم که زمان طلایی درمان ناهنجاری های حرکتی بخاطر توصیه های غیرعلمی از دست رفته است. برای درمان به موقع و اصولی پیشنهاد میکنم سریعتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *