آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود؟

اسکولیوز و فلج شدن

اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات بدن به سمت چپ یا راست بدن منحرف می شود. یعنی به جای اینکه ستون فقرات به شکل یک خط راست باشد، به صورت حروف C یا S در انگلیسی است. این بیماری به جز بهم زدن پوسچر صحیح بدن با عوارض بسیاری همراه است.
اگر چه انحراف و کجی ستون فقرات در هر سنی بروز می کند، اما اغلب پیش از بلوغ و موقع رشد ناگهانی نوجوانان رخ می دهد. در این مقاله، دکتر احسان ذاکرین، کارشناس ارشد توانبخشی به این سوال پاسخ می دهند که آیا اسکولیوز می تواند بیمار را فلج کند یا نه. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چه چیز باعث اسکولیوز می شود؟

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز انواع مختلفی دارد که علل بروز آنها متفاوت هستند. انواع کجی ستون فقرات و علل آن را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

اسکولیوز مادرزادی: این نوع اسکولیوز در اثر نقص های زایمانی که روی رشد استخوانهای کوچک ستون فقرات تاثیر می گذارند یا به علل ژنتیکی ایجاد می شود.

اسکولیوز عصبی عضلانی: این نوع اسکولیوز در اثر ابتلا به مشکلاتی مثل فلج مغزی در کودکان، دیستروفی عضلانی و دیگر بیماری های ماهیچه ای یا دستگاه عصبی انسان بروز می کند.

اسکولیوز ایدیوپاتیک: ۸۰ درصد از کجی های ستون فقرات منشأ ناشناخته دارند و دقیقا نمی دانیم به چه دلیل رخ می دهند. این نوع اسکولیوز در بین دختران و قبل از رسیدن به سن بلوغ شایعتر است.

به علاوه، عفونت در ستون فقرات نیز می تواند منجر به اسکولیوز شود. میزان اسکولیوز خفیف در بین پسران و دختران تقریبا یکسان است. اما ریسک بیشتر شدن انحنای ستون فقرات در دختران بیشتر از پسران است.

بیشتر بخوانید: آیا اسکولیوز ارثی است؟

برای درمان کجی ستون فقرات در اصفهان و جلوگیری از تشدید عوارض آن، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

انواع-اسکولیوز

عوارض بیماری اسکولیوزیس

کودکانی که دچار انحراف ستون فقرات هستند، بدنشان حالت قوز کرده یا خم شده به یک سمت از بدن دارد. از دیگر عوارض چرخش ستون فقرات می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • چرخش لگن و زخم شدن بدن در اثر آن
  • اختلال در نشستن مثلا نیاز دارند موقع نشستن از دست و بازو کمک بگیرند
  • عدم تعادل بدن

همچنین به گفته دکتر ذاکرین (متخصص کاردرمانی) انحنای شدید ستون فقرات در بخش بالایی کمر و خم شدن زیاد به یک طرف، گنجایش قفسه سینه را کم می کند. به همین دلیل این کودکان غالباً مبتلا به مشکلات قلبی-ریوی نیز هستند.

آیا کجی ستون فقرات باعث فلج شدن می شود؟

به گفته دکتر ذاکرین، متخصص توانبخشی، عدم درمان به موقع انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز باعث می شود توانایی عملکردی بیمار کاهش پیدا کند. این ناتوانی ها به خصوص در افرادی که مجبورند از ویلچر استفاده کنند، بیشتر دیده می شود.

به دلیل ضعف و ناهماهنگی عضلات در یک سمت از ستون فقرات این افراد نمی توانند کارهایی از قبیل لباس پوشیدن، غذا خوردن، راه رفتن و … را به تنهایی انجام دهند. اما این به معنی فلج شدن نیست. بلکه با استفاده از تکنیک های کاردرمانی می توان عملکرد بیمار را بهبود بخشید تا بتواند با استقلال بیشتری زندگی کند.

رابطه بین اسکولیوز و فلج شدن

بهترین دکتر برای درمان اسکولیوز در اصفهان

تکنیک های کاردرمانی و توانبخشی، موثرترین روش برای درمان اسکولیوز و افزایش توانایی فرد بیمار در انجام کارهای روزانه ی خود هستند. برای بهره مندی از این تکینکهای توانبخشی، شما هم می توانید از تجربه و تخصص کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین کاردرمانی در اصفهان

با مشاهده علائم اسکولیوز شما هم می توانید برای درمان کجی ستون فقرات کودکان در اصفهان از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره کجی ستون فقرات

بیمارانی که برای درمان انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ در اصفهان مراجعه می کنند، معمولا سوالات زیر را از ایشان می پرسند:

آیا اسکولیوز ارثی است؟

تحقیقات زیادی نشان داده اند که علت اسکولیوز ایدیوپاتیک، در بین حدود ۳۰% از بیماران مبتلا، می تواند ژنتیکی و ارثی باشد. هنوز تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

آیا اسکولیوز به فرزندانم منتقل می شود؟

طبق تحقیقات انجام شده، در حدود یک سوم از بچه هایی که والدین شان اسکولیوز دارند، آنها هم دچار اسکولیوز می شوند.

اسکولیوز می تواند خودبخود بهتر شود؟

در اسکولیوزهای خفیف، انحرافات ستون فقرات نیازی به درمان ندارد و شخص می تواند زندگی عادی داشته باشد. البته این انحراف از بین نمی رود. اما در موارد متوسط و شدید باید حتما برای درمان اقدام کنید.

آیا شرکت در بازی های ورزشی برای کودک مبتلا به اسکولیوز خطرناک است؟

هر نوع فعالیتی که باعث پشت درد کودکتان نشود بلامانع است. اتفاقا ورزش می تواند به حفظ پوسچر بدنی کودکتان کمک کند. در واقع، بخش مهمی از تمرینات کاردرمانی ما بر کاردرمانی جسمی حرکتی متمرکز است.

پدر یا مادری که اسکولیوز دارد از کی باید برای معاینه کودکش اقدام کند؟

باید معاینات سالانه انجام دهید، بخصوص در سنین جهش رشد استخوانی که از ۱۰ تا ۱۵ سالگی و رسیدن به بلوغ کامل است.

اگر شما هم سوالی درباره اسکولیوز و خطرات آن دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید. همین جا به سوالات شما پاسخ می دهیم.

۴.۱/۵ - (۱۰ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *