درمان ازگود اشلاتر زانو (ورم زیر زانو) بدون جراحی در اصفهان

درمان ازگود اشلاتر زانو

آسیب های مفصل زانو گاهی اوقات باعث می شود مایعاتی داخل مفصل تجمع پیدا کنند. تجمع این مایعات باعث ورم و درد زانو می شوند. ورم زانو ممکن است ناگهانی باشد یا به تدریج اتفاق بیفتد. در مواردی که تورم زانو دائمی شده و مدت طولانی است با این مشکل مواجه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.
یکی از بیماری های شایع زانو، ورم زیر زانو یا ازگوت اشلاتر است که در این مقاله قصد داریم به آن پرداخته و شما را با بهترین روش غیرجراحی برای درمان آن آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

به گفته دکتر زهره حسنوند، متخصص و کارشناس ارشد کاردرمانی، التهاب در محل اتصال تاندون کشکک زانو با استخوان درشت نی باعث بروز تورم و بیماری ازگود اشلاتر می شود. این عارضه بیشتر در سنین نوجوانی و در پسران ۱۰ تا ۱۵ ساله دیده می شود و به همین دلیل به آن درد رشدی زانو هم می گویند.

حدود ۱۰ درصد از نوجوانانی که دچار ورم زیر زانو می شوند، این مشکل را تا بزرگسالی دارند. اما در اغلب موارد، این بیماری طی چند هفته خودبخود بهبود می یابد. ازگود اشلاتر در بزرگسالان به ندرت رخ می دهد. همچنین ازگود اشلاتر در ورزشکاران رشته های فوتبال، اسکیت نمایشی، ژیمناستیک، بسکتبال و … بسیار رایج است.

آشنایی با علائم ازگود اشلاتر

نوجوانان، ورزشکاران و بزرگسالی که دچار تورم زیر زانو هستند، علاوه بر ورم زانو، علائم زیر را هم تجربه می کنند:

  • درد و گرفتگی زانو موقع خم کردن آن
  • کبودی در اطراف مفصل
  • قفل شدن ناگهانی زانو
  • التهاب، گرما و قرمزی زانو
  • صدای قرچ قروچ زانو

معمولا زانو درد ازگود اشلاتر با دویدن، پیاده روی، بازی کردن و بالا رفتن از پله بیشتر شده و می تواند منجر به لنگیدن بیمار شود.

آیا ورم زانو خطرناک است؟

ازگود اشلاتر عارضه خطرناکی نیست و طی چند هفته بهبود می یابد. اما در موارد نادری هم ممکن است درد زانوها مزمن شود. در این صورت، اگر روشهای غیرجراحی نتواند التهاب و درد زیر زانو را برطرف کند، بیمار مجبور به انجام عمل جراحی است.

علت ورم زیر زانو در نوجوانان

جهش رشدی یکی از علل مهم ورم زیر زانو در کودکان و نوجوانان است. این عارضه در بیشتر از ۵۰% کودکان و نوجوانان و به خصوص آنهایی که ورزشکار یا خیلی پر تحرک و فعال هستند، بروز می کند:

  • آسیب های ورزشی و ضربه به زانو
  • بیماری هایی مثل عفونت، آرتروز التهابی زانو، نقرس، …
  • پارگی تاندون زانو
  • پارگی رباط صلیبی
  • پارگی مینیسک زانو
  • دررفتگی کشکک زانو
  • شکستگی مفصل زانو
  • کیست های بورسیت و بیکر زانو

البته تاندونیت، استفاده بیش از حد از زانو و حرکات تکراری و مداوم پا هم می تواند علت تورم زیر برجستگی زانو باشد.

برای تشخیص علت و درمان ازگود اشلاتر در اصفهان و شهرهای حومه می توانید از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

بیماری ازگود اشلاتر چطور تشخیص داده می شود؟

پزشکان برای مشخص شدن علت دقیق درد رشدی زانو و بررسی ساختار مفصل زانو و آسیبهای آن از روشهای زیر استفاده می کنند:

  • عکس برداری اشعه ایکس
  • ام آر آی
  • آزمایش خون
  • آرتروسنتز (تست مایع مفصل زانو)

از آنجایی که بیماری ازگود اشلاتر بخاطر درد و تورم زیر برجستگی زانو و در رباطهای بالای استخوان ساق پا ایجاد می شود برخی پزشکان ممکن است آن را با التهاب تاندون کاسه زانو اشتباه بگیرند و روش درمان اشتباهی را تجویز کنند. بیماری ازگود اشلاتر زانو با التهاب کاسه زانو متفاوت است و پزشک براساس معیارهایی مثل سن ابتلا، محل دقیق عارضه، تفاوت در علائم و علت بروز بیماریها، بیماری شما را تشخیص می دهد و درمان می کند.

تشخیص بیماری ازگود اشلاتر

روش های درمان تورم زیر زانو در اصفهان

به گفته دکتر زهره حسنوند، معمولا ازگود اشلاتر بعد از مدتی استراحت خودبخود خوب می شود. اما اگر تورم و التهاب ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید. برای درمان تورم زیر زانو بدون جراحی در اصفهان معمولا از روشهای زیر استفاده می شود:

درمان خانگی تورم زیر زانو: استراحت کردن، کمپرس یخ، بالا گذاشتن پاها موقع نشستن و دراز کشیدن و کاهش فشار وزن روی زانوها به کاهش درد، التهاب و تورم زانو کمک می کند.

دارو درمانی: معمولا پزشکان برای کاهش درد و ورم زانو، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل آدویل، تایلنول، ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین را تجویز می کنند.

تزریق به زانو: اگر درد و التهاب زانو شدید باشد، پزشک این علائم را با تزریق مستقیم کورتیکو استروئید به زانو رفع می کند.

زانو بند ازگود اشلاتر: بستن زانوی آسیب دیده با زانوبند یا باند کشی باعث کاهش درد و فشار روی زانو شده و ورم زیر زانوها را می خواباند.

کاردرمانی: در این روش، متخصص کاردرمانی با استفاده از تکنیک های توانبخشی، علائمی مثل درد، التهاب و ورم زانو ها را از بین برده و عملکرد مفصل را به آن بر می گرداند.

فیزیوتراپی: در بعضی از موارد، بیمار برای کاهش علائم یا درمان آسیبهای زانو به اوزون تراپی، الکترو درمانی، اولتراسوند تراپی یا روشهای دیگر فیزیوتراپی نیاز دارد.

جراحی ازگود اشلاتر زمانی برای بیمار انجام می شود که علائم شدید باشند یا بعد از درمان دوباره بیماری ازگوت اشلاتر عود کند. در این صورت جراح ارتوپد با توجه به وضعیت بیمار از تکنیک های جراحی مثل آرتروسکوپی، خارج کردن مایع مفصلی یا تعویض مفصل زانو استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: درمان زانوی ضربدری کودکان

کاردرمانی ورم زیر زانو در اصفهان

با مراجعه به بهترین مراکز کاردرمانی، می توانید از تکنیک های توانبخشی و کاردرمانی ورم زیر زانو یا ازگود اشلاتر استفاده کنید:

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از تکنیک های رایج برای درمان ورم زانو است که علاوه بر کاهش درد زانو باعث می شود جریان خون در مفصل بیشتر شده و بافتهای آسیب دیده زانو سریعتر ترمیم شوند.

تکنیکهای درمان دستی

کاردرمانگران در کنار ماساژ درمانی از تکنیک درمان دستی برای درمان بیماری ازگود اشلاتر استفاده می کنند. درمان های دستی به استخوان کشکک زانو و تاندون آن کمک می کند تحرک، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بهتری داشته باشند. همچنین این روش به تقویت بافتهای نرم اطراف زانو و مفصل زانو کمک می کند.

ورزش درمانی

یکی از اصلی ترین روش های کاردرمانی ازگود اشلاتر، انجام تمرینات ورزشی است. حرکات اصلاحی ورم زیر زانو علاوه بر رفع زانو درد ازگود اشلاتر و تورم آن برای موارد زیر هم موثر هستند:

  • توانبخشی مفصل زانو و افزایش انعطاف پذیری آن
  • ترمیم سریعتر آسیب ها با خونرسانی بیشتر به ناحیه آسیب دیده
  • افزایش دامنه حرکتی زانو
  • تقویت عضلات اطراف زانو
  • درمان اسپاسم

همچنین کاردرمانگران با طراحی تمرینات عملکردی و آموزش به ورزشکاران نوجوان کمک می کنند بهترین عملکرد ورزشی را بدون فشار به زانوها داشته باشند.

بیشتر بخوانید: درمان زانوی پرانتزی کودکان

برای درمان ورم زیر زانو در نوجوانان و بزرگسالان، می توانید از خدمات کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۳۱۳۳۳۹۶۲۴۷ تماس بگیرید.

بهترین تمرینات ورزشی برای درمان ازگود اشلاتر

تمرینات ورزشی بر اساس نوع ناتوانی، علائم و آسیبهای زانو برای بیماران تجویز می شود. شما برای درمان ازگود اشلاتر باید تمرینات خاص خود را از کاردرمانگرتان بگیرید. در ادامه می توانید نمونه ای از بهترین تمرینات ورزشی برای درمان ورم زانو را ببینید:

تمرین ۱

برای تقویت زانو، یک کش ورزشی را به شکل زیر دور مچ پای آسیب دیده تان بیندازید و سر دیگر کش را به درب یا دیوار متصل کنید. به شکل زیر در حالتهای مختلف می توانید این تمرین را انجام دهید. برای انجام این تمرین قدرتی و استقامتی باید سعی کنید پا را از درب دور کنید.

تمرین در هر یک از حالتهای زیر را ده مرتبه باید انجام دهید. برای انجام این تمرین، یادتان باشد که باید به آرامی مچ پا را از درب یا دیوار دور کنید.

تمرین 1 برای درمان ازگود اشلاتر

تمرین ۲

برای کشش عضله چهار سر ران، بایستید و پای آسیب دیده را از پشت به شکل زیر خم کرده و با دست موافق، پای خود را نگه دارید. کشش ایجاد شده را ۱۰ ثانیه حفظ کنید. سپس به پا استراحت بدهید و ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید. برای حفظ تعادل می توانید با دست دیگرتان دیوار، درب، میز و یا صندلی را بگیرید.

تمرین 2 برای درمان ازگود اشلاتر

تمرین ۳

به پشت بخوابید یا بنشینید و پاها را دراز کنید. یک حوله یا باند کشی را دور کف پای آسیب دیده خود بیندازید. مثل شکل زیر پا را بلند کنید و در حالت کشش، به مدت چند ثانیه نگه دارید. آرام پا را به زمین برگردانید. بعد از کمی استراحت، دوباره این تمرین را در یک ست ۱۰ تایی تکرار کنید.

تمرین 3 برای درمان ازگود اشلاتر

تمرین ۴

در حالت دمر (رو به شکم) بخوابید. پای آسیب دیده تان را به آرامی از پشت بلند کنید. کشش ایجاد شده را ۱۰ ثانیه نگه دارید. بعد پا را آرام به زمین برگردانید و بعد از کمی استراحت دوباره این تمرین را ۵-۱۰ مرتبه تکرار کنید. می توانید یک باند کشی به پای آسیب دیده خود ببندید و به کمک باند پا را از زمین بلند کرده و نگه دارید.

تمرین 4 برای درمان ازگود اشلاتر

اگر سوالی در مورد درمان ازگود اشلاتر با کاردرمانی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید. در اسرع وقت در همین صفحه به سوالات شما پاسخ می دهیم.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
کلینیک حافظ

کلینیک کاردرمانی و توانبخشی حافظ بعنوان مجهزترین و کاملترین کلینیک کاردرمانی در اصفهان ارائه دهنده خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مشکلات جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان می باشد. ما در کلینیک حافظ با تخصیص بخشهای درمانی ویژه و مجزا و بکارگیری تیمی حرفه ای از درمانگران، مفتخر به ارائه بهترین خدمات درمانی به مراجعین عزیزی هستیم که از اصفهان و شهرهای اطراف به مرکز ما مراجعه می کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *