علت شل بودن کمر و گردن نوزادان چیست + درمان

علت شلی کمر و گردن نوزاد

شل بودن عضلات در کودکان یا سندروم فلاپی عارضه ای است که در آن نوزاد در تمام طول شبانه روز حالت شلی و سستی دارد. در این حالت، عضلات سفتی و تون کافی ندارند و هیچ مقاومتی در برابر حرکت دادن اندام ها توسط والدین نشان نمی دهند.
شلی عضلات در نوزادان نارس طبیعی است و بعد از چند هفته تون عضلانی نوزاد به حالت طبیعی در می آید. اما در نوزادان دیگر، شل بودن عضلات کودک نشانه یک مشکل جدی است که باعث اختلالات رشدی و تکاملی نوزاد می شود. در این مقاله به علت شل بودن کمر و گردن نوزاد و روشهای درمان آن با کاردرمانی پرداخته ایم. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم ضعف عضلانی در نوزادان

بی حالی و سستی شدید عضلات بارزترین علامت شلی عضلات در نوزادان است. گریه ی این نوزادان ضعیف است و در مکیدن شیر مادر ناتوان هستند. موارد زیر نیز از علائم ضعف عضلانی شیرخواران هستند:

  • انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بیش از حد مفاصل بدن
  • تاخیر در بلع و قورت دادن شیر
  • پریدن مداوم شیر در گلوی نوزاد
  • تاخیر تکاملی مثل تاخیر در گردن گرفتن، دیر نشستن نوزاد و …
  • مشکلات تنفسی

از دیگر علائم هیپوتونی شیرخواران می توان به تشنج و رفلکس های ضعیف نوزاد اشاره کرد.

عوارض سندروم فلاپی در شیرخواران

شل بودن کمر نوزاد باعث دیر نشستن نوزاد و غلت زدن او می شود. معمولا این کودکان تاخیرهای تکاملی و رشدی دارند. اختلالات رشدی در شیرخوارِ شل به دلیل ضعف عضلانی و بی حالی او است که منجر به تغذیه نامناسب او می شود.

علت شل بودن بدن کودکان

ضعف و شلی عضلات در نوزادان اغلب جنبه ژنتیکی دارد یا به دلیل ضایعات مغز-نخاعی، بیماری های عصبی و عضلانی رخ می دهد. به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی کودکان، شل بودن بدن نوزاد در اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

  • بیماری های خود ایمنی، ، عفونت شدید داخل رحمی در دوران بارداری، …
  • بیماری های مادرزادی عضلانی مثل میوپاتی و دیستروفی عضلانی دوشن
  • مشکلات مغزی در دوران جنینی مثل نرسیدن اکسیژن به مغز، اختلالات ساختاری یا خونریزی مغزی
  • آسیب های نخاعی گردن موقع تولد که باعث شلی گردن نوزاد می شود
  • اختلالات متابولیک
  • فلج مغزی در کودکان (CP)

انواع بیماری های ارثی یا اکتسابی عصبی و مسمومیت های دوران بارداری هم می تواند علت شلی عضلات در نوزادان باشد.

برای درمان شلی عضلات نوزاد خود با کاردرمانی می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

چطور هیپوتونی نوزادان را تشخیص می دهند؟

پزشک برای تشخیص هیپوتونی شیرخوار ابتدا ارزیابی های فیزیکی انجام می دهد. بعضی از این ارزیابی ها را می توانید در شکل زیر ببینید. همچنین برای تشخیص علت هیپوتونی نوزاد ممکن است از نوار عصب و عضله، آزمایش ژنتیکی، MRI، آزمایش آنزیم های عضلانی و … تجویز شود.

تشخیص هیپوتونی نوزادان

درمان شلی عضلات در نوزادان چگونه انجام می شود؟

بسته به علت سندروم شیرخوار شل ممکن است این عارضه کاملا بهبود پیدا کند، ثابت بماند یا پیش رونده باشد. پزشکان از روشهای زیر برای درمان شلی عضلات در نوزادان استفاده می کنند:

  • گفتار درمانی برای درمان مشکلات تنفسی، تکلم و بلع نوزاد
  • کاردرمانی برای درمان تاخیر حرکتی نوزادان
  • دارو درمانی برای درمان عفونت هایی که علت شلی نوزاد هستند

در درمان کودک شل عواملی مثل شدت ضعف عضلانی شیرخوار و سن او موثر هستند. با مراجعه به مراکز کاردرمانی اصفهان می توانید از روشهای توانبخشی برای تقویت عضلات کودک شل استفاده کنید.

کاردرمانی سندرم شیرخوار شل در اصفهان

به گفته دکتر زهره حسنوند، کارشناس ارشد کاردرمانی کودکان، موثرترین روش درمان ضعف عضلانی در نوزادان تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی است. بدون درنظر گرفتن علت بیماری، نوزادان برای درمان سندرو فلاپی به روشهای زیر نیاز دارند:

ورزش درمانی

در یک کلینیک کاردرمانی خوب، تمرینات ورزشی جزء روشهای اصلی درمان سندروم فلاپی است. این تمرینات به موارد زیر کمک می کنند:

  • تقویت مفاصل اصلی همچون بازوها و ران ها
  • تقویت عضلات و افزایش تون عضلانی
  • هماهنگی حرکتی
  • جلوگیری از آتروفی عضلانی
  • بهبود مهارت های حرکتی شیرخوار

همچنین با توجه به تاخیر تکاملی نوزاد، تمرینات مفید برای غلت زدن نوزاد، گردن گرفتن، راه رافتادن و غیره نیز برای نوزاد تجویز می شود.

ماساژ تراپی

ماساژ باعث بهبود گردش خون در عضلات و تغذیه بهتر ماهیچه شده و از آتروفی عضلات کودک جلوگیری می کند. ماساژ درمانی کودک شل باعث تقویت و رشد عضلات نوزاد و سفتی آنها می شود.

تحریک حسی

در مواردی که سندرم فلاپی نوزادان باعث مشکلات بینایی یا شنوایی نوزاد شده است، کاردرمانگران از تکنیک های تحریک حسی برای بهبود واکنش ها و پردازش های حسی کودک استفاده می کنند. این تکنیک ها باعث می شوند نوزاد پاسخ درستی به محرک های دیداری، شنیداری، بویایی، لامسه و چشایی بدهد.

برای برخوداری از این تکنیک های توانبخشی می توانید به بهترین مرکز کاردرمانی اصفهان مراجعه و از خدمات کاردرمانی کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در این زمینه بهره مند شوید. همچنین می توانید از خدمات کاردرمانی در منزل این کلینیک در شهرهای اصفهان، شاهین شهر و حومه نیز استفاده کنید.

برای کاردرمانی سندروم فلاپی (شلی عضلات) نوزادان در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تمرینات کاردرمانی برای شل بودن عضلات در کودکان

در این بخش به بعضی از تمرینات کاردرمانی جسمی حرکتی برای نوزادان هیپوتونی پرداخته ایم. بعد از یادگیری شیوه درست انجام آنها، می توانید این تمرینات را در منزل نیز به طور مرتب و روزانه انجام دهید.

تمرین ۱

نوزاد را به شکم روی توپ CP بخوابانید و او را از پهلوها نگه دارید. باید دست ها و پاهای نوزاد آزاد باشد، به طوری که بازوها و پاها در هوا در حالتی شبیه به پرواز سوپرمن قرار بگیرند. ۵ ثانیه او را در این وضعیت نگه دارید. بعد از کمی استراحت می توانید دوباره این تمرین را تکرار کنید.

تمرین 1 برای شل بودن عضلات در کودکان

تمرین ۲ 

نوزاد را روی زمین، روی یک سطح نرم حدود ۱۰ دقیقه به شکم بخوابانید. این کار به کنترل بیشتر سر و گردن و تقویت عضلات شل گردن فرزندتان کمک می کند. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید و موقع این تمرین حتما کنار نوزادتان باشید.

تمرین 2 برای شل بودن عضلات در کودکان

تمرین ۳

کودک را روی توپ سی پی بنشانید. سعی کنید ۵ ثانیه او را در این حالت نگه دارید. می توانید به آرامی او را به راست و چپ هل بدهید تا مقاومت عضلات او بهتر شود و تعادل خود را موقع هل داده شدن به چپ و راست بتواند حفظ کند.

تمرین 3 برای شل بودن عضلات در کودکان

تمرین ۴ 

نوزاد را روی یک سطح نرم به شکم بخوابانید. اسباب بازی مورد علاقه او را در سمت راستش طوری نگه دارید که مجبور باشد برای گرفتن آن تلاش کند. یک بار همین تمرین را در سمت چپ نوزاد هم تکرار کنید.

تمرین 4 برای شل بودن عضلات در کودکان

اگر شما هم سوالی درباره کاردرمانی هیپوتونی برای نوزادان دارید، می توانید در قسمت نظرات مقاله، سوال خود را از ما بپرسید.

۴.۲/۵ - (۲۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *