علت عقب عقب رفتن نوزاد

علت-عقب-عقب-رفتن-نوزاد

یکی از مراحل مهم رشد نوزادان، سینه خیز رفتن است که آنها را برای نقاط عطف بعدی یعنی چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن آماده می کند. نوزادان در این مرحله نیز هر کدام شان منحصربفرد و با دیگر همسالان خود متفاوتند.
اغلب این تفاوتها عادی و گاهی نیز نشانه تاخیر حرکتی کودکان یا علامت یک بیماری هستند. پس اگر متوجه شده اید که نوزادتان موقع سینه خیز رفتن، به جای جلو رفتن به عقب می خزد حتما این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که دلیل عقب عقب رفتن نوزاد چیست و آیا باید نگران این مسئله باشید یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زمان سینه خیز رفتن نوزاد

تقریباً ۵۰ درصد از نوزادان در ۸ ماهگی شروع به خزیدن می کنند. اما برخی دیگر ممکن است قبل از ۶ ماهگی سینه خیز بروند یا حتی تا ۱۱ ماهگی شروع به خزیدن نکنند.

حتی برخی از نوزادان ممکن است مرحله خزیدن را نداشته باشند و با تلاش برای گرفتن اجسام سنگین مستقیما وارد مرحله ایستادن و راه رفتن شوند. همه این موارد طبیعی هستند.

برای تشخیص مشکلات حرکتی نوزادان و درمان آنها با کاردرمانی در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

انواع خزیدن نوزاد

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردمانی کودکان، هر کودکی سبک خزیدن منحصر به فرد خودش را دارد. بنابراین سبک سینه خیز رفتن آنها نه درست است و نه غلط و فقط سبک خزیدن آنها این گونه است. رایجترین انواع خزیدن نوزادان عبارتند از:

خزیدن کلاسیک: روی دست ها و زانوها به حالت چهار دست و پا راه رفتن

خزیدن کاماندویی: چرخیدن روی دستها و زانوها در حالی که شکم بالاتر از سطح زمین است

خزیدن روی شکم: کودک به کمک هر دو دست، خود را جلو می کشد، کمی بالا می آید و بعد با شکم فرود می آید (مثل خزیدن کرم).

خزیدن خرچنگی: حرکت به جلو با یک زانو خم و دیگری کشیده

خزیدن به عقب: تلاش برای حرکت به جلو، اما در عوض به عقب خزیدن

خزیدن خرسی: بالا نگه داشتن شکم و زانوها از زمین و حفظ تعادل روی دست ها و پاها

خرسی-خزیدن-نوزاد

البته خزیدن انواع دیگری هم دارد که همگی آنها کاملا عادی هستند. بعضی از نوزادان برای سینه خیز رفتن، برخی از این سبکها را ترکیبی استفاده می کنند که این مسئله هم غیر عادی نیست.

دلیل عقب عقب رفتن نوزاد

نوزادان برای سینه خیز رفتن نیاز به استخوانها و عضلات قوی دارند. از ۵ ماهگی که روی شکم می خوابند، شروع به تمرین کرده و عضلات گردن، شانه، بازوها و پاهای خود را تقویت می کنند. برخی از آنها در اوایل سینه خیز رفتن، دنده عقب می روند.

علت عقب عقب رفتن نوزاد این است که در اوایل سینه خیز رفتن، عضلات نوزاد آنقدر قوی نیست که او را به جلو بکشد. برای همین به عقب چهار دست و پا راه می روند و بعد از مدتی یاد می گیرد که چطور به جای عقب رفتن، به جلو بخزند. پس نباید نگران این موضوع باشید.

بیشتر بخوانید: چند تمرین مفید برای غلت زدن نوزادان

كمک به سینه خیز رفتن نوزاد به جلو

کاردرمانگران کودک به والدینی که می خواهند به نوزاد خود کمک کنند تا زودتر به جلو سینه خیز رفتن را یاد بگیرد، انجام کارهای زیر را توصیه می کنند:

بازی

نوزاد را روی شکم بگذارید و با او بازی شکار و تعقیب را انجام دهید. نوزاد سعی می کند شما را دنبال کند و برای به جلو خزیدن تشویق می شود. همچنین می تواند اهمیت استفاده از پاها را برای نزدیک یا دور شدن از اجسام درک کند.

استفاده از اسباب بازی

اسباب بازیهای مورد علاقه کودکتان را با فاصله در اطراف او بگذارید تا برای برداشتن آنها به سمت اسباب بازی سینه خیز برود.

تمرینات-سینه-خیز-رفتن-نوزادان

به شکم خواباندن

نوزادانی که در طول روز چند دقیقه روی شکم قرار می گیرند، مهارت بیشتری برای سینه خیز به جلو پیدا می کنند. چون با انجام حرکاتی مثل شنا کردن، چرخش دایره ای روی شکم و تکان دادن دستها و پاها به جلو و عقب مهارت و قدرت بدنی کافی برای سینه خیز پیدا می کنند.

بنابراین با قرار دادن نوزاد روی شکم، ماهیچه هایی که برای خزیدن لازم اند مثل عضلات گردن، شانه و آرنج تقویت شده و کودک برای خزیدن تشویق می شود.

مقاومت و فشار

هنگامی که کودک در حال خزیدن است جلوی او را نگیرید و موانع سر راهش را بردارید. همچنین می توانید دست خود را بدون فشار دادن، پشت پاهای کودک نگه دارید. به این ترتیب موقع خزیدن به عقب با یک مقاومت (مانع) روبرو شده و سعی می کند خودش را به جلو بکشد.

آموزش چهار دست و پا رفتن نوزاد

نوزادان با دیدن کارهای والدین خود چیزهای زیادی یاد می گیرند. پس روی چهار دست و پا بنشینید و جلوی او بخزید تا حرکت شما را تقلید کند.

آموزش-چهار-دست-و-پا-رفتن-نوزاد

پوشک شورتی

پوشیدن پوشک شورتی و لباسهای کوتاه به تمرین برای خزیدن نوزاد کمک می کند. چون این نوع پوشک و لباسها به او آزادی حرکت بیشتری می دهند و می تواند به راحتی به هر سمتی که می خواهد سینه خیز برود.

او را تحت فشار قرار ندهید

خزیدن برای نوزاد کار راحتی نیست و موقع تمرین ممکن است گریه کند، مقاومت کند یا ناامید شود. در این صورت اصلا او را وادار نکنید، بخزد و اجازه دهید خودش هر وقت مایل است این تمرینات را تکرار کند.

برای کاردرمانی مشکلات حرکتی نوزادان در اصفهان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

کی باید نگران سینه خیز نرفتن کودکتان باشید؟

به گفته خانم دکتر حسنوند، تا زمانی که حرکات کودک شما در طول زمان در حال پیشرفت است، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اگر متوجه هر یک از موارد زیر شده اید، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید:

  • کودک تا سن ۱۲ ماهگی با هیچ نوع حرکتی در سینه خیز رفتن، ایستادن و راه افتادن پیشرفت نکرده است.
  • با نشانه هایی از ضعف در هر یک از عضلات بدن او مواجه شده اید
  • اگر حس می کنید نوزادتان کنترل ضعیفی روی یک طرف از بدن خود دارد

اگر نوزاد با تاخیر حرکتی یا رشدی مواجه باشد، با مراجعه به پزشک و مراکز کاردرمانی نوزادان (در صورت نیاز) می توانید او را به مسیر درست برگردانید. پس زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید.

سوالات رایج درباره چهار دست و پا رفتن نوزاد به عقب

معمولا والدین در مورد سینه خیز رفتن نوزاد یا عقب عقب رفتن او سوالات زیر را از متخصصان اطفال یا کاردرمانگران کودک می پرسند که با جوابشان در زیر می خوانید:

آیا نوزادان قبل از خزیدن باید بنشینند؟

خیر. نوزادان با هم متفاوتند. آنها می توانند قبل از اینکه بتوانند بنشینند، شروع به خزیدن روی شکم کنند یعنی مرحله نشستن نوزادان را بدون اینکه مشکلی داشته باشند، طی نکنند.

آیا خزیدن روی شکم طبیعی است؟

بله، این نوع خزیدن کاملا طبیعی است. ۵۰ درصد از نوزادان مرحله خزیدن را با خزیدن شکمی در سنین ۵ تا ۸.۵ ماهگی آغاز می کنند.

چرا برخی از نوزادان دیرتر از دیگران شروع به خزیدن می کنند؟

نوزادانی که وزن بیشتری دارند یا کمتر روی شکم خوابانده می شوند، به دلیل ضعیف بودن عضلات و اضافه وزن خود دیرتر شروع به خزیدن می کنند. برای کمک به آنها می توانید تمرینات سینه خیز رفتن نوزاد را انجام دهید که بعضی از آنها در این مقاله گفته شد.

اگر شما هم سوالی درباره مرحله سینه خیز رفتن نوزاد دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۴.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *