آیا فلج مغزی (سی پی) یک بیماری ارثی و ژنتیکی است؟

آیا فلج مغزی ژنتیکی ست

فلج مغزی (cerebral palsy) طی سریع ترین مراحل تکامل مغز، یعنی در دوران جنینی و اولین سال زندگی کودک رخ می دهد. فلج مغزی در اثر آسیب دیدن قسمتهایی از مغز که مسئول حرکت و هماهنگی عضلات بدن هستند، ایجاد می شود. از آنجایی که ۷۰ درصد از کودکان CP با این مشکل متولد می شوند، اغلب مردم تصور می کنند که فلج مغزی علت ژنتیکی دارد. در این مقاله دکتر زهره حسنوند، کارشناس ارشد کاردرمانی به این سوال پاسخ می دهند که آیا فلج مغزی یک بیماری ارثی است یا نه؟ جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت فلج مغزی کودکان

تقریبا ۷۰ درصد از کودکان سی پی، به دلایل مادرزادی دچار فلج مغزی می شوند. یعنی این کودکان از بدو تولدشان با این بیماری مواجه هستند. مهمترین دلایل بروز فلج مغزی در کودکان عبارت است از:

  • ابتلا مادر به عفونتهایی مثل عفونت انگلی، مقاربتی، سرخجه، …. بخصوص در اوایل بارداری
  • عدم درمان زردی یا یرقان شدید نوزاد
  • کمبود اکسیژن رسانی به جنین در اثر جدا شدن جفت، پارگی رحم، …
  • نرسیدن اکسیژن به مغز کودک به دلیل اشتباهات پزشکی موقع زایمان
  • ضربه مغزی جنین حین تولد تا یک سالگی او در اثر ضربات یا تصادفات
  • کمبود اسید فولیک مادر در دوران حاملگی
  • خونریزی مغزی در دوران جنینی مثلا سکته مغزی، پارگی یک رگ خونی در مغز، …
  • ابتلا کودک به عفونتهایی مثل مننژیت بعد از تولد

اگر به اعصاب حرکتی فوقانی آسیب وارد شود فلج مغزی اسپاستیک اتفاق می افتد. همچنین پره اکلامسی یا مسمومیت بارداری و زایمان زودرس هم می توانند باعث آسیب مغزی در جنین یا کودک شده و او را دچار انواع فلج مغزی کنند.

برای درمان فلج مغزی در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا فلج مغزی یک بیماری ژنتیکی است؟

به گفته دکتر حسنوند، متخصص کاردرمانی در اصفهان، فلج مغزی علت ژنتیکی ندارد یعنی به طور مستقیم یک اشکال و نقص ژنتیکی خاصی در فرد نمی تواند منجر به سی پی در او یا فرزندش شود. با اینحال تاثیر متقابل ژنها بر یکدیگر یا تاثیر عوامل محیطی بر ژنها می توانند ریسک فلج مغزی کودکان را بالا ببرند.

مثلا تاثیرات متقابل ژنتیکی که منجر به زایمان و بارداری پرخطر در بانوان می شوند، می توانند با بروز مشکلات زایمانی و بارداری مثل کنده شدن جفت، محدودیت رشد جنین و غیره باعث فلج مغزی کودک شوند. به همین علت، متخصصان این عارضه را تا حدی ژنتیکی می دانند. با این حال، تحقیقات در مورد ارثی بودن فلج مغزی همچنان ادامه دارد.

آیا CP یک بیماری ارثی است؟

به تاثیر متقابل ژنها یا تاثیر عوامل محیطی روی ژنها، وراثت چندوجهی گفته می شود. این نوع تاثیرات ژنتیکی به خوبی نشان می دهند که چطور ممکن است فلج مغزی در یک خانواده به دلیل بروز مشکلات بارداری به ارث برسند. بنابراین، با توجه به وراثت چندوجهی، فلج مغزی کودکان می تواند تا حدی ارثی باشد. البته فقط حدود ۲ درصد از افراد فلج مغزی در اثر عود کردن چنین وراثتی در خانواده به این عارضه دچار می شوند.

جهش ژنتیکی می تواند باعث سی پی نوزادان شود؟

قرار گرفتن مادر باردار در معرض دود سیگار یا آلاینده های زیست محیطی مثل سموم آفت کش می تواند باعث بروز جهش های ژنتیکی در جنین شود. اگر این جهش های ژنتیکی باعث نقصهای ژنتیکی و ناهنجاری در مغز شوند، فلج مغزی کودک را به دنبال دارند.

اسکن-ناهنجاریهای-مغز-کودک-فلج-مغزی

برای درمان فلج مغزی CP کودکان در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره فلج مغزی (Cerebral Palsy) کودکان

در این بخش، خانم دکتر حسنوند به سوالات مختلفی که درباره فلج مغزی پرسیده می شوند، پاسخ داده اند:

سی پی کودکان در چه سنی اتفاق می افتد؟

آسیب های مغزی در ۷۰% از کودکان سی پی طی سه ماهه دوم و سوم حاملگی، ۲۰% موقع تولدشان و یا در ۱۰% از نوزادان طی یک تا دو سال بعد از تولدشان رخ می دهد.

آیا سی پی پیشرونده است و به مرور بدتر می شود؟

خیر، آسیبهای مغزی بدتر نمی شوند. اما اگر کودکتان به موقع تحت تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی قرار نگیرد، اختلالاتی که در اثر CP ایجاد شده اند،مثل بد راه رفتن و فلج شن پاها بدتر می شوند. یکی از بهترین درمانها برای راه رفتن کودکان فلج مغزی، آب درمانی و ورزش درمانی است.

آیا فلج مغزی قابل درمان است؟

براساس انواع فلج مغزی، در فلج مغزی خفیف کودک برای انجام کارهای شخصی خود به کمک نیازی ندارد و اگر سریع تشخیص داده شود علائم آن پیشرفت نمی کند. اما متاسفانه فلج مغزی متوسط و شدید کودکان درمان ندارد. با اینحال با کاردرمانی می توان به کودک کمک کرد استقلال عملکردی و عزت نفس بیشتری در زندگی داشته باشد.

ریسک سی پی در چه کودکانی بیشتر است؟

کودکانی که موقع تولد وزن کمی دارند (زیر ۲.۵ کیلو) یا نارس متولد شده اند، بیشتر از کودکان دیگر که زیر یک سال دارند، در معرض آسیبهای مغزی و سی پی هستند.

می تواند کودک با وجود فلج مغزی زندگی نرمال داشته باشد؟

زندگی آنها نسبت به کودکان دیگر متفاوت خواهد بود اما با تشخیص به موقع سی پی، کاردرمانی فلج مغزی کودکان و ادامه آن می توانید کیفیت زندگی کودک را افزایش دهید.

آیا فلج مغزی روی ضریب هوشی کودک تاثیر می گذارد؟

فلج مغزی به خودی خود روی هوش کودک تأثیر نمی گذارد. با این حال، حدود ۳۰-۵۰٪ از کودکان مبتلا به CP دارای نوعی اختلال شناختی هستند که ناشی از یک بیماری همزمان دیگر ایجاد شده است.

کسانی که یک فرزند سی پی دارند، ممکن است بارداری بعدی هم منجر به این عارضه شود؟

بله احتمال آن وجود دارد. برای همین توصیه می کنم حتما آزمایش های ژنتیک را برای فرزند بعدی انجام دهید.

در چه سنی می توان فلج مغزی را تشخیص داد؟

علائم فلج مغزی معمولاً در چند ماه اول زندگی کودک ظاهر می شوند، اما در بسیاری از کودکان تا سن ۲ سالگی یا حتی بالاتر از آن این عارضه متاسفانه تشخیص داده نمی شود.

بهترین روش درمان فلج مغزی چیست؟

تمرینات کاردرمانی فلج مغزی کودکان نقش مهمی در افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات، تعادل و رشد حرکتی کودکان دارد. در صورت نیاز گفتاردرمانی هم در کنار کاردرمانی جسمی بسیار مفید است.

اگر شما هم سوالی درباره فلج مغزی یا درمان CP با کاردرمانی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید. برای دریافت پاسخ خود به همین صفحه مراجعه کنید.

۴.۳/۵ - (۱۵ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۱۰ دیدگاه ها
  • سلام میخواستم بپرسم آیا عمل پا برای کودکان سی پی خوبه یا نه چرا بعد از عمل کودکان نمیتونن مثل قبل راه برن با واکر

    • درمان جراحی برای کودکان سی پی جزء یکی از درمان های پیش رو هست که میتواند موثر باشد به شرطی که در زمان مناسب، توسط جراح حاذق و با نظر کاردرمان صورت بگیرد. البته دریافت کاردرمانی موثر قبل و بعد از عمل، به موفقیت بیشتر می انجامد.
      متاسفانه در مواردی که نکات ذکر شده رعایت نشده، شاهد پسرفت و آسیب های غیرقابل جبران در کودکان بوده ایم.

    • بیماری فلج مغزی یا سی پی وابسته به ژنتیک نمی باشد و در این خصوص پیشنهاد می شود کسانیکه ازدواج فامیلی دارند، جهت پیشگیری از شرایطی که ممکن است در دوره جنینی منجر به آسیب مغز کودک شود تحت نظر متخصص ژنتیک باشند.

  • با سلام بنده عموم سه فرزند سی پی دارند و دو فرزند سالم ، سوالم این هست ک بنده در شرف ازدواج هستم و خانم هستم ایا نیاز ب آزمایش ژنتیک داره یا اینکه میتونه این مشکل ادامه پیدا کنه

    • سی پی بیماری ژنتیکی نمی باشد اما تشابه ژنتیک که در ازدواج های فامیلی وحود دارد، از ریسک فاکتورهای مهم این آسیب در جنین هستند. بهتر است قبل از بارداری تحت مشاوره قرار بگیرید

  • سلام وقت بخیر من یه خواهر ویه برادر فلج مغزی داشتم .از لحاظ جسمی معلول بودن.برادرم ۴ سالگی وخواهرم ۱۴ سالگی فوت کردن .من و خواهر بزرگترم سالم هستیم .خواهر بزرگترم ۲ بچه سالم دارن .من هم قصد بارداری دارم شوهرم غریبه هست ایا لازم ازمایش ژنتیک بدم.درصمن پدر ومادر من فامیل نبودن.

    • بیماری فلج مغزی، بیماری وابسته به ژنتیک نیست اما با توجه به پیشینه ای که ذکر کردید بهتر هست جهت کنترل عوامل تاثیرگذار قبل از بارداری تحت نظر متخصص زنان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *