درمان فلج ارب در بزرگسالی چقدر موثر است؟

درمان فلج اب در بزرگسالی

ارب پالزی یا فلج اِرب، نوعی فلج عضلانی است که در آن شبکه عصبی بازویی یا براکیال دچار کشیدگی یا پارگی می شود. فلج اِربِ زایمانی از جمله انواع فلج مادرزادی در نوزادان است که به دلیل بروز برخی مشکلات موقع زایمان رخ می دهد. اما فلج ارب در بزرگسالی هم می تواند اتفاق بیفتد.
از آنجایی که شبکه عصبی گردن و بازو در این عارضه آسیب می بینند، بسیاری از افراد نگران درمان قطعی فلج ارب در بزرگسالی هستند. دکتر احسان ذاکرین، متخصص کادرمانی در اصفهان به طور کامل در این مقاله به شرایط و نحوه درمان فلج پالزی در بزرگسالان پرداخته اند. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فلج ارب چیست؟

اعصاب حسی و حرکتی بازو، دست و انگشتان از شبکه اعصاب گردنی نشأت می گیرند. کشیدگی یا پارگی اعصاب گردنی باعث ایجاد اختلالات حسی و حرکتی در بازو می شود که به آن فلج ارب می گویند. فلج براکیال یا ارب در قسمتهای مختلف شبکه بازویی ممکن است رخ دهد.

به طور مثال، در ۷۵% از فلج های براکیال، تمام اعصاب در شبکه بازویی آسیب می بینند. در یک چهارم موارد نیز فقط قسمت بالایی شبکه بازویی دچار ضایعه می شود. قسمت پایینی شبکه براکیال نیز تنها در حدود ۲% از موارد دچار کشیدگی یا پارگی می شود.

فلج-ارب-چیست

ارب پالزی در بزرگسالان چه علائمی دارد؟

علائم ارب پالزی در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به این دارد که چه عصبی آسیب دیده یا شدت آسیب چقدر است. علائم فلج زایمانی بزرگسالان عبارتند از:

  • ناتوانی در حرکت دادن شانه و آرنج (آسیب به ریشه های بالایی شبکه بازویی)
  • ناتوانی در باز و بسته یا دور و نزدیک شانه (اما بیمار می تواند کتف خود را بالا بیاورد)
  • اختلالات حسی در شانه، بازو و ساعد
  • بی حسی و فلج کامل دست (در پارگی کامل شبکه بازویی)
  • توانایی در حرکت بازو در حالی که کنترلی روی حرکات مچ و دست ندارید
  • کاهش قدرت دست

علاوه بر موارد بالا، در بیماران زیادی می بینیم که بازوی آسیب دیده آنها به داخل چرخیده و به بدن چسبیده است.

بیشتر بخوانید: درمان شانه یخ زده

علت فلج ارب-دوشن در بالغین

کشیدگی عضلات گردن و دست هنگام زایمان به دلیل عدم مهارت ماما یا مشکلات زایمانی منجر به فلج ارب در نوزادان می شود و عدم درمان آن با ادامه این عارضه در بزرگسالی همراه است. البته در بزرگسالی نیز ممکن است فرد به دلایل زیر دچار فلج ارب دوشن شود:

  • دررفتگی شانه
  • ضربه شدید به سر و گردن
  • تصادف وسایل نقلیه
  • سقوط از ارتفاع
  • مصدومیت ها و حوادث ورزشی

اما به طور کلی، سه چهارم از آسیبهای شبکه براکیال در بزرگسالی مربوط به تصادفات موتورسیکلت هستند.

علت فلج ارب در بالغین

نحوه تشخیص آسیب شبکه بازویی

طبق نظر دکتر ذاکرین (متخصص کاردرمانی) فلج شبکه بازویی در بزرگسالان را می توان براحتی با معاینه فیزیکی بیمار تشخیص داد. طی معاینه، پزشک دامنه حرکت، قدرت عضلانی و حسی بازو را ارزیابی می کند. اما برای اطلاع از آسیبهای احتمالی در استخوانها، مفاصل و بافتهای دیگر شانه لازم است از روشهای زیر استفاده شود:

  • رادیوگرافی
  • سونوگرافی
  • MRI

همچنین، برای تعیین شدت آسیب وارد شده به عصبهای گردنی و شبکه براکیال، تست نوار عصب و عضله (EMG-NCS) برای بیمار تجویز می شود.

برای درمان آسیب شبکه بازویی یا براکیال بزرگسالان در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

آیا فلج ارب درمان میشود؟

اگر آسیب جزئی باشد، طی چند هفته تا چند ماه شبکه براکیال خودبخود بهبود می یابد. در غیر این صورت، پزشکان برای فلج زایمانی متوسط یا شدید از روشهای زیر برای درمان بیمار استفاده می کنند:

کاردرمانی فلج ارب

این روش یک روش غیرجراحی موثر برای بهبودی فلج ارب و آسیب شبکه بازویی است که با تکنیکهای مختلف توانبخشی انجام می شود. با این تکنیکها در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

جراحی

جراحی فلج براکیال در بزرگسالی با تکنیک پیوند عصب یا انتقال عصب در بهبود بیمار تاثیری ندارد. به جای آن جراحی انتقال تاندون انجام می شود که ممکن است در برخی موارد موثر نباشد. جراحی فلج ارب تنها زمانی انجام می شود که با کاردرمانی بیمار نتواند بهبود یابد.

درمان قطعی فلج ارب بستگی به شدت آسیب شبکه بازویی، سن بیمار و جدی گرفتن تمرینات کاردرمانی و توانبخشی بازو دارد.

کاردرمانی فلج ارب بزرگسالان در اصفهان

به گفته دکتر احسان ذاکرین (متخصص کاردرمانی) موثرترین روش درمان فلج ارب در بزرگسالی، توانبخشی دست است. این تکنیکها برای تقویت قدرت عضلانی، رفع مشکلات حسی و حرکتی و جلوگیری از بد شکلی دست انجام می شوند. کاردرمانی برای فلج ارب شامل تکنیک های زیر است:

درمان های دستی

یکی از روشهای موثر برای درمان آسیب شبکه بازویی، درمان های دستی یا منوال تراپی است. این تکنیک شامل ماساژ و حرکات ورزشی است که کاردرمانگر متخصص فلج ارب آن را برای بیمار انجام می دهد. مزایای درمانهای دستی برای فلج ارب عبارت است از:

  • تقویت عضلات دست
  • آزادسازی مفصل
  • جلوگیری از خشکی مفصل بازو
  • بهبود دامنه حرکتی بازو

همچنین منوال تراپی یکی از روشهای بسیار موثر برای درمان اسپاسم عضلانی بازویی است که شبکه براکیال آن آسیب دیده است.

ماساژ درمانی

ماساژ ملایم و منظم دست آسیب دیده به افزایش گردش خون در این ناحیه کمک می کند. بهبود جریان خون باعث می شود، آسیبهای شبکه بازویی سریعتر ترمیم شود. بهبود خونرسانی باعث تقویت عضلات دست شده و از آتروفی و لاغری آن جلوگیری می کند. به علاوه، ماساژدرمانی برای درمان پارگی تاندون نیز بسیار موثر است.

ماساژ درمانی فلج ارب

تمرین درمانی

ورزش درمانی برای فلج ارب یکی از اصلی ترین تکنیکهای توانبخشی در فلج پالزی است. این تمرینات می تواند شامل تمرینات لمسی و یا تمرین با فشار وزن باشد. اما کاردرمانی برای فلج ارب برای تمام بیماران شامل تمرین درمانی های زیر است:

  • تمرینات تقویتی: این تمرینات به افزایش قدرت عضلانی و جلوگیری از آتروفی عضلات دست کمک می کنند.
  • تمرینات حرکتی: این تمرینات دامنه حرکتی و توانایی عملکردی عضلات، تاندونها و مفاصل دست را افزایش می دهند و از خشکی مفاصل دست جلوگیری می کنند.
  • کشش های ملایم: تمرینات کششی برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات شانه و دست انجام می شوند.

بعد از یادگیری این تمرینات زیر نظر کاردرمانگر می توانید ورزشهای مخصوص فلج ارب را خودتان هر روز در منزل انجام دهید. انجام منظم این ورزشها طی مدت درمان فلج ارب نقش مهمی در درمان قطعی این عارضه دارد. اگر ورزش درمانی منجر به بهبود بیمار نشود، باید تحت درمان با جراحی قرار بگیرید.

بهترین متخصص فلج براکیال در اصفهان

برای فلج ارب بزرگسالان باید به بهترین متخصص فلج ارب در اصفهان مراجعه کنید. کاردرمانگر بزرگسالان بعد از بررسی شدت ضایعه براکیال، موثرترین تکینک های توانبخشی را با توجه به شرایطی که دارید، برایتان طراحی می کند. در صورت نیاز به جراحی، بعد از عمل هم دستتان نیاز به کاردرمانی و توانبخشی دارد.

پیشنهاد می کنیم برای درمان فلج ارب در بزرگسالی به آقای دکتر ذاکرین، کارشناس ارشد کاردرمانی و متخصص فلج ارب در اصفهان مراجعه کنید. همچنین می توانید از خدمات کاردرمانی در منزل ایشان که در شهرهای اصفهان، شاهین شهر و شهرهای حومه آن انجام می شود، نیز برخوردار شوید.

برای درمان فلج ارب در بزرگسالی می توانید از تجربه و تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

بهترین متخصص فلج ارب

ورزشهای مخصوص فلج ارب

ورزش برای فلج ارب یکی از تکنیکهای موثر کاردرمانی است. ورزشهای زیر در صورت تشخیص کاردرمانگرتان می توانند برای فلج براکیال در بزرگسالی مفید باشند:

تمرین ۱

برای انجام این حرکت بایستید و بازویی را که آسیب دیده به شکل زیر به قفسه سینه بچسبانید. با دست دیگر، بازوی آسیب دیده را نگه دارید. کشش را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. بعد از یک ثانیه استراحت دوباره همین تمرین را ۱۰ مرتبه انجام دهید.

تمرین 1 مخصوص فلج ارب

تمرین ۲

دست آسیب دیده را بالا بیاورید و آرنج آن را به پشت خم کنید. طوری که مثل تصویر زیر، کف دستتان شانه را لمس کند. با دست دیگر آرنج خم شده را نگه دارید. این کار باعث کشش بیشتر در زیر بغل می شود. این کشش را ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حفظ کنید. بعد از کمی استراحت دوباره همین تمرین را ۵ تکرار کنید.

تمرین 2 مخصوص فلج ارب

تمرین ۳

بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید. دست آسیب دیده را به تنهایی و یا با دست دیگر تا حدی که برایتان امکان دارد، به شکل زیر تا بالای سر بیاورید. دوباره دستها را پایین آورده و همین تمرین را مجددا تکرار کنید. می توانید برای انجام این تمرین از وزنه های کوچک یا بطری آب نیز استفاده کنید. این کار بیشتر به تقویت ماهیچه های دست کمک می کند. ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

تمرین 3 مخصوص فلج ارب

دکتر ذاکرین، متخصص کاردرمانی فلج ارب، توصیه می کنند اگر ضمن انجام ورزشهای مخصوص فلج ارب، درد شدیدی احساس کردید، حتما تمرین را متوقف کرده و به کاردرمانگر خود اطلاع دهید. این تمرینات را باید روزانه ۳-۴ مرتبه انجام دهید. بعد از چند هفته نتایج این تمرینات را خواهید دید.

اگر سوالی درباره درمان فلج ارب در بزرگسالی دارید، می توانید در قسمت نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

۴.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *