روشهای تشخیص اسکولیوز مادرزادی در نوزادان

تشخیص اسکولیوز مادرزادی در نوزادان

اسکولیوز مادرزادی (CS) نوعی از چرخش ستون فقرات و انحراف آن به طرفین است که در زمان جنینی رخ می دهد. از هر ۱۰ هزار نوزاد، یک نوزاد با بیماری اسکولیوز مادرزادی متولد می شود. با تشخیص زودهنگام این بیماری می توان از تشدید اسکولیوز جلوگیری کرد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم بعد از آشنایی با اسکولیوزیس مادرزادی به روشهای تشخیص آن در نوزادان بپردازیم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز نوزادی

بروز مشکلات ستون فقرات در جنین منجر به بیماری اسکولیوز مادرزادی می شود. این مشکلات عبارتند از:

  • ادغام یک یا چند مهره در ستون فقرات و جلوگیری از رشد یک طرف از ستون فقرات
  • فشار دیواره رحم به نخاع و جلوگیری از رشد صحیح آن
  • شکل نگرفتن کامل استخوانهای ستون فقرات

زمانی هم که مهره های بهم چسبیده در یک طرف از ستون فقرات در کنار مهره های ناقص طرف دیگر قرار می گیرند، در ستون فقرات نوزاد چرخش و انحراف ایجاد می شود.

CS چه عوارضی برای نوزادان دارد؟

کودکانی که با اسکولیوز مادرزادی متولد شده اند، علاوه بر انحراف ستون فقرات، دچار ناهنجاری های دیگری نیز می شوند. این ناهنجاریها عبارتند از:

  • کیفوز یا گوژپشتی
  • قوس کمر نوزاد یا گودی کمر
  • بروز مشکلات قلبی، کلیوی، ریوی، مثانه، معده و دیگر اندامهای داخلی

اسکولیوزیس در این کودکان منجر به ناتوانی های حرکتی و عدم استقلال کودک می شود. پس با مراجعه به موقع به بهترین کاردرمانی در اصفهان می توانید درمان نوزادتان را شروع کرده و تا حد ممکن از این عوارض جلوگیری کنید.

عوارض-اسکولیوز-برای-نوزادان

برای درمان اسکولیوز مادرزادی در نوزادان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

روشهای تشخیص کجی ستون فقرات در اصفهان

تشخیص اسکولیوز تا قبل از حدود دو سالگی نوزاد، دشوار است. ممکن است این عارضه تا ۸ سالگی یا سنین بالاتر هم تشخیص داده نشود و تا زمان بلوغ به تعویق بیفتد. با این وجود، به گفته دکتر حسنوند، متخصص کاردرمانی، روشهای مختلفی برای تشخیص اسکولیوزیس در نوزادان وجود دارد که عبارتند از:

بررسی علائم اسکولیوز توسط پزشک

انحراف و کجی ستون فقرات در نوزادان با علائم جسمی همراه است که به کمک آن می توان کجی ستون فقرات را تشخیص داد. این علائم عبارتند از:

  • کجی بدن نوزاد به یک طرف
  • نابرابری و افتادگی شانه ها
  • شکل غیر طبیعی دستهاها، بازو یا پاهای نوزاد
  • کج گردنی یا تورتیکولی نوزادی
  • درد یا اسپاسم اندام‌های تحتانی
  • تراز نبودن باسن ها (یک باسن بالاتر از دیگری باشد)
  • برجسته شدن یک طرف از ستون مهره ها
  • ضعف، بیحسی و عدم هماهنگی عضلات یک سمت از ستون فقرات

به جز معاینه فیزیکی و بررسی علائم اسکولیوز مادرزادی، پزشک درباره سابقه خانوادگی نوزاد و نیز سابقه پزشکی او از والدین سوالاتی می پرسد.

علائم-اسکولیوز-نوزادان

اسکن سه بعدی

اسکن سه بعدی ستون فقرات نوزاد، یک روش ایمن و بدون اشعه برای تهیه عکس سه بعدی از بدن نوزاد است. برای تصویر برداری با این روش، پزشک نوزاد را در حالت نشسته یا ایستاده قرار می دهد تا وزن بدن روی ستون فقرات بیفتد. این کار به تشخیص بهتر این عارضه کمک می کند.

تصویر برداری با اشعه ایکس (رادیولوژی)

رادیولوژی، یک روش تشخیصی اولیه برای اسکولیوزیس نوزادی است. پزشکان به کمک تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس می توانند موارد زیر را بررسی کنند:

  • ناهنجاری های استخوانی در ستون فقرات
  • تعیین دقیق درجه انحراف
  • شدت اسکولیوز نوزاد
  • مشخص کردن محل انحنا در ستون مهره ها

همچنین، تصاویر رادیولوژی اطلاعات زیادی درباره ساختارهای متراکم ستون فقرات مثل استخوانها به پزشکان ارائه می دهد.

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری

پزشکان از سی تی اسکن برای بررسی استخوانها، عضلات، اندامهای داخلی و بافت چربی اطراف آن استفاده می کنند. این روش، ترکیبی از اشعه X و فناوری کامپیوتری است که برای تشخیص مشکلات قفسه سینه نوزاد به کار می رود. به گفته دکتر حسنوند، متخصص کاردرمانی کودکان اصفهان، تصاویر CT اسکن عملکرد ریه های نوزاد را به پزشک نشان می دهند.

تصویربرداری MRI

تصویربرداری با دستگاه  MRIیک روش بی خطر برای تشخیص انحراف ستون فقرات نوزادان به حساب می آید. چون عکسبرداری با این روش، نوزاد را در معرض اشعه قرار نمی دهد. پزشکان از ام‌آرآی برای تهیه تصاویر دقیق تری از قسمتهای زیر استفاده می کنند:

  • بررسی مشکلاتی که داخل استخوانهای ستون فقرات وجود دارد
  • بررسی بافت نرم
  • تعیین دقیق تر زاویه انحنای ستون مهره ها

بنابراین با ام آر آی می توان ساختارهای درونی بدن نوزاد را جزئی تر بررسی کرد.

تست اولتراسوند

انحراف و کجی ستون فقرات مادرزادی باعث اختلال در رشد سایر اندامهای جنین می شود. به همین دلیل برای تشخیص هر نوع ناهنجاری در اندام های داخلی نوزاد مثل کلیه، ریه، قلب، معده، مثانه‌ و مشکلات عصبی، پزشکان از تست اولتراسوند استفاده می کنند.

با مراجعه به بهترین دکتر برای درمان اسکولیوز نوزادان، می توانید بعد از تشخیص شدت اسکولیوز، برای درمان آن اقدام کنید. به گفته دکتر زهره حسنوند (متخصص کاردرمانی کودکان) یکی از روشهای موثری که می تواند به درمان این عارضه کمک کند، تکنیکهای کاردرمانی است. با خواندن مقاله درمان اسکولیوز کودکان در اصفهان می توانید کاملا با این تکنیک ها آشنا شوید.

تشخیص-اسکولیوز-با-اولتراسوند

برای درمان کجی ستون فقرات نوزادان در اصفهان می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سخن پایانی

نوزادانی که دچار اسکولیوز هستند، در ابتدای تولدشان ممکن است فقط برخی ناهنجاری های استخوانی را نشان دهند. اما با رشد نوزاد، عارضه چرخش ستون فقرات نیز بیشتر قابل تشخیص است. پزشکان از روشهای مختلفی مثل CT اسکن، ام آر آی یا اسکن سه بعدی برای تشخیص اسکولیوزیس در نوزادان استفاده می کنند.

از آنجایی که کجی ستون فقرات، رشد اندامهای داخلی دیگر مثل قلب، ریه و کلیه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، برای تشخیص ناهنجاری این اندامها از تست اولتراسوند استفاده می شود. بعد از تشخیص شدت انحراف ستون فقرات، پزشک می تواند برای نوزادان از ۶ ماهگی به بعد کاردرمانی یا روشهای دیگر درمانی را تجویز کند. دانستن این نکته ضروریست که اگر این عارضه درمان نشود ممکن است کودک فلج شود. برای آشنایی بیشتر با خطرات اسکولیوز در کودکان توصیه می کنیم مقاله آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود را در همین سایت مطالعه بفرمایید.

اگر شما هم سوالی درباره تشخیص اسکولیوز مادرزادی در نوزادان و یا روشهای درمان اسکولیوزیس در اصفهان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله ارسال کنید. 

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *