تمرینات ورزشی ضروری برای کودکان اتیسم

تمرينات-ورزشي-برای-کودکان-اتيسم

حدود ۸۰% كودكان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دچار مشکلات جسمی حركتی هستند (منبع: gantrykids.com). اما با انجام برخی تمرینات ورزشی می توان مشکلات حرکتی و حتی روحی این کودکان را برطرف کرد. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین تمرینات ورزشی برای كودكان اتیسم و مزایای آن آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ورزش چگونه به کودکان اتیسم کمک می کند؟

اضافه وزن یا چاقی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دو برابر بیشتر از کودکان دیگر است (منبع: healthcanal.com). با تمرینات ورزشی می توان وزن کودکان را کنترل کرد یا اضافه وزن آنها را کاهش داد. دیگر مزایای تمرین ورزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم عبارتند است از:

  • بهبود سلامت جسمی و روانی
  • بهبود خواب
  • کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکراری
  • افزایش قدرت و استقامت بدنی
  • تقویت هماهنگی اعضای بدن
  • بهبود آگاهی از بدن
  • بهبود بیش فعالی
  • رشد مهارت های حرکتی، اجتماعی و ارتباطی

ورزشهای-ضروری-برای-کودکان-اوتیسم

برای ورزش درمانی کودکان اوتیسم در اصفهان، شما هم می توانید از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

بهترین ورزشها برای کودکان اوتیسم

دویدن، شنا کردن و ورزشهای زیر از جمله بهترین ورزشها برای کودکان اختلال طیف اوتیسم هستند که می توانید آنها را امتحان کنید:

پیاده روی: این ساده ترین ورزش برای هر کودک اوتیسم است. پیاده روی را می توانید از فاصله های کم شروع کنید و به مرور زمان و با توجه به توان کودک فاصله را بیشتر کنید.

دوچرخه سواری: دوچرخه برای تقویت پاها، چربی سوزی و تقویت قلب و عروق کودکان اوتیسم عالی است. می توانید از دوچرخه ثابت، دوچرخه های معمولی یا سه چرخه استفاده کنید.

ورزشهای رزمی: ورزشهای رزمی برای بهبود هماهنگی، آگاهی از بدن و تقویت قدرت بدنی کودکان اوتیستیک بسیار موثرند. ورزشهای رزمی به خصوص برای کودکانی توصیه می شود که در برقراری ارتباط و بیان خود مشکل دارند.

فوتبال: شوت کردن، گل زدن و دریبل زدن دور مخروط برای تقویت بدنی و توسعه مهارتهای مورد نیاز برای هماهنگی بدن تمرینات بسیار مناسبی هستند.

بسکتبال: تمرین مهارتهایی مثل دریبل کردن، پاس دادن، پرش یا گرفتن توپ بسکتبال باعث تقویت هماهنگی بدنی و مشارکت بیشتر کودکان اوتیسمی در فعالیتهای گروهی می شود.

یوگا: تمرینات یوگا به درک بهتر موقعیت های اجتماعی، احترام به حریم شخصی دیگران و توسعه مهارت های تقلیدی (تمرینات آینه ای) کودکان اوتیسم کمک می کند. همچنین این ورزش، انعطاف پذیری، قدرت عضلانی، هماهنگی و درک فضایی این کودکان را بهبود می دهد.

انجام ورزش های گروهی مثل کاراته و یوگا می تواند علاوه بر تقویت جسمانی و رفتار درمانی کودکان، به تقویت پاسخ های حسی و کاهش نقص های ارتباطی آنها نیز  کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی ها برای کودکان اوتیسم

۶ تمرین مهم برای کودکان مبتلا به اوتیسم

به گفته کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ، اغلب کاردرمانگران تمرینات کاردرمانی جسمی حرکتی زیر را برای کودکان مبتلا به اوتیسم تجویز می کنند:

تمرین ۱

تمرین چرخش بازوها به کاهش رفتارهای تکراری کودکان اوتیسم کمک کرده و عضلات بالا تنه آنها را تقویت می کند. برای انجام این تمرین باید کودک بایستد و پاها را به عرض شانه باز کند.

بازوها را تا سطح شانه در دو طرف بدن بالا بیاورد و ۲۰ مرتبه بازوها را به صورت دایره های کوچک بچرخاند. کم کم باید اندازه دایره ها را بزرگتر کند. در ادامه این تمرین باید دوباره بازوها را ۲۰ مرتبه در جهت عکس بچرخاند.

چرخش بازو برای کودکان اوتیسم

تمرین ۲

ضربه زدن محکم با توپ پزشکی (مدیسن بال) یک تمرین تقویتی است که به بهبود هماهنگی بدنی کودک اوتیستیک کمک می کند. برای انجام این تمرین باید کودکتان بایستد و پاها را از هم باز کند. توپ مدیسن بال را در بین دستها گرفته و بالای سر ببرد.

سپس توپ را با قدرت زیادی به زمین بکوبد یا به سمت یک هدف خاص محکم پرت کند. بعد در حالت چمباتمه توپ را از زمین بردارد و همین حرکت را برای ۲۰ مرتبه تکرار کند.

پرتاب مدیسن بال برای کودکان اوتیسم

تمرین ۳

تمرینات پرشی مثل پرش ستاره ای به آگاهی از بدن، استقامت قلبی-عروقی و تقویت عضلات ساق پا و ماهیچه های مرکزی بدن کمک زیادی می کند. برای انجام این تمرین باید کودک روی زمین در حالت چمباتمه بنشیند و بازوها را روی سینه قرار دهد.

بعد سریع بالا بپرد و دستها و پاها را تا جایی که می تواند از هم دور کند. بدن در این حالت به شکل ستاره در می آید. بعد از فرود آمدن روی زمین باید سریع به حالت چمباتمه برگشته و دوباره همین تمرین را تا ۲۰ مرتبه تکرار کند.

پرش ستاره ای برای کودکان اوتیسم

تمرین ۴

جک جامپینگ نمونه ای از تمرینات ورزشی برای اوتیسم است که به سوزاندن کالری و بهبود عملکرد ریه ها، قلب و عضلات کودکان مبتلا به اتیسم کمک می کند. برای انجام این تمرین باید کودک بایستد و دستها را کنار پهلوها نگه دارد.

همزمان با بالا پریدن باید پاها را تا حد ممکن از هم دور کرده و دستها را تا بالای سر بیاورد. در حرکت بعدی باید دوباره بپرد و این بار پاها را بسته و بازوها را کنار بدن بچسباند (بازگشت به حالت اولیه). این تمرین باید در یک ست ۲۰ تایی تکرار شود.

تمرین جک جامپینگ برای کودکان اوتیسم

تمرین ۵

خرسی راه رفتن نقش موثری در تقویت قدرت و هماهنگی بین دستها و پاهای کودکان مبتلا به اتیسم دارد. برای انجام این تمرین باید کودکتان چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرد. بعد زانوها را از زمین جدا کرده و در همان حالت سعی کند با حرکت دستها و پاها به جلو حرکت کند.

بعد در همین حالت مسیری را که جلو رفته بود، عقب عقب برگردد. کودک می تواند موقع راه رفتن در این حالت، در جهات مختلف و با سرعت های متفاوت حرکت کند.

خرسی راه رفتن برای کودکان اوتیسم

تمرین ۶

انجام حرکات آینه ای یک تمرین مهم ورزشی برای كودكان اتیسم است که به آنها یاد می دهد چطور با دیگران تعامل کرده و رفتارهای تقلیدی را یاد بگیرند.

برای انجام این تمرینات باید جلوی کودک بنشینید و زمانی که او حرکات خود را شروع کرد، درست مثل آینه آنها را تقلید کنید. این تمرین را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه و چند بار در روز انجام دهید.

حرکات آینه ای برای کودکان اوتیسم

نکات مهم درباره اوتیسم و ورزش

در پایان این مقاله به چند توصیه مهم کلینیک کاردرمانی کودکان اوتیسم در اصفهان درباره ورزش برای بچه های اوتیسم می پردازیم:

۱- انجام بعضی از ورزشها مثل تمرینات پرشی ممکن است برای مچ پای کودک سخت باشند، قبل از هر تمرینی مطمئن شوید که کودکتان برای تحمل فشارهای آن آماده است.

۲- تمرینات پیچیده ورزشی ممکن است طاقت فرسا باشند و کودک نتواند آنها را ادامه دهد. پس با تمرینات ساده ای که مراحل پیچیده ای ندارند شروع کنید و آهسته آهسته با یک روال منظم پیش بروید.

۳- حین ورزش به نیازهای فرزندتان مثل استراحت کردن، نوشیدن آب یا خوردن خوراکی های کوچک حتما توجه کنید.

۴- مطمئن شوید که حین تمرین درد ندارد و اگر انجام تمرینی برای آنها دردناک یا مشکل است، آن را کنار بگذارید و سراغ تمرینات ساده تر بروید. در این مورد بهتر است نوع ورزش را با مشورت کاردرمانگر کودکتان مشخص کنید.

۵- در تنظیم برنامه ورزشی روزانه ورزشهایی را قرار دهید که با توانایی و علایق فرزندتان سازگار است و برایش جنبه سرگرمی دارد.

۶- در انتخاب نوع ورزش به سن کودک توجه کنید. کودکانی که زیر ۸ تا ۱۰ سال دارند نباید در ورزشهای رقابتی و امتیازی شرکت کنند. آنها در این سنین به تمرینات شاد و اکتشافی نیاز دارند و ورزشهای رقابتی روحیه آنها را پایین آورده و باعث احساس ناامیدی آنها می شود.

۷- برای اینکه کودکان تمرینات خود را ادامه دهند آنها را تشویق کنید و جملات دلگرم کننده به آنها بگویید.

۸- در برنامه ریزی برای کودکان اوتیسم یادتان باشد که ورزشهای گروهی را هم اضافه کنید. فعالیتهای گروهی که کودکتان هم در انجام آنها راحت است به سازگاری بهتر کودک با محیط های اجتماعی کمک زیادی می کند.

بهتر است برای داشتن یک برنامه ورزشی خوب برای کودکتان از خدمات مراکز کاردرمانی در اصفهان استفاده کنید.

برای کاردرمانی کودکان اوتیسم با ورزش در اصفهان، می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

اگر شما هم سوالی درباره ورزشهای ضروری برای درمان کودکان اوتیسم دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

۵/۵ - (۱۵ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *