ریزش آب دهان کودکان علامت چه بیماری است + علت و روش درمان

ریزش آب دهان کودکان

معمولا کودک از ۳ سالگی به بعد کاملا می تواند ریزش آب دهان (drooling) خود را کنترل کند. اما اگر کودکی هنوز در سنین ۳-۴ سالگی همچنان آبریزش دهان دارد، حتما باید به دنبال علت آن باشید و به پزشک مراجعه کنید. در نوزادان هم ریزش آب دهان در اغلب موارد طبیعی است و مرحله ای از رشد او مثل دندان درآوردن به حساب می آید.
اما همیشه هم اینطور نیست و ریزش آب دهان نوزاد می تواند علامت یک بیماری یا یک مشکل جدی باشد که به توجه و درمان نیاز دارد. ما در این مقاله قصد داریم به علل آبریزش دهان کودک و درمان آن بپردازیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع آبریزش دهان در کودکان

ممکن است آب دهان کودک بیرون بریزد یا پشت زبان او جمع شود. اما نوع دیگری از آبریزش دهان (سیالوره) وجود دارد که در آن، بزاق به جای بیرون ریختن از دهان، به حلق یا نای کودک می ریزد و می تواند منجر به سرفه، استفراغ و یا حتی خفگی کودک شود. انواع آبریزش دهان کودکان از نظر شدت آن عبارتند از:

  • خفیف: ریختن بزاق فقط تا روی لبها و دور دهان
  • متوسط: ریختن بزاق تا روی چانه
  • شدید: ریختن بزاق تا روی لباس کودک

در بسیاری از کودکان آبریزش دهان طبیعی است، به خصوص در نوزادان ۶ ماهه که در حال دندان درآوردن هستند، بزاق خیلی زیاد می شود و با بزرگتر شدن نوزاد، خودبخود کمتر می شود. اما بعضی از کودکان دچار آبریزش دهان شدید و غیرارادی هستند که باید برای تشخیص علت آن حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

علت ریزش آب دهان در کودکان چیست؟

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، سیالوره (ریزش بزاق) به خصوص زمانی که شدید بوده یا در کودکان بالای ۳ سال رخ دهد، می تواند علامت یک عارضه جدی باشد. موارد زیر می توانند علت آبریزش دهان شدید در کودکان باشند:

  • فلج صورت
  • مشکلات بلع یا ریفلاکس معده
  • اختلالات عصبی مثل فلج مغزی کودکان
  • عوارض مصرف برخی از داروها مثل داروهای ضد تشنج در کودکان سی پی
  • عدم کنترل سر و گردن
  • مشکلات تنفسی مثل گرفتگی بینی یا عفونت های مزمن در بخش های بالایی دستگاه تنفسی
  • بیماری هایی مثل میکروسفالی، هیدروسفالی، اوتیسم، تشنج و بیش فعالی
  • ناهنجاری های فک و زبان مثل بزرگی زبان، هیپوتونی یا هایپوتونی عضلات گونه و لب، ….
  • تاخیر رشدی کلامی
  • اختلال در مهارت های گفتاری

اما ریزش آب دهان ممکن است بدلیل مشکلات بالا نبوده و یک دلیل طبیعی یا جزئی باعث ریزش آب دهان در کودکان شود. چیزهایی مثل خوردن بعضی غذاها، بردن دست یا اشیا به دهان، جلب توجه و یا دندان در آوردن از رایجترین علل ریزش آب دهان در بیداری هستند.

علائم-دندان-درآوردن-نوزادان

علت ریزش آب دهان کودکان در خواب چیست؟

کودکانی که آبریزش شدید یا متوسط دارند، زمانی که خواب هستند چون عضلات بدن شان در حالت استراحت و بیحسی است، نمی تواند خروج بزاق را کنترل کند. این مهمترین علت ریزش آب دهان کودکان در خواب است که می تواند منجر به اختلالات خواب کودک شود.

برای تشخیص علت سیالوره و درمان آن در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سیالوره در کودکان چه عوارضی دارد؟

ریزش آب دهان نوزاد به طور مداوم می تواند با خطراتی مثل عفونت دهان، چاک خوردن لبها یا کم آبی بدن همراه باشد. این عارضه در سنین بالاتر باعث کاهش اعتماد بنفس کودک و ناتوانی او در برقراری ارتباط با دیگران می شود.

همچنین ریزش آب دهان نوزاد به به حلق و نای در بیداری یا خواب می تواند منجر به اختلالات خواب یا حتی خفگی شود. به علاوه، قورت دادن مجدد آب دهان که به بیرون ریخته شده، می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در کودک شود. بنابراین باید تشخیص علت ریزش آب دهان در بیداری یا خواب و درمان آنرا حتما جدی بگیرید.

برای درمان ریزش آب دهان کودکان چکار کنیم؟

به گفته خانم دکتر حسنوند، روش درمان سیالوره بستگی به علت بروز آن دارد. به طور کلی، پزشکان به روش های زیر ریزش آب دهان در کودکان را درمان می کنند:

  • دارو درمانی جهت کاهش میزان آب دهان، درمان عفونت و آلرژی سینوس های صورت
  • اصلاح وضعیت سر کودک موقع خواب
  • ارتودنسی دندانها برای بسته نگه داشتن دهان
  • تزریق بوتاکس برای رفع اسپاسم عضلات صورت که باعث آبریزش دهان شده اند
  • استفاده از دستگاه های قابل حمل مکش برای کاهش آبریزش دهان
  • رادیوتراپی غدد بزاقی برای جلوگیری از ایجاد بزاق دهان
  • کاردرمانی برای تقویت عضلات فک و صورت
  • گفتار درمانی جهت درمان مشکلات بلع و اختلالات گفتاری
  • جراحی برای بستن غدد بزاقی

بنابراین، پزشک اطفال ممکن است کودک را به متخصص مغز و اعصاب یا مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی ارجاع دهد.

کاردرمانی ریزش آب دهان کودکان در اصفهان

با مراجعه به یک کلینیک کاردرمانی خوب می توانید از تکنیک های کاردرمانی و توانبخشی برای کاهش آبریزش دهان کودک برخوردار شوید. در این مراکز، متخصصان کاردرمانی از روش های زیر برای توانبخشی کودکان مبتلا به سیالوره استفاده می کنند:

گفتار درمانی

یکی از روش های موثر برای درمان اختلالات بلع که باعث آبریزش دهان کودک می شوند، تکنیک های گفتار درمانی است. در این روش، گفتار درمانگر به کودک یاد می دهد که چطور عضلات دهان و زبان خود را کنترل کند.

به علاوه، گفتار درمانی می تواند به بهبود اختلالات گفتاری کودکان و تسریع رشد کلامی کودکانی کمک کند که در اثر ضعف عضلات لب و زبان دچار اختلالات گفتاری و ارتباطی شده اند.

ماساژ درمانی

برای بعضی از کودکان از تکنیک های خاصی در ماساژ درمانی استفاده می کنند که برای تقویت لبها، زبان و فک مفید هستند. ماساژ تراپی برای این کودکان باعث می شود کاهش توان عضلات صورت یا اسپاسم آنها برطرف شود. این مشکلات می توانند علت آبریزش دهان کودکان باشند.

کاردرمانی ریزش آب دهان کودک

ورزش درمانی

تمرینات ورزشی شامل حرکات تقویتی هستند که به تقویت عضلات صورت و دهان کودک کمک می کنند. اگر شلی این عضلات علت سیالوره باشد، با ورزش درمانی و تقویت آنها می توان آبریزش دهان کودکان را بهبود بخشید. اغلب این تمرینات، جنبه بازی و سرگرمی دارند.

همچنین تمرین درمانی برای درمان سیالوره می تواند به رفع ضعف و تاخیر در گردن گرفتن نوزادان کمک کند. بنابراین، کودک بهتر می تواند سر و گردن خود را کنترل کرده و ریزش بزاق او کمتر می شود.

شما هم می توانید برای درمان آبریزش دهان کودک خود در اصفهان به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره علل آبریزش دهان کودک و درمان آن

رایج ترین سوالاتی که والدین درباره علل آبریزش دهان کودک و درمان آن می پرسند را به همراه جواب آنها در زیر می خوانید:

علت ریزش آب دهان کودکان چطور تشخیص داده می شود؟

پزشک اطفال با روش هایی مثل معاینه فیزیکی، آزمایش خون، عکس برداری اشعه ایکس، سی تی اسکن و تست بلع می تواند علت سیالوره را تشخیص دهد.

ممکن است بزرگسالان هم مثل کودکان دچار مشکل ریزش آب دهان شوند؟

بله. مشکلاتی مثل فلج بلز، پارکینسون، تومور، فلج عضلات صورت، سکته مغزی، فلج مغزی، جراحی ها یا سرطان های سر و گردن علت سیالوره در بزرگسالان هستند.

چرا آبریزش دهان باعث ایجاد مشکلات گفتاری در کودکان می شود؟

کودکانی که اختلال عملکردی یا ضعف عضلانی در زبان، لب و فک دارند، علاوه بر آبریزش دهان با تاخیر در گفتار و رشد مهارت های زبانی هم مواجه می شوند. گفتار درمانی در این کودکان می تواند به رفع تاخیر تکاملی آنها در صحبت کردن کمک کند.

چه زمانی باید برای درمان ریزش آب دهان نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

در دو سالگی باید آب دهان کودک به حداقل برسد. زمانی نیاز به مراجعه به پزشک دارید که دانه ها یا ترک هایی اطراف دهان کودک در اثر آبریزش بزاق ایجاد شده است.

اگر سوالی درباره علت یا درمان آبریزش دهان کودکان با کاردرمانی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بنویسید.

۳.۵/۵ - (۲۲ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *