بهترین تمرینات برای سینه خیز رفتن نوزاد

تمرینات سینه خیز رفتن نوزاد

تاخیرهای تکاملی و رشدی نوزادان یکی از مشکلاتی است که باعث نگرانی والدین می شود. تاخیر حرکتی کودکان می تواند علامت وجود ضعف و مشکلات ساختاری یا عملکردی در مغز یا اندامهای بدن باشد. یکی از این تاخیرها، سینه خیز رفتن نوزاد است که مرحله مهمی از رشد او است. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه کمک به نوزاد در سینه خیز رفتن به کمک بهترین تمرینات توصیه شده توسط کاردرمانگران کودک بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سینه خیز رفتن نوزادان

طبق نظر دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی کودکان، سن شروع خیز رفتن نوزادان با هم متفاوت است. یعنی به طور طبیعی بعضی از نوزادان دیرتر و برخی زودتر شروع به خزیدن می کنند. اما به طور متوسط از حدود ۹ ماهگی خزیدن کودک شروع می شود و او را برای مرحله چهار دست و پا رفتن آماده می کند.

این مرحله از رشد کودک را برای مراحل بعدی تکاملش یعنی چهاردست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن آماده می کند. آنچه مانع سینه خیز رفتن کودک می شود، مشکلاتی مثل ضعف عضلانی، اسپاسم ماهیچه ها یا بیماری هایی مثل فلج مغزی کودکان هستند. علاوه بر موارد گفته شده، اگر نوزادتان هنگام سینه خیز رفتن به جای جلو به عقب حرکت می کند باید علت عقب عقب رفتن نوزاد بررسی شود. به طور کلی با دیدن هر تاخیری حتما آن را به پزشک کودکتان اطلاع دهید.

برای درمان تاخیر حرکتی نوزادان با کاردرمانی در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۷ تمرین برای خزیدن نوزاد

برای کمک به خزیدن نوزادی که موقع سینه خیز رفتنش شده اما نمی تواند این کار را انجام می دهد، می توانید از تمرینات کاردرمانی تاخیرهای حرکتی کودکان بهره مند شوید. بعضی از بهترین تمرینات کاردرمانی برای کمک به خزیدن نوزادان عبارتند از:

تمرین ۱

چند بار در طول روز روی زمین یک حوله یا پتوی نرم پهن کنید. نوزاد را به شکم روی آن بخوابانید. روبروی نوزاد به شکم دراز بکشید و او را تشویق کنید سمت شما بخزد. می توانید اسباب بازی مورد علاقه اش را روبروی او بگیرد تا برای رسیدن به اسباب بازی تلاش کند سینه خیز برود.

تمرین 1 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۲

برای تقویت عضلات کودک، او را روی زمین بخوابانید و در نزدیکی او در هر ۴ طرفش، اسباب بازی های مورد علاقه او را قرار دهید. کودک برای برداشتن اسباب بازیهایش مجبور است به ۴ طرف بخرد و حرکت کند. این کار به هماهنگی چشم و دست نوزاد کمک کرده و یک تمرین مفید برای غلت زدن نوزادان نیز هست.

تمرین 2 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۳

کودک را روی شکم قرار داده و به او فرصت کافی و فضای مناسب برای خزیدن بدهید. سعی کنید لباسهایی تن کودک باشد که اصطکاک بدن او سطح را به حداقل می رسانند. وسایل خطرناک را از کف اتاق بردارید و کف اتاق را تمیز نگه دارید.

روزانه چند بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این وضعیت کودک را زمین بگذارید و اجازه بدهید کودک خودش یاد بگیرد روی زمین بخزد و محیط اطراف را شناسایی کند. می توانید اطراف کودکتان اسباب بازی بگذارید یا می توانید به او فرصت دهید هرچقدر دوست دارد در محیط اطرافش در جهات مختلف گردش کند.

تمرین 3 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۴

اسباب بازی های کودک را در سطحی کمی بالاتر از زمین قرار دهید و اجازه دهید به کمک دستها خودش را بالا بکشد. این کار باعث می شود بتواند تحمل فشار وزن روی زانوها را یاد بگیرد. همچنین انجام این تمرین برای خزیدن نوزاد، به تقویت عضلات دست و آماده شدن او برای چهار دست و پا راه رفتن کمک می کند.

تمرین 4 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۵

به کودکتان کمک کنید به شکل زیر از پله ها بالا برود. مهم است که سطوح لبه دار پله ها کاملا پوشیده شده باشد. مثلا می توانید با چند پتوی دولا شده پله ها را بپوشانید. در این تمرینات باید کنار کودک باشید و دستتان در اطراف او آماده گرفتنش باشد.

تمرین 5 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۶

کودک تان را به شکم روی توپ بزرگ PC بخوابانید و با دست خود کودک را روی توپ محافظت کنید. به آرامی توپ را به جلو ببرید تا تعادل کودک بهم بخورد. در این وضعیت او یاد می گیرد چطور موقع خزیدن، وزنش را روی دست و پای خاصی بیندازد و تعادلش را حفظ کند.

زمانی که کودک به تعادل رسید، این بار توپ را کمی به عقب بچرخانید. همین کار را برای سمت راست و چپ هم انجام دهید. دو تا ۳ بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه این تمرین را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین تمرینات کاردرمانی برای حفظ تعادل کودک

تمرین 6 برای خزیدن نوزاد

تمرین ۷

یکی از تمرینات عالی برای تشویق نوزاد به سینه خیز رفتن، خزیدن داخل تونل است. کودک کنجکاو است داخل تونل حرکت کند یا حرکت یک توپ را داخل تونل دنبال کند. این کار عضلات گردن، بازو، ران و لگن و کمر او را تقویت و برای مراحل بعدی رشد تکاملی اش آماده می کند.

تمرین 7 برای خزیدن نوزاد

اگر تاخیر حرکتی نوزاد شما مربوط به مشکلات مادرزادی، عصبی، عضلانی و یا مغزی است، می توانید برای کمک به سینه خیز رفتن نوزادتان به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ، یکی از بهترین مراکز کاردرمانی اصفهان مراجعه کنید. همچنین می توانید از خدمات کاردرمانی در منزل این کلینیک نیز بهره مند شوید.

برای کاردرمانی تاخیر حرکتی نوزادان در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

اگر شما هم درباره تمرینات برای کمک به خزیدن نوزاد سوالی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۴.۳/۵ - (۱۱ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *