بازی های مناسب کودکان سندروم داون

بازی درمانی کودکان سندروم داون

اختلال ژنتیکی سندروم داون را نمی توان درمان کرد چون یک بیماری ژنتیکی است. اما با کاردرمانی جسمی کودک سندروم داون می توانیم توانایی، استقلال و مهارت های او را افزایش دهیم. یکی از بهترین تکنیک هایی که برای کادرمانی ذهنی و جسمی این کودکان به کار می رود، بازی درمانی است.
در این مقاله قصد داریم به انواع بازی هایی که به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص کاردرمانی در اصفهان برای این کودکان مفید هستند، بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بازی های مفید برای کاردرمانی سندروم داون

بازی درمانی کودکان سندرم داون به بهبود عملکرد جسمی و ذهنی آنها کمک می کند. در اینجا به بعضی از باز هایی که برای کاردرمانی سندروم داون توصیه می شوند، پرداخته ایم. این بازی ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید:آیا سندروم داون ارثی است؟

بازی های گروهی

این بازی ها به رشد مهارتهای اجتماعی کودک کمک می کنند. در بازی های گروهی باید حس همکاری و کمک به یکدیگر را به کودکان سندورم داون القا کرد. بازی های گروهی از مزایای زیر برخوردار هستند:

  • تخلیه هیجانی کودکان
  • تشویق آنها به تحرک داشتن
  • تقویت عضلات
  • بهبود هماهنگی دستها و پاها و هماهنگی آنها با چشم ها

دوچرخه سواری، طناب کشی، بازی های توپی مثل فوتبال از جمله بازی های گروهی هستند که به بهبود مهارت های کودک و رشد جسمی و ذهنی او کمک می کنند.

تاثیر بازیهای گروهی بر سندروم داون

خاله بازی

بازی هایی مثل خاله بازی، دکتر بازی، معلم بازی، مامان بازی و غیره می تواند به رشد اجتماعی کودک مبتلا به سندرم داون کمک کند. این کودکان مهارت خوبی در نقش پذیری دارند و به کمک این نقش ها می توان مفاهیم مختلف را راحت تر به آنها یاد داد. این نوع بازی های نقش پذیری برای کودکان ۲ تا ۴ سال بسیار مفید است.

چیدن پازل

برای این کودکان باید پازل هایی بخرید که ساده باشند و باعث کلافگی آنها نشوند. چیدن پازل به کودک توانایی حل مسئله را یاد داده و دقت و تمرکز او را بالا می برد. تمرکز پایین یکی از مشکلات یادگیری در کودکان سندورم داون است.

برای بازی درمانی و بهبود رشد جسمی و ذهنی کودکان سندروم داون در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

توپ بازی

توپ به هر اندازه و شکلی که باشد برای کودکان سندرم داون مفید است. بازی با توپ مهارت های دویدن، ایستادن، پریدن و پرتاب کردن را در بچه ها تقویت می کند. به علاوه توپ بازی با مزایا دیگری هم همراه است که عبارتند از:

  • تشویق کودک به تحرک بیشتر
  • تقویت عضلات بدن
  • هماهنگی عضلات دست و پا با چشم ها

حتی می توانید از توپ CP که برای درمان فلج مغزی کودکان به کار می رود نیز برای بهبود مهارتهای تعادلی و درمان تاخیر تکاملی کودک تان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان تاخیر حرکتی کودکان در اصفهان 

تاثیر توپ بازی بر سندروم داون

آواز خواندن

با شعر یا آواز خواندن می توانید کلمات جدید را به کودک بیاموزید. یادگیری با شعر و آهنگ برای بچه ها خسته کننده نیست. هم خودتان برای او شعر بخوانید و هم او را به آواز خواندن تشویق کنید. علاوه بر آموزش کلمات جدید، با شعر خواندن می توان یک مفهوم جدید را به این کودکان یاد داد.

بازی با اشیای واقعی

شمردن، دسته بندی اشیا به صورت اشیای بزرگتر یا کوچکتر، شمردن سکه یا مهره و … برای آموزش مفاهیم ریاضی به این کودکان مفید است. به گفته دکتر احسان ذاکرین (متخصص کاردرمانی) کودک با لمس اشیای واقعی می تواند این مهارت ها را بهتر یاد بگیرد. این بازی با مزایای دیگری هم همراه است:

  • کمک به بهبود حس لامسه
  • افزایش توانایی پردازش حسی کودک
  • تقویت عضلات کوچک انگشتان موقع شمردن مهره، سکه، …
  • کمک به رشد ذهنی

سپس کودک می تواند اشیای واقعی محیط اطرافش مثل تعداد کتابها، قاشق ها، بشقاب ها و غیره را بشمارد.

عروسک

عروسک بازی به خصوص با عروسک هایی که از نظر آناتومی شبیه کودکان مبتلا به سندرم داون هستند به آنها کمک می کند خودشان را بهتر بشناسند. فرم دهان، انگشتان و چشم های خود را در عروسک شان ببینند. عروسک بازی قدرت شناسایی، خودآگاهی و اعتماد به نفس را در این کودکان افزایش می دهد.

نقاشی کردن

این یکی از تکنیک های رایج در کاردرمانی دست در سندروم داون است. این فعالیت نه تنها لذت بخش و سرگرم کننده است بلکه مهارت های زیر را افزایش می دهد:

  • در آوردن مداد رنگی ها از داخل جعبه و برگرداندن آن به جای خودش
  • بهبود هماهنگی چشم و دست موقع برداشتن و گذاشتن مداد رنگی در جعبه
  • آشنایی با رنگهای مختلف
  • بهبود مهارت های ظریف دست مثل گرفتن مداد در دست

تاثیر نقاشی بر سندروم داون

برای کاردرمانی جسمی و ذهنی سندروم داون در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودکان سندروم داون

از آنجایی که بازی درمانی همیشه برای کاردرمانی در کودکان مبتلا به Down Syndrome توصیه می شود، برای خرید اسباب بازی حتما باید با کاردرمانگر کودکتان مشورت کنید. موقع خرید اسباب بازی می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اسباب بازی بخرید که چند حس را همزمان درگیر کند، مثلا شنوایی، بینایی و لامسه. این اسباب بازی ها باعث می شوند کودک دیرتر خسته شود و به کاردرمانی حسی آنها نیز کمک می کند.
  • برای درمان سندروم داون، اسباب بازی هایی بخرید که همزمان بیش از یک اندام را درگیر می کنند. مثلا کودک مجبور شود با هر دو دست آن را بگیرد. این اسباب بازی ها هماهنگی عضلات را بهبود می دهند.
  • لگو و پازل هایی که اندازه بزرگی دارند و کودک نمی تواند آنها را در دهان بگذارد، اسباب بازی خوبی برای افزایش خلاقیت و توانایی حل مسئله و کاردرمانی ذهنی در کودکان سندرم داون هستند.
  • برای یادگیری مهارت جدید، کودک نیاز به اسباب بازی های جدید دارد. پس موقع خرید آنها به بودجه تان و فضایی که برای نگهداری اسباب بازی لازم است، توجه کنید.
  • اسباب بازی هایی که در وضعیتهای مختلف مثل نشسته، ایستاده و خوابیده می توان از آنها استفاده کرد، مناسب ترند.
  • اسباب بازی هایی بخرید که بادوام و برای کودک ایمن هستند. همچنین بتوانید بعضی از آنها را با خودتان بیرون از منزل هم ببرید.
  • اسباب بازی ها نباید کسل کننده باشند و هر چه کودک را به تحرک و فعالیت بدنی تشویق کنند، بهترند.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با بازی درمانی کودکان سندروم داون آشنا کنیم. می توانید با مراجعه به بهترین کاردرمانی در اصفهان، در مورد انتخاب بازی و اسباب بازی مناسب برای سندروم داون با متخصصین این مراکز مشورت کنید.

اگر سوالی درباره بازی درمانی کودکان مبتلا به سندروم داون دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را از ما بپرسید.

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *