درمان صافی کف پای نوزادن و کودکان در اصفهان

درمان صافی کف پای کودکان

تمام نوازادان با کف پای صاف متولد می شوند و تا ۵ سالگی قوس پای آنها شکل می گیرد. ۴۴ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال دارای عارضه صافی کف پا یا پس پلانوس هستند. این عارضه با رشد کودک خودبخود بهبود می یابد. اما در برخی از کودکان صافی کف پا باقی می ماند که سبب اختلال در راه رفتن کودک می شود.
در این مقاله قصد داریم به موضوع پس پلانوس کودکان و روشهای درمان آن با تکنیکهای کاردرمانی بپردازیم. برای یافتن پاسخ سوالات خود، این مقاله را تا آخر بخوانید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم عدم قوس کف پای کودکان

اگر به ایستادن کودک توجه کنید، می بینید که تمام قسمتهای کف پا به زمین چسبیده اند و هیچ قوسی وجود ندارد و پاشنه پاها به سمت بیرون منحرف شده است. پس پلانوس ممکن است بدون درد و یا با درد کف پا همراه باشد. این علائم به تشخیص کف پای صاف در کودکان کمک می کند.

انواع صافی کف پا

صافی کف پا ممکن است از نوع نرم باشد، یعنی کف پا قوس دارد اما موقع ایستادن، با فشار وزن بدن، قوس از بین می رود. درمان این نوع تخت بودن کف پا راحتتر است. نوع دیگری از کف پای صاف وجود دارد که به آن پس پلانوس سخت گفته می شود. این نوع صافی، مادرزادی است و فقط ۶% از صافی کف پاها از این نوع است. درمان پس پلانوس سخت مشکل تر از نوع نرم آن است.

عوامل موثر در ایجاد پس پلانوس کودکان

ممکن است پس پلانوس به صورت ارثی به نوزاد شما منتقل شده باشد. اما مشکلات ساختاری پا هم می توانند باعث کف پای تخت در کودکان شوند. مثلا:

  • آسیب های عضلات یا رباط های مچ پا
  • بیماری هایی مثل دیستروفی عضلانی، فلج اطفال، فلج مغزی، …
  • اختلالات بافت همبند
  • نرمی مفاصل
  • ساختار غیرطبیعی در پای نوازد

بیشتر بخوانید: درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان

عواملی مثل کوتاهی یا ضعف عضلات ساق و کف پا، مشکلات زانو (زانوی پرانتزی یا ضربدری کودکان) و پوسچر های غلط موقع نشستن (به حالت W) نیز می توانند علت صافی کف پا در کودکان باشند. ورزش هایی مثل بسکتبال، دو میدانی و یا فوتبال از جمله ورزشهای مضر برای صافی کف پا هستند که علائم این بیماری را تشدید می کنند.

قوس کم کف پای کودکان به درمان نیاز دارد؟

کودکانی که دچار مشکل عدم قوس کف پا هستند، راه رفتن آنها با اختلال مواجه می شود. معمولا این کودکان دچار احساس درد در ساق و مچ پا یا زانودرد هستند. همچنین موارد زیر از عوارض صافی کف پای کودکان است:

  • التهاب تاندون آشیل
  • خستگی زودرس موقع راه رفتن
  • تاخیر در رشد حرکتی
  • درد کف پا بعد از طی مسافتهای کوتاه

به علاوه، ناتوانی پاهای کودک باعث می شود که نتواند مثل همسالان خود در فعالیت های ورزشی، پیاده روی، دویدن و کارهای مشابه شرکت کند. به دلیل موارد بالا لازم است در سنین پایین این عارضه تحت درمان قرار گیرد.

درمان قوس کم کف پای کودکان

برای درمان عدم قوس کف پای کودکان در اصفهان و دیگر شهرهای این استان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

روشهای درمان کف پای تخت در اصفهان

با مراجعه به بهترین کلنیک های کاردرمانی و توانبخشی و دکتر کاردرمانی خوب در اصفهان، بعد از معاینه کودک، متخصصین کاردرمانگر برای درمان پس پلانوس روشهای زیر را برای درمان کودکان در نظر می گیرند:

کفش مناسب برای کف پای صاف: برای ایجاد قوس در کف پای کودک، معمولا پزشکان پوشیدن کفش های مخصوص یا استفاده از کفی های طبی مناسب برای کف پای تخت را تجویز می کنند.

کاردرمانی صافی کف پا: حرکات اصلاحی کف پای صاف و توانبخشی پای کودک اصلی ترین روش درمان کف پای بدون قوس در کودکان است. برای درمان با این روش باید به متخصصین کاردرمانی مراجعه کرد.

جراحی کف پای تخت: از این روش به ندرت برای درمان تخت بودن کف پاها استفاده می شود. در صورتی که مشکل ساختاری حادی باعث صافی شده باشد و با کاردرمانی نتوان مشکل را برطرف کرد، از جراحی برای درمان کودکان ۷ تا ۱۳ سال استفاده می کنند.

هرچه در سنین پایین تر برای درمان اقدام شود، به دلیل فرم پذیری و انعطاف پذیری بهتر بدن در دوران کودکی، این عارضه سریعتر و بهتر درمان می شود.

حرکات اصلاحی کف پای صاف

ورزشهای کاردرمانی که جهت درمان قوس زیاد کف پا و پا و ایجاد قوس کف پا برای کودکان تجویز می شود، به تقویت عضلات ساق پا، کف پا، لگن و شکم کودک کمک می کند. توانبخشی این عضلات برای بهبود مشکلات گودی و تخت بودن کف پای کودکان بسیار موثر است. کاردرمانگران حرکات اصلاحی را براساس علت گودی، صافی یا ضعف ساختاری پای کودک طراحی می کنند. این تمرینات از موثرترین روش های درمان و پیشگیری از کف پای صاف در کودکان است. نمونه هایی از این تمرینات ورزشی برای کودکان شامل تمرینات زیر است:

تمرین ۱

یکی از تمرینات کششی ایجاد قوس این است که کودک یک پا را جلو و پای دیگر را یک قدم عقب بگذارد و زانوی پای جلویی را خم کند. پای عقبی باید صاف و پاشنه پا به زمین چسبیده باشد. کشش ایجاد شده در پای عقب را باید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه داشت. بعد زانو را می توان راست کرد و با تعویض جای پاها همین تمرین را دوباره انجام داد.

تمرین 1 اصلاح کف پای صاف

تمرین ۲

برای ماساژ کف پا می توانید از یک بطری یا توپ کوچک استفاده کنید. توپ را روی زمین بگذارید. از کودک بخواهید وسط کف پایش را روی توپ قرار دهد. سعی کنید با حرکات پا، توپ را به آرامی عقب و جلو ببرید. می توانید این کار را در حالت ایستاده و یا نشسته روی صندلی انجام دهید.

تمرین 2 اصلاح کف پای صاف

تمرین ۳

از کودک بخواهید بایستد و در حالی که انگشت شست به زمین چسبیده است، سعی کند بقیه انگشتان پا را بالا بکشد. برای انجام این تمرین به شکل زیر توجه کنید. این تمرین را همزمان برای هر دو پا می توان انجام داد.

تمرین 3 اصلاح کف پای صاف

تمرین ۴

اگر ضعف مچ پا علت صافی کف پا است، برای تقویت آن باید کودک را روی صندلی بنشانید. پنجه های پا را به سمت زمین و طرف کف پا خم کند تا یک حالت گودی ایجاد شود. بعد سرپنجه ها را دو مرتبه به سمت بالا و صورت بالا بکشد. این تمرین را برای هر دو پا به صورت همزمان می توان انجام داد.

تمرین 4 اصلاح کف پای صاف

تمرین ۵

از کودک بخواهید روی صندلی بنشیند. یک حوله یا پارچه زیر پای او بیندازید و از او بخواهید با کمک انگشتان پای راست سعی کند حوله را مچاله کند. بعد از ۱۰ تا ۱۵ بار انجام این حرکت، از او بخواهید دوباره همین کار را با انگشتان پای چپ تکرار کند.

تمرین 5 اصلاح کف پای صاف

متخصص کف پای صاف در اصفهان

برای ایجاد قوس طبیعی در کف پای کودک، لازم است تمرینات ورزشی و دیگر تکنیک های توانبخشی صافی کف پا ابتدا باید زیر نظر متخصص مشکلات کف پا انجام شود. این تکنیکها بسته به علت ایجاد صافی و اینکه ضعف در چه قسمتی از ساختار پا باعث از بین رفتن قوس شده، انتخاب می شوند.

به جز صافی کف پا، برای درمان دیگر مشکلات پای کودک مثل تاخیر رشد حرکتی، الگوهای بد راه رفتن کودکان در اصفهان نیز می توانید از بهترین متخصصان کاردرمانی کودک در اصفهان کمک بگیرید. کاردرمانگران با استفاده از تکنیک های توانبخشی می توانند بدون جراحی، قوس عادی را در کف پای کودک تان ایجاد کنند.

برای کاردرمانی صافی کف پای کودک خود در اصفهان و دیگر شهرهای این استان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره کاردرمانی صافی کف پا در اصفهان

معمولا والدین در مورد درمان کف پای تخت در کودکان، سوالات زیر را از متخصصین کاردرمانی می پرسند که در ادامه به همراه جواب آن می خوانید:

صافی کف پای کودکان تا چه سنی طبیعی است؟

از زمان تولد تا ۳ سالگی کف پای همه نوزادان و کودکان صاف است و با رشد کودک قوس ایجاد می شود. معمولا تا ۵ سالگی باید قوس پا کاملا شکل گرفته باشد. ولی در صورتی صافی کف پای کودک در ۴ سالگی می توانید برای درمان آن اقدام کنید.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

با هر سنی که به کاردرمانگر مراجعه کنید، می توان درمان را انجام داد. اما بهتر است از سنین پایین مثل ۴ تا ۷ سالگی برای درمان اقدام شود. چون درمان در سنین پایین تر بسیار راحتتر و سریعتر انجام می شود.

برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

برای این نوع مشکلات پا باید به کلنیک های کاردرمانی در اصفهان مراجعه نمایید. اگر کودک نیاز به جراحی داشته باشد، کاردرمانگر شما را به جراح ارتوپدی ارجاع می دهد. البته چنین مواردی خیلی نادر است و با کاردرمانی اغلب کودکان درمان می شوند.

برای درد کف پا باید چه کاری انجام داد؟

تمرینات ورزشی صافی کف پا بخاطر رفع اسپاسم عضله تا حدودی درد را کاهش می دهد. اما در صورتی که کودک شما هنوز درد دارد، می توانید از قرصهای مسکن ساده برای کاهش درد استفاده کنید.

اگر شما هم سوالی درباره کاردرمانی کف پای صاف در اصفهان دارید، سوالات خود را می توانید با ارسال در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

۴.۹/۵ - (۲۱۱ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۴ دیدگاه ها
  • خانم سلام عرض شد و دمتون حسابی گرم
    خدا براتون خوش بخواد که این اطلاعات را بدون هیچ چشم داشتی به دیگران عرضه میکنید.خیلی ها ممکنه اول بیماری باشن و با همین چند حرکات موردشان حل بشه و نیاز به هزینه و رفتن پیش دکتر نداشته باشند.
    همین مقدار اطلاعات را که چه عرض کنم،
    یک دهمش را اگر یک متخصص بخواد بگه به آدم حداقل باید صدهزار تومن براش ویزیت پرداخت کرد،یک پلاستیک هم کلسیم و ویتامین و مسکن میزاره روش حدود دویست تا سیصد تومن ، ببین چقدر میشه روی هم.
    حالا ببین چقدر دمتون گرمه شما.🙏🙏😙😙

  • درود بر شما.خیلی جامع و کامل توضیح دادید.متشکرم.
    نمونه ورزش‌ها بسیار مفید هستند. تمام سوال‌هایی که قرار بود از دکتر بپرسم تو این مقاله پاسخ داده شده بود.پایدار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *