درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات در اصفهان

درمان گرفتگی عضلات

اسپاسم یا گرفتگی عضلات زمانی رخ می دهد که ماهیچه ها دچار انقباض شدید و غیرارادی شوند و عضله نتواند آزاد شود و به حالت اولیه باز گردد. اسپاسم با خشکی و درد عضله همراه است. بعضی اسپاسم ها مزمن هستند و ممکن است بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کنند. در چنین مواقعی برای رفع اسپاسم به کمکهای پزشکی نیاز دارید. در این مقاله به درمان اسپاسم عضلانی بزرگسالان با تکنیکهای کاردرمانی در اصفهان خواهیم پرداخت. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

از کجا بفهمید دچار اسپاسم عضلات شده اید؟

احساس درد شدید بعد از اسپاسم از اولین نشانه های انقباض شدید عضلات است. انقباض عضلات به حدی شدید است که نمی توانید کارهای روزانه تان را انجام دهید. از دیگر علائم گرفتگی عضلانی می توان به:

  • تورم
  • سفتی عضله
  • حساسیت به لمس
  • احساس کشیدگی
  • بیرون زدگی و برجسته شدن عضله ی منقبض شده

اشاره کرد. معمولا گرفتگی عضلات و علائم آن را می توان در نواحی گردن، کتف، کمر، پشت ساق پا و عضلات جلو و پشت ران دید.

علت اصلی گرفتگی عضلات

فعالیت بدنی شدید منجر به خستگی و انقباض عضلات می شود. بخصوص اگر ناگهان شدت فعالیت زیاد شود یا هوا گرم باشد. موارد زیر نیز می توانند علت اسپاسم عضلانی در بزرگسالان باشند:

استرس: علت گرفتگی ماهیچه های پشت پا در خواب، استرس هایی است که در طول روز تجربه می کنید.

کاهش آب بدن: کم آب شدن بدن باعث افزایش اسید لاکتیک عضلات، کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضلات و در نتیجه اسپاسم ماهیچه ها می شود.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی: به هم خوردن تعادل الکترولیت های بدن مثل منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون یا کمبود ویتامین دی نیز از علل رایج اسپاسم عضلات هستند.

اختلالات گردش خون: کم خونی یا بیماری هایی که باعث می شوند گردش خون در در بدن ضعیف باشد نیز می توانند ریسک گرفتگی عضلات را افزایش دهند.

تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاع به اعصاب ستون فقرات فشار می آورد و باعث انقباض غیرارادی و شدید عضلات بدن می شود.

ضربه و صدمه: یک واکنش طبیعی عضلات بدن در پاسخ به ضربات ناشی تصادف یا زمین خوردن این است که دچار اسپاسم می شوند. این اسپاسم برای محافظت از بدن اتفاق می افتد.

بیماری‌هایی که باعث اختلالات هورمونی می شوند، مشکلات کلیوی، دیابت، آسیب های عضلانی، ام اس، بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس و … نیز می توانند علت اسپاسم عضلانی در بزرگسالان باشند. بد نیست بدانید که گرفتگی عضلات فقط مختص بزرگسالان نیست بلکه کودکان هم ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوند. یکی از رایج ترین دردهای عضلانی کودکان کمردرد است که ممکن است باعث کجی و بیرون زدگی ستون فقرات در کودکان شود. شما می توانید در مقاله ۷ علت کمردرد در کودکان با شایع ترین دلایل کمردرد کودکان آشنا شوید.

برای درمان اسپاسم مزمن عضلات خود می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان گرفتگی و انقباض شدید عضلات در اصفهان

در صورتی که دچار اسپاسم عضله شده اید، می توانید به کمک روشهای زیر انقباض را آزاد و از درد و ناراحتی رها شوید:

درمان انقباض عضلات در اصفهان

درمان های خانگی گرفتگی عضلات

بهتر است به عضله استراحت دهید و با احتیاط با آن رفتار کنید تا درد شما کمتر شود. ممکن است اسپاسم عضله شما با این روش آزاد شود. همچنین با دوش آب گرم، می توانید عضلات خود را ریلکس کنید.

دارو

می توانید برای رها شدن گرفتگی از داروهای شل کننده عضلات مثل سیکلوبنزاپرین، اورفنادرین، و باکلوفن استفاده کنید. اغلب، این داروها برای گرفتگی های ناشی از مصدومیت مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک باشد.

کمپرس گرم و سرد

می توانید در ۴۸ ساعت اولیه بعد از گرفتگی عضلات از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. هر ۴ ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ در موضع استفاده کنید. اگر اسپاسم ادامه پیدا کرد، روزانه به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس گرم برای استراحت عضله و توقف اسپاسم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان شانه یخ زده در اصفهان

تکنیک های توانبخشی

در صورتی که اسپاسم عضله ادامه پیدا کند و با روش های بالا نتوانید اسپاسم را کاهش دهید، باید از تکنیک های کاردرمانی کمک بگیرید. کاردرمانگران با این تکنیک های توانبخشی می توانند اسپاسم های شدید و طولانی عضلات را برطرف کنند. پس از درمان با این روش بیمار می تواند به زندگی عادی خود برگردد.

کاردرمانی اسپاسم عضلات در اصفهان

درصورتی که بیش از چند روز است دچار گرفتگی شدید عضله هستید و با هیچ روشی نتوانسته اید اسپاسم را کاهش دهید حتما باید به مراکز کاردرمانی در اصفهان مراجعه کنید. کاردرمانگران این مراکز با روش های زیر اسپاسم را درمان می کنند:

ماساژ

یکی از تکنیک های موثر کاردرمانی برای رفع اسپاسم عضلات بدن، ماساژ درمانی است. زیرا ماساژ نه تنها باعث کشش ماهیچه ها و رهاسازی انقباض آنها می شود، بلکه جریان خون عضله را بهبود می دهد. در نتیجه آب و الکترولیتها (مواد معدنی) به مقدار کافی به عضلات بدن می رسند.

حرکات کششی برای گرفتگی عضلات

تمرینات کششی برای توانبخشی عضلات می تواند به رهاسازی عضله، کاهش درد و تورم آن کمک کند. این تمرینات باعث کشیده شدن عضلات کوتاه شده می شوند. تمرینات دیگری نیز برای درمان بیمار به کار می روند که عبارتند از:

  • تمرینات تقویتی برای تقویت عضلاتی که به خاطر اسپاسم به مدت طولانی بدون تحرک بوده اند.
  • تمرینات حرکتی برای افزایش تحرک عضله و دامنه حرکتی مفصل

تمرینات تجویزی را باید هر روز، دو الی سه بار باید در منزل انجام دهید تا کم کم اسپاسم برطرف شود.

درمان های دستی  یا منوال تراپی

ممکن است برای رفع اسپاسم عضلانی، کاردرمانگران از تکنیک درمانهای دستی یا مَنوال تراپی استفاده کنند. در این روش، کاردرمانگر از تکنیک های خاص ماساژ استفاده کرده و آنها را با تمرینات و حرکات کششی ترکیب می کند. این کار به آزادسازی عضلات کمک زیادی می کند.

تحریک الکتریکی

برای درمان بعضی از اسپاسم های مزمن عضله از روش تحریک الکتریکی استفاده می شود. کاردرمانگران در این روش از پالس های الکتریکی برای تحریک عصب و عضله استفاده می کنند. در نتیجه عضله منقبض شده رها و اسپاسم برطرف می شود. این روش بخصوص برای کاهش درد و کنترل اسپاسم عضلات در خواب بسیار مفید است.

کاردرمانی اسپاسم عضلات در اصفهان

برای درمان اسپاسم عضلانی با کاردرمانی می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

توانبخشی با ورزش مناسب برای گرفتگی عضلات

برای گرفتگی عضلات هر ناحیه باید حرکات خاص مربوط به آن ناحیه را انجام داد تا اسپاسم عضلات برطرف شود. بعضی از تمرینات ورزشی مناسب برای اسپاسم عضلانی در بزرگسالان عبارت است از:

تمرین ۱

رو به دیوار بایستید. یک قدم به عقب بردارید. زانوی جلو را خم کنید. باید در ساق پای عقبی که دچار گرفتگی شده احساس کشش کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید. بعد استراحت کنید و ۱۰ مرتبه همین حرکت را تکرار کنید تا کم کم اسپاسم برطرف شود.

تمرین 1 برای گرفتگی عضلات

تمرین ۲

 برای رفع گرفتگی عضلات ران، بایستید و پایی را که دچار اسپاسم شده از پشت خم کنید. به کمک دست تان پای خود را نگه دارید. کشش را ۱۰ ثانیه حفظ کنید. پا را زمین بگذارید و دوباره این تمرین را تکرار کنید. می توانید رو به دیوار، میز یا صندلی بایستید و برای حفظ تعادل خود یک دستتان را به آنها تکیه دهید.

تمرین 2 برای گرفتگی عضلات

تمرین ۳

برای رفع اسپاسم عضلات کمر، روی شکم بخوابید. دستها را به صورت کشیده جلوی صورتتان به شکل زیر قرار دهید. حالا دستها و پاهای کشیده شده ی خود را به سمت بالا هدایت کنید. چند ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید. این کار را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

تمرین 3 برای گرفتگی عضلات

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

خوردن میوه و سبزیجات تازه باعث تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. اگر در هوای گرم فعالیت می کنید هم باید در طول روز به مقدار زیاد آب و مایعات دیگر بنوشید.

تامین آب بدن به گردش بهتر خون و اکسیژن رسانی بیشتر عضلات بدن کمک می کند. بدلیل تعریق در گرما و از دست دادن نمک بدن، حتما به مقدار کافی نمک همراه با غذای خود استفاده کنید.

چطور از اسپاسم پیشگیری کنیم؟

علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای بالا، به کمک توصیه های زیر می توانید از انقباض شدید عضلانی جلوگیری کنید:

  • گرم کردن قبل از ورزش و سرد کردن بعد از ورزش را فراموش نکنید.
  • کفش پاشنه بلند و نامناسب نپوشید.
  • قبل، بعد و حین ورزش کردن به مقدار کافی آب بنوشید.
  • موقع نشستن و خوابیدن سعی کنید پوسچر مناسب بدن را حفظ کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • زیاد کافئین و نوشیدنی های الکلی ننوشید.
  • سعی کنید استرس تان را در طول روز کنترل کنید یا برای درمان آن از پزشک کمک بگیرید.

همچنین برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی، انجام ورزش های کششی ساده را فراموش نکنید. هر روز این حرکات را انجام دهید.

اگر در مورد کاردرمانی اسپاسم عضلات در اصفهان سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می دهیم.

۵/۵ - (۶۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *