آیا اوتیسم ارثی است؟

تاثیر ژنتیک بر اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم یا ASD یک بیماری مادرزادی است که باعث مشکلات رشدی مغز و عملکرد آن می شود. این اختلال تا قبل از سه سالگی علائم خود را نشان می دهد و از هر ۵۴ کودک، یک نفر را مبتلا می کند. اوتیسم در پسرها شایع تر از دختران بوده و ۴ برابر بیشتر از آنها است.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت اوتیسم چیست و آیا اوتیسم ژنتیکی است یا اکتسابی. در آخر هم به رایجترین سوالات شما درباره اوتیسم پاسخ خواهیم داد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

دلیل ابتلا به اوتیسم چیست؟

طبق گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، هنوز علت ابتلا به اوتیسم مشخص نشده است ولی ترکیبی از چندین عامل مختلف باعث بروز این اختلال می شود. طبق بعضی از تحقیقات، ۱۷ تا ۲۰ درصد از علت اوتیسم بچه ها می تواند مربوط به عوامل محیطی زیر باشد:

  • داروهایی که باعث اوتیسم می شوند مثلا مصرف تالیدومید، داروهای ضد افسردگی و والپر‌وئیک اسید حین بارداری
  • بیماری های مادر در طول بارداری مثلا عفونت ناشی از تبخال تناسلی، دیابت و فشار خون بالا در بارداری
  • زایمان زودرس
  • عدم تعادل متابولیکی
  • بودن در معرض مواد سمی و فلزات سنگین محیطی
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • اسپرم جهش یافته پدر
  • بچه دار شدن والدین در سنین بالا

التهاب و واکنش ایمنی بدن مادر به جنین هم می تواند علت اوتیسم در جنین باشد. البته بطور دقیق مشخص نشده که این عوامل در ابتلا به اختلال طیف اوتیسم نقش قطعی دارند. اما با این حال می‌توان گفت احتمالا ریسک ابتلا به ASD را بیشتر کرده و یا حتی می توانند علت اوتیسم باشند.

بیشتر بخوانید: اوتیسم در نوجوانی و بزرگسالی

5 علت ابتلا به اوتیسم

برای کاردرمانی اختلال طیف اوتیسم کودکان و نوجوانان در اصفهان می توانید از تخصص دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد توانبخشی و کاردرمانی در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۴۴۰۴۴۵۴۲ تماس حاصل فرمایید.

آیا طیف اوتیسم ارثی است؟

اوتیسم یک نوع بیماری ناشی از جهش ژنتیکی و یا ناهنجاری کروموزومی نیست. اما تحقیقات نشان می دهند که نقش عوامل ژنتیکی در ابتلا به اوتیسم بیشتر از عوامل محیطی و اکتسابی است. در واقع نتایج تحقیقات مختلفی نشان داده است که ابتلا به این اختلال ۵۰ تا ۸۳ درصد علت ارثی و ژنتیکی دارد.

البته این به این معنا نیست که هر کسی از نظر ژنتیکی ریسک بالاتری نسبت به ASD داشته باشد، حتما به یکی از طیف های اوتیسم مبتلا می شود. اما کسانی که خواهر یا برادر اوتیستیک دارند یا به یکی از اختلالات ژنتیکی مثل سندرم ایکس شکننده، سندروم رت، … مبتلا هستند، بیشتر از کودکان دیگر در معرض ابتلا به ASD هستند.

ریسک ارثی بودن ASD در دوقلوها

درصد احتمال اوتیسم در بارداری های دوقلویی بستگی به این دارد که بارداری دوقلویی به چه شکلی باشد. مثلا اگر یکی از دوقلوها دچار اوتیسم شود و دو قلوها همسان باشند، یعنی از تقسیم یک تخمک لقاح یافته ایجاد شده باشند، احتمال اوتیسم در قُل دیگر ۸۰ درصد است.

اما اگر یک قل از دوقلوهایی که ناهمسان هستند، اوتیسمی باشد، احتمال بروز اوتیسم در قل دیگر به ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند. چون دوقلوهای ناهمسان از باروری دو تخمک جداگانه توسط اسپرم ها تشکیل می شوند و فقط نیمی از ماده ژنتیکی یا DNA آنها با هم مشترک است.

برای کاردرمانی اختلال طیف اوتیسم در اصفهان می توانید از تخصص دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی کودکان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۴۴۰۴۴۵۴۲ تماس حاصل فرمایید.

ریسک ارثی بودن اوتیسم در دوقلوها

پرسش و پاسخ در مورد اوتیسم

در این بخش می توانید پاسخ آقای دکتر ذاکرین، متخصص کاردرمانی را به رایج ترین سوالات مربوط به اوتیسم بخوانید:

آیا اوتیسم خطرناک است؟

طیف حاد این بیماری ممکن است به مرگ در زمان کودکی منجر شود اما اغلب کودکان اوتیسمی تا سن ۵۰ سالگی هم عمر می کنند.

آیا اوتیسم درمان دارد؟

هر چند درمان اوتیسم در نوجوانی و بزرگسالی و حتی کودکی ممکن نیست اما با کاردرمانی جسمی حرکتی، کاردرمانی ذهنی و دیگر تکنیک های کاردرمانی می توان علائم این اختلال ارثی را بهبود داد.

نتیجه آزمایش اوتیسم پسرم مثبت است اما سالم است و علائم ندارد. علت آن چیست؟

آزمایش اوتیسم در غربالگری یک تست تشخیصی قطعی به حساب نمی آید. یعنی علیرغم مثبت بودن تست، می تواند فرزندتان مبتلا به ADS نباشد. در صورت ابتلا به این عارضه، تا سن سه سالگی علائم اوتیسم بروز می کنند.

آیا اوتیسم در دوران بارداری قابل تشخیص است؟

خیر. تشخیص اوتیسم در دوران بارداری بسیار مشکل است. برای تشخیص زودرس این اختلال می توانید در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی کودک، آزمایش اوتیسم در تست های غربالگری مختلف را انجام دهید.

آیا واکسن زدن باعث اوتیسم می شود؟

این به هیچ وجه درست نیست. واکسیناسیون یک روش پیشگیری بی خطری است که کودک را در برابر بیماری های خطرناک ایمن نگه می دارد.

آلودگی هوا هم می تواند علت اوتیسم باشد؟

هر چند بعضی تحقیقات نشان داده اند که آلودگی هوا و ریسک ابتلا به اوتیسم به هم ربط دارند، اما نتایج آنها هنوز به طور قطعی تایید نشده است.

اگر شما هم سوالی در مورد علت اوتیسم و یا درمان آن با تکنیک های کاردرمانی دارید، سوالات خود را می توانید در بخش نظرات این مقاله بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما در همین صفحه پاسخ می دهیم.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *