ورزشهای مخصوص فلج ارب

ورزشهای مخصوص فلج ارب

فلج ارب عارضه ای است که در اثر صدمه دیدن شبکه براکیال (شبکه عصبی در بازو) ایجاد می شود. این عارضه می تواند مادرزادی باشد یا در اثر تصادف، ضربه یا عوامل دیگر در هر سنی ایجاد شود. پیش از این در همین سایت درباره درمان فلج ارب در نوزادان و نیز روشهای درمان آن توضیح داده ایم. اما در این مقاله قصد داریم صرفا به بعضی از ورزشهای مخصوص فلج ارب در کودکان و بزرگسالان بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

درمان قطعی فلج ارب در اصفهان

یکی از روشهای اصلی و غیر جراحی فلج ارب (آسیب شبکه بازویی) در بزرگسالان و کودکان، تمرینات کاردرمانی هستند. متخصص فلج ارب در یک کلنیک کاردرمانی، برای درمان این بیماری با توجه به وضعیت و سن بیمار، تمرینات ورزشی خاصی را طراحی می کند تا عملکرد دست بیمار بهبود یابد.

بعد از یادگیری نحوه صحیح اجرای این تمرینات، می توانید تمرین درمانی را در منزل ادامه دهید. اگر به دنبال یکی از بهترین متخصصان کاردرمانی فلج ارب در اصفهان هستید، پیشنهاد می کنیم به دکتر احسان ذاکرین، کارشناس ارشد توانبخشی و کاردرمانی دست کودکان در اصفهان مراجعه کنید.

برای درمان فلج ارب در بزرگسالی و یا فلج ارب مادرزادی در نوزادان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تمرینات ورزشی برای فلج ارب

در این بخش به بعضی از تمرینات ورزشی برای توانبخشی فلج دست کودکان یا بزرگسالانی که مبتلا به فلج براکیال هستند، پرداخته ایم. به خاطر داشته باشید که این تمرینات حتما باید با اجازه کاردرمانگرتان انجام شود.

تمرین ۱

کودک را در موقعیتی قرار دهید که مجبور باشد برای دسترسی و بازی با اسباب بازی های مورد علاقه خود، وزنش را روی دستی بیندازید که آسیب دیده است یا مجبور باشد از آن دست برای گرفتن اسباب بازی استفاده کند. موقع انجام این تمرینات باید در کنار نوزاد یا کودک خود باشید تا ایمنی او را فراهم کنید. روزی دو تا سه بار و هر بار ۱۰ دقیقه می توانید این تمرین را انجام دهید.

تمرین 1 برای فلج ارب

تمرین ۲ و ۳

برای کشش انگشتان نوزاد مبتلا به فلج ارب، او را به پشت بخوابانید. ۴ انگشت او را کنار هم قرار دهید و به همان حالت و به شکل زیر (۱) سعی کنید انگشت ها را به آرامی صاف کنید. کمی مچ را به عقب خم کنید. چند ثانیه انگشتان را به همین حالت نگه دارید. دست را رها کرده و این تمرین را دوباره برای ۱۰ مرتبه انجام دهید.

در ادامه ی این تمرین، انگشت ها را به حالت مشت کردن به شکل زیر (۲) جمع کنید. به آرامی مچ دست را به سمت بالا خم کنید. دست را به همین حالت چند ثانیه نگه دارید و بعد دوباره مچ دست را راست کنید. این تمرین را چند بار در روز در ست های ۱۰ تا ۱۵ تایی انجام دهید.

تمرین 2 و 3 برای فلج ارب

تمرین ۴

برای این تمرین، بازوی دست آسیب دیده را به قفسه سینه بچسبانید. با دست دیگر، آرنج دستی که به سینه چسبیده را نگه دارید. سعی کنید کشش ایجاد شده را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید. این تمرین را به کمک کاردرمانگر یا شخص دیگری نیز می توانید انجام دهید.

تمرین 4 برای فلج ارب

تمرین ۵

به پشت بخوابید. دست آسیب دیده را در کنار بدن تا جایی بالا بیاورید که همتراز با شانه آسیب دیده باشد. به آرامی دست را از آرنج به سمت قفسه سینه خم کنید. دوباره دست را دور کنید و به حالت اول برگردانید. همین تمرین را در یک ست ۱۰ تایی پشت سر هم تکرار کنید.

سه الی چهار بار در روز این تمرین را برای بهبود دامنه حرکتی آرنج تان انجام دهید. اگر نوزادتان دچار ارب شده است، این تمرین را می توانید به شکل زیر برای او انجام دهید. یادتان باشد که نباید آرنج را به زور و با فشار خم و باز کنید. این کار باید با ملایمت انجام شود تا دست کودک آسیب بیشتری نبیند.

تمرین 5 برای فلج ارب

تمرین ۶

به پشت بخوابید. مچ دست آسیب دیده را بگیرید. به آرامی آن را بالای سرتان بیاورید. کشش ایجاد شده در زیر بغل را ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. دست را به جای اول خود برگردانید. این تمرین را ۳ بار در یک ست ۱۰ تایی تکرار کنید. می توانید در حالت نشسته روی صندلی هم این تمرین را انجام دهید.

تمرین 6 برای فلج ارب

تمرین ۷

پشت سر شخص بیمار قرار بگیرید. با یک دست زیر آرنج و با دست دیگر زیر مچ صدمه دیده ی او را بگیرید. کمک کنید به آرامی دستش را تا بالای سر بیاورد. تا جایی که می توانید دست او را بالا بیاورید. چند ثانیه در این حالت مکث کنید و دوباره دست را خیلی آرام پایین بیاورید. مراقب باشید حین بالا و پایین بردن دست، به بیمار آسیب نزنید. این تمرین را ۳ تا ۴ بار در روز و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید.

تمرین 7 برای فلج ارب

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با تعدادی از تمرینات مفید جهت درمان فلج ارب در بزرگسالان و کودکان آشنا کنیم. بعد از آموزش نحوه صحیح انجام این تمرینات، می توانید آنها را روزانه ۲ تا ۳ بار در منزل و در تعداد ست های گفته شده انجام دهید.

اگر سوالی درباره درمان فلج ارب دارید، می توانید سوالات خود را از ما در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۳.۷/۵ - (۲۷ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

۶ دیدگاه ها
  • باسلام وخسته نباشید.
    دخترم موقع زایمان پرستار ها عصب دست سمت راستش را کشیدن. از وقتی به دنیا آمد تا الان که یک سال و یک ماهش هست.دارم میبرمش فیزوتراپی الان دستش رو حرکت میکنه با دستش اسباب بازی باهاش میگیره ولی تو دهنش نمیزاره.هنوز دستش سنگینه سبک نیس غذا هم نمیزاره تو دهنش دستش رو نمی چرخونه.

    • درمان ارب باید به موقع و تحت پروتکل های کاردرمانی صورت بگیرد تا مشکلاتی مثل ضعف در حرکات شانه، بیرون زدگی کتف و..ایجاد نشود. توصیه میکنم با همکاران کاردرمانگری که در این خصوص تسلط و علم کافی دارند، مشورت کنید.

  • سلام من سه ماه کامل است که تصادف کردم شبکه ی بازوییم فلج شده میخواستم بدونم با فیزیوتراپی یا عمل جراحی بهتر میشود یا نه لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • میزان بهبودی عملکرد شبکه بازویی شما بستگی به شدت و نوع آسیب ریشه های عصبی دارد، در آسیب های خفیف که همراه با قطع عصب نیستند با دریافت کاردرمانی و فیزیوتراپی در کنار هم امکان بهبودی وجود دارد.

  • سلام
    اگر در هنگام نوزادی دستی که دچار ارب شده مورد درمان قرار نگرفته باشد و صرفاً بطور غیر متناوب ورزش های این آسیب دیدگی را انجام داده باشد آیا قابل درمان در بزرگسالی هست.در حال حاضر در کناره دو انگشت دستم سوزش شدیدی احساس میکنم آیا این سوزش قابل درمان است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *