طول عمر بیماران میوپاتی بعد از شروع علائم چقدر است؟

طول عمر بیماران میوپاتی

میوپاتی نوعی بیماری ضعف عضلانی به خصوص در عضلات اندام های اصلی (دستها و پاها) است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بعد از چندین سال دچار آتروفی و تحلیل عضلات و مشکلات حرکتی می شوند. حتی ضعف و آتروفی ماهیچه های اندام های حیاتی مثل قلب و ریه ها می تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.
بنابراین افراد مبتلا به این بیماری نگران این هستند که بعد از بروز علائم اولیه میوپاتی آیا طول عمرشان کوتاه خواهد شد یا نه. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که امید به زندگی بیماران مبتلا به میوپاتی پس از شروع علائم چقدر است. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت بیماری میوپاتی و علائم آن

بیماری میوپاتی انواع مختلفی دارد که می توانند ارثی و یا اکتسابی باشند. معمولا بیماری های خودایمنی، سرطان، اعتیاد به الکل، بعضی عفونت ها علت میوپاتی های اکتسابی هستند. این بیماری در هر سنی می تواند علامت دار شود. از رایج ترین علایم میوپاتی در کودکان و بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات پوستی، قلبی و تنفسی
  • ضعف و ناتوانی عضلات بدن و صورت
  • بدشکلی استخوان ها
  • دردهای عضلانی
  • سفتی یا گرفتگی عضلات
  • تغییر در تون عضلانی
  • بروز مشکلاتی در حرکت ارادی ماهیچه ها

به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد توانبخشی، هر چند این علائم میوپاتی بین انواع این بیماری مشترک است، اما هر نوع میوپاتی علائم خاص خود را هم دارد.

در صورت بروز علائم میوپاتی، برای درمان آن با کاردرمانی می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

انواع بیماری میوپاتی

انواع بیماری میوپاتی را می توان بر اساس علت اصلی بروز آن به شکل زیر دسته بندی کرد:

میوپاتی ارثی

انواع میوپاتی های ارثی در اثر نقص های ژنتیکی رخ می دهند و معمولا عوارض متابولیکی ایجاد می کنند. یعنی در سوخت و ساز بدن مشکلاتی ایجاد می کنند. بعضی از این نوع میوپاتی ها هم باعث بروز مشکلات تنفسی می شوند.

میوپاتی مادرزادی

میوپاتی های مادرزادی از زمان تولد نوزاد وجود دارند و باعث بروز ضعف و مشکلات استخوانی و عضلانی در بیمار می شوند. دیستروفی عضلانی شایع ترین نوع از بیماری میوپاتی مادرزادی است.

میوپاتی اکتسابی

میوپاتی های اکتسابی در اثر بیماری های خود ایمنی، مصرف برخی داروها، در معرض بعضی از سموم بودن، بیماری های عفونی، اختلالات غده تیروئید و … رخ می دهند. بیشتر انواع میوپاتی های اکتسابی پیشرونده هستند و به مرور بدتر می شوند.

شایع-ترین-علائم-میوپاتی

طول عمر بیماران میوپاتی چقدر است؟

طول عمر بیماران میوپاتی بستگی به نوع میوپاتی آنها دارد. میوپاتی هایی که چندان ناتوان کننده نیستند یا باعث معلولیت و ناتوانی نمی شوند، تاثیری روی طول عمر بیمار ندارند. این بیماران طول عمر طبیعی خود را خواهند داشت. اما بعضی از انواع میوپاتی پیشرونده و ناتوان کننده اند و به مرور بدتر می شوند.

این نوع از میوپاتی ها به خاطر ناتوانی های شدیدی که ایجاد می کنند باعث کاهش طول عمر بیمار می شوند. از آنجایی که سرعت پیشرفت بیماری قابل پیش بینی نیست، نمی توان گفت که افراد مبتلا به میوپاتی چقدر عمر می کنند. اما بیشتر از ۹۵% مبتلایان به میوپاتی های اکتسابی، بیشتر از ۵ سال بعد از تشخیص علائم اولیه میوپاتی زنده هستند.

آیا میوپاتی می تواند باعث مرگ شود؟

نمی توان میوپاتی را یک بیماری کشنده در نظر گرفت. چون این بیماری مستقیما طول عمر بیمار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بلکه عوارض ناتوان کننده این بیماری در طول زمان و به طور غیر مستقیم باعث کاهش طول عمر بیمار می شود.

پس اگر درمان های لازم برای میوپاتی را انجام ندهید، از دست دادن قدرت عضلانی اندام های حیاتی در میوپاتی های پیشرونده باعث می شود، طول عمرتان کمتر شود. حتی تشدید اثرات ناتوان کننده این بیماری می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

آیا بیماری میوپاتی درمان دارد؟

به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، روشهای مختلفی برای درمان قطعی میوپاتی وجود دارد که به کنترل علائم میوپاتی و جلوگیری از پیشرفت آن کمک می کنند. بسته به اینکه چه نوع علائمی دارید، باید به متخصصان مختلفی مثل روماتولوژیست، متخصص ریه، متخصص اعصاب و … مراجعه کنید.

به هر متخصصی که مراجعه کنید، شما را به مراکز کاردرمانی هم ارجاع می هد. چون کاردرمانی میوپاتی یکی از مهمترین بخش های درمان ضعف، سفتی و درد عضلات در بیماری میوپاتی است. ورزش برای درمان میوپاتی موثرترین تکنیک درمانی است که متخصصان کاردرمانی بر اساس نوع ناتوانی های بیمار این تمرینات را طراحی می کنند.

درمان بیماری میوپاتی

برای درمان میوپاتی و علائم آن در بزرگسالان و کودکان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره بیماری میوپاتی

در این بخش می توانید پاسخ به رایجترین سوالات درباره بیماری میوپاتی را بخوانید:

آیا میوپاتی من در طول زمان بدتر می شود؟

این بستگی به نوع میوپاتی شما دارد. مثلا بعضی از آنها پیشرونده هستند و با گذشت زمان بدتر می شوند، در حالی که برخی از آنها پایدارند و پیشرفتی نمی کنند. از طرف دیگر سرعت پیشرفت میوپاتی قابل پیش بینی نیست.

آیا میوپاتی التهابی مزمن قابل درمان است؟

 در اکثر بزرگسالان نمی توان این نوع میوپاتی را بطور قطعی درمان کرد. ولی علائم میوپاتی التهابی را می توانیم با دارودرمانی، استراحت، بهبود کیفیت زندگی و کاردرمانی میوپاتی تا حد زیادی برطرف کنیم.

آیا میوپاتی بعد از درمان دوباره عود می کند؟

عود میوپاتی هم بسته به نوع آن در بیماران مختلف متفاوت است. مثلا در بعضی از میوپاتی ها با قطع مصرف دارو، بیماری عود کرده و آسیبهای عضلانی شدیدتر می شود. در حالی که قبلا این علائم خفیف تر بوده اند.

میوپاتی درد دارد؟

بعضی از میوپاتی ها مثل میوزیت علاوه بر ضعف عضلات با درد هم همراه هستند که با گذشت زمان بدتر می شود. اما همه میوپاتی ها دردناک نیستند.

علائم میوپاتی از چه سنی بروز می کند؟

در هر سنی ممکن است علائم میوپاتی بروز کند. مثلا علائم میوپاتی در کودکان می تواند از بدو تولد خود را نشان دهد یا در نوجوانی و بزرگسالی بروز کند.

آیا میوپاتی نوعی دیستروفی عضلانی است؟

بله. دیستروفی عضلانی نوعی میوپاتی است که به دلایل ارثی و ژنتیکی ایجاد می شود. دیستروفی عضلانی علاوه بر ضعف ماهیچه ای با آتروفی (کاهش تون عضلات) و ناتوانی های حرکتی همراه است.

آیا میوپاتی و نوروپاتی تفاوت دارند؟

با وجود اینکه هر دو بیماری منجر به ضعف پیش رونده و آتروفی عضلات می شوند اما با هم فرق دارند. نوروپاتی اختلال عصبی است که روی اعصاب تاثیر می گذارد. اما میوپاتی یک اختلال عضلانی است که ماهیچه ها را درگیر می کند.

میوپاتی ارثی است یا اکتسابی؟

انواع مختلفی از میوپاتی وجود دارد که می توانند ژنتیکی و یا اکتسابی باشد.

اگر شما هم سوالی درباره میوپاتی و درمان آن با کاردرمانی و توانبخشی دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *