بهترین درمان برای آبریزش دهان در کودکان سی پی

درمان آبریزش دهان کودکان سی پی

آبریزش دهان کودکان در خواب یا بیداری اغلب در مراحلی از رشد آنها مثل دندان درآوردن دیده می شود که کاملا طبیعی است، مثل آبریزش دهان کودک یک ساله. اما بعضی از کودکان در سنین بالای ۳ سال همچنان مشکل آبریزش دهان را دارند که ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد.
معمولا آبریزش دهان کودکان یکی از مشکلات رایج در کودکان فلج مغزی است که والدین به دنبال درمان آن هستند. ما در این مقاله به بهترین درمان برای آبریزش دهان در کودکان سی پی پرداخته ایم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علل آبریزش دهان در کودکان فلج مغزی

آسیب دیدن مغز کودک در دوران جنینی یا بعد از تولد تا یک سالگی در نواحی که مسئول بلع، گفتار یا کنترل عضلات صورت است، می تواند علت آبریزش دهان در کودکان سی پی باشد. اما با این حال ممکن است مشکلات دیگری هم در کودکان فلج مغزی می تواند منجر به ریختن آب دهان شان شود. مثلا:

  • ناتوانی در کنترل عضلات زبان
  • ضعیف بودن عضلات لب و دهان
  • اختلال در هماهنگی حرکتی در داخل یا اطراف دهان

به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی کودک، بین انواع فلج مغزی، آبریزش دهان بیشتر در فلج مغزی تترا پلژی دیده می شود که در آن تمام دستها و پاهای کودک دچار ضعف یا فلج هستند. میزان شیوع ریزش آب دهان در این کودکان حدود ۳۰ تا ۵۳ درصد است.

چطور بفهمیم ریختن آب دهان نوزاد سی پی در اثر مشکلات دهانی است؟

کودکانی که در اثر فلج مغزی دچار ناتوانی در مهارت های حرکتی لب و دهان هستند، علائم زیر را نشان می دهند:

  • افتادن غذا از دهان موقع خوردن یا قفل شدن دهان بعد از ورود آن به دهان
  • ناتوانی در جویدن غذا یا استفاده از نی (بالای ۲۴ ماهگی)
  • مکیدن یا له کردن غذا با زبان به جای جویدن آن
  • نگه داشتن غذا در دهان برای ساعتها
  • باز ماندن دهان یا آویزان بودن زبان از دهان
  • ناتوانی در بیرون آوردن زبان از دهان
  • عدم تمایل به جویدن اسباب بازی ها یا دندان گیر خود

این کودکان ترجیح می دهند غذاهای نرم یا ترد بخورند. این علائم نشان می دهند که علت ریختن آب دهان کودک مربوط به مشکلات عصبی عضلانی، ضعف یا ناهماهنگی عضلات زبان، لب، گونه یا فک است.

برای درمان آبریزش دهان کودکان فلج مغزی با کاردرمانی در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

علائم مشکلات دهانی نوزاد سی پی

کی باید برای درمان آبریزش دهان کودک به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودکان مبتلا به فلج مغزی از مشکل آبریزش دهان شدید یا متوسط رنج می برند، باید برای درمان سیالوره یا آبریزش دهان به پزشک اطفال مراجعه کنید. ممکن است علت آبریزش دهان در کودکان سی پی به خاطر اختلالات عصبی ناشی از فلج مغزی کودکان باشد ولی باید برای اطمینان، موارد زیر هم ارزیابی شوند:

  • وضعیت کنترل سر و گردن نوزاد
  • سلامتی دندان ها
  • توانایی های حرکتی لب و دهان
  • مشکلاتی مثل شکاف کام، توانایی بلع، رفلاکس معده، …
  • ناهنجاری فک یا دهان
  • تغيير کردن جای غده بنا گوشی

 هر یک از این موارد می توانند علت ریختن آب دهان کودک در خواب یا بیداری باشند. پزشکان با تشخیص علت دقیق این عارضه می توانند درمان ریختن آب دهان کودکان سی پی را شروع کنند.

راههای درمان ریختن آب دهان کودکان سی پی

روش های مختلفی برای درمان آبریزش دهان کودکان سی پی وجود دارد. در اغلب موارد، پزشکان از روش های زیر برای درمان کودکان استفاده می کنند:

  • مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان
  • ارتودنسی دندان ها
  • درمان های دارویی
  • بوتاکس غدد بزاقی برای کاهش ترشحات آن
  • کاردرمانی کودک

ولی اگر روش های غیر جراحی بالا جواب ندهند، چاره ای به جز انجام عمل جراحی روی غدد بزاقی یا غده بناگوشی دهان کودک نیست. این آخرین گزینه برای درمان است.

کاردرمانی ریزش آب دهان کودکان در اصفهان

به گفته دکتر احسان ذاکرین، اغلب، پزشکان برای تکمیل درمان ریختن آب دهان نوزادان سی پی آنها را به مراکز کاردرمانی ارجاع می دهند. متخصصان کاردرمانی کودک در این مراکز از روش های زیر برای درمان آبریزش دهان استفاده می کنند:

گفتار درمانی

گفتار درمانی برای کودکان فلج مغزی نه تنها به توسعه مهارت های ارتباطی و کلامی کودکان کمک می کند، بلکه به روش های زیر برای درمان ریختن آب دهان نوزادان هم موثر است:

  • درمان اختلالات بلع
  • کمک به جویدن غذا
  • کاهش بزاق دهان
  • کنترل زبان، لبها و دهان
  • تقویت عضلات فک و زبان

گفتار درمانی برای درمان اختلالات عملکردی خفیف یا متوسط کودک تاثیر دارد و برای موارد شدید باید از روشهای درمانی دیگر هم کمک گرفت.

بازی درمانی

انجام کارهای سرگرم کننده ای مثل شکلک درآوردن جلوی آینه می تواند به کاردرمانی جسمی حرکتی صورت کودک کمک کند. این تمرینات، انگیزه خوبی به کودک می دهند تا با بازی درمانی، عضلات صورت و فک خود را تقویت کند.

کاردرمانگران با توجه به نیاز کودک، بازی های مختلفی را برای او طراحی می کنند که می توانید آنها را در منزل هم انجام دهید. هر چند این تمرینات ممکن است هفته ها یا ماهها طول بکشد تا نتیجه بدهد، ولی نتیجه آن اغلب قابل توجه است.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از تکنیک های کاردرمانی کودک است که به شکل های زیر باعث می شود آبریزش دهان کودکان فلج مغزی کمتر شود:

برای ماساژ تراپی صورت می توانید به مراکز کاردرمانی مراجعه کنید یا از خدمات کاردرمانی در منزل این مراکز بهره مند شوید.

ماساژتراپی دهان کودک سی پی

ورزش درمانی

یک متخصص کاردرمانی با توجه به دلایل ریزش آب دهان کودک سی پی و اینکه چه عضلاتی نیاز به تقویت دارند، تمرینات حرکتی دهانی (اورال موتور) را طراحی می کند. این حرکات به تقویت عضلات صورت و رفع اسپاسم آنها کمک می کنند.

حتما باید روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک یا چند نوبت این تمرینات را در منزل انجام دهید تا به مرور نتایج خوب آن را ببینید. همراهی کردن کودکان برای انجام این تمرینات می تواند آنها را بیشتر به انجام تمرینات خود تشویق کند.

برای کاردرمانی آبریزش دهان کودکان فلج مغزی در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

۱۰ تمرین حرکتی دهانی برای درمان آبریزش دهان کودکان CP

متخصصان توانبخشی برای درمان آبریزش دهان کودکان فلج مغزی که در اثر اختلالات عملکردی فک و دهان ایجاد شده، تمرینات حرکتی-دهانی متنوعی را طراحی می کنند. تمرینات زیر نمونه هایی از این تمرینات هستند که طبق سن نوزاد یا کودک تجویز می شوند:

تقویت زبان

به کمک تمرینات زیر می توانید عضلات زبان کودک را تقویت کنید:

۱- بیرون آوردن زبان و لیسیدن بستنی یا آب نبات چوبی
۲- خواندن “لا، لا، لا” یا زمزمه کردن و تکرار یک قافیه از یک شعر کودکانه
۳- تلاش برای لیس زدن نوک بینی با زبان
۴- شمردن دندان ها با زبان

تقویت زبان برای درمان آبریزش دهان کودکان CP

تقویت لبها و گونه ها

با استفاده از تمرینات زیر مهارت های حرکتی عضلات لب ها و گونه های کودکان سی پی تقویت می شوند:

۵- نوشیدن مایعات با نی (کودکان ۹ ماه به بالا)
۶- دادن غذاهایی به کودک که بافت آنها به جای ترد یا نرم، ضخیمی است
۷- شکلک در آوردن جلوی آینه مثلا درست کردن حرف o انگلیسی با لب ها
۸- باد کردن یک بادکنک یا درست کردن حباب های صابون (برای کودکان بالای ۲۰ ماه)
۹- سازدهنی زدن یا سوت زدن (برای کودکان بالای ۱۸ ماه)

تقویت لبها و گونه ها برای درمان آبریزش دهان کودکان CP

تقویت فک

تمرین زیر می تواند عضلات فک کودکان سی پی را تقویت و آبریزش دهان آنها را کاهش دهد:

۱۰- گاز گرفتن هر چیزی که بافت نرم و منعطفی دارد، از ظروف و اسباب بازی های کودک گرفته تا خوراکی های ضخیمی مثل انبه خشک، گوشت گاو، ..

تمریناتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، بهتر است تا حد ممکن جلوی آینه انجام شوند. این کار تاثیر تمرین را بیشتر کرده و برای بچه ها سرگرم کننده است. در ضمن نباید کودک را وادار به تمرین کنید و باید برای او جنبه تفریح و بازی داشته باشد تا بطور مداوم آنها را تکرار کند.

اگر سوالی درباره درمان آبریزش دهان در کودکان سی پی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را از ما بپرسید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *