درمان پارگی تاندون در اصفهان | درمان آسیبهای تاندون

درمان پارگی تاندون

تاندونها، طنابهایی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. وظیفه تاندونها، انتقال نیروی ماهیچه به استخوان و حرکت مفصل است. تاندون ها در قسمتهای مختلف بدن مثل زانو، مچ دست و پا، بازو، شانه، تاندون آشیل، کف پا و غیره وجود دارند. به دلایل مختلف ممکن است تاندونها دچار آسیب، کشیدگی یا پارگی شوند.
آسیبهای تاندونی در هر سنی رخ می دهد و حرکت اندام آسیب دیده را مختل می کند. آسیبهای تاندونی با درد زیاد و ناتوانی حرکت مفصل همراه است و نیاز به درمان دارد. در این مقاله قصد داریم به روشهای درمان غیر جراحی آسیبهای تاندونی با توانبخشی و کاردرمانی در اصفهان بپردازیم. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم پارگی تاندون

پارگی تاندون در هر قسمتی که رخ دهد، معمولا با صدای پارگی ناگهانی به صدای تق و نیز درد، تورم و کبودی ناحیه آسیب دیده همراه است. دیگر علائم آسیب تاندونی عبارتند از:

  • احساس ضعف شدید
  • تورم، سفتی و خشکی
  • ناتوانی در بلند کردن اجسام
  • محدودیت حرکتی مفصل و عضو
  • عدم تحمل وزن موقع پارگی تاندون پا

همچنین، محل آسیب دیده حساس به لمس شده و با حرکت دادن عضو، احساس درد تشدید می شود.

علل کشیدگی و رگ به رگ شدن تاندون

بالا رفتن سن باعث تضعیف تاندون های بدن و آسیب پذیری آنها می شود. به همین دلیل این عارضه را بیشتر می توان در افراد میانسال یا مسن دید. البته ضعف تاندون ها می تواند ارثی و ژنتیکی باشد. دیگر علل پارگی یا کشیدگی تاندوها عبارت است از:

  • فشار به عضلات و تاندون‌
  • انجام حرکات تکراری برای مدت طولانی در بعضی از مشاغل
  • برخی ورزش‌ها مثل بیس‌بال، وزنه‌برداری، قایقرانی، ورزش های پرتابی و …
  • گرم نکردن درست قبل از شروع ورزش
  • پریدن یا جهیدن
  • سقوط، ضربات مستقیم و ناگهانی و تصادفات
  • بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین

برخی بیماریها مثل بیماریهای عفونی، التهاب تاندون، بیماری های خود ایمنی، روماتیسم و یا تزریق داروهای استروئیدی هم می توانند باعث ضعف تاندونها و آسیب دیدگی آنها شوند.

آسیب تاندونی چطور تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به پزشک و انجام معاینات و تست های لازم مثل تست تامسون یا تست فشار و غیره می توانید متوجه شوید که تاندون تان آسیب دیده یا نه. پزشکان از روشهای دیگری نیز برای تشخیص پارگی تاندون ها استفاده می کنند. مثلا:

  • تصویر برداری با اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • رادیوگرافی
  • MRI

در بعضی از موارد نیز بیمار مجبور است برای تشخیص علت پارگی تاندون آزمایش خون انجام دهد تا بیماری های زمینه ای او مشخص شوند. بعد از تشخیص، پزشک می تواند بهترین روش درمان پارگی تاندون را برای بیمار تجویز کند.

برای تشخیص و درمان کشیدگی و آسیبهای تاندونی در اصفهان با تکنیکهای توانبخشی می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تشخیص آسیب تاندونی

راههای درمان آسیب تاندون در اصفهان

پارگی تاندونها ممکن است جزئی یا کامل باشد. در صورت عدم درمان به موقع، علاوه بر تحمل علائم پارگی تاندونها، به مرور زمان پارگی های جزئی تاندون بیشتر و درمان آنها سخت تر می شود. پزشکان اصفهان، از روشهای درمانی زیر برای درمان پارگی تاندونهای دست و پا استفاده می کنند:

درمان خانگی پارگی تاندون: اگر آسیب جدی نباشد، استراحت کردن، کاهش فشار به عضو، تغذیه مناسب برای ترمیم تاندون، سرمادرمانی با کمپرس یخ و … به کاهش درد و التهاب بیمار کمک می کنند.

دارو درمانی: در کنار استراحت کردن، برای کاهش درد و التهاب تاندون ها ممکن است داروهای مسکن، ضدالتهاب های غیراستروئیدی یا استروئیدی تجویز شود. برای کمک به ترمیم تاندون نیز ویتامینهای C و B، روی و منیزیم توصیه می شوند.

بستن بریس یا آتل: بی حرکت نگه داشتن عضو با بریس یا آتل هم می تواند به ترمیم آسیب دیدگی و استراحت عضو آسیب دیده کمک کند.

توانبخشی آسیبهای تاندونی: موثرترین درمان غیرجراحی پارگی تاندونها، تکنیکهای توانبخشی برای آسیبهای تاندونی هستند. کاردرمانی به کاهش درد و تورم تاندون و نیز تسریع ترمیم آن کمک می کند.

جراحی پارگی تاندون: اگر درمانهای غیرجراحی موثر نباشد یا تاندون کاملا پاره شده باشد، برای ترمیم یا تعویض تاندونها، عمل جراحی بسته  به روش آرتروسکوپی انجام می شود.

برنامه های توانبخشی بعد از جراحی تاندون و یا باز کردن آتل بسیار اهمیت دارد. چون کاردرمانی پس از جراحی تاندون می تواند دامنه حرکتی مفصل را برگردانده و به تقویت عضو بعد از مدتی بی حرکت ماندن کمک می کند.

تکنیکهای کاردرمانی پس از پارگی تاندون در اصفهان

کاردرمانگران اصفهان به کمک تکنیکهای توانبخشی زیر به بهبود عملکرد تاندونهای عضو آسیب دیده و بازتوانی آنها کمک می کنند:

ورزش درمانی

یکی از رایجترین تکنیک های کاردرمانی پارگی تاندونها، حرکات ورزشی تقویتی، کششی و استقامتی هستند. این تمرینات با هدف بهبود انعطاف پذیری و نیز تقویت عضلات متصل به تاندون و سایر بافتهای نرم مفصل انجام می شوند. از دیگر مزایای ورزش درمانی برای آسیبهای تاندونی عبارت است از:

  • بهبود انعطاف‌پذیری تاندون
  • کاهش درد و تورم
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل
  • تقویت مهارت های عملکردی مفاصل بعد از آسیب تاندونی

روشهای درمانی معمولا با توجه به سن، نوع بافت، علت آسیب و غیره تعیین می شوند. بازتوانی آسیب تاندونی با ورزش در اصفهان از جمله روشهایی است که برای هر سن و شرایطی تجویز می شود. حتی بعد از جراحی آرتروسکوپی تاندون نیز بیمار باید تحت درمان تکنیکهای کاردرمانی و به ویژه تمرین درمانی قرار گیرد.

ماساژ درمانی

از این تکنیک، کاردرمانگر برای رفع درد و التهاب تاندون ها و عضلات ناحیه آسیب دیده استفاده می کند. ماساژ درمانی نه تنها باعث بهبود گردش خون در محل و ترمیم سریعتر پارگی و آسیب می شود، بلکه با مزایای زیر نیز همراه است:

  • رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • رفع سفتی و خشکی تاندونها و مفصل
  • کاهش محدودیت های حرکتی
  • تقویت عضلات و بافتهای نرم در محل آسیب دیدگی

بافت های نرمی مثل عضلات استفاده می شود. فیزیوتراپی پارگی تاندون با این روش می تواند به کاهش درد و رفع تنش عضلات کمک می کند. همچنین ماساژ درمانی با بهبود خونرسانی به محل کمک می کند پارگی تاندون سریعتر ترمیم شود.

ماساژ درمانی پارگی تاندون

بیشتر بخوانید: درمان اسپاسم عضلانی با کاردرمانی در اصفهان

تکنیک درمانهای دستی

کاردرمانگران با استفاده از تکنیک های درمان دستی یا منوال تراپی، تورم و درد پارگی تاندون را کاهش می دهند. از دیگر مزایای منوال تراپی یا درمان دستی تاندون پاره شده عبارت است از:

  • افزایش دامنه حرکتی مفصل
  • بازتوانی عملکردی و حرکتی مفصل
  • بهبود گردش خون در تاندون آسیب دیده
  • سرعت دادن به ترمیم پارگی های تاندون

تکنیکهای درمان دستی معمولا ترکیبی از ماساژ بافت نرم، حرکتهای کششی و متحرک سازی مفصل هستند که کاردرمانگر آن را برای کودک انجام می دهد.

برای درمان پارگی تاندون در اصفهان با تکنیکهای کاردرمانی می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۵ ورزش برای تقویت تاندونها

ضعف تاندون ها یکی از علل کوتاهی تاندون آشیل در کودکان و پارگی تاندونها است. با تقویت تاندونها می توانید از کوتاهی، پارگی یا کشیدگی آنها جلوگیری کنید. همچنین بعد از آسیب دیدگی تاندون، با انجام این تمرینات می توانید به تقویت و بازتوانی تاندون بعد از پارگی یا کشیدگی آن کمک کنید. بعضی از این حرکات ورزشی عبارتند از:

تمرین اول

روبروی دیوار بایستید. پای آسیب دیده را عقب بگذارید. زانوی پای جلویی را خم کنید و به شکل زیر دیوار را هل دهید. کشش پای عقبی را ۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار به تقویت و بهبود تاندون آشیل آسیب دیده شما کمک می کند. کمی استراحت کنید و دوباره همین تمرین را برای پای آسیب دیده خود ۱۰ بار انجام دهید.

تمرین اول تقویت تاندونها

تمرین دوم

مقابل دیوار یا صندلی بایستید. پاها را جفت کنید. پاشنه ها را از زمین جدا کرده و روی پنجه بایستید. ۵ ثانیه مکث کرده و دوباره پاشنه پا را زمین بگذارید. ۱۵ بار این حرکت را پشت سر هم انجام دهید.

سپس ۳۰ ثانیه به پاها استراحت دهید و دوباره همین تمرین را در یک ست ۱۵ تایی دیگر تکرار کنید. این حرکات اصلاحی برای تقویت تاندونهای پابسیار موثر است.

تمرین دوم تقویت تاندونها

تمرین سوم

برای تقویت یا ترمیم تاندونهای شانه، بایستید و دست آسیب دیده را به شکل زیر با زاویه ۹۰ درجه خم کنید. پشت دستتان باید رو به بالا باشد. حالا مچ را به حدی بچرخانید که کف دست رو به بالا قرار گیرد. دوباره پشت دست را بالا بیاورید. ۲۰ بار این کار را تکرار کنید. بعد از ۱ دقیقه استراحت در دو ست ۲۰ تایی دیگر دوباره تمرین را تکرار کنید.

تمرین سوم تقویت تاندونها

تمرین چهارم

برای تقویت تاندون های آرنج و مچ خود، دستها را صاف و کشیده طوری در جلوی بدن قرار دهید که کف دستها رو به زمین باشد. مچ دست آسیب دیده را به پایین خم کنید و با دست دیگر، به شکل زیر دست خم شده را نگه دارید تا کشش بیشتری در آن ایجاد شود. ۱۵ ثانیه کشش را حفظ کرده و ۴ بار این تمرین را پشت سر هم انجام دهید.

تمرین چهارم تقویت تاندونها

تمرین پنجم

برای تقویت تاندون انگشتان دست به خصوص انگشت شست، یک توپ نرم را در دست بگیرید و آن را تا حد ممکن طوی فشار دهید که شبیه نیشگون به نظر برسد (مانند شکل زیر). فشار را تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. بعد از کمی استراحت این تمرین را تا ۵ بار تکرار کنید.

تمرین پنجم تقویت تاندونها

تمرینات مورد نظر باید توسط کاردرمانگر شما طراحی شوند. اگر ضمن انجام این تمرینات دچار درد شدید می شوید، تمرین را متوقف کنید و به کاردرمانگرتان اطلاع دهید تا تمرین دیگری برای شما در نظر بگیرد.

در صورتی که سوالی درباره درمان پارگی تاندون در اصفهان با توانبخشی و کاردرمانی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را از ما بپرسید.

۴.۹/۵ - (۲۹ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *