درمان شانه یخ زده (فروزن شولدر) در اصفهان

درمان شانه یخ زده

شانه یخ زده یا فروزن شولدر عارضه است که به دلیل چسبندگی مفصل شانه و سفت شدن بافت‌های نرم اطراف آن اتفاق می افتد. این چسبندگی باعث کاهش دامنه حرکتی بازو و درد شانه می شود. این بیماری در مردان شایع تر از زنان است و در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می کند. یکی از موثرترین روشهای درمان غیرجراحی آن، تکنیک های کاردرمانی و توانبخشی بازو است که در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نشانه های فروزن شولدر را بشناسید

‌درد و گرفتگی گردن و شانه از مهمترین و اولین علائم فروزن شولدر هستند. کسانی که به این بیماری دچار می شوند از علائم زیر رنج می برند:

  • ناتوانایی در بالا بردن دست بالای سر
  • دشواری در انجام کارهای روزانه
  • التهاب شانه
  • صدای قژقژ موقع حرکت شانه

خشکی و گرفتگی شانه و محدودیت دامنه حرکتی مفصل شانه در جهات مختلف نیز از دیگر علائم شانه یخ زده هستند. توجه داشته باشید که علائم شانه یخ زده در طول فازهای مختلف این بیماری متغییر است.

فازهای خشکی و گرفتگی شانه و بازو

خشکی و گرفتگی شانه و بازو در سه مرحله یا فاز رخ می دهد. این مراحل عبارتند از:

فاز درد: در این مرحله، چرخش شانه به همه جهات امکانپدیر است ولی حرکت شانه برای بیمار دردناک است. درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و در حالت استراحت هم بیمار آن را حس می کند.

فاز خشکي شانه: در این مرحله درد بیمار کمتر از فاز قبل است. اما درد دائمی بوده و با حرکت شانه، درد نیز تیز و تیرکشنده می شود. در این مرحله دامنه حرکتی شانه محدود شده و شانه خشک می شود.

فاز شل شدن: در این مرحله بدون درمان و به مرور زمان، شانه تقریبا به حالت طبیعی خود باز می گردد. ولی دامنه حرکتی از مقدار طبیعی کمی کمتر است. احتمالا بیمار متوجه این محدودیت نمی شود.

دلایل بروز یخ زدگی شانه

ضخیم شدن کپسول مفصلی که دور مفصل شانه را محکم می گیرد و مانع از حرکت آزاد استخوان بازو در مفصل می شود علت اصلی فروزن شولدر است. ضخیم شدن این کپسولها ممکن است به یکی از دلایل زیر رخ دهد:

  • ناراحتی های قلبی
  • بی حرکتی شانه برای مدت طولانی
  • ضربه و صدمات شانه
  • جراحی های قبلی شانه، پستان و دیگر جراحی های قفسه سینه
  • سکته قلبی یا سکته مغزی

بیشتر بخوانید: کاردرمانی بعد از سکته مغزی در اصفهان

علاوه بر دلایل بالا، ابتلا به برخی بیماری های مثل دیابت، بیماری های خود ایمنی، پرکاری تیروئید، آرتروز گردن قوز (کیفوز) و آرتریت مفاصل می تواند فرد را مستعد بیماری شانه یخ زده کند.

برای درمان شانه یخ زده با کاردرمانی در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

دلایل یخ زدگی شانه

کپسولیت چسبنده را چطور تشخیص می دهند؟

تشخیص دقیق کپسولیت چسبنده بسیار مهم است. چون ممکن است به اشتباه مشکل بیمار، پارگی تاندون بازو تشخیص داده شود. در نتیجه جراح اقدام به جراحی شانه یخ زده می کند. چون تاندون شانه در زمان یخ زدگی شانه جراحی شده است، گرفتگی و خشکی شانه ها بعد از عمل بدتر خواهد شد. (بیشتر بخوانید: درمان پارگی تاندون در اصفهان)

برای تشخیص دقیق این بیماری، لازم است پزشک شانه بیمار را دقیق و کامل معاینه کرده و شرح حال، سابقه بیماریها و علائم بیمار را بپرسد. نیازی به تصاویر سی.تی اسکن یا MRI برای تشخیص شانه منجمد نیست.

روشهای درمان شانه یخ زده در اصفهان

بسته به شرایط بیمار و مرحله بیماری از روش های زیر برای درمان درد سرشانه استفاده می شود:

دارو درمانی: در این روش برای کاهش درد و التهاب شانه بیمار، داروهای مسکن، ضد التهاب و یا تزریق داروهای استروئیدی در مفصل تجویز می شود.

کمپرس سرد و گرم: برای کاهش درد شانه از کمپرس گرم و برای کاهش التهاب می توانید از کمپرس سرد در منزل استفاده کنید. روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس را باید روی شانه آسیب دیده قرار دهید.

کاردرمانی: اصلی ترین روش درمان کپسولیت شانه، تکنیکهای توانبخشی است که دامنه حرکتی مفصل شانه را افزایش می دهد. این روش برای کاهش علائم و بهبود انعطاف پذیری بافتهای سفت شده بسیار موثر است.

جراحی شانه یخ زده: اگر بیمار به روشهای جراحی پاسخ ندهد، چاره ای جز جراحی شانه منجمد نیست. پزشکان به ندرت از این روش برای درمان بیمار استفاده می کنند. معمولا با کاردرمانی، شانه منجمد درمان می شود و نیازی به جراحی نیست.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم تونل کارپال در اصفهان

تکنیک های کاردرمانی شانه منجمد در اصفهان

متخصص کاردرمانی بزرگسالان در اصفهان با توجه به وضعیت شانه از روش های زیر برای توانبخشی یخ زدگی شانه (frozen shoulder) بیماران خود استفاده می کنند:

ورزش شانه منجمد

کاردرمانگران ابتدا بر تمرینات کششی کپسول مفصل و بعد بر تمرینات تقویت شانه تمرکز می کنند. با انجام درست این حرکات زیر نظر کاردرمانگر درد و التهاب شانه تسکین می یابد. این تمرینات به نرم شدن بافتها، کاهش محدودیت حرکتی مفصل و انعطاف پذیری آن کمک می کنند. این روش اصلی ترین روش درمان شانه منجمد است.

درمانهای دستی

کاردرمانگر از تکنیک های درمان دستی برای از بین بردن بافت همبند ایجاد شده در کپسول مفصلی استفاده می کند. وجود بافت همبند باعث سفتی مفصل و عدم تحرک شانه می شود. این تکنیک با بیهوشی کامل بیمار انجام می شود. اگر دررفتگی نیز در مفصل رخ داده باشد. ابتدا جااندازی شده و سپس درمان دستی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: دکتر کاردرمانی خوب در اصفهان

برای کاردرمانی شانه منجمد در اصفهان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

کاردرمانی شانه منجمد

ورزشهای فروزن شولدر

برای درمان درد سرشانه و یخ زدگی آن، حتما تمرینات ورزشی برای بیمار تجویز می شود که بعضی از این تمرینات در ادامه آمده اند:

تمرین ۱

دست آسیب دیده را به پشت و روی کمر برده و سر حوله یا میله ای را که با دست دیگر به شکل زیر به پشت برده اید، بگیرید. حالا با دست سالم که بالای بدن قرار گرفته سعی کنید حوله یا میله را طوری بالا بکشید که به آرامی دست آسیب دیده به سمت مخالف و بالا حرکت کند.

به محض احساس کشش در کتف یخ زده، ۲۰ تا ۳۰ ثانیه مکث کنید. بعد به حالت استراحت برگردید و این تمرین را برای شانه یخ زده ۳ مرتبه تکرار کنید.

تمرین 1 برای درمان شانه یخ زده

تمرین ۲

دستها را جلوی بدن در حالت کشیده نگه دارید. دست آسیب دیده را مانند تصویر زیر به سمت داخل بدن برده و بازو را به سینه بچسبانید. با کمک دست سالم خود، دست آسیب دیده را نگه دارید. ۲۰ ثانیه کشش را حفظ کنید. بعد استراحت کرده و همین تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین 2 برای درمان شانه یخ زده

تمرین ۳

از پهلو کنار میز بنشینید. آرنج را روی میز قرار دهید طوری که کف دست بالا باشد. آرام پشت دست را روی میز به جلو سُر بدهید. کشش ایجاد شده را ۱۰ تا ۲۰ ثانیه حفظ کرده و بعد به حالت اول برگردید. این کار را ۵ تا ۱۰ بار برای شانه منجمد خود تکرار کنید.

تمرین 3 برای درمان شانه یخ زده

تمرین ۴

به پشت بخوابید. دست آسیب دیده را بالای سر ببرید. با دست دیگر به آرنج آسیب دیده کمی فشار وارد کنید. ۱۰ تا ۱۵ ثانیه کشش ایجاد شده را حفظ کنید و به حالت اول برگردید. ۱۰ تا ۱۵ مرتبه این تمرین را انجام دهید.

تمرین 4 برای درمان شانه یخ زده

تمرین ۵

یک میله یا پارچه را با دو دست بگیرید. در حالت دراز کشیده به پشت و یا ایستاده، دو دست را همزمان بالا ببرید. تا حد ممکن دست را بالای سر بکشید. چند ثانیه مکث کنید و دستها را پایین بیاورید. ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.

تمرین 5 برای درمان شانه یخ زده

در صورتی که سوالی درباره درمان یخ زدگی شانه با کاردرمانی در اصفهان دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما بفرستید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *