تاخیر در گردن گرفتن نوزاد چه خطراتی دارد + درمان

گردن نگرفتن نوزادان

توانایی کنترل و بالا نگه داشتن سر در کودکان یکی از مراحل مهم رشد حرکتی آنها است. گردن گرفتن نوزاد را برای مهارت دیگری مثل نشستن، غلت زدن و ایستادن آماده می کند. هر گونه مشکلی مثل کوتاهی گردن نوزادان در این مرحله بر تکامل مراحل دیگر نیز تاثیر دارد. به علاوه، کوتاهی و یا دیر گردن گرفتن در نوزاد می تواند علامت وجود یک مشکل و نقص جدی در نوزاد باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم این مقاله را به دیر گردن گرفتن نوزاد و خطرات آن اختصاص دهیم. همچنین شما را با روشهای درمان تاخیر در گردن گرفتن نوزاد آشنا خواهیم کرد. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

گردن گرفتن نوزاد از چند ماهگی است؟

زمان گردن گرفتن در نوزادان مختلف، متفاوت است. بعضی نوزادان زودتر و بعضی دیرتر گردن می گیرند. اما معمولا در بیشتر نوزادان گردن گرفتن از ۳ ماهگی شروع می شود و تا ۶ ماهگی نوزاد می تواند کاملا سر و گردن خود را کنترل کند.

مراحل گردن گرفتن نوزاد

گردن گرفتن نوزادان مراحل مختلفی دارد که به تدریج پیشرفت می کنند. این مراحل عبارتند از:

بالا بردن سر در حالتی که نوزاد به شکم خوابیده: در این مرحله که از حدود ۶-۸ هفتگی است، نوزاد سعی می کند وقتی روی شکم خوابیده به اطراف نگاه کند. زمانی هم که به پشت خوابیده سعی می کند، سرش را بلند کند تا محیط اطراف را خوب بررسی کند.

بالا گرفتن سر و کمی بلند کردن سینه: این مرحله شامل ۱ تا ۳ ماهگی است که در آن نوزاد سعی می کند سر را تا زاویه ۴۵ درجه بالا بیاورد و کمی سینه را از زمین بلند کند.

کنترل کامل سر: در این مرحله نوزاد در ۳ تا ۴ ماهگی به راحتی سر را به طرفین می چرخاند. از ۵ تا ۶ ماهگی نیز می تواند سینه را کاملا از زمین بلند کند و سر را در زاویه ۹۰ درجه تا مدتی کوتاه نگه دارد.

البته حواستان باشد که گردن گرفتن و بالطبع آن غلت زدن، ایستادن و زمان نشستن نوزاد نارس قاعدتا دیرتر از این مراحلی است که اینجا گفته شده است.

گردن گیری و کنترل سر در نوزادان چه اهمیتی دارد؟

گردن گرفتن بخشی از تکامل رشدی و حرکتی نوزادان است. گاهی ممکن است نوزاد دچار تاخیر حرکتی شده و سفت شدن گردن او به تاخیر بیفتد. به گفته دکتر حسنوند (متخصص کاردرمانی) “ممکن است این تاخیر علت نگران کننده ای نداشته باشد. اما گردن نگرفتن نوزاد می تواند علامت بروز مشکلات جدی باشد که نیاز به رسیدگی دارند”.

همچنین، گردن گرفتن نوزاد برای بقیه مهارتهای حرکتی نوازد شما مثل خزیدن، چرخیدن، بلعیدن غذای معمولی و نشستن نوزاد روی صندلی اهمیت زیادی دارد. بدون تکامل در این مرحله، کودک نمی تواند مراحل بعدی را مثل همسالان خود با موفقیت پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: درمان تاخیر حرکتی در کودکان با کاردرمانی 

گردن-گیری-و-کنترل-سر-در-نوزادان

علت تاخیر در گردن گرفتن نوزاد چیست؟

یکی از علل شل بودن عضلات گردن نوزاد و ناتوانی او برای گردن گیری در سن مناسب می تواند به دلیل ضعیف بودن عضلات گردن و کند بودن رشد آن در نوزاد باشد. عوامل زیر نیز می توانند علت دیر گردن گرفتن نوزادتان باشند:

  • تأخیر در رشد حرکتی
  • فلج مغزی
  • دیستروفی عضلانی
  • اختلال عصبی-عضلانی
  • وزن کم هنگام تولد‌
  • سن پایین مادر موقع حاملگی
  • بیماری های عفونی مادر در دوران بارداری
  • بیماری های عفونی در نوزاد مثل مننژیت (عفونت در پرده مننژ مغز)

پس اگر طبق جدول تکاملی که پزشک اطفال در اختیارتان قرار داده، حس می کنید نوزادتان تاخیر زیادی دارد، باید در این مورد حتما با پزشک او صحبت کنید.

اگر نوزادتان دچار تاخیرهای حرکتی و دیر گردن گرفتن است برای درمان آن در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ، متخصص کاردرمانی تاخیر حرکتی در کودکان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

چه زمانی باید نگران دیر گردن گرفتن نوزاد باشیم؟

یک نوزاد ۳ ماهه باید تا حدی بتواند گردنش را کنترل کند. اما در صورتی که گردن گرفتن نوزادتان تا ۴ ماهگی به تعویق افتاده، باید برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر نوزادتان در اوایل شش ماهگی تمایلی به نشستن ندارد و عقب می افتد یا نمی تواند سرش را نگه دارد باید دیر گردن گرفتن او را جدی بگیرید.

کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزادان در اصفهان

موثرترین روش درمان تاخیر در گردن گیری نوزادان، استفاده از تکنیکهای کاردرمانی برای گردن گیری و کنترل سر در نوزادان است. به گفته خانم دکتر حسنوند، کارشناس ارشد کاردرمانی، تکنیکهای کاردرمانی جسمی-حرکتی نقش مهمی در تقویت عضلات گردن و شناساندن مرکز ثقل بدن به نوزادان دارد.

بعد از این تمرینات، کودک می تواند دستها و پاهایش را به طرف دهان بیاورد. همچنین عضلات بالاتنه و پایین تنه اش همزمان شروع به رشد و تقویت می کنند. می توانید این تمرینات را بعد از یادگیری نحوه صحیح اجرای آن، خودتان نیز در منزل انجام دهید.

۳ ورزش مفید برای گردن گرفتن نوزاد

کاردرمانگران برای درمان تاخیر در گردن گرفتن نوزادان از تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات کودک استفاده می کنند. برخی از تمرینات ساده ی کادرمانی در اینجا آورده شده اند. اما اجرای تمرینات پیشرفته یا تمرین برای نوزادی که مشکل جدی مثل فلج مغزی دارد، باید زیر نظر و با اجازه کاردرمانگر انجام شود.

چون به گفته دکتر حسنوند، متخصص کاردرمانی، انجام سر خود این تمرینات باعث می شود آسیب بیشتری به گردن نوزاد وارد شود. تمرینات پیچیده تری را که کاردرمانگر به شما یاد می دهد، می توانید بعد از یادگیری و تسلط در انجام آن در منزل نیز با احتیاط انجام دهید.

تمرین اول

روی زمین یک پتو پهن کنید و نوزاد را به شکم روی آن بخوابانید. ممکن است کمی شیر استفراغ کند. این مسئله چندان مهم نیست و طبیعی است. او را تشویق کنید سرش را بالا بیاورد و به سمت شما نگاه کند. می توانید از جغجغه یا اسباب بازی مورد علاقه او برای این کار استفاده کنید.

تمرین گردن گرفتن 1

تمرین دوم

برای تقویت عضلات گردن نوزاد، او را به پشت روی زمین (روی یک پتو) بخوابانید. اسباب بازی های مورد علاقه او را اطرافش بچینید. این کار باعث می شود کودک سرش را برای پیدا کردن اسباب بازی مورد علاقه اش بچرخاند و عضلات گردنش را به کار گیرد.

تمرین گردن گرفتن 2

تمرین سوم

کودک را به پشت بخوابانید. دو دست یا بازوهای او را بگیرید و کمک کنید در وضعیت نیمه نشسته قرار گیرد. این تمرین به تقویت عضلات گردن کودک و تلاش او برای نگه داشتن سرش کمک می کند. این کار را روزی چند بار به مدت چند دقیقه انجام دهید.

تمرین گردن گرفتن 3

برای کاردرمانی دیرگردن گرفتن و دیگر تاخیرهای رشدی نوزادتان در اصفهان، می توانید از تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره دیر سفت شدن گردن نوزادان

در این بخش دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی کودکان در اصفهان به برخی از سوالات رایج مادران درباره تاخیر در گردن گرفتن نوزادشان پاسخ داده اند که با پاسخ شان می خوانید:

گردن گیری و کنترل سر در نوزادان از چند ماهگی باید شروع شود؟

نوزاد شما باید بتواند از حدود دو ماهگی حرکت اشیاء را تعقیب کند و گردن بگیرد. اگر نوزادتان ۴ ماهه شده و هنوز این کار را انجام نمی دهد، حتما به یک کاردرمانگر خوب در اصفهان مراجعه کنید.

مشکلات زایمانی تاثیری در دیر سفت شدن گردن کودک دارد؟

بله. زایمان سخت ممکن است باعث تورتیکولی یا کج گردنی نوزادان شود که در دیر گردن گرفتن کودک نقش دارد. برای درمان کج گردنی می توانید از متخصص کاردرمانی و توانبخشی کودکان کمک بگیرید.

برای گردن گرفتن نوزادمان چه کار کنیم؟

بهترین تمرین برای تقویت عضلات گردن نوزادتان این است که او را روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه به شکم بخوابانید. این تمرین به بلند کردن سر و تقویت عضلات گردن او کمک می کند. اما اگر مشکل برطرف نشد باید حتما به کلنیک کاردرمانی مراجعه کنید.

بالا آوردن سر و سینه در وضعیت دمر در چه سنی باید انجام شود؟

کودک شما باید بتواند تا حدی این کار را از ۱ تا ۴ ماهگی انجام دهد. اگر تا ۴ ماهگی توانایی این کار را نداشت برای اطمینان به مراکز کاردرمانی خوب در اصفهان مراجعه کنید تا نوزادتان را معاینه کنند.

آیا دیر گردن گرفتن نوزاد خطرناک است؟

تاخیر در گردن گرفتن باعث تاخیر تکاملی در بقیه مراحل رشد مثل غلتیدن، راه افتادن و دیر نشستن نوزاد می شود. به نظرم اگر تا چهار ماهگی نوزادتان نمی تواند گردنش را تا حدی نگه دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره دیر گردن گرفتن در نوزادان و تاخیر حرکتی کودکان سوالی دارید، در بخش نظرات این مقاله آنها را با ما در میان بگذارید. 

۵/۵ - (۱۱۹۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۶ دیدگاه ها
  • نوزاد شش ماهه که گردن نمیگیره نوار مغز گرفته شده سالم بود نوارعصب سالم بود ولی گریه زیاد میکنه دلیلش چیه

  • پسرم از ۳روزگی صورتش کبود میشد دو بار هم سیاتوز کامل شد
    تشخیص تشنج داده شده در حال حاضر فنوبار۱۵.کلوبازام.شربت لوبل مصرف میکنه.
    ولی هنوز کنترل نشده گاهی اوقات لبش کبود میشه یعنی شدت کبودی کمتر شده گاهی هم دورلباش هم کبود میشه.
    الان ۷ ماهشه ولی هنوز گردن نگرفته. وقتی رو شونه میزارم چند لحظه سرش رو بلند میکنه و میچرخونه ولی ثابت نمیتونه بالا نگه داره.
    به شکم هم میخوابونم هر چند لحظه یک بار سرش رو بالا میاره ولی خیلی کم.
    دستهاشم کم تر تکون میده و اسباب بازی هاشو خودش نمیگیره باید خودم بزارم تو دستش اون هم چن لحظه نگه میداره وای بعد میندازتش .الان دستش رو داخل دهنش میبره این کار رو خیلی خوب انجام میده.وقتی لج میکنه کلا بدنش رو راست نگه میداره انگار که هیچ مشکلی نداره و اصلا شل نیست دیگه.
    در حال حاضر این کبودی هایی که هر از گاهی دوباره میاد سراغش نگرانم کرده.
    این که چیزی رو برنمداره و گردن نگرفته نگرانم‌کرده.
    چیه این مشکل. اخرش چیه. دیدین همچین چیزی؟
    زایمانم طبیعی بود. بچه دنیا اومد اوردنش پیشم و بستری هم نشد
    مدفوعش خیلی خیلی کم بود هنگام ترخیص.
    سه روزه که بود و کبود شد چند ساعت بعدش مدفوع سفت کرد.تا چند وقت پیش اصلا اروغ نمیزد.الان‌اروغ میزنه.
    تا الان هم شیر بالا نیاورده؟
    ال تی ام هم انجام دادیم.با اینکه کبود میشد ولی دستگاه تشنجی رو ثبت نکرد.
    دکار گفته تشنح پنهانه که فمقیه و گفت نمیدونیم چیه
    واقعا نگرانم

    • با توجه به تاریخچه ای که از شرایط کودکتان میفرمایید، حتما نیاز هست تحت درمان توانبخشی و کاردرمانی قرار بگیرد. مدالیته های درمانی که برای درمان استفاده میشود، باید حتما کنترل شده باشند و متقابلا می بایست خانواده توسط متخصص کاردرمانی تحت آموزش های لازمه قرار بگیرد

  • سلام دخترم ۴و نیم ماهشه ،گردنشو کج نگه میداره،خودم گردنشو ب طرف مقابل میچرخونم،خودشم گاهی میچرخونه ولی دایما گردنش طرف راست بدنشه!زایمانم طبیعی بوده!خواهشا راهنماییم کنید خییلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *