درمان موثر فلج بلز (فلج صورت) در اصفهان

درمان قطعی فلج بلز

فلج بلز یکی از فلج های شایع صورت است که به صورت ناگهانی و ظرف چند ساعت ایجاد می شود. هرچند این عارضه در هر سنی بروز می کند اما فلج بلز بیشتر در سنین ۱۵ تا ۶۰ سالگی دیده می شود. از هر ۶۰ زن و مرد یک نفر دچار فلج صورت می شود.
در این عارضه عصب هفتم جمجمه دچار التهاب شده و عملکرد آن و عضلات مرتبط با آن در یک طرف صورت از بین می رود. عوارض و علائم فلج بل را می توان با کاردرمانی برطرف کرد. در این مقاله به موضوع روشهای درمان فلج صورت با کاردرمانی و روشهای دیگر درمان آن پرداخته شده است. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم فلج بلز

علائم اولیه فلج بلز در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب بروز می کند. طی چند روز این علائم بدتر می شوند. در این حالت فقط یک طرف صورت می تواند حرکت کند و سمتی که فلج شده حالت افتادگی پیدا می کند. علائم فلج صورت عبارتند از:

  • ناتوانی در جویدن غذا
  • ریزش آب دهان کودکان از یک طرف
  • ناتوانی در بستن یک چشم
  • ناتوانی در بالا کشیدن پیشانی و ابروها
  • اختلال در تکلم و تلفظ بعضی حروف مثل پ
  • حساسیت به بلندی صداهایی که اصلا بلند نیستند و معمولی اند
  • از دست دادن حس چشایی
  • افتادگی لب و پلک در یک طرف از صورت
  • سردرد
  • چرخش عضلات صورت

درد صورت در فلج بلز رایج نیست اما ممکن است بعضی افراد، چند روز درد خفیفی در اطراف گوش احساس کنند.

علائم فلج عصب صورت

علت فلج صورت کودکان و بزرگسالان

تورم و التهاب در عصب صورتی که عضلات یک طرف صورت را کنترل می‌کند، اصلی ترین علت فلج صورت کودکان و بزرگسالان است. تصور می شود عفونت های ویروسی علت فلج بلز باشند که شایع ترین آنها ویروس های تبخال و آبله مرغان هستند. موارد زیر نیز می توانند دلیل فلج بلز باشند:

  • ویروس های تبخال تناسلی، زونا، سرخک آلمانی، بیماری های تنفسی، اوریون و آنفلوانزا B
  • سکته‌ی مغزی
  • سکته‌ ایسکمیک گذرا
  • ضربه خوردن به صورت در تصادفات
  • زیر فشار شدید آب بودن
  • مدت طولانی در معرض هوای بسیار گرم یا بسیار سرد بودن

ریسک فلج صورت در بارداری در مادرانی که در سه ماهه سوم بارداری هستند یا یک هفته از زایمان آنها گذشته یا افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران است.

آیا فلج بل خطرناک است؟

فلج‌ بلز یک فلج موضعی مربوط به عصب صورت و عضلات آن است. بنابراین روی مغز یا قسمتهای دیگر بدن تاثیر نمی گذارد و بیماری خطرناکی نیست. اگر در قسمتهای دیگر بدنتان دچار اختلالاتی شده اید، به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص کاردرمانی، احتمالا به خاطر بیماری هایی است که با فلج بل اشتباه گرفته می شود، مثل:

  • رشد توده درون مغز، غده پاراتیروئید، گوش یا نقاط دیگر بدن
  • ضربه به سر
  • سکته مغزی
  • بیماری لایم

این بیماری ها علائم دیگری هم دارند که در فلج صورت دیده نمی شود. با مراجعه به پزشک می توان علت مشکل شما را تشخیص داد.

جهت درمان فلج بلز (فلج صورت) با کاردرمانی می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

عوارض فلج بلز

اگر عصب صورت آسیب ببیند ممکن است موقع لبخند زدن، پلک یکی از چشم ها نیز به طور غیرارادی بسته شود. در واقع عضلات پلک به اشتباه موقع خندیدن منقبض می شوند. ضعف یا از کار افتادگی عضلات صورت، نابینایی جزئی یا کامل چشم نیز از دیگر عوارض فلج صورت هستند.

عوارض فلج بلز

فلج بل چطور تشخیص داده می شود؟

پزشکان برای تشخیص فلج بلز بیمار را معاینه می کنند و علائم صورت را بررسی می کنند. از آنجایی که بیماری های دیگری هم علائم بلز را ایجاد می کنند، برای تشخیص دقیق علت فلج صورت و بررسی احتمال وجود بیماری های دیگر از روش های زیر استفاده می شود:

  • الکترومیوگرافی (نوار عضله)
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • آزمایش خون

اگر تشخیص قطعی پزشک تان، فلج بلز باشد، با روشهای مختلفی می توان آن را درمان کرد و جای نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید: درمان فلج ارب نوزادان در اصفهان

راههای درمان فلج عصب صورت در اصفهان

در بیشتر افراد، فلج بل خودبخود خوب می شود اما برای تسریع روند بهبودی آن و جلوگیری از عوارض فلج صورت بهتر است برای درمان آن اقدام کنید. با توجه به علت این عارضه پزشکان برای درمان فلج صورت از یکی از روش های زیر استفاده می کنند:

درمان فلج بلز با دارو

در این روش، پزشک از داروهای ضد ویروسی برای از بین بردن عفونت و ویروس استفاده می کند. همچنین از کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب عصب صورتی استفاده می شود. تجویز قطره چشم نیز از خشک شدن چشم ها و آسیب دیدن قرنیه ی چشم جلوگیری می کند.

درمان فلج بل با طب فیزیکی

برای درمان قطعی فلج بلز و ضعف عضلات از تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی استفاده می شود. توانبخشی برای فلج بل از آسیب های بیشتر به عضلات صورت جلوگیری کرده و به تقویت سریعتر عضلات ضعیف شده کمک می کند.

کمپرس گرم مرطوب

در کنار روشهای درمانی بالا، می توانید چند بار در روز از یک حوله خیس شده در آب گرم یا کمپرس های گرم مرطوب دیگر استفاده کنید. این کار به بهبود عضلات صورت و تسکین درد آن کمک می کند. به علاوه بعد از تمرینات کاردرمانی صورت می توانید از کمپرس گرم هم استفاده کنید.

اگر عضلات صورت در اثر فلج بل دچار گرفتگی عضلانی شوند و اسپاسم آنها بهبود نیابد با تزریق بوتاکس می توان عضله را ریلکس و اسپاسم را درمان کرد.

بیشتر بخوانید: درمان فلج مغزی کودکان در اصفهان

مدت درمان فلج بلز

در بیشتر بیماران، فلج بل یک فلج موقتی است و ظرف چند هفته خوب می شود. مدت درمان فلج بلز و بهبود کامل آن ۳ تا ۶ ماه است. در تعداد کمی از بیماران، عوارض فلج ماندگار است. خوشبختانه فلج عصب صورتی به ندرت عود می کند، به طوری که از هر ۱۴ نفر تنها یک نفر دچار عود فلج بل می شود.

تکنیک های کاردرمانی در فلج بلز

به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص درمان فلج بلز با کاردرمانی در اصفهان، به روش های زیر می توانید درمان فلج صورت را سریعتر کرده و از ماندگاری علائم التهاب عصب صورتی جلوگیری کنید:

کاردرمانی فلج بلز

ماساژ درمانی

ماساژ صورت توسط کاردرمانگرتان می تواند از تحلیل عضلانی و کوتاه شدن ماهیچه های صورت جلوگیری کند. از دیگر مزایای ماساژ درمانی برای فلج صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش گردش خون
  • تحریک عضله آسیب دیده و تسریع بهبود آن
  • جلوگیری از فیبروز و سفت شدن عضلات صورت
  • رفع اسپاسم عضلات
  • کاهش درد و تورم ماهیچه ها

همچنین ممکن است در صورت نیاز، کاردرمانگرتان ماساژ شانه و گردن را هم همراه با ماساژ صورت برای تان انجام دهد.

تمرین درمانی

یکی از تکنیک های مهم کاردرمانی فلج صورت، تمرینات ورزشی هستند. این تمرینات به بهبود عملکرد عصب و عضلات صورت کمک می کند. ورزش درمانی باعث تقویت عضلات ضعیف شده و جلوگیری از اسپاسم و کوتاه شدن عضلات فلج شده صورت می شود.

بهترین متخصص های درمان فلج صورت در اصفهان

برای کاردرمانی فلج بلز در اصفهان می توانید به یکی از بهترین متخصصان درمان فلج صورت، آقای دکتر احسان ذاکرین مراجعه کنید. ایشان کارشناس ارشد و متخصص کاردرمانی فلج بلز هستند. می توانید از خدمات کاردرمانی در منزل که توسط ایشان در شهرهای اصفهان، شاهین شهر و حومه ارائه می شود نیز برخوردار شوید.

جهت درمان سریعتر و توانبخشی فلج بلز (فلج صورت) می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۴ ورزش برای فلج بلز

در این بخش به ۴ تمرین ورزشی برای فلج صورت پرداخته ایم که به تقویت عضلات صورت کمک می کنند. می توانید سه تا چهار بار در روز این تمرینات را انجام دهید. بهتر است در مورد انجام این تمرینات با کاردرمانگر خود مشورت کنید و نحوه صحیح اجرای آن را یاد بگیرید.

تمرین ۱

جلوی آینه بایستید. دهان را کاملا ببندید. لپ ها را پر از باد کنید. سعی کنید حباب بزرگ هوایی که در دهان تان است را از لپ راست به لپ چپ و برعکس انتقال دهید. این تمرین را تا هر حدی که برایتان ممکن است تکرار کنید.

تمرین 1 برای فلج بلز

تمرین ۲

جلوی آینه بایستید. همزمان با اینکه لبخند بزرگی می زنید و دهان تان کاملا بسته است، چشم ها را محکم ببندید. سریع به حالت اول برگردید (شکل ۱) و دوباره همین تمرین را تکرار کنید. تا حد ممکن سعی کنید سریع لبخند بزنید و چشم ها را ببندید و دوباره باز کنید.

تمرین 2 برای فلج بلز

تمرین ۳

جلوی آینه بایستید  لبخند خیلی بزرگی بزنید. به طوری که مانند شکل زیر کاملا دندان هایتان مشخص شود. به حالت اول برگردید و سریع دوباره لبخند بزنید. تا حد ممکن سعی کنید فاصله لبخند زدن و حالت اولیه کوتاه باشد. با حداکثر سرعتی که می توانید این کار را بکنید.

تمرین 3 برای فلج بلز

تمرین ۴

جلوی آینه بایستید. اخم کنید و عضلات لپ را به داخل دهان بکشید. طوری که لبها به شکل زیر در بیایند. به حالت اولیه برگردید و سریع دوباره این تمرین را تکرار کنید. تا هر حدی که می توانید این تمرین را سریع انجام داده و بارها پشت سر هم آن را تکرار کنید.

تمرین 4 برای فلج بلز

اگر شما هم سوالی درباره درمان فلج بلز یا فلج عصب صورت دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالاتتان را بپرسید. در همین صفحه به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

۴.۷/۵ - (۵۷ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *