درمان پا چنبری با حرکات اصلاحی

درمان پاچنبری با حرکات اصلاحی

اگر جلوی پای نوزاد یا کودکتان به داخل چرخیده است، این یکی از مشخص ترین علائم کلاب فوت یا پاچنبری است. در این موارد باید برای جلوگیری از عوارض بلندمدت پاچنبری سریعتر به پزشک مراجعه کنید. برای درمان پاچنبری روش های مختلفی وجود دارد که در مقاله آشنایی با جدیدترین درمان کلاب فوت با آنها آشنا شدیم.
در بین روش های درمان کلاب فوت به روش غیرجراحی، دیدیم که علت فوت کلاب در نوزادان یا کودکان هر چیزی که باشد، می توان آن را با تکنیک های کاردرمانی پا چنبری بهبود بخشید. در این مقاله قصد داریم شما را بهترین ورزش های کلاب فوت برای نوزادان و کودکان آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

حرکات اصلاحی کلاب فوت برای نوزادان

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، بهترین زمان درمان کلاب فوت در سنین نوزادیست که انعطاف پذیری پاها بالا است. متخصص کاردرمانی با توجه به شدت و وضعیت پاهای کودک از تمرینات ورزشی مناسب برای کلاب فوت را تجویز می کند. ورزش های کلاب فوت هستند:

تمرین ۱  

کودک را روی یک سطح راحت قرار دهید. با یک دست بالای زانو و با دست دیگر طوری زیر پاشنه را بگیرید که استخوان پاشنه بین انگشت شست و اشاره قرار بگیرد. به آرامی پای کودک را به بیرون چرخانده و سپس پاشنه را طوری فشار دهید که سرپنجه پا به سمت صورت قرار بگیرد. ۵ ثانیه کشش پاشنه را نگه دارید.

روزانه ۵ الی ۱۰ مرتبه این تمرین کششی را برای پای چماقی نوزادتان انجام دهید. در پایان تمرین، قسمت بیرونی پای نوزاد را از زیر زانو تا نوک انگشتان به آرامی نوازش کنید.

تمرین 1 در درمان کلاب فوت

تمرین ۲

نوزاد را به پشت بخوابانید. با یک دست زیر زانو و با دست دیگر زیر پاشنه پای چنبری را نگه داشته و طوری آنرا بچرخانید که با استخوان ساق پا همتراز شود و به حالت صاف قرار بگیرد. سپس به آرامی کف پای کودک را به جلو فشار دهید. طوری که انگشتان پا به طرف صورت متمایل شوند.

روی این کشش ۲۰ ثانیه مکث کرده و بعد پا را به حالت استراحت در آورید. این تمرین را در یک ست ۵ تایی تکرار کنید. حین این تمرین باید فشار آوردن به پای نوزاد طوری باشد که کودک آن را تحمل کند. همچنین از کشش شست پا و فشار دادن زیاد کف پای نوزاد بپرهیزید.

تمرین 2 در درمان کلاب فوت

تمرین ۳

برای تقویت و انعطاف پذیری عضلات پای کودک و نیز کشش تاندون کف پا (فاشیای پلانتار)، نوزاد را به پشت بخوابانید. با یک دست بالای مچ پا و با دست دیگر وسط پای نوزاد را بگیرید و به آرامی پای او را به پایین فشار دهید تا روی پا یک حالت کشش ایجاد شود. این کشش را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه داشته و پنج بار این تمرین را برای هر پا تکرار کنید.

تمرین 3 در درمان کلاب فوت

برای درمان کلاب فوت نوزادان در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تمرین ۴

با یک دستتان زیر پاشنه و مچ پا و با دست دیگر وسط کف پای نوزاد را بگیرید. به آرامی و بدون فشار آوردن به انگشت شست، پا را به سمت بیرون فشار دهید تا صاف شود. ۲۰ ثانیه مکث کرده و این تمرین را در ست ۵ تایی انجام دهید.

تمرین 4 در درمان کلاب فوت

ورزش برای کلاب فوت در کودکان

اگر زمان نوزادی را برای درمان کلاب فوت از دست داده اید، در دوران کودکی و از زمان راه افتادن کودکتان هم می توانید برای درمان پا چنبری از حرکات اصلاحی کلاب فوت استفاده کنید. بعضی از این تمرینات و بازی درمانی ها در کودکان عبارتند از:

تمرین ۱

در کودکانی که راه افتاده اند، می توانید آنها را تشویق کنید به حالت اسکوات روی زمین نشسته و بازی کنند. این تمرین به کشش عضلات ساق پا و تقویت مچ پا کمک می کند. کودکان بزرگتر می توانند بازی های عین قورباغه پریدن یا مثل خرس راه رفتن را انجام دهند. این بازی های کودکانه تمرین ورزشی خوبی برای کلاب فوت هستند.

تمرین 1 در درمان پاچنبری کودکان

تمرین ۲

برای تقویت عضلات پای چماقی در کودکان می توانید از آنها بخواهید یک دور اطراف اتاق و روی پاشنه ها و دور بعدی روی تیغه داخلی پاها راه بروند. همچنین آنها می توانند با پای چمبری خود روی ماسه یا برف حروف الفبا، دایره یا رنگین کمان بکشند.

تمرین 2 در درمان پاچنبری کودکان

تمرین ۳

برای تقویت مچ پای چنبری در کودکان می توانید از آنها بخواهید با نوک انگشت شست خود سعی کنند در هوا یک دایره بکشند. طی ۱۰ ثانیه باید بارها در یک جهت از داخل یه خارج دایره رسم و این تمرین را در ست ۵ تایی تکرار کنند.

تمرین 3 در درمان پاچنبری کودکان

تمرین ۴

همان تمرینات کششی پاشنه مثل فشار دادن کف پا به سمت صورت یا به سمت بیرون پا را که برای نوزدان انجام می دهیم، برای کودکان بزرگتر هم می توان انجام داد. این تمرینات به کشش و تقویت تاندون های کف، مچ و ساق پای کودک کمک کرده و فرم پاچماقی پاها را اصلاح می کنند.

تمرین 4 در درمان پاچنبری کودکان

برای درمان کلاب فوت یا پاچنبری در کودکان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

نکات مهم درباره ورزش های کلاب فوت

تمرینات ورزشی پا چنبری را بعد از یادگیری کامل زیر نظر کاردرمانگر، می توانید خودتان هم در منزل انجام دهید. موقع انجام حرکات اصلاحی برای پا چماقی حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر موقع انجام تمرینات، کودک یا نوزاد احساس درد می کند، باید تمرین را متوقف و در این مورد به کاردرمانگرش اطلاع دهید تا علت آن را بررسی کند.
  • نباید فشار زیادی به پای کودک و انگشتان پا بیاورید. باید کشش های پا برای کودک قابل تحمل باشند.
  • این تمرینات را برای پای چنبری انجام دهید. پس اگر فقط یک پا چماقی است، فقط برای همان پا ورزش پای کلاب فوت را انجام دهید.
  • هیچ تمرینی را بدون نظر کاردرمانگر انجام ندهید.
  • هر روز باید دو تا سه بار در روز ست های هر تمرین را تکرار کنید.

و در پایان اینکه بهترین دکتر برای درمان کلاب فوت، متخصص کاردرمانی و توانبخشی است که با مراجعه به مراکز کاردرمانی می توانید از خدمات شان بهره مند شوید. برای درمان پا چنبری در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه و یا از خدمات کاردرمانی در منزل این مرکز استفاده کنید.

اگر سوالی درباره درمان پا چنبری با حرکات اصلاحی کلاب فوت دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *