۷ علت کمردرد در کودکان

علت کمردرد در کودکان

کمر درد و درد پشت عارضه ای نیست که مختص بزرگسالان باشد و کودکان نیز ممکن است دچار آن شوند. دلایل کمردرد کودکان می تواند جدی بوده و یا چیز نگران کننده ای نباشد. با خواندن این مقاله می توانید با رایج ترین علل کمر درد در کودکان آشنا شوید و متوجه شوید که چه کمردردهایی در کودکان جدی است. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

درد کمر در کودکان نشانه چیست؟

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص کاردرمانی کودکان در اصفهان، موارد زیر از رایج ترین دلایل کمردرد در کودکان هستند:

مشکلات عضلانی

گرفتگی های عضلانی در کمر و اطراف ستون مهره ها به خاطر فعالیت های ورزشی، دویدن و پریدن در کودکان ایجاد می شود. اگر این اسپاسم ها علت کمردرد بچه ها باشند، بعد از یک تا دو هفته استراحت برطرف می شوند. اما اگر این مشکل بیشتر از یک ماه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

به جز اسپاسم های عضلانی، رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات کمر، سفتی عضلات همسترینگ در کشاله ران و یا ضعف بودن عضلات شکم هم می توانند علت کمردرد در کودکان باشند که به راحتی قابل درمان هستند.

چاقی مفرط در کودکان

درد کمر و پشت در کودکانی که اضافه وزن زیادی دارند، بسیار شایع است. اضافه وزن باعث می شود، فشار زیادی به ساختارهای کمر و پایین تنه ی کودک وارد شود. به علاوه، چاقی کودکان می تواند باعث تغییر شکل ستون مهره ها و آسیب به دیسک ستون فقرات کودک شود.

کیفوز یا قوز پشتی

نشستن و ایستادن طولانی و مداوم در پوسچرهای غلط بدنی باعث بیشتر شدن گردی و قوس بالای کمر کودکان می شود. کیفوز یا قوز کمر نه تنها شکل و قوس طبیعی ستون مهره های سینه ای کودک را تغییر می دهد، بلکه باعث خم شدن او به جلو و بروز کمردردهای مزمن در کودکان می شود.

برای درمان کمردرد کودکان خود با کاردرمانی در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

پوسچر و سبک زندگی غلط

کم تحرکی کودکان به خاطر ساعتها نشستن جلوی کامپیوتر و بازی با تلفن های همراه در پوسچر غلط از مهمترین رایج ترین علل کمردرد کودکان است. خمیده راه رفتن، با وضعیت بدنی بد ایستادن و نیز بلند کردن اجسام سنگین مثل کوله پشتی هم می تواند دلیل کمردرد در کودکان باشد.

وزن زیاد کوله پشتی مهد کودک و روی یک شانه انداختن آن باعث می شود، فشار وزن کوله پشتی به طور مساوی روی ستون فقرات تقسیم نشده و باعث کمر درد و قوز کردن فرزندتان شود.

بیشتر بخوانید: اصلاح الگوی راه رفتن کودکان در اصفهان

کمردرد بخاطر پوسچر بدلغزیدن مهره های کمر

اسپوندیلوزیس یا لیز خوردن مهره ها روی هم زمانی در کودکان رخ می دهد که یکی از مهره های کمری به جلو و روی مهره پایینی خود بلغزد. این عارضه معمولا باعث فشار به نخاع و تنگی کانالی می شود که نخاع از داخل آن عبور می کند. به همین علت کودک دچار کمر دردهای مزمن می شود.

شکستگی ستون مهره

شکستگی مهره های ستون فقرات کمری (اسپوندیلولیز) زمانی اتفاق می افتد که فعالیت و بازی های کودک با چرخش زیاد کمر همراه است یا کودک زیاد به عقب خم می شود مثلا در ژیمناستیک. ضربات ناشی از تصادف، سقوط یا افتادن روی کمر هم می توانند باعث ترک خوردگی و شکستگی مهره های ستون فقرات شوند.

شکستگی مهره ها در سنین بلوغ که بدن رشد سریعتری دارد، رایج تر است. اما این عارضه را در کودکان نیز می توان دید. از علائم شکستگی مهره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد کمر خفیف
  • انتشار درد کمر به باسن و ساق پا
  • تشدید درد با فعالیت بدنی
  • برداشتن قدم های کوتاه

معمولا دردهایی که ناشی از این عارضه هستند با استراحت کم می شوند، اما این به این معنی نیست که فرزندتان به درمان نیاز ندارد.

بیشتر بخوانید: روشهای تشخیص اسکولیوز مادرزادی در نوزادان

عفونت دیسک در کودکان

عفونت دیسک ستون مهر ها در کودکان بیشتر در سنین ۱ تا ۵ سالگی رخ داده و باعث کمر درد آنها می شود. عفونت دیسک در کودکان معمولا با علائم زیر همراه است:

• دل درد و کمر درد در کودکان
  • خشکی ستون فقرات
  • لنگیدن و الگوهای بد موقع راه رفتن
  • کودک تمایلی به راه رفتن ندارد

همچنین این کودکان وقتی می خواهند چیزی را از زمین بردارند، به جای خم کردن کمر، دو زانو روی زمین نشسته و آن را بر می دارند. این عارضه باعث می شود فرزندتان نتواند بازی کند و به کارهای روزمره اش بپردازد.

برای درد کمر و پشت کودک کی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمردرد فرزندتان بیش از یک ماه است، ادامه دارد و مانع از بازی و فعالیت های روزانه او شده است، باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر سن فرزندتان زیر ۴ سال باشد. چون احتمال عفونت ستون فقرات در این سنین وجود دارد.

علائم-کمردردهای-کودکان

درمان کمر درد کودکان در اصفهان

معمولا برای رفع کمر درد بچه ها از تکنیک های کاردرمانی استفاده می کنند. این تکنیک ها به اصلاح پوسچر کودک کمک کرده و در درمان لغزندگی مهره ها، کیفوز و مشکلات عضلانی بسیار موثر هستند. با مراجعه به بهترین کاردرمانی در اصفهان می توانید برای درمان درد کمر کودک خود اقدام کنید.

برای کاردرمانی کمردرد کودکان در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره علل کمردرد در بچه ها

در این بخش، دکتر حسنوند، کارشناس ارشد کاردرمانی به سوالات شما در مورد علت کمردرد کودکان و درمان آن پاسخ داده اند که در ادامه آنها را می خوانید:

کمردردهای شبانه می تواند نشانه رشد دخترم باشد؟

خیر. اگر کودک شما زیر ده سال دارد و به خاطر کمردرد شبانه نمی تواند بخوابد یا از خواب بیدار شود، سریعتر باید به پزشک مراجعه کنید.

چه کمردردهایی در کودکان خطرناک اند؟

اگر کمر درد کودکتان با علائمی مثل تب، سرفه، مشکلات گوارشی یا ادراری، کاهش وزن، ضعف و بیحسی یا گزگز پاها، مشکل راه رفتن و یا درد تیرکشنده در یک یا دو پا همراه است، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تومور می تواند علت کمردرد بچه ها باشد؟

بله ممکن است تومور یا کیست استخوانی در ناحیه کمر و یا تومورهای بدخیم ستون فقرات کمری یا سینه ای باعث کمردرد کودکان شوند. البته این مسئله به ندرت اتفاق می افتد.

کمردردهایی که ناشی از تومور هستند چه علائمی دارند؟

معمولا این نوع کمردردها دائمی اند و کودک در طول شبانه روز درگیر آن است. یعنی با استراحت کردن درد کمر بهتر نشده و به مرور زمان شدت درد بیشتر هم می شود.

کوله پشتی باید چه وزنی داشته باشد تا برای بچه مناسب باشد؟

این با توجه به وزن هر کودکی متفاوت است. وزن مناسب کوله‌پشتی، وزنی است که از ۱۵ درصد وزن کودکتان کمتر باشد.

اگر شما هم سوالی درباره علت کمردرد در کودکان دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را از ما بپرسید.

۴.۱/۵ - (۲۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.