درمان عقب زدگی زانوی کودکان در اصفهان

درمان عقب زدگی زانوی کودکان

ژنو رکورواتوم (Genu Recurvatum) یا عقب رفتگی زانو عارضه ای است که در آن زانوی کودک در اثر تحمل وزن او بیشتر از دامنه حرکتی طبیعی خود (صفر تا ۱۳۵ درجه) به عقب خم می شود. درجات عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن زانو متفاوت بوده و می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.
عقب زدگی زانو به خاطر آسیبهای وارد شده به ساختار زانو ایجاد می شود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفصل زانو باید هر چه سریعتر برای درمان عقب زدگی زانوی کودک خود اقدام کنید. ما در این مقاله شما را با روشهای توانبخشی زانوی عقب رفته کودکان در بهترین کلنیک کاردرمانی اصفهان آشنا می کنیم. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تو رفتگی زانوی کودک چه علائمی دارد؟

آسیب زانو و تورفتگی آن، باعث ایجاد درد، التهاب و تورم خفیف یا شدید در ناحیه زانو می شود. شدت علائم بستگی به شدت آسیب وارده و درجه هایپراکستنشن زانو دارد. دیگر علائم عقب زدگی زانوی کودکان عبارت است از:

  • ناپایداری و خالی کردن زانو
  • احساس بیرون زدگی زانو
  • ظاهر زانو (انحنای زانو به عقب مانند شکل زیر)
  • عدم تعادل کودک موقع راه رفتن
  • آب آوردن زانو
  • ناتوانی در ایستادن روی یک پا

به علاوه بدلیل آسیب دیدن ساختارهای زانو، مفصل دچار محدودیتهای حرکتی می شود که این یکی از علائم بارز ژنو رکورواتوم زانو است. در صورتی که عقب زدگی زانو با آسیب شدید رباط، غضروف و دیگر بافت های نرم زانو همراه باشد، کبودی ایجاد می شود.

علائم تو رفتگی زانوی کودک

دلیل عقب زدگی زانو در کودکان

ضربه به جلوی زانو و یا فشار به استخوان ران از دلایل شایع عقب زدگی زانو در کودکان هستند که موقع ورزش و بازی کودکان ممکن است رخ دهد. عوامل دیگری هم در تو رفتگی زانو نقش دارند که عبارتند از:

  • تزار نبودن عضلات پا مثل ران، مفصل زانو، ساق پا و …
  • ضعف در ساختارهای زانو مثل رباطها، مفصل زانو، …
  • بدجوش خوردن استخوانهای پا بعد ازشکستگی
  • آسیبها و بیماری های مربوط به سیستم مغز و اعصاب
  • برخی بیماریهای مادرزادی یا اکتسابی مثل اسکلروزیس (ام اس)، دیستروفی عضلانی و …

به علاوه، تراز نبودن درست استخوان هایی که در تشکیل مفصل زانو نقش دارند، مثل استخوان ران و استخوان های ساق پا هم یکی دیگر از دلایل هیپراکستانسیون زانوی کودکان است.

هایپراکستنشن زانو در چه کودکانی بیشتر است؟

انحنای زانو به عقب در کودکان مبتلا به فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا کودکانی که مشکل حرکتی دارند شایع تر از کودکان دیگر است. موارد زیر نیز ریسک زانوی عقب رفته را در کودکان افزایش می دهند:

  • بیماری های سیستم مغز و اعصاب مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی
  • اختلاف طول پاها
  • نقص های مادرزادی

همچنین کودکانی که دچار ضعف و شلی عضلات پا، مفصل زانو یا ناهمترازی استخوانهای پا هستند، ریسک عقب زدگی زانو در آنها بیشتر از سایر کودکان همسن و سال آنها خواهد بود.

ژنو رکورواتوم زانوی کودکان چه عوارضی دارد؟

علاوه بر احساس درد موقع راه رفتن، اگر ژنو رکورواتوم زانوی کودک به موقع درمان نشود، زانو به دلیل آسیب پذیری که دارد بیشتر در معرض آسیبها و بیماریهای زانو قرار می گیرد. به طور مثال، موارد زیر از عوارض عقب رفتگی زانوی کودکان هستند:

  • آرتروز زودرس زانو در سنین بالاتر
  • انحراف ستون فقرات کودکان (اسکولیوز کودکان)
  • تغییر الگوی راه رفتن
  • دفرمیته شدن و بدشکلی پاهای کودک

بیشتر بخوانید: درمان اسکولیوز کودکان در اصفهان

همچنین این کودکان به مرور دچار افتادگی لگن، کوتاه شدن طول پاها و در نتیجه یکسان نبودن اندازه پاها خواهد شد.

راههای تشخیص هیپراکستانسیون زانو در اصفهان

پزشک با توجه به سابقه بیماریها، علائم بیماری، شکل زانوها و معاینات فیزیکی پای کودک می تواند هیپراکستانسیون زانوی کودک را تشخیص دهد. همچنین پزشک برای تشخیص دقیق علت ژنو رکورواتوم کودک از تصاویر اشعه ایکس و ام آر آی نیز استفاده می کند.

برای تشخیص و درمان عقب زدگی زانوی کودک خود، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

روش درمان ژنو رکورواتوم کودکان در اصفهان

برای درمان عقب زدگی زانو در کودکان روشهای متعددی وجود دارد که با توجه به علت بروز این عارضه، پزشکان بهترین روش را برای درمان کودک در نظر می گیرند. این روشهای درمانی عبارتند از:

دارو درمانی: اگر عقب رفتگی زانو ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، برای درمان بیماری زمینه ای حتما داروهای مربوطه تجویز می شوند.

بستن بریس: استفاده از بریس زانو می تواند علاوه بر حفاظت از مفصل زانو، باعث ثبات ران و محدود کردن دامنه حرکتی غیرعادی مفصل زانو شود. همچنین بستن باند کشی باعث کاهش تورم و درد زانوی کودک می شود.

درمان ژنو رکورواتوم با بستن بریس

یخ درمانی: برای کاهش درد، تورم، التهاب وکبودی در زانوی آسیب دیده، در همان ساعات اولیه آسیب دیدگی باید از کمپرس سرد استفاده کنید. ولی نباید یخ را مستقیما روی پوست قرار دهید.

توانبخشی و کاردرمانی: یکی از موثرترین روشهای غیر جراحی برای درمان عقب رفتگی زانو در کودکان، استفاده از تکنیکهای توانبخشی و کاردرمانی است. این تکنیک ها، ضعف ساختارهای عضلانی و بافت های نرم پا را برطرف می کنند.

جراحی زانوی عقب رفته: برای عقب رفتگی شدید زانو اگر کاردرمانی و روشهای دیگر درمانی موثر نباشند، چاره ای جز جراحی نیست. عمل جراحی می تواند به محدود کردن انحنای زانو به عقب، بهبود عملکرد مفصل و ترمیم پارگی رباطها و تاندون های مفصل زانو کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان ورم زیر زانو بدون جراحی در اصفهان

کاردرمانی عقب زدگی زانوی کودکان در اصفهان

کاردرمانگران در اصفهان برای درمان قطعی عقب زدگی زانوی کودکان عمدتا از روشهای زیر جهت توانبخشی مفصل زانو استفاده می کنند:

تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی، یکی از موثرترین روشهای کاردرمانی برای درمان انحنای زانو به عقب است. در این روش، کاردرمانگر با توجه به اینکه ضعف در کدام بافتهای نرم باعث هیپراکستانسیون زانو شده، برای تقویت آن حرکات اصلاحی لازم را طراحی می کند. مزایای این حرکات اصلاحی برای عقب زدگی زانو عبارتند از:

  • افزایش گردش خون و تسریع ترمیم بافت آسیب دیده
  • افزایش تعادل موقع ایستادن و حرکت کردن
  • تقویت عضلات باز کننده و خم کننده مفصل
  • تقویت عضلات ران، ساق پا و اطراف زانو

همچنین انجام تمرینات ورزشی زیر نظر کاردرمانگر، برای تقویت رباطها و تاندونهای زانو و بهبود عملکرد و دامنه حرکتی مفصل زانو که به علت تورفتگی زانو دچار محدودیت حرکتی شده اند، بسیار موثر است. همچنین تمرینات ورزشی یکی از مهمترین راهکارها در درمان دیستروفی عضلانی کودکان و بزرگسالان است.

ماساژ درمانی

یکی از روشهای درمان ژنو رکورواتوم زانو در کودکان استفاده از ماساژ درمانی است. در این روش، کاردرمانگر کودک با استفاده از تکنیک های ماساژ سعی می کند آسیب های ساختار زانو را تا حد ممکن بهبود دهد. مزایای ماساژ درمانی برای انحنای زانو به عقب عبارت است از:

  • کاهش درد
  • کاهش تورم زانو
  • کمک به پایداری زانو و جلوگیری از افتادن کودک موقع راه رفتن
  • کمک به حفظ تعادل کودک موقع راه رفتن و ایستادن
  • رفع اسپاسم ها عضلات ران و زانو

به علاوه، ماساژ درمانی بافتهای نرم باعث بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده و تغذیه بهتر آن می شود. در نتیجه آسیب دیدگی های زانو سریع تر بهبود پیدا می کنند. بطور کلی ماساژ تراپی و سایر تمرینات کاردرمانی برای حفظ تعادل کودک و بهبود عملکرد پاها نقش مهمی ایفا می کنند.

الکتروتراپی

در این روش، کاردرمانگر با انتقال جریان الکتریکی کنترل شده به قسمتهای آسیب دیده زانو به رفع آسیب دیدگی های زانو کمک می کند. از این روش در مواردی استفاده می شود که علت عقب زدگی زانو مربوط به مشکلات سیستم عصبی باشد.

کاردرمانی عقب زدگی زانوی کودکان

برای کاردرمانی و توانبخشی عقب رفتگی زانوی کودکان در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۴ تمرین اصلاحی زانوی عقب رفته برای کودکان

در این بخش با تمرینات اصلاحی عقب زدگی زانوی کودکان آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که این تمرینات باید به صلاحدید کاردرمانگر کودک انجام شود.

تمرین اول

این تمرین به تقویت عضلات لگن کودک و تعادل آن کمک می کند. برای این تمرین کودک باید به پشت بخوابد و زانوها را خم کند. کف پا را به زمین بچسباند و با فشار کمر باسن را از زمین به شکل زیر بلند کند. بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه مکث در این حالت، دوباره باید باسن را به زمین بچسباند. این تمرین در ستهای ده تایی انجام می شود.

تمرین اول اصلاح زانوی عقب رفته برای کودکان

تمرین دوم

این حرکت برای تقویت عضلات چهارسر ران مفید است. برای انجام این تمرین، کودک را پشت بخوابانید. یکی از زانوهای او را خم کنید. درحالی که پای دیگر کاملا در حالت کشیده باشد. از او بخواهید با فشار لگن پای کشیده را تا جایی بلند کند که زانوی آن با زانوی پای خم شده همتراز شود.

کودک باید کشش ایجاد شده در عضلات چهارسر ران را ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارد و بعد پا را آرام به زمین برگرداند. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کرده و سپس برای پای دیگر هم همین حرکت را انجام دهد.

تمرین دوم اصلاح زانوی عقب رفته برای کودکان

تمرین سوم

برای تقویت عضلات همسترینگ، کودک را به شکم بخوابانید. به یکی از مچ های پا، یک باند کشی ببندید. سر دیگر باند باید به میز بسته شود. از کودک بخواهید زانوی پایی را که مچ آن بسته شده به پشت خم کند. ۱۰ بار این تمرین را تکرار و بعد پا را برای او عوض کنید. به جای باند می توانید از وزنه هایی که به مچ پا بسته می شوند استفاده کنید. وزن مچ بند حتما باید طبق نظر کاردرمانگر کودک باشد.

تمرین سوم اصلاح زانوی عقب رفته برای کودکان

تمرین چهارم

حرکت اسکات به تقویت عضلات پا و مفصل زانو کمک زیادی می کند. برای انجام این حرکت اصلاحی از کودک بخواهید پا را به عرض شانه باز کند. با خم کردن زانوها، پایین رفته و دوباره بالا بیاید. این همان حرکتی که به آن بشین و پاشو گفته می شود و برای بچه ها جنبه بازی دارد. حرکت بشین و پاشو باید در ستهایی ده تایی انجام شوند.

تمرین چهارم اصلاح زانوی عقب رفته برای کودکان
این تمرینات را روزانه، سه الی چهار بار در روز در ستهای ده تایی باید انجام دهید. اگر درد زانوی کودک زیاد باشد، تمرین را متوقف کرده و به کاردرمانگر کودکتان اطلاع دهید.

اگر سوالی درباره کاردرمانی زانوی عقب رفته در کودکان دارید، می توانید سوالات تان را در بخش نظرات این مقاله بنویسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

۴.۵/۵ - (۲۱ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۶ دیدگاه ها
  • سلام خسته نباشید دکتر پسرمن۲ونیم سالس و مشکل صافی پاداره وچرخش پاشنه تحت نظردکتره از۱۵ماهگی کفش مخصوصامیپوشه اما الان ۳ماهی میشه انگارعقب رفتگی زانو داره وایستادتی ساق پاش هلال میشه ب عقب ممنونم خیلی نگرانم اما خوب میشه یاباید جراحی کنه اخرماه هم وقت دکترخودشوداره اماشدیداسترس دارم تااون موقع نمیتونم صبرکنم جایی دیگه ام بردمش چیزی نگف اصلامیشم راهنماییم کنینِ

    • سلام، مسئله صافی کف پا و چرخش ساختارهای مچ پا بوسیله استفاده از کفش طبی برطرف نمیشود و اگر درمان محدود به استفاده از کفش و یا کفی طبی باشد موجب ایجاد بدشکلی های ثانویه مثل عقب زدگی زانو میگردد. جهت درمان موثر این مسئله پیشنهاد میگردد به متخصص کاردرمانی مراجعه کرده و درمان توانبخشی دریافت کنید.

  • سلام من یه.دختره۲ساله دارم که یکساله تحت نظرکاردرمانیه .چرخش پاشنه به داخل داره وصافی کف پا وعقب زدگی زانو.که بااستفاده ازکفی طبی داره صافی و چرخش مچش یه مقداربهتره اماعقب زدگیش هنوزه که ظاهرراه رفتنشوغیرطبیعی نشون میده.هم صافی و چرخش و عقب زادگی فقط پاچپ هست

    • دفورمیتی های مچ پا و تاثیرات مخربی که متعاقبا بر روی زانو می گذارد، دلایل متفاوتی دارند و نیاز است با بررسی و معاینه دقیق عوامل اصلی ایجاد بدشکلی ها شناسایی و درمان گردد.

  • سلام پسر ۴ساله من دوساله که عقب زدگی زانو داره ودراین مدت کاردرمانی می‌بریم ولی هنوز خوب نشده میشه راهنمایی کنید

    • میزان بهبودی به مسائل مختلفی مثل شرایط اسکلتی-عضلانی کودک، علت اصلی عقب زدگی زانو، درمان ها و تکنیکهای استفاده شده توسط درمانگر و…بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *