چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشود (روشهای پیشگیری)

پیشگیری از پای پرانتزی نوزاد

زمانی که زانوهای نوزاد از هم دور و قوزکها به هم نزدیک هستند، پاها حالتی شبیه پرانتز پیدا می کنند. بسیاری از والدین نگران بدفرمی پای نوزادشان و دیگر عوارض زانوی پرانتزی مثل درد پا، لنگیدن و ناتوانی کودکان شان در دویدن هستند.
از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان زانوی پرانتزی است، با خواندن این مقاله می توانید با روشهای جلوگیری از پای پرانتزی در کودکان آشنا شوید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انحنای ساق پای نوزادان

پاهای پرانتزی نوزاد تازه متولد شده یک مسئله عادی است که به خاطر محدودیت فضای رحم برای جنین ایجاد می شود. به همین دلیل به آن ژنوواروم فیزیولوژیکی گفته می شود. زانوی پرانتزی می تواند به دلایل دیگری نیز رخ دهد که عبارتند از:

  • نرمی استخوان
  • فقر ویتامین D یا کلسیم
  • اختلالاتی که باعث رشد غیر عادی استخوانها می شوند مثل دیسپلازی استخوان، بیماری بلونت و ریکت
  • مسمومیت با فلوراید یا سرب

زانوی پرانتزی فیزیولوژیک در نوزادی ۱۵ درجه و در یک سالگی ۱۰ درجه انحراف دارد و تا حد زیادی در دو سالگی این انحرافها برطرف می شوند. اما اگر این عارضه از ۳ سالگی به بعد ادامه داشت، کودک شما مبتلا به ژنوروام است و به درمان زانوی پرانتزی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: علت اردکی راه رفتن و پنگوئنی راه رفتن کودکان چیست

نحوه تشخیص ژنوواروم نوزادان

نحوه تشخیص پای پرانتزی ساده است و با معاینه پا و راه رفتن کودک می توان این عارضه را تشخیص داد. اما از آنجایی که ممکن است انحنای ساق پای کودک به خاطر بعضی از بیماریها ایجاد شده باشد، از روشهای زیر برای تشخیص علت پای پرانتزی در کودکان استفاده می شود:

  • رادیولوژی زانوها
  • عکس برداری با اشعه ایکس
  • MRI
  • CT اسکن

با توجه به علت ایجاد این عارضه، پزشک می تواند بهترین روش درمان را برای پای پرانتزی کودک تان در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: درمان عقب زدگی زانوی کودکان در اصفهان

برای کاردرمانی زانوی پرانتزی کودکان در اصفهان، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

تشخیص ژنوواروم نوزادان

پیشگیری از پرانتزی شدن پای نوزاد

پای پرانتزی فیزیولوژیک، قسمتی از روند رشد طبیعی استخوانها است که نباید برای جلوگیری از آن تلاش کنید. اما به گفته دکتر احسان ذاکرین، کارشناس ارشد کاردرمانی کودکان در اصفهان، برای ممانعت از تشدید و جلوگیری از پای پرانتزی در کودکان روشهای زیر می توانند تا حد خوبی موثر باشند:

کنترل وزن جنین

چون بزرگی جنین می تواند فضای او را در رحم کم کند، پرانتزی شدن پا تشدید می شود. جنین معمولا بدلیل بیماری های مادر مثل دیابت بارداری دچار اضافه وزن می شود. بنابراین برای پیشگیری از پای پرانتزی جنین باید در دوران بارداری، مرتبا وضعیت سلامت خود را چک کنید.

کنترل وزن کودک

اضافه وزن و چاقی کودکان باعث تشدید پرانتزی شدن زانوهای او می شود. بنابراین باید در برنامه غذایی کودکتان متوجه میزان کالری دریافتی او و میزان تحرک کودک باشید تا دچار اضافه وزن نشود.

توجه به تغذیه سالم کودک

یکی از دلایل پرانتزی شدن زانوها، نرمی استخوان است. برای جلوگیری از این عارضه می توانید زیر نظر پزشک، رژیم غذایی مناسبی برای کودکتان داشته باشید. رژیم غذایی که به مقدار کافی ویتامین دی، کلسیم و فسفر برای کودک فراهم می کند، رژیم خوبی است.

این مواد معدنی و ویتامین ها به رشد صحیح استخوانهای کودک کمک می کنند. همچنین باید نوزاد را در ساعاتی از روز در معرض نور آفتاب قرار دهید تا مبتلا به راشیتیسم یا نرمی استخوانها نشود. این بیماری یکی از علل خمیدگی پاها در کودکی و حتی بزرگسالی است.

معاینات منظم

وضعیت پاهای نوزاد را از دو سالگی به بعد با مراجعه منظم به پزشک اطفال همیشه چک کنید. چون تشخیص زود هنگام مشکلات راه رفتن و قامتی کودک می تواند به درمان سریعتر آن در سنین پایین کمک کند. معمولا برای درمان چنین مشکلاتی، درمانهای توانبخشی و کاردرمانی برای کودکان تجویز می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از کفش و کریرهای نوزادی مناسب هم می توانند از انحنای ساق پای فرزندتان جلوگیری کنند.

برای درمان پای پرانتزی کودک باید چکار کرد؟

با دیدن علائم پا پرانتزی در نوزادان نباید نگران شوید. خوشبختانه در بیش از ۹۵% از کودکان تا قبل از نوجوانی و بدون نیاز به درمان، ژنوواروم برطرف می شود و تا نوجوانی هیچ نیازی به درمان جراحی نیست. در مراکز کاردرمانی معمولا ژنوواروم کودکان با اصلاح الگوی راه رفتن کودک و انجام تکنیک های کاردرمانی پا برطرف می می شود.

بنابراین نیازی به درمان های جراحی نیست، مگر در مواردی که ناهنجاری ساختاری استخوانها علت زانوی پزانتزی کودک باشد. برای درمان پای پرانتزی کودک خود در اصفهان می توانید به کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ مراجعه کرده یا از خدمات کاردرمانی در منزل ایشان بهره مند شوید.

برای اصلاح زانوی پرانتزی کودکان با کاردرمانی و جلوگیری از عوارض آن در بزرگسالی، شما هم می توانید از تخصص کاردرمانگران مجرب در کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

درمان پای پرانتزی نوزادان

سوالات رایج درباره زانوی پرانتزی کودکان

در این قسمت به سوالات رایج شما در مورد پای پرانتزی کودکان و روشهای درمان آن پاسخ داده ایم که در این بخش می توانید آنها را بخوانید:

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چه سنی است؟

از سن ۷ یا ۸ سالگی اگر زانوی پرانتزی بهبود نیافته باید حتما برای درمان آن به بهترین کلنیک کاردرمانی در اصفهان مراجعه کنید.

کی لازم است برای درمان زانوی پرانتزی فرزند خردسالم به دکتر مراجعه کنم؟

در صورت پا درد کودک، وجود مشکل در یکی از پاهای او، تشدید پرانتزی شدن زانوها و بهتر نشدن آن با بالا رفتن سن فرزندتان باید به پزشک مراجعه کنید.

کاردرمانی برای درمان زانوی ضربدری هم جواب می دهد؟

بله. از تکنیک های کاردرمانی برای درمان زانوی ضربدری کودکان و دیگر مشکلات زانو هم استفاده می کنیم که روش بسیار موثری است.

پرانتزی بودن پاها چه عوارضی دارد؟

پاهای پرانتزی باعث ایجاد الگوی غلط راه رفتن کودک و کوتاهی قد او می شود. به علاوه ممکن است در بزرگسالی دچار آرتروز در نواحی زانو، لگن یا ران شود.

کریر نوزاد می تواند باعث پرانتزی شدن پای او شود؟

اگر کریر نوزادتان با فشار پاها را بهم نزدیک می کند، باعث دیسپلازی استخوان و پرانتزی شدن زانوها خواهد شد. پس از کریرهایی استفاده کنید که از ران پای کودک تان را حمایت کرده و کودک بتواند پایش را کاملا باز کند.

اگر شما هم سوالی درباره پیشگیری یا درمان ژنووراوم در کودکان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

۴/۵ - (۱۹ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *