کاردرمانی چیست و چه کسانی نیاز به کاردرمانی دارند؟

کاردرمانی و توانبخشی

ممکن است در اطرافیان و یا حی خانواده تان کودکی داشته باشید که مشکل یادگیری دارد. ممکن است با بزرگسالی زندگی کنید که دچار مشکلات حرکتی است. ولی ندانید که این افراد نیاز به کاردرمانی و توانبخشی دارند و چقدر کاردرمانی در بهبود آنها موثر است. به همین دلیل، در این مقاله به شما خواهیم گفت که کاردرمانی چیست و چه کسانی نیاز به کاردرمانی دارند تا بتوانند کارهای روزانه شان را مثل شما انجام دهند. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کاردرمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

کاردرمانی کودکان و بزرگسالان شامل تکنیک های توانبخشی مختلفی است که می توانید از آنها برای درمان ناتوانی های ذهنی یا جسمی عزیزانتان استفاده کنید. این تکنیک ها کمک می کنند مهارتهای حرکتی کودکان یا بزرگسالان بیشتر شده و بتوانند کارهای شخصی شان را انجام دهند.

چرا کاردرمانی برای بهبود بیمار مهم است؟

همه متخصصان کاردرمانی درباره اهمیت و ضرورت این نوع درمان برای بهبود بیمار به موارد زیر اشاره می کنند:

  • موثرترین روش برای بازتوانی بیمار و رفع نیازهای ذهنی، جسمی و احساسی او
  • افزایش اعتماد بنفس و کیفیت زندگی بیمار
  • جلوگیری از پیشرفت ناتوانی های کودک یا بزرگسال

بعد از بسیاری از سوانح مثل سوختگی ها، تصادفات، ضایعات بزرگ جسمی مثل قطع عضو و یا برخی جراحی ها و سرطانها، کاردرمانی جزء بسیار مهمی از روند درمان بیمار و بازگشت او به زندگی عادی است.

انواع تکنیک های کاردرمانی

تکنیکهای مختلفی برای بازتوانی وجود دارد که به گفته دکتر زهره حسنوند (کارشناس ارشد کاردرمانی) انتخاب روش های کاردرمانی کاملا بستگی به نوع و شدت ناتوانی بیمار دارد. بعضی از این تکنیک عبارتند از:

  • آموزش مهارت های حرکتی مثل تمرینات غلت زدن نوزادان
  • رفع اسپاسم و محدودیت حرکتی مفاصل
  • تجویز وسایل کمکی مثل زانوبند طبی، کفی های طبی، عصا و …
  • تقویت و بهبود مهارت های ظریف مثل قیچی کردن، نوشتن و …

به علاوه، آموزش های ذهنی، شناختی و یا تمرینات حسی نیز بخش دیگری از تکنیک های کاردرمانی اند.

برای کاردرمانی بزرگسالان و کودکان خود می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

انواع کاردرمانی در اصفهان

اینکه بیمار شما چه نوع بیماری و محدودیتی دارد، مشخص می کند که برای درمان او باید چه نوع کاردرمانی انجام شود. انواع کاردرمانی براساس نوع ضایعه بیمار عبارتند از:

کاردرمانی ذهنی

این نوع کاردرمانی برای رفع مشکلات مربوط به حافظه، یادگیری، عدم توجه و تمرکز و حتی بیش فعالی و مشکلات شناختی کودکان و بزرگسالان به کار می رود.

کاردرمانی جسمی-حرکتی

اختلالات جسمی و حرکتی کودکان مثل تاخیر حرکتی، الگوهای غلط راه رفتن و تورتیکولی نوزادی را می توان با این نوع کاردرمانی برطرف کرد. بزرگسالانی هم که دچار پارکینسون، ام اس، سکته مغزی و بیماری های دیگری که باعث مشکل حرکتی آنها شده را با این روش درمان می کنند.

بیشتر بخوانید: اصلاح الگوی راه رفتن کودکان 

کاردرمانی جسمی-حرکتی

کاردرمانی روان

شاید تعجب کنید ولی کودکانی که دچار مشکلات روحی مثل بیش فعالی، اسکیزوفرنی و مشکلات رفتاری هستند را نیز می توان با کاردرمانی درمان کرد. اگر بزرگسالی در منزل دارید که از اختلالات روحی مثل اختلالات خلقی، اسکیزوفرنی یا سوء مصرف مواد رنج می برد، می توانید برای درمان او به یک کاردرمانی مراجعه کنید.

چه کسانی نیاز به کاردرمانی دارند؟

اگر در اثر بیماری، تصادف یا کهولت سن، بخشی از توانایی های حرکتی و ذهنی تان را از دست داده اید، مجبور نیستید با این محدودیتها کنار بیایید. می توانید به یک کلنیک کاردرمانی خوب در اصفهان مراجعه کرده و یا از خدمات کاردرمانی در منزل بهره مند شوید.

اما در صورت بروز چه نوع اختلالاتی، مراکز کاردرمانی اصفهان می توانند به توانبخشی شما کمک کنند؟ طبق گفته دکتر حسنوند (متخصص کاردرمانی)، در بیماریهای زیر باید ضمن درمانهای پزشک متخصص، حتما باید کاردرمانی را جدی گرفت:

  • بیماریهای مغزی- نخاعی مثل سکته‌‌ مغزی، ام اس، پارکینسون، آلزایمر
  • عدم تعادل بدن
  • اسپاسم های شدید عضلانی و دردهای مزمن
  • اختلال در بلع و تکلم
  • مشکلات روانی و رفتاری مثل بیش فعالی اسکیزوفرنی، مشکلات شناختی
  • اختلالات مادرزادی مثل فلج مغزی کودکان، فلج ارب، بدفرم شدن اعضای بدن در دوران جنینی

همچنین، مشکلات مربوط به یادگیری و حافظه، سندروم داون، اوتیسم و دیگر بیماریهای جسمی و ذهنی لاعلاج نیستند. برای بهبود این بیماریها می توانید به مراکز کاردرمانی در اصفهان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: توانبخشی بیماران پارکینسون در اصفهان

چه کودکانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

اگر کودک یا نوزاد دلبندتان دچار اختلالات رشدی، یادگیری یا حرکتی است، نیاز به کاردرمانی دارد. به گفته دکتر حسنوند (متخصص کاردرمانی)، کاردرمانی برای این نوزادان و کودکان به رفع مشکلات زیر کمک می کند:

  • انواع فلج مثل فلج مغزی کودکان، فلج ارب در نوزادان
  • بیماری های عصبی-عضلانی مثل دیستروفی عضلانی
  • دررفتگی مادرزادی ران در نوزادان
  • تورتیکولی یا کج گردنی نوزادان

همچنین درمان اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)، زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری کودکان و نیز درمان تاخیر حرکتی کودکان با کاردرمانی کاملا امکانپذیر است.

برای برخورداری از خدمات بهترین کاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اصفهان، می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

کاندیداهای کاردرمانی

سوالات پر تکرار درباره کاردرمانی در اصفهان

خانواده هایی که برای درمان مشکلات جسمی و ذهنی فرزند یا والدین خود به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در اصفهان مراجعه می کنند، اغلب سوالات زیر را از کاردرمانگران مجرب این مرکز می پرسند:

واکنش بیش از حد به بوها و یا طعم ها چه ربطی به کاردرمانی دارد؟

افرادی که واکنش حس بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه یا چشایی آنها بیش از حد عادی است، می توان با تمرینات حسی در کاردرمانی درمان کرد. عدم درمان این مشکل بخصوص در کودکان منجر به بیش فعالی یا مشکلات دیگر می شود.

خانم حسنوند کی می توانم از مرکز کاردرمانی مرخص شوم؟

بستگی به شرایط تان دارد. شاید دیگر بیمار نیازی به نظارت نداشته باشد اما توصیه می کنم که برای حفظ توانایی های جسمی و ذهنی خود حتما تمرینات تان را در منزل همچنان ادامه دهید.

هزینه کاردرمانی در اصفهان چقدر است؟

هزینه کاردرمانی به فاکتورهای مختلفی مثل محل درمان (کلنیک کاردرمانی، منزل و بیمارستان)، دوره درمان (کوتاه یا طولانی)، تعداد جلسات کاردرمانی، تکنیک های درمانی و … بستگی دارد.

کجا خدمات کاردرمانی ارائه می دهند؟

می توانید برای کاردرمانی به بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی و یا کلنیکهای کاردرمانی خصوصی مراجعه کنید. اگر بیمار شما برای خروج از منزل با مشکل مواجه باشد، می توانید از خدمات کاردرمانی در منزل بهره مند شوید.

کاردرمانی برای درمان صرع در کودکان موثر است؟

بله. برای توانبخشی نوزادان و کودکانی که دچار صرع یا تشنج هستند، می توانید از کاردرمانگر کودکان کمک بگیرید.

اگر شما هم در مورد کاردرمانی در اصفهان و یا اینکه چه کسی به کاردرمانی نیاز دارد، سوالی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۴.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *