مراحل بیماری خزنده پارکینسون را بشناسید

مراحل بیماری پارکینسون

بیماری رعشه یا پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی است که عمدتا با علائمی مثل لرزش بدن، اختلال در تکلم و عدم تعادل شناخته می شود. پارکینسون یک بیماری پیشرونده است که به مرور زمان علائم آن بدتر می شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل مختلف و علائم شایع بیماری پارکینسون در هر مرحله آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

مراحل اولیه بیماری پارکینسون

به گفته دکتر زهره حسنوند، کارشناس ارشد کاردرمانی در اصفهان، مراحل اولیه بیماری پارکینسون (PD) به دو مرحله ی زیر تقسیم می شود:

مرحله اول پارکینسون

در این مرحله، علائم اولیه بیماری پارکینسون فقط در یک سمت از بدن بیمار بروز می کند. این علائم به قدری خفیف هستند که دیگران متوجه بیماری شخص نمی شوند. علائم این مرحله از بیماری عبارت است از:

  • کمی عدم تعادل موقع راه رفتن
  • تغییراتی در طرز حالت ایستادن
  • تغییرات جزئی در حالات چهره (در بعضی مواقع)
  • لرزش خفیف یکی از دستها یا پاها

در این مرحله، بیمار می تواند کارهای روزمره خود را بدون نیاز به کمک دیگران اما کندتر از قبل انجام دهد. بعد از چند ماه یا چند سال، پارکینسون پیشرفت کرده و بیماری وارد مرحله دوم می شود.

علائم-شایع-بیماری-پارکینسون

مرحله دوم پارکینسون

مرحله دوم، مرحله متوسط بیماری است و مثل مرحله اول نمی توان آن را خفیف در نظر گرفت. چون علائم بیماری پارکینسون در این مرحله شدیدتر از مرحله اول بوده و ممکن است در یک یا در هر دو طرف بدن دیده شود. علائم مرحله دوم پارکینسون عبارتند از:

  • عدم تعادل بیشتر در راه‌ رفتن و طرز ایستادن بیمار
  • بدتر شدن حالت خمیدگی بیمار
  • اختلال در تکلم در بعضی افراد
  • قابل مشاهده شدن رعشه دستها یا پاها
  • سفتی عضلات
  • کند شدن بیمار در انجام کارهای روزانه

استقلال بیمار در مرحله دوم پارکینسون بستگی به شرایط سنی و جسمی او دارد. اغلب افراد در این مرحله می توانند به تنهایی به زندگی روزانه شان ادامه دهند. البته گاهی هم ممکن است به خاطر دشواری در انجام کارهای روزمره، بیمار به کمک دیگران وابسته شود.

برای بهبود علائم حرکتی بیماری پارکینسون می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

مرحله میانی PD

با پیشرفت پارکینسون، بیمار از مرحله متوسط به مرحله سوم یا مرحله میانی پارکینسون وارد می شود. اینکه چقدر طول می کشد بیمار از هر مرحله به مرحله دیگر برود، اصلا مشخص و قابل پیش بینی نیست. در مرحله سوم پارکینسون، علاوه بر تشدید علائم قبلی، بیمار علائم جدید دیگری را هم تجربه می کند. نشانه های پارکینسون در این مرحله عبارتند از:

  • عدم تعادل بدن و افزایش خطر افتادن
  • ناتوانی در هماهنگی اعضای بدن
  • کند شدن قابل توجه حرکات بدن
  • آهسته بودن واکنش های بدن نسبت به محرک های محیطی

در این مرحله، بیمار مشکلات قابل توجهی در انجام کارهای روزانه و شخصی خود مثل لباس پوشیدن، غذا خوردن یا پختن و پیاده روی کردن دارد. با این حال هنوز هم بعضی از این بیماران می توانند کاملاً مستقل باشند، هرچند که بعضی از آنها نیاز به کمک دیگران دارند.

بیشتر بخوانید: موثرترین تمرینات کاردرمانی برای پارکینسون

مراحل-پیشرفت-بیماری-پارکینسون

مراحل آخر بیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون پیشرفته در مراحل آخر این بیماری یعنی در مرحله چهارم و پنجم دیده می شود. مشخصات این مراحل عبارت است از:

مرحله چهارم پارکینسون

در این مرحله، علائم مرحله سوم شدیدتر شده و حرکات بیمار کندتر و محدودتر می شود. در واقع بیشترین تفاوت این مرحله با مرحله سوم، ناتوانی بیمار در زندگی مستقل است. در مرحله چهارم، بیمار شرایط زیر را تجربه می کند:

  • بدتر شدن خشکی، سفتی و گرفتگی های عضلانی
  • کاهش رعشه در بعضی از افراد
  • ناتوانی در حفظ تعادل بدن
  • ناتوانی در انجام کارهای عادی
  • نیاز به مراقبت روزانه
  • کند شدن شدید حرکات و رفلاکس های بدنی

در این مرحله، بیمار برای ایستادن و راه رفتن به کمک دیگران نیاز دارد. اغلب بیماران در مرحله چهارم نمی توانند بدون واکر یا وسائل کمکی دیگر راه بروند. باید مراقب این بیماران باشید چون به دلیل ناتوانی، احتمال زمین خوردن این افراد بخصوص سالمندان خیلی زیاد است.

مرحله پنجم پارکینسون

آخرین و پیشرفته ترین مرحله ی پارکینسون، مرحله پنجم است. در این مرحله بیمار به مراقبت ۲۴ ساعته نیاز دارد و هیچ کاری را نمی تواند به طور مستقل انجام دهد. علاوه بر تشدید علائم قبلی، بیمار دچار علائم غیر حرکتی و ذهنی نیز می شود که شامل موارد زیر هستند:

  • سفتی در پاها و ناتوانی در ایستادن و راه رفتن
  • ماندن در بستر
  • نیاز به ویلچر برای جابجایی بیمار
  • گیجی، هذیان و توهم در ۳۰ درصد از بیماران
  • زوال عقل با آلزایمر در ۷۵ درصد از این افراد
  • مشکل در بلع غذا و تکلم

بسیاری از این بیماران علاوه بر کندی حرکات بدن به دلیل سفتی عضلات، به درمان های دارویی نیز کند پاسخ می دهند.

علائم-غیرحرکتی-بیماری-پارکینسون

آیا پارکینسون درمان دارد؟

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی بزرگسالان، پارکینسون یک بیماری قابل درمان نیست اما می توان به کمک دارو درمانی در مراحل اول تا چهارم از پیشرفت آن جلوگیری کرد. مصرف داروهای پارکینسون در مرحله پنجم این بیماری چندان توصیه نمی شود. چون بیمار دیر به دارو واکنش نشان می دهد و عوارض جانبی داروها کمتر از فواید آن است.

از مرحله سوم بیماری پارکینسون که مشکلات حرکتی، گفتاری و بلع بیمار رو به بدتر شدن می رود، باید علاوه بر دارو درمانی، از روشهای توانبخشی بیماران پارکینسون و گفتار درمانی هم بهره گرفت. تمرینات کاردرمانی و توانبخشی در این بیماران به بهبود وضعیت حرکتی و کاهش خشکی و سفتی عضلات آنها کمک می کند.

برای درمان پارکینسون با کاردرمانی در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج در مورد مراحل بیماری رعشه

در این بخش به سوالات شما درباره مراحل پارکینسون و درمان آن پاسخ داده شده است.

علت کندی حرکات بیماران پارکینسونی چیست؟

سفتی عضلات باعث کندی بیمار می شود. تمرینات کاردرمانی انعطاف پذیری عضلات بیمار را بهبود می دهند.

مراحل پارکینسون با چه سرعتی پیشرفت می کنند؟

سرعت پیشرفت بیماری از یک شخص به فرد دیگر متفاوت است. برای بسیاری از افراد، سالها طول می کشد تا به مراحل آخر پارکینسون برسند.

برای توانبخشی بیمار پارکینسونی باید به کجا مراجعه کرد؟

باید به مراکز کاردرمانی مراجعه کنید. در این مراکز خدمات کاردرمانی در منزل هم ارائه می شود که برای مراحل ۴ و ۵ پارکینسون بسیار مفید است.

آیا همه بیمارن پارکینسونی به مرحله ۵ می رسند؟

برخی از بیماران هرگز به این مرحله نمی رسند. بهرحال مدت زمان پیشرفت در مراحل مختلف از فردی به فرد دیگر فرق می کند و قابل پیش بینی نیست.

اگر شما هم درباره مراحل پارکینسون سوالی از ما دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید.

۵/۵ - (۶۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *